Statistiknyhet

Etablering på arbetsmarknaden och fortsatta studier efter kommunal vuxenutbildning

Andelen etablerade på arbetsmarknaden efter kommunal vuxenutbildning ökade från 2021 till 2022, visar statistik från Skolverket. Totalt 56 procent av de som avslutat en längre yrkesutbildning under 2021 hade en etablerad ställning på arbetsmarknaden året efter. Motsvarande andel bland dem med en kortare yrkesutbildning var 48 procent. Av de elever som avslutade sina studier finansierade i regionalt yrkesvux 2021 hade 49 procent en etablerad ställning året därpå.

Statistiken avser delvis perioden då covid-19-pandemin kan ha påverkat elevernas etablering på arbetsmarknaden och fortsatta studier efter komvux. Årets publicering är den första där statistiken klassificeras som officiell statistik.

PM - Etableringen på arbetsmarknaden eller fortsatta studier år 2021 och 2022 efter avslutad kommunal vuxenutbildning

Etableringsstatistik på riksnivå Länk till annan webbplats.

Statistiken som publiceras idag omfattar även uppföljningen av yrkesutbildning som finansierats inom ramen för statsbidraget Regional yrkesinriktad vuxenutbildning. År 2023 läste 74 300 elever inom regionalt yrkesvux. Vård och omsorg är fortfarande den vanligaste inriktningen på studierna. Det är fler kvinnor än män som läser inom regionalt yrkesvux och drygt hälften av eleverna är utrikesfödda.

Av de som studerade regionalt yrkesvux 2021 avslutade 29 100 elever sina studier i komvux det året, varav 49 procent hade en etablerad ställning 2022.

PM - Uppföljning av regionalt yrkesvux – utbildning 2023 och etablering 2022

Fler har ett arbete ett år efter avslutad yrkesutbildning

Totalt 56 procent av de som avslutat en längre yrkesutbildning under 2021 hade en etablerad ställning på arbetsmarknaden året efter. Motsvarande andel bland de med en kortare yrkesutbildning var 48 procent. Detta är en ökning jämfört med eleverna som avslutade en yrkesutbildning 2020.

Högst etableringsgrad hade eleverna som studerat en vård- och omsorgsutbildning. Året efter avslutade studier 2021 var 69 procent av eleverna med en längre utbildning etablerade på arbetsmarknaden och 57 procent av eleverna med en kortare utbildning.

Av de elever som huvudsakligen studerat teoretiska kurser och avslutade komvux 2021 läste 39 procent på högskola året efter. Det är färre jämfört med motsvarande grupp som avslutade komvux 2020.

Diagram 1. Etableringsstatus 2022 (andel elever i procent) per grupp, för de som avslutade komvux på gymnasial nivå 2021

Diagrammet visar etableringsstatus 2022 (andel elever i procent) per grupp, för de som avslutade komvux på gymnasial nivå 2021.Förstora bilden

Ta del av siffrorna i diagram 1 Excel, 16 kB.

Fler är etablerade två år efter sfi

Andelen elever med etablerad ställning på arbetsmarknaden ökar de två första åren efter studier i komvux i svenska för invandrare. Elever som var godkända i kurs D fortsatte studera efter avslutade sfi-studier i större utsträckning än elever med godkända betyg i lägre kurser eller utan godkända betyg.

Utav de elever som var godkända i kurs D och som avslutade sfi 2020 var det 59 procent som fortsatte i övriga studier och 3 procent som fortsatte med högskolestudier året därpå. Det är få elever i den här gruppen som varken studerar eller arbetar.

Elever som inte var godkända i någon kurs under sin studietid var i högre utsträckning etablerade på arbetsmarknaden än andra elever efter avslutade studier i sfi. Det finns en stor variation i etableringsgrad bland eleverna som inte var godkända i någon kurs, vilket framgår av att andelen som varken arbetade eller studerade också var hög i den här gruppen i likhet med gruppen som blivit godkända i lägre kurser än D.

Diagram 2. Andel med olika etableringsstatus ett och två år efter avslutade studier i sfi år 2020. Elever uppdelat efter studieresultat i sfi

Diagrammet visar andelen med olika etableringsstatus ett och två år efter avslutade studier i sfi år 2020. Elever uppdelat efter studieresultat i sfi.Förstora bilden

Kontaktuppgifter

Vid frågor om statistiken mejla till utbildningsstatistik@skolverket.se.

Publicerades den .