Språk

Den digitala tekniken har öppnat nya möjligheter att undervisa i språk och lära sig språk. It har gjort det också enklare för skolor runt om i världen att samarbeta med varandra.

  • 2015-05-11

    Språkundervisning i en digital tid

    Webbtjänster och appar gör det möjligt att snabbt söka information, översätta, slå upp ord och kontrollera stavning och grammatik. Detta är exempel på digitala språkliga strategier som eleverna behöver lära sig att använda, menar språkläraren Mia Smith.

  • 2013-08-19

    Engelska på riktigt

    Ersmarks skola i Umeå vann Webbstjärnan 2012 för bloggen "This is me - Who are you?". Genom arbetet har eleverna i årskurs 4 lärt sig nya engelska ord och blivit bättre på att stava. De har också fått ökade geografikunskaper och en större förståelse för livet i andra delar av världen.

  • 2013-02-27

    Nya vägar till lärande med Minecraft

    Kan hackor och spadar användas för att lära barn svenska, engelska och matematik? Det låter kanske långsökt men med datorspelet Minecraft är det fullt möjligt. Det menar Jonas Lindahl, lärare i svenska och engelska från Norrtälje.

  • 2012-11-01

    Hon låter eleverna läsa Strindberg – på arabiska

    – Jag tycker att det är fantastiskt att mina elever får lära känna Strindberg genom sitt modersmål, säger modersmålsläraren Fatimeh Ali, vid Hjulsta grundskola, som använder Strindbergswebbplatsen där novellen "Ett halvt ark papper" finns tillgänglig på nästan 40 olika språk.

  • 2012-08-13

    Digitala verktyg främjar undervisningen i engelska

    Det blir allt vanligare att språklärare använder digitala lärresurser i sin undervisning. I den här artikeln får du möta Sofia Arvidsson, lärare på Smedingeskolan i Kungsbacka kommun, som berättar om hur digitala verktyg har förändrat och förbättrat hennes undervisning i engelska.

  • 2012-03-05

    ”Man ska arbeta kreativt men medvetet”

    − Den digitala tekniken ger eleverna lust att lära och fler möjligheter att visa vad de kan, säger Christina, Löfving, även känd som it-mamman. Men det gäller att man som lärare arbetar reflekterat och medvetet.