Regeringen har fattat beslut om ändring i förordningen för statsbidraget. Förändringarna träder i kraft den 20 juli 2020 och omfattar även bidragsomgången 2020. Vi uppdaterar den här sidan löpande med ändringen och hur det påverkar er.

Ändringen innebär att statsbidraget för stärkt likvärdighet och kunskapsutveckling också kan användas för insatser i fritidshemmet. Det är fortfarande enbart huvudmän för förskoleklass och grundskola som tilldelas en bidragsram och kan ansöka om bidraget.

Statsbidrag för likvärdig skola 2020

Det här statsbidraget ska gå till att utöka huvudmannens resurser för att stärka likvärdigheten och kunskapsutvecklingen i förskoleklassen, grundskolan och fritidshemmet.

Viktiga datum och beslut

Bidragsomgången 2020

Bidragsramar: januari 2020

Bidragsramen visar vilka huvudmän som kan ta del av statsbidraget och hur mycket de har rätt att begära ut. Totalt 866 huvudmän tilldelas en bidragsram. Ansökan om begäran av utbetalning är öppen mellan 15 januari–17 februari 2020.

Lista över bidragsramar, statsbidrag för likvärdig skola 2020PDF (pdf, 755 kB)

Bidragsramen visar vilka huvudmän som kan ta del av statsbidraget och hur mycket de har rätt att begära ut. Totalt 866 huvudmän tilldelas en bidragsram. Ansökan om begäran av utbetalning är öppen mellan 15 januari–17 februari 2020.

Lista över bidragsramar, statsbidrag för likvärdig skola 2020PDF (pdf, 755 kB)

Begäran om utbetalning: beslut april och maj 2020

Beslut om utbetalning 1

Vi har beviljat bidrag till totalt 673 huvudmän om totalt 3 527 947 865 kronor.

Lista över beviljade belopp per huvudman, statsbidrag för likvärdig skola 2020PDF (pdf, 738 kB)

Beviljat bidrag betalas ut vid två tillfällen under 2020. Hälften av det beviljade bidraget betalas ut senast under vecka 15. Den andra halvan av bidraget betalas ut under september månad. Utbetalningarna har meddelandetexten ”Likvardigskola.2020.U1” respektive ”Likvardigskola.2020.U2”.

Beslut om utbetalning 2: maj 2020

Vi har beviljat bidrag till totalt 82 huvudmän om totalt 1 310 723 855 kronor. Samtliga huvudmän som ingick i Skolverkets granskning av planer eller av någon anledning inte inkommit med begärd komplettering har nu fått ett beslut på sin ansökan. Totalt har Skolverket fattat 96 beslut vid beslutstillfälle 2.

Lista över beviljade belopp per huvudman, statsbidrag för likvärdig skolaPDF (pdf, 547 kB)

Begäran om utbetalning

Begäran om utbetalning var öppen i e-tjänsten 15 januari–17 februari 2020. Skolverket avvisar i normalfallet ansökningar som kommer in efter sista ansökningsdatum (SKOLFS 2018:30).

Logga in i e-tjänstenlänk till annan webbplats

Så fungerar e-tjänsten för statsbidrag

Beslut om utbetalning 1

Vi har beviljat bidrag till totalt 673 huvudmän om totalt 3 527 947 865 kronor.

Lista över beviljade belopp per huvudman, statsbidrag för likvärdig skola 2020PDF (pdf, 738 kB)

Beviljat bidrag betalas ut vid två tillfällen under 2020. Hälften av det beviljade bidraget betalas ut senast under vecka 15. Den andra halvan av bidraget betalas ut under september månad. Utbetalningarna har meddelandetexten ”Likvardigskola.2020.U1” respektive ”Likvardigskola.2020.U2”.

Beslut om utbetalning 2: maj 2020

Vi har beviljat bidrag till totalt 82 huvudmän om totalt 1 310 723 855 kronor. Samtliga huvudmän som ingick i Skolverkets granskning av planer eller av någon anledning inte inkommit med begärd komplettering har nu fått ett beslut på sin ansökan. Totalt har Skolverket fattat 96 beslut vid beslutstillfälle 2.

Lista över beviljade belopp per huvudman, statsbidrag för likvärdig skolaPDF (pdf, 547 kB)

Begäran om utbetalning

Begäran om utbetalning var öppen i e-tjänsten 15 januari–17 februari 2020. Skolverket avvisar i normalfallet ansökningar som kommer in efter sista ansökningsdatum (SKOLFS 2018:30).

Logga in i e-tjänstenlänk till annan webbplats

Så fungerar e-tjänsten för statsbidrag

Redovisning: 1 mars–1 april 2021

Redovisning

Redovisningen gäller för bidragsomgången 2020.

När du redovisar ska du ange:

  • hur mycket av bidraget i kronor som ni har använt utifrån kategorierna Personal, Kompetensutveckling, Lärverktyg, Elevhälsa och Övrigt

Blir vi återbetalningsskyldig?

Ja, ni kan bli återbetalningsskyldig om ni inte har använt hela statsbidraget eller om ni inte uppfyller villkoren.

Skolverket gör alltid en individuell bedömning av ