Riktade insatser för att fler barn och elever ska nå framgång
Vi stödjer utvalda huvudmän att utveckla verksamheten för att fler barn och elever ska lyckas. Här kan du läsa om våra riktade insatser och hur vi arbetar för att höja kunskapsresultat i skolan och öka måluppfyllelsen i förskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.

Vi erbjuder processtöd
Vi erbjuder huvudmän det stöd de behöver för att kunna utveckla förskolor och skolor utifrån lokala behov och förutsättningar. Tillsammans och genom olika insatser bidrar vi till att fler barn och elever lyckas.
Huvudmännen erbjuds processtöd i form av dialog och samverkan. Syftet är att öka huvudmännens förmåga att arbeta systematiskt och långsiktigt med uppföljning, analys och insatser för att höja undervisningens kvalitet samt ge bättre förutsättningar för barns och elevers lärande och utveckling.
Arbetet bygger på forskning, erfarenheter och lärdomar av olika riktade insatser med huvudmän sedan tio år tillbaka.
Erbjudande till huvudman om samverkan
Stödet vänder sig till huvudmän med skolor som har låga kunskapsresultat och svåra förutsättningar att på egen hand höja resultaten. Urvalet görs utifrån en modell där vi tar hänsyn till flera faktorer som exempelvis kunskapsresultat, barns och elevers förutsättningar samt verksamhetens förutsättningar.
Utvalda huvudmän får ett erbjudande om samverkan och en inbjudan till ett informationsmöte i mars månad. På informationsmötet berättar vi vad riktade insatser kan innebära och samtalar om hur vi kan stödja huvudmannen.
Så deltar huvudmannen
Om huvudmannen vill delta i riktade insatser behöver huvudmannen tacka ja till samverkan senast den 15 maj.
Huvudmannen äger sina egna processer och skapar förutsättningar för att genomföra arbetet. Samarbetet mellan Skolverket och huvudmannen bygger på ett ömsesidigt förtroende och grundar sig i en öppen dialog.
Riktade insatser består av två delar
Arbetet inleds med en nulägesanalys och åtgärdsplan
Vi erbjuder stöd under ett år då vi tillsammans gör en fördjupad nulägesanalys och tar fram en åtgärdsplan. Stödet grundar sig i skollagens bestämmelser för systematiskt kvalitetsarbete (Skollagen kap 4):
- att följa upp utbildningen med utgångspunkt i de nationella målen,
- att genomföra en orsaksanalys till uppföljningens resultat och
- att utifrån analysen genomföra utvecklingsinsatser.
Arbetet med nulägesanalysen innebär att huvudmannen får stöd i att följa upp sina utbildningsresultat med utgångspunkt i skolans kunskapsresultat och förskolans måluppfyllelse. Vi stödjer också i att genomföra en orsaksanalys till huvudmannens prioriterade utbildningsresultat.
Arbetet med åtgärdsplanen innebär att huvudmannen får stöd i att planera vilka utvecklingsinsatser som behöver genomföras utifrån analyserade behov. Vi stödjer också i arbetet med att planera uppföljning av utvecklingsarbetet under perioden som insatserna pågår.
Erbjudande till huvudman om fortsatt samverkan
Efter arbetet med nulägesanalysen och åtgärdsplanen får huvudmannen ett erbjudande om fortsatt samverkan inom riktade insatser. Erbjudandet innebär ett fortsatt stöd att genomföra och följa upp insatser som huvudmannen beslutat i sina åtgärdsplaner. Beslut om längden på samverkansperioden tas utifrån de utvecklingsbehov som finns formulerade i åtgärdsplanen.
Vilka insatser kan åtgärdsplanen bestå av?
Insatserna kan bestå av en kombination av olika aktiviteter som huvudmannen själv kan genomföra, insatser från Skolverket eller ett lärosäte.
Huvudmannen kan också välja att avsluta samverkan efter arbetet med nulägesanalysen och åtgärdsplanen.
Får huvudmannen bidrag för att delta i riktade insatser?
Under första året av samverkan tilldelar vi huvudmannen ett bidrag för att skapa förutsättningar för genomförandet av nulägesanalysen och framtagandet av åtgärdsplanen. Om huvudmannen tackar ja till att fortsätta samverkan beslutar Skolverket om eventuell finansiering av insatser i syfte att åtgärda identifierade utvecklingsbehov.
Riktade insatser är ett uppdrag från regeringen
Läs mer om uppdraget på regeringens webbplats.
Riktade insatser ersätter tidigare uppdrag
Riktade insatser för nyanlända och flerspråkiga barns och elevers utbildning