Statsbidrag för föräldraorganisationer 2026
Syftet med det här statsbidraget är att öka föräldrars inflytande i skolan.
Viktiga datum och beslut
Bidragsomgången 2026
Ansökan är öppen 1 oktober–3 november 2025 i e-tjänsten för statsbidrag.
Beslut om ansökan
Vi planerar att fatta beslut i februari 2026. Vi kommer då att publicera besluten på den här sidan och i e-tjänsten för statsbidrag.
Utbetalning 1: vårterminen
I samband med beslutet kommer vi att betala ut 50 procent av det belopp som vi beviljar i ansökan för 2026.
Utbetalning 2: höstterminen
Vi planerar att betala ut 50 procent av det belopp som vi beviljar i ansökan för 2026 under juni.
Logga in i e-tjänsten Länk till annan webbplats.
Så fungerar e-tjänsten för statsbidrag
Så kan du förbereda dig
Du behöver ta fram uppgifter om vad ni planerar för verksamhet under 2026 för att utveckla kunskaper om föräldrainflytande och föräldrars och vårdnadshavares rättigheter, samt öka föräldrainflytandet inom skolväsendet. Ge konkreta exempel på planerad verksamhet.
Förbered även de bilagor som ska skickas in i samband med ansökan. Det ska vara den senaste versionen av organisationens
- stadgar
- verksamhetsberättelse
- årsmötesprotokoll.
Observera att ni inte kan skicka in bilagorna när ni ansöker i e-tjänsten. Vi kommer i stället att begära in bilagorna när vi har mottagit er ansökan.
Ansök via e-tjänsten för statsbidrag
För att kunna ansöka om statsbidraget måste du ha tillgång till e-tjänsten för statsbidrag. Se även till att den eller de personer som ska arbeta med ansökan har rätt behörighet för bidraget i e-tjänsten. Vad du mer behöver göra beror på om din organisation har sökt bidrag via e-tjänsten tidigare eller inte.
Om din organisation har sökt statsbidrag via e-tjänsten tidigare
Se till att din organisation har ett ombud utsett och att den eller de personer som ska arbeta med ansökan har rätt behörighet för bidraget i e-tjänsten för statsbidrag.
Om din organisation inte har sökt statsbidrag via e-tjänsten tidigare
Registrera din organisation hos Skolverket och utse därefter ett ombud.
Du behöver ha registrerat organisationen och skickat in en ombudsansökan senast 10 arbetsdagar innan ansökan för bidraget öppnar. Det vill säga den 17 september 2025.
Om du kontaktar oss efter det sista datumet för förberedelser går det ändå att ansöka, men det kommer att behöva göras på ett annat sätt än via e-tjänsten. Även då kommer ni att behöva registrera er verksamhet för att ansökan ska kunna handläggas. I så fall kan du mejla till statsbidrag.org@skolverket.se.
Vem kan söka statsbidraget?
Föräldraorganisationer som arbetar med att öka inflytandet inom skolväsendet för föräldrar och vårdnadshavare med barn i skolan.
Vad ska statsbidraget användas till?
Bidraget ska användas för att öka föräldrars och vårdnadshavares inflytande i skolan.
Vilka villkor gäller för statsbidraget?
För att en organisation ska kunna beviljas bidraget krävs det att den
- arbetar med frågor som är av föräldrars gemensamma intresse inom skolan
- bedriver en riksomfattande verksamhet
- bedriver en ideell verksamhet
- är demokratiskt uppbyggd
- har en verksamhet som respekterar demokratins idéer
- inte har svenska skatteskulder eller avgifter hos Kronofogdemyndigheten
- inte är i likvidation eller försatt i konkurs.
Villkor som statsbidraget styrs av
Statsbidraget styrs av förordningen (1998:1636) om vissa statsbidrag för utveckling av skolväsendet Länk till annan webbplats..
Hur stort är statsbidraget?
Hur mycket bidrag som finns att fördela för år 2026 anges i regleringsbrevet som Skolverket får från regeringen i mitten av december 2025.
Hur stort bidrag som respektive organisation får beror på
- hur mycket pengar som Skolverket har att fördela
- hur många organisationer som ska dela på bidraget.
Statsbidraget till föräldraorganisationer fördelas som ett rörligt bidrag som är lika för alla vars ansökningar godkänns. Som mest kan dock en enskild organisation få 400 000 kronor.
Vi följer upp och kontrollerar att pengarna som vi delar ut som statsbidrag används på ett korrekt sätt. Detta gör vi utöver de ordinarie redovisningarna för respektive statsbidrag. Samtliga huvudmän och organisationer som vi fördelar pengar till kan bli kontrollerade.
Syftet med kontrollerna är att
- hitta och förhindra fel och fusk med statsbidragen
- värna om våra skattemedel
- få kunskap om hur statsbidragen används
- få kunskap i hur vi kan utveckla och förbättra arbetet med statsbidragen.
Vårt mål är att det ska vara så enkelt och smidigt som möjligt att ta del av och använda statsbidragen på ett korrekt sätt.
Kontakt
Vid frågor kan du mejla statsbidrag.org@skolverket.se.
Har du tekniska frågor om e-tjänsten för statsbidrag, till exempel registrering av verksamheten, behörigheter eller inloggning kan du läsa mer på sidan Sök statsbidrag i e-tjänsten.
-
Statsbidrag
Hitta och välj statsbidrag
-
Statsbidrag
Prenumerera på information om statsbidrag
-
Statsbidrag
Om statsbidrag för skolan