Fakta om twitter

Twitter är ett av många olika kommunikationsverktyg på internet. Det kan beskrivas som en blandning mellan en blogg och en chatt. Till skillnad från i de andra tjänsterna måste du dock vara kortfattad, kärnfull och tydlig när du twittrar. Ett meddelande som du skickar ut via Twitter får nämligen inte vara längre än 140 tecken.

Kvinna med surfplatta Twitter är en tjänst som hjälper dig att bygga upp ett nätverk av personer, till exempel lärarkollegor, som du vill följa och som kanske vill följa dig också. Att följa betyder i det här sammanhanget att du prenumererar på och läser någon annans twittermeddelanden (tweets). Och när du ägnar dig åt olika aktiviteter i twitter som att skriva, svara på eller skicka vidare olika tweets kallas det att "twittra". Det finns fler liknande tjänster på internet, men Twitter är den som hittills har vuxit sig störst och som idag används av såväl privatpersoner som företag, myndigheter, organisationer, projekt, kampanjer och politiska partier.

Hur går det till att twittra?

När du skaffar dig ett twitterkonto får du en egen webbsida som fylls av de twittermeddelanden som du och de du följer har skickat ut. Det kan vara meddelanden om vad dina vänner eller kollegor gör just nu och som innehåller tankar, frågor, skämt, länktips, bilder och mycket annat. Högt och lågt blandas i ett ständigt flöde (vi brukar kalla det twitterflöde).

På flera sätt påminner detta om dina vänners statusuppdateringar i Facebook. Skillnaden är, enligt många, att på Facebook samlar vi våra privata bekantskaper, medan Twitter fungerar som ett nätverk för dina professionella yrkeskontakter. En hel del lärare, it-pedagoger och bibliotekarier finns på Twitter och använder tjänsten för att dela med sig av projekt, lektionstips, nyheter och länkar.

På Twitter kan du inte bara skicka ut meddelanden, du kan också föra direkt dialog med andra "twittrare". Konversation med andra twittrare fungerar bäst när ni båda följer varandra. Du kan också besvara eller kommentera det andra skriver genom att hänvisa till deras tweets eller deras användarnamn i ditt meddelande. Tycker du att ett tweet som du har fått är särskilt intressant, kan du skicka det vidare till alla dina egna följare med en så kallad retweet (RT).

Exempel:

Såhär kan det se ut när twittersignaturen Hannabiblio rekommenderar ett blogginlägg skrivet av twittersignaturen Kalexanderson:
Hannabiblio Läs @kalexanderson blogg om hur hon använder Twitter med elever http://www.kristinaalexanderson.se/?tag=twitter

Så här kan det se ut när twittersignaturen EliLov skickar vidare en efterlysning från twittersignaturen Hannabiblio:
@EliLov RT @Hannabiblio: Söker exempel på lärare som använt Twitter i klassrummet / med elever. Helst svenska ex!

Det kan vara värt att komma ihåg att alla personer som följer dig och den du twittrar med, kan läsa allt som ni skriver till varandra. Vill du skicka ett privat meddelande, som bara mottagaren kan läsa, använder du funktionen direct message (DM). Det innebär att börjar ditt meddelande med ett litet d. Du kan även klicka på den lilla symbolen som liknar en mutter högst upp på din twittersida (https://twitter.com/). Där hittar du "Direktmeddelanden" som du använder för privata meddelanden till dem du följer.

Exempel:

Såhär kan det se ut när twittersignaturen Hannabiblio skickar ett privat meddelande (direct message) till twittersignaturen Lankskafferiet.
d Lankskafferiet Har ni några nya länkar om däggdjur?

Idag behöver vi inte hålla reda på förkortningarna som beskrivs i exemplen ovan. Det finns små symboler i twitter som kan användas när du vill gilla/favoritmarkera, retweeta eller svara på ett tweet.

Hur kan du använda Twitter?

Du kan använda och förhålla dig till Twitter på olika sätt. Twitter blir vad du själv gör det till och du väljer själv vad du vill twittra om, vilka som får följa dina meddelanden samt vilka du själv vill följa. Här beskrivs slutligen några användningsområden:

Twitter som privat konversationskanal

Du kan använda Twitter som ett kontaktnät mellan dig och dina vänner, där du skriver om vad du gör just nu, hur vardagligt och privat du vill.

Twitter för att skapa professionella nätverk

För många fungerar Twitter som ett stort nätverk och en kanal för att hitta nya kontakter, kanske främst för att diskutera frågor som rör arbetslivet. De nya kontakterna hittar du genom att lägga till intressanta twittrare som andra följer, men det gäller förstås att inte vara blyg inför att inleda dialog med personer som du inte känner.

Twitter för omvärldsbevakning

Twittter är också ett enkelt verktyg för omvärldsbevakning. Om du vill ha senaste nytt eller länktips inom ett ämnesområde, i jobbet eller privat, så kan du följa personer som twittrar om detta ämne.

