Tre statsbidrag blir ett
Statsbidrag för karriärsteg för lärare, statsbidrag för karriärsteg för lärare i utanförskapsområden och statsbidrag för skolledare och extra karriärtjänster ersätts, från och med 1 juli 2020, och uppgår i det nya bidraget statsbidrag för karriärtjänster 2020/21.
Statsbidraget ger huvudmän med skolor i vissa utanförskapsområden en möjlighet att anställa fler lärare med en karriärtjänst. Syftet är att stärka undervisningen i dessa skolor med fler förstelärare och lektorer.
Den 26 juni 2019 beslutade regeringen om att ändra förordningen för statsbidrag för karriärtjänster i utanförskapsområden. Förändringarna i förordningen trädde i kraft den 1 augusti 2019.
Den 15 augusti beslutade vi om en ny bidragsram för bidragsåret 2019/20 och erbjöd huvudmännen som kan söka statsbidraget möjligheten att begära ändring av sin ansökan för bidragsåret 2019/20.
I beslutet om ansökan står det belopp som huvudmännen kan begära ut för bidragsomgången 2019/20.
Lista över beviljade belopp, ändring av ansökan för karriärtjänster i utanförskapsområden 2019/20 (pdf, 658 kB)
Lista över beviljade belopp, ansökan för karriärtjänster i utanförskapsområden 2019/20 (pdf, 654 kB)
Ansökan för 2019/20 var öppen 1 februari–1 mars 2019 i e-tjänsten för statsbidrag.
Så fungerar e-tjänsten för statsbidrag
Skolverket avvisar i normalfallet ansökningar som kommer in efter sista ansökningsdatum (SKOLFS 2014:51).
Se till att den eller de personer som ska arbeta med ansökan har rätt behörighet för bidraget i e-tjänsten för statsbidrag.
Bidragsramen visar vilka huvudmän som kunde ta del av karriärtjänster i utanförskapsområden och hur mycket bidrag de kunde ansöka om.
Bidragsramar, karriärtjänster i utanförskapsområden 2019/20 (pdf, 110 kB)
I beslutet om ansökan står det belopp som huvudmännen kan begära ut för bidragsomgången 2019/20.
Lista över beviljade belopp, ändring av ansökan för karriärtjänster i utanförskapsområden 2019/20 (pdf, 658 kB)
Lista över beviljade belopp, ansökan för karriärtjänster i utanförskapsområden 2019/20 (pdf, 654 kB)
Ansökan för 2019/20 var öppen 1 februari–1 mars 2019 i e-tjänsten för statsbidrag.
Så fungerar e-tjänsten för statsbidrag
Skolverket avvisar i normalfallet ansökningar som kommer in efter sista ansökningsdatum (SKOLFS 2014:51).
Se till att den eller de personer som ska arbeta med ansökan har rätt behörighet för bidraget i e-tjänsten för statsbidrag.
Bidragsramen visar vilka huvudmän som kunde ta del av karriärtjänster i utanförskapsområden och hur mycket bidrag de kunde ansöka om.
Bidragsramar, karriärtjänster i utanförskapsområden 2019/20 (pdf, 110 kB)
Begäran om utbetalning 1 av 2 var öppen 20 september–15 oktober 2019 i e-tjänsten för statsbidrag.
Vi har beviljat bidrag till 7 huvudmän om totalt 17 856 885 kronor.
Vid varje begäran om utbetalning går det att begära ut som mest 50 procent av beloppet i beslutet för ansökan 2019/20. Det går inte att spara pengar för att använda till nästa halvår.
För att logga in e-tjänsten krävs att du är en användare med behörighet för bidraget.
Begäran om utbetalning 1 av 2 var öppen 20 september–15 oktober 2019 i e-tjänsten för statsbidrag.
Vi har beviljat bidrag till 7 huvudmän om totalt 17 856 885 kronor.
Vid varje begäran om utbetalning går det att begära ut som mest 50 procent av beloppet i beslutet för ansökan 2019/20. Det går inte att spara pengar för att använda till nästa halvår.
För att logga in e-tjänsten krävs att du är en användare med behörighet för bidraget.
Begäran om utbetalning 2 av 2 var öppen 15 mars–4 maj 2020 i e-tjänsten för statsbidrag.
Vi har beviljat bidrag till 8 huvudmän om totalt 18 870 639 kronor.
Vid varje begäran om utbetalning går det att begära ut som mest 50 procent av beloppet i beslutet för ansökan 2019/20. Det går inte att spara pengar för att använda till nästa halvår.
För att logga in e-tjänsten krävs att du är en användare med behörighet för bidraget.
Begäran om utbetalning 2 av 2 var öppen 15 mars–4 maj 2020 i e-tjänsten för statsbidrag.
Vi har beviljat bidrag till 8 huvudmän om totalt 18 870 639 kronor.
Vid varje begäran om utbetalning går det att begära ut som mest 50 procent av beloppet i beslutet för ansökan 2019/20. Det går inte att spara pengar för att använda till nästa halvår.
För att logga in e-tjänsten krävs att du är en användare med behörighet för bidraget.
Huvudmän med förskoleklasser och grundskolor i områden som definierats med en kod för Small Areas for Market Statistics, SAMS kan söka bidraget. Dessa områden beskrivs i förordning (2014:145) om extra statsbidrag till skolhuvudmän som inrättar karriärsteg för lärare i förskoleklasser och grundskolor i utanförskapsområden.
Kommun | Område och SAMS-kod |
---|---|
Stockholm | Rinkeby (1800148) Tensta (1800151) |
Södertälje | Ronna (1810032-34) Hovsjö (1810038) |
Växjö | Araby (7800112-15,20) |
Kristianstad | Gamlegården (1290048-52) |
Malmö | Herrgården (12900048-52) Södra Sofielund (12800098-101) |
Landskrona | Centrum-Öster (12800098-101) |
Borås | Hässleholmen (14900041-44) |
Göteborg | Gårdsten (14800751-56, 67) Hjällbo (14800781-84, 87-88, 91) Norra Biskopsgården (14800807-09) Bergsjön (14800401-06, 08-16) |
Trollhättan | Kronogården (14880011-13) |
Kommun | Område och SAMS-kod |
---|---|
Stockholm | Rinkeby (1800148) Tensta (1800151) |
Södertälje | Ronna (1810032-34) Hovsjö (1810038) |
Växjö | Araby (7800112-15,20) |
Kristianstad | Gamlegården (1290048-52) |
Malmö | Herrgården (12900048-52) Södra Sofielund (12800098-101) |
Landskrona | Centrum-Öster (12800098-101) |
Borås | Hässleholmen (14900041-44) |
Göteborg | Gårdsten (14800751-56, 67) Hjällbo (14800781-84, 87-88, 91) Norra Biskopsgården (14800807-09) Bergsjön (14800401-06, 08-16) |
Trollhättan | Kronogården (14880011-13) |
Det här bidraget ger huvudmän med förskoleklasser och grundskolor i vissa utanförskapsområden möjlighet att anställa fler förstelärare och lektorer.
För att kunna få statsbidraget ska huvudmannen både följa villkor enligt förordning (2014:145) om extra statsbidrag till skolhuvudmän som inrättar karriärsteg för lärare i förskoleklasser och grundskolor i utanförskapsområden.
Här är en sammanfattning och förtydligande av villkoren som är reglerade i förordningarna och föreskriften som huvudmannen är skyldig att följa. Det är samma villkor som till statsbidraget för karriärtjänster.
Om huvudmannen nyanställer en förstelärare ska hen ha minst 10 000 kr mer i lön per månad än medianlönen för samma kategori lärare som är anställda hos huvudmannen. En nyanställd lektor ska ha minst 10 000 kr mer i lön än medianlönen för samma kategori lärare.
Om huvudmannen utser endast en förstelärare eller lektor, och hen är anställd sedan tidigare hos huvudmannen, ska denne ha ett lönepåslag om minst 10 000 kr per månad för en förstelärartjänst och minst 10 000 kr per månad för en lektorstjänst.
Om huvudmannen har flera lärare som är anställda sedan tidigare, vilka utses till en karriärtjänst, kan huvudmannen ge dessa lärare olika mycket i löneökning (differentierad lönesättning).
Vid en differentierad lönesättning måste den sammantagna summan för löneökning för alla lärare som huvudmannen begär bidrag för användas, men kan fördelas olika mellan dessa lärare. Exempel:
5 förstelärare x 10 000 kr + 5 lektorer x 10 000 kr = 50 000 kr + 50 000 kr = 100 000 kr.
100 000 kr ska användas för differentierad lönesättning för dessa 10 karriärtjänster. En lärare kan exempelvis få 6 000 kronor i löneökning och en annan kan få 14 000 kronor i löneökning.
Exemplet utgår från en tjänstgöringsgrad på 100 procent.
Det är frivilligt för huvudmannen att välja om de vill använda sig av differentierad lönesättning.
Om huvudmannen nyanställer en förstelärare ska hen ha minst 10 000 kr mer i lön per månad än medianlönen för samma kategori lärare som är anställda hos huvudmannen. En nyanställd lektor ska ha minst 10 000 kr mer i lön än medianlönen för samma kategori lärare.
Om huvudmannen utser endast en förstelärare eller lektor, och hen är anställd sedan tidigare hos huvudmannen, ska denne ha ett lönepåslag om minst 10 000 kr per månad för en förstelärartjänst och minst 10 000 kr per månad för en lektorstjänst.
Om huvudmannen har flera lärare som är anställda sedan tidigare, vilka utses till en karriärtjänst, kan huvudmannen ge dessa lärare olika mycket i löneökning (differentierad lönesättning).
Vid en differentierad lönesättning måste den sammantagna summan för löneökning för alla lärare som huvudmannen begär bidrag för användas, men kan fördelas olika mellan dessa lärare. Exempel:
5 förstelärare x 10 000 kr + 5 lektorer x 10 000 kr = 50 000 kr + 50 000 kr = 100 000 kr.
100 000 kr ska användas för differentierad lönesättning för dessa 10 karriärtjänster. En lärare kan exempelvis få 6 000 kronor i löneökning och en annan kan få 14 000 kronor i löneökning.
Exemplet utgår från en tjänstgöringsgrad på 100 procent.
Det är frivilligt för huvudmannen att välja om de vill använda sig av differentierad lönesättning.
Huvudmannen bestämmer om karriärtjänsten ska erbjudas som en fast tjänst eller som ett tidsbegränsat uppdrag
Tanken med karriärtjänsterna är att de ska vara långsiktiga och innebära en löneökning för de som utses. Men det finns inga juridiska hinder mot att tidsbestämma uppdrag som förstelärare eller som lektor.
Antalet tjänster som finansieras av statsbidraget kan variera från år till år. Det beror på hur antalet elever hos huvudmannen och totalt i riket förändras. Det är huvudmannen som avgör vad som händer med en karriärtjänst om en huvudman tilldelas färre tjänster i bidragsramen från ett år till nästa.
Huvudmannen bestämmer om karriärtjänsten ska erbjudas som en fast tjänst eller som ett tidsbegränsat uppdrag
Tanken med karriärtjänsterna är att de ska vara långsiktiga och innebära en löneökning för de som utses. Men det finns inga juridiska hinder mot att tidsbestämma uppdrag som förstelärare eller som lektor.
Antalet tjänster som finansieras av statsbidraget kan variera från år till år. Det beror på hur antalet elever hos huvudmannen och totalt i riket förändras. Det är huvudmannen som avgör vad som händer med en karriärtjänst om en huvudman tilldelas färre tjänster i bidragsramen från ett år till nästa.
Huvudmannen ska betala ut löneökningen för den tid som läraren arbetar. För lärare som arbetar mindre än heltid reduceras beloppet i motsvarande grad till lärarens tjänstgöringsgrad.
Huvudmannen ska betala ut löneökningen för den tid som läraren arbetar. För lärare som arbetar mindre än heltid reduceras beloppet i motsvarande grad till lärarens tjänstgöringsgrad.
Om en förstelärare eller lektor är helt eller delvis frånvarande under en sammanhängande period på 30 dagar eller mer minskar bidraget i motsvarande grad. Frånvaro kan till exempel bero på egen sjukdom, föräldraledighet eller tjänstledighet. Huvudmannen ska rapportera frånvaron vid begäran om utbetalning.
Om en lärare är frånvarande på heltid under hela perioden betalar Skolverket inte ut något bidrag. Den läraren ska inte heller tas upp vid begäran om utbetalning.
Vid frånvaro som beror på egen sjukdom får huvudmannen ett schablonbelopp för de första 14 dagarna som ersättning för karensdag och sjuklön.
Om en förstelärare eller lektor är helt eller delvis frånvarande under en sammanhängande period på 30 dagar eller mer minskar bidraget i motsvarande grad. Frånvaro kan till exempel bero på egen sjukdom, föräldraledighet eller tjänstledighet. Huvudmannen ska rapportera frånvaron vid begäran om utbetalning.
Om en lärare är frånvarande på heltid under hela perioden betalar Skolverket inte ut något bidrag. Den läraren ska inte heller tas upp vid begäran om utbetalning.
Vid frånvaro som beror på egen sjukdom får huvudmannen ett schablonbelopp för de första 14 dagarna som ersättning för karensdag och sjuklön.
Löneökningen ska betalas ut från det datum som läraren påbörjar anställningen med karriärtjänst.
Löneökningen ska betalas ut från det datum som läraren påbörjar anställningen med karriärtjänst.
Karriärtjänsten är knuten till huvudmannen och inte läraren. Karriärtjänsten följer därmed inte med en lärare om hen byter arbetsgivare eftersom läraren därmed byter huvudman. Det är den nya arbetsgivaren som bestämmer om läraren kan anställas med en karriärtjänst.
Karriärtjänsten är knuten till huvudmannen och inte läraren. Karriärtjänsten följer därmed inte med en lärare om hen byter arbetsgivare eftersom läraren därmed byter huvudman. Det är den nya arbetsgivaren som bestämmer om läraren kan anställas med en karriärtjänst.
Det är upp till huvudmannen att bestämma om läraren har kvar sin karriärtjänst vid byte av skola, men kom ihåg att ni bara kan begära ut pengar för karriärtjänster som finns i skolorna i de SAMS-områden som statsbidragets förordning riktar sig till.
En lärare som byter skola hos samma huvudman ska redovisas som tidigare anställd vid begäran om utbetalning av statsbidrag.
Det är upp till huvudmannen att bestämma om läraren har kvar sin karriärtjänst vid byte av skola, men kom ihåg att ni bara kan begära ut pengar för karriärtjänster som finns i skolorna i de SAMS-områden som statsbidragets förordning riktar sig till.
En lärare som byter skola hos samma huvudman ska redovisas som tidigare anställd vid begäran om utbetalning av statsbidrag.
En lärare kan ha karriärtjänst hos flera huvudmän. Det är förutsatt att kravet om att 50 procent av arbetstiden ägnas åt undervisning är uppfyllt hos respektive huvudman. Statsbidraget för respektive huvudman motsvarar då den tjänstgöringsgrad som läraren har hos respektive huvudman. Huvudmännen kan alltså inte dela på statsbidraget med 50 procent var. De delar som inte utnyttjas går tillbaka till statskassan.
En lärare kan ha karriärtjänst hos flera huvudmän. Det är förutsatt att kravet om att 50 procent av arbetstiden ägnas åt undervisning är uppfyllt hos respektive huvudman. Statsbidraget för respektive huvudman motsvarar då den tjänstgöringsgrad som läraren har hos respektive huvudman. Huvudmännen kan alltså inte dela på statsbidraget med 50 procent var. De delar som inte utnyttjas går tillbaka till statskassan.
Det är möjligt att utnämna olika lärare för olika perioder på samma karriärtjänst, förutsatt att anställningsperioderna inte överlappar varandra. Om en lärare avslutar sin karriärtjänst är det möjligt att få statsbidrag för den nya läraren tidigast från och med dagen efter att den förra läraren har slutat sin tjänst.
Tjänsterna som en huvudman tilldelas är knutna till huvudmannen och inte till den enskilde läraren.
Detta innebär att huvudmannen har möjlighet att utse en annan person när den ordinarie läraren är frånvarande, förutsatt att den nya personen uppfyller förordningens krav.
Det är möjligt att utnämna olika lärare för olika perioder på samma karriärtjänst, förutsatt att anställningsperioderna inte överlappar varandra. Om en lärare avslutar sin karriärtjänst är det möjligt att få statsbidrag för den nya läraren tidigast från och med dagen efter att den förra läraren har slutat sin tjänst.
Tjänsterna som en huvudman tilldelas är knutna till huvudmannen och inte till den enskilde läraren.
Detta innebär att huvudmannen har möjlighet att utse en annan person när den ordinarie läraren är frånvarande, förutsatt att den nya personen uppfyller förordningens krav.
Det går bra att kombinera en karriärtjänst med en löneökning via Lärarlönelyftet. Men en lärare med karriärtjänst är inte garanterad en löneökning via Lärarlönelyftet och vice versa. Det är upp till huvudmannen att ta ställning till om lärarlönelyftet ska gå till lärare som har karriärtjänst.
Det går bra att kombinera en karriärtjänst med en löneökning via Lärarlönelyftet. Men en lärare med karriärtjänst är inte garanterad en löneökning via Lärarlönelyftet och vice versa. Det är upp till huvudmannen att ta ställning till om lärarlönelyftet ska gå till lärare som har karriärtjänst.
Det är möjligt att ansöka om hela bidragsramen vid ansökan och att sedan justera antalet karriärtjänster nedåt när ni begär ut bidraget. Bidrag som inte begärs ut går tillbaka till statsbudgeten.
Det är möjligt att ansöka om hela bidragsramen vid ansökan och att sedan justera antalet karriärtjänster nedåt när ni begär ut bidraget. Bidrag som inte begärs ut går tillbaka till statsbudgeten.
Vid varje begäran om utbetalning kan huvudmannen begära ut maximalt 50 procent av det beslutade beloppet i ansökan. Bidrag som inte nyttjas kan inte sparas för att användas nästkommande halvår.
Vid varje begäran om utbetalning kan huvudmannen begära ut maximalt 50 procent av det beslutade beloppet i ansökan. Bidrag som inte nyttjas kan inte sparas för att användas nästkommande halvår.
I normalfallet avvisar vi sent inkomna ansökningar. Det regleras i Skolverkets föreskrifter om statsbidrag till skolhuvudmän som inrättar karriärsteg för lärare i förskoleklasser och i grundskolor i utanförskapsområden (2014:51).
I normalfallet avvisar vi sent inkomna ansökningar. Det regleras i Skolverkets föreskrifter om statsbidrag till skolhuvudmän som inrättar karriärsteg för lärare i förskoleklasser och i grundskolor i utanförskapsområden (2014:51).
Följande villkor gäller för de lärare huvudmannen har utsett till förstelärare eller lektor.
Förstelärare eller lektor ska ägna minst 50 procent åt undervisning och uppgifter som hör till undervisningen. Detta regleras i 6 § SFS 2014:145 och 9 § SKOLFS 2014:51.
Detta kan till exempel innebära att läraren
I övrigt är det upp till huvudmannen att utforma tjänsterna så att det gynnar den egna verksamheten på bästa sätt. Det finns inga krav på att elevgrupperna som en lärare undervisar måste vara av en viss storlek.
Förstelärare eller lektor ska ägna minst 50 procent åt undervisning och uppgifter som hör till undervisningen. Detta regleras i 6 § SFS 2014:145 och 9 § SKOLFS 2014:51.
Detta kan till exempel innebära att läraren
I övrigt är det upp till huvudmannen att utforma tjänsterna så att det gynnar den egna verksamheten på bästa sätt. Det finns inga krav på att elevgrupperna som en lärare undervisar måste vara av en viss storlek.
Försteläraren
Försteläraren
Lektorn
Lektorn
För att vara behörig för en karriärtjänst krävs i normalfallet lärarlegitimation. En lärare kan tidigast ta del av bidraget från och med den dag som lärarlegitimation utfärdats.
De lärare som undantas kravet om lärarlegitimation regleras i 2 kapitlet 13–17 §§ Skollagen (SFS 2010:800)
Undantag från kravet på legitimation finns endast för lärare som har en utländsk lärarexamen som motsvarar en svensk lärarexamen, och som undervisar på engelska i ämnen som inte är språkundervisning. Exempel på språkundervisning är engelska, spanska, tyska, franska och modersmålsundervisning
För att vara behörig för en karriärtjänst krävs i normalfallet lärarlegitimation. En lärare kan tidigast ta del av bidraget från och med den dag som lärarlegitimation utfärdats.
De lärare som undantas kravet om lärarlegitimation regleras i 2 kapitlet 13–17 §§ Skollagen (SFS 2010:800)
Undantag från kravet på legitimation finns endast för lärare som har en utländsk lärarexamen som motsvarar en svensk lärarexamen, och som undervisar på engelska i ämnen som inte är språkundervisning. Exempel på språkundervisning är engelska, spanska, tyska, franska och modersmålsundervisning
För att bli förstelärare i förskoleklass krävs det att läraren har en lärarlegitimation och i övrigt uppfyller förordningens krav. Det innebär att en förskollärare med enbart förskollärarlegitimation inte kan bli förstelärare i förskoleklass.
För att bli förstelärare i förskoleklass krävs det att läraren har en lärarlegitimation och i övrigt uppfyller förordningens krav. Det innebär att en förskollärare med enbart förskollärarlegitimation inte kan bli förstelärare i förskoleklass.
Det går inte att få statsbidrag för lärare som arbetar enbart på internationella skolor eller IB-programmet. Det beror på att statsbidraget inte omfattar dessa skolformer.
Om lärare undervisar både i en skolform som omfattas av statsbidraget och på en internationell skola eller IB-programmet kan denna komma i fråga för bidraget. Detta förutsätter att läraren undervisar minst 50 procent inom en skolform som omfattas av statsbidraget.
Det går inte att få statsbidrag för lärare som arbetar enbart på internationella skolor eller IB-programmet. Det beror på att statsbidraget inte omfattar dessa skolformer.
Om lärare undervisar både i en skolform som omfattas av statsbidraget och på en internationell skola eller IB-programmet kan denna komma i fråga för bidraget. Detta förutsätter att läraren undervisar minst 50 procent inom en skolform som omfattas av statsbidraget.
Det går inte att få statsbidrag för lärare som arbetar enbart inom sjukhusundervisning. Det beror på att sjukhusundervisning är en särskild utbildningsform som inte omfattas av statsbidraget.
Om lärare undervisar både i en skolform som omfattas av statsbidraget och med sjukhusundervisning kan denna komma i fråga för bidraget. Detta förutsätter att läraren undervisar minst 50 procent inom den skolform som statsbidraget omfattar.
Det går inte att få statsbidrag för lärare som arbetar enbart inom sjukhusundervisning. Det beror på att sjukhusundervisning är en särskild utbildningsform som inte omfattas av statsbidraget.
Om lärare undervisar både i en skolform som omfattas av statsbidraget och med sjukhusundervisning kan denna komma i fråga för bidraget. Detta förutsätter att läraren undervisar minst 50 procent inom den skolform som statsbidraget omfattar.
Den 26 juni 2019 beslutade regeringen om att ändra förordningen för statsbidrag för karriärtjänster i utanförskapsområden. Förändringarna i förordningen träder i kraft den 1 augusti 2019.
För bidragsåret 2019/20 har vi beslutat om en ny bidragsram och erbjöd huvudmännen som kan söka statsbidraget möjligheten att begära ändring av ansökan för bidragsåret 2019/20 i slutet av augusti.
Alla huvudmän som kan ta del av statsbidraget för extra karriärtjänster i utanförskapsområden får varje år en bidragsram. Den anger antalet karriärtjänster och det belopp som dessa huvudmän kan ansöka om.
Beslutet om ansökan anger det belopp som huvudmannen sedan kan begära ut.
Bidraget ska gå till löner och sociala avgifter. För personer som arbetar mindre än heltid eller inte arbetar som skolledare, förstelärare eller lektor under hela bidragsomgången reduceras beloppet i motsvarande grad.
Skolverket fastställer bidragsramen till ett belopp som motsvarar andelen elever vid huvudmannens förskoleklasser och grundskolor i de valda utanförskapsområdena i förhållande till andelen elever hos alla huvudmän inom dessa områden. Beloppet avrundas till närmsta tal som är delbart med 85 000 kr.
För att tilldelas en bidragsram måste huvudmannen ha haft elever under det föregående året.
Skolverket fastställer bidragsramen till ett belopp som motsvarar andelen elever vid huvudmannens förskoleklasser och grundskolor i de valda utanförskapsområdena i förhållande till andelen elever hos alla huvudmän inom dessa områden. Beloppet avrundas till närmsta tal som är delbart med 85 000 kr.
För att tilldelas en bidragsram måste huvudmannen ha haft elever under det föregående året.
Antalet elever bygger på den senast inrapporterade och kvalitetssäkrade elevstatistiken till Statistiska Centralbyrån, SCB. Eftersom SCB publicerar statistiken de samlade in i oktober, först i mars året efter och Skolverket beräknar bidragsramarna i januari innebär det att vi använder oss av den statistik som föregår bidragsomgången. Det gör att elevantalet kan skilja sig från innevarande år. För att beräkna ramarna för bidragsomgången 2019/20 använder vi oss alltså av elevstatistik från oktober 2017.
Antalet elever bygger på den senast inrapporterade och kvalitetssäkrade elevstatistiken till Statistiska Centralbyrån, SCB. Eftersom SCB publicerar statistiken de samlade in i oktober, först i mars året efter och Skolverket beräknar bidragsramarna i januari innebär det att vi använder oss av den statistik som föregår bidragsomgången. Det gör att elevantalet kan skilja sig från innevarande år. För att beräkna ramarna för bidragsomgången 2019/20 använder vi oss alltså av elevstatistik från oktober 2017.
Antalet karriärtjänster i bidragsramen kan öka eller minska mellan bidragsomgångarna för en huvudman. Bidragsramen beräknas utifrån huvudmannens elevantal i förhållande till övriga huvudmäns elevantal. Det innebär att exempelvis en ökning hos en huvudmans elevantal måste ligga i paritet med den totala ökningen i riket för att bidragsramen ska bli oförändrad. Det kan alltså variera från år till år hur många förstelärare som kan finansieras genom det här statsbidraget.
Vid beräkningen av huvudmannens bidragsram ingår elever i skolformerna förskoleklass och grundskola som omfattas av statsbidraget.
Antalet karriärtjänster i bidragsramen kan öka eller minska mellan bidragsomgångarna för en huvudman. Bidragsramen beräknas utifrån huvudmannens elevantal i förhållande till övriga huvudmäns elevantal. Det innebär att exempelvis en ökning hos en huvudmans elevantal måste ligga i paritet med den totala ökningen i riket för att bidragsramen ska bli oförändrad. Det kan alltså variera från år till år hur många förstelärare som kan finansieras genom det här statsbidraget.
Vid beräkningen av huvudmannens bidragsram ingår elever i skolformerna förskoleklass och grundskola som omfattas av statsbidraget.
I statsbidraget ingår kostnader för sociala avgifter. Det beräknas utifrån en schablon på nästan 42 procent av utbetald löneökning. Om statsbidraget inte till fullo täcker sociala avgifter får huvudmannen stå för mellanskillnaden. Om huvudmannen får pengar över efter att de sociala avgifterna betalats ut, kan denne själv bestämma hur det kvarstående beloppet ska fördelas.