Skapa bevakningslistor över twittrare

Följer man många twittrare, kan flödet snart bli stort och osorterat. Twitter består till stor del även av vardagligt småprat. Ett sätt att sortera upp flödet är att skapa listor med olika kategorier av twittrare, exempelvis Bibliotekarier, Pedagoger, ITK-relaterat. Man kan även välja att följa listor som andra har skapat. Klickar du på en lista, får du fram tweets från bara de personer/konton som lagts i listan.

Du kan även sortera ut information om ett aktuellt ämne genom att följa en särskild hashtag t ex #lärarlegitimation. Hashtaggar är ett sätt att märka upp twittermeddelanden som handlar om ett särskilt ämne, så att alla tweets som innehåller denna hashtag samlas på en sida. Du kan läsa mer om hashtaggar i Lektionsmaterial och övningar - Twitter.

Twitter för informationssökning

Om du vill söka efter personer som twittrar eller efter tweets som handlar om ett speciellt ämne kan du till exempel använda Twitters egen sökruta högst upp på twittersidan. Twitters sökmotor finns även på en egen webbsida, där du kan använda sökopetarorer och Avancerad sök. Andra söktjänster är Topsy och Twingly Microblog search där du kan söka i olika sociala medieverktyg.

Twitter för marknadsföring

Via Twitter kan du marknadsföra olika produkter och tjänster, men till skillnad från i traditionell annonsering får användarna/kunderna här en chans att kommentera det du skriver eller den produkt/tjänst du marknadsför. Om ett tweetmeddelande är en annons är det märkt med texten "Marknadsförd av...". Blir du störd av en annons har du möjlighet att slippa den genom att klicka på det lilla krysset (då får du några alternativ att välja mellan)

Twitter bland unga och i skolan

I Sverige har Twitter länge varit främst ett nätverk för vuxna, som ungdomar generellt har varit ointresserade av. Men tendensen visar att fler ungdomar finns på Twitter idag än tidigare. Enligt undersökningen Svenskarna och internet 2015 är de unga mest aktiva på Twitter. 16 procent av unga i åldern 16 till 25 år besöker åtminstone ibland Twitter. 22 procent av samtliga internetanvändare besöker någon gång twitter.

Twitter har på senare tid vuxit stort bland användare som arbetar i skolan. Främst används det som ett kollegialt verktyg för att få lektionstips och nyheter inom it i skolan/IKT. Den ökade tillgången på datorer och surfplattor i skolan har nog bidragit till denna utveckling.

Flera lärare har även testat att använda Twitter i undervisningen på olika sätt. Däremot finns det inte så många konkreta svenska exempel på hur lärare använder Twitter i klassrummet, men några exempel kan du hitta i Kolla källans wiki.

Om du vill diskutera twitter med dina elever kan du också titta under fliken Lektionsmaterial och övningar i vänsterspalten, där du hittar källkritiska övningar för Twitter. Övningarna är tänkta att kunna användas i klassrumsdiskussioner.

Pedagogiska samtal på twitter

För många pedagoger handlar Twitter om mer än praktiska tips och nyheter. Diskussionerna på Twitter främjar ett kollegialt lärande där lärare lär av och med varandra. På Twitter deltar många i pedagogiska och didaktiska samtal som de upplever att de inte riktigt hinner med i vardagen. Twitter blir därmed en plattform för professionella nätverk som kan bidra till att både lärare och skolan utvecklas.

Webbplatsen Skollyftet är en samlingsplats för bra exempel på alltifrån lektionstips till större projekt och inspirerande blogginlägg om skolan. På Skollyftet finns det möjligheter för alla som arbetar i skolan att dela erfarenheter och pedagogiska tankar med varandra.

Skollyftet är ett initiativ taget av lärare som vill lyfta den svenska skolan och bidra med att sprida goda exempel. Skollyftet startade ursprungligen på Twitter, som diskussioner om skolan som fördes under hashtaggen #Skollyftet.

Nätverket bakom Skollyftet har även initierat flera regelbundna twitterchattar som förs under utvalda hashtaggar och ofta vid bestämda tillfällen. Varje chattillfälle tar upp ett särskilt begränsat ämne, gemensamt utvalt av dem som deltar.
#skolchatt och #Skollyftet som hör till dem som pågått längst och som många deltar i.

"Fler Twitter-chattar som vuxit fram är #fskchatt (förskolans pedagoger), #rektorschatt (för skolledare) #skolbibchatt (för skolbibliotekarier). Vidare finns diskussionstaggarna #malyft (matematiklyftet) #laslyft (läslyftet) #digiskol (Digitala Skollyftet) #skolan (allmänt om skola) #lärare (allmänt om läraryrket) #utbpol (utbildningpolitik)."

Har du inte deltagit i diskussioner på twitter tidigare, testa att följa någon av dessa twitterchattar när de pågår eller i efterhand, genom att söka upp och klicka på hashtaggen i Twitter. Du kan välja att bara följa diskussionsflödet och behöver inte själv delta med egna kommentarer. Får du lust att delta är det bara att ge sig in i samtalet.

Se också

Vad är Twitter? (Surfa Lugnt förklarar)

 

22 september 2010 (reviderad 30 november 2015) | Hanna Johansson

Senast granskad: 2015-12-15