I statsbidraget ingår kostnader för sociala avgifter. Det beräknas utifrån en schablon på nästan 42 procent av utbetald löneökning. Om statsbidraget inte till fullo täcker sociala avgifter får huvudmannen stå för mellanskillnaden. Om huvudmannen får pengar över efter att de sociala avgifterna betalats ut, kan denne själv bestämma hur det kvarstående beloppet ska fördelas.
Kompletteringar eller ändringar ska göras inom ramen för ansökningsperioden eller mellan de datumen ni kan begära om utbetalning. Om handlingarna redan är inskickade kan kompletteringar och ändringar göras av handläggare på Skolverket. Mejla begäran om komplettering eller ändring via:
E-post till statsbidrag.karriartjanster@skolverket.se
Skolverket skiljer på ny uppgift och komplettering eller justering av tidigare lämnad uppgift.
Fram till dess att beslut har fattats kan du komplettera och justera information som gäller för en individ som tidigare rapporterats in i lämnad begäran om utbetalning. Uppgift om personnummer alternativt namn på individen är tillräckligt för att det ska betraktas som att denne rapporterats in.
Det går inte att komplettera en begäran om utbetalning med att registrera en ny person efter att dess sista datum har varit, det vill säga efter den 15 oktober respektive den 2 maj.
Vid begäran om utbetalning är det möjligt att minska antalet förstelärare och lektorer i förehållande till vad som har beviljats i ansökan. Bidragsramen för följande bidragsår påverkas inte av hur mycket bidrag som begärts ut året innan. Det går inte att begära ut ett högre belopp än vad som beviljats i ansökan.
Om förhållandena ändras efter att beslut om begäran om utbetalning har fattats ska huvudmannen meddela Skolverket om de nya förhållandena. Det kan exempelvis avse tjänstledighet, sjukdom eller att en lärare har slutat sin tjänst.
Informationen lämnas av huvudmannen till Skolverket via
E-post till statsbidrag.karriartjanster@skolverket.se
Ange:
Om ni inte har kunnat betala ut de pengar ni har fått till den personal ni angett i er begäran om utbetalning ska ni betala tillbaka pengarna till Skolverket. Det kan till exempel bero på att en person slutat eller gått ner i tjänstgöringsgrad. Om det gäller flera personer ber vi er att komma in med en samlad information för alla dessa personer.
Kontakta Skolverket via
E-post till statsbidrag.karriartjanster@skolverket.se
Ni kan även behöva betala tillbaka statsbidrag om det i efterhand visar sig att huvudmannen eller en lärare som ni har fått bidrag för inte uppfyller villkoren i förordningen.
Skolverket gör även stickprov regelbundet. Stickproven kan vara slumpmässigt valda, de kan också ske på förekommen anledning. Stickproven kan resultera i att Skolverket återkräver bidrag från huvudmannen om detta har använts på ett otillåtet sätt.
När du begär ut bidraget är det möjligt att minska antalet förstelärare och lektorer i förhållande till beviljat antal tjänster och belopp i ansökan. Bidragsramen för följande bidragsomgång påverkas inte av hur mycket bidrag som ni har begärt ut året innan. Det går inte att begära ut ett högre belopp än vad som beviljats i ansökan.
Om ni nyanställer en förstelärare ska hen ha minst 10 000 kronor mer i lön per månad än medianlönen för de lärare inom samma kategori som är anställda hos er. En nyanställd lektor ska ha minst 10 000 kronor mer i lön än medianlönen för lärare inom samma kategori.
Ni kan utse en deltidsanställd lärare till förstelärare eller lektor. Bidraget minskar då så att det motsvarar lärarens grad av tjänst. Det är inte möjligt för två lärare att dela på en karriärtjänst.
Nej. Tidigare har det varit möjligt att söka utöver bidragsramen i och med att storleken på den totala summan vi hade att fördela ökade år från år. Detta är inte längre möjligt eftersom statsbidraget nu är fullt utbyggt.
Det är politiska beslut som avgör om detta statsbidrag ska finnas kvar. Det finns i nuläget inget sista datum angivet för statsbidraget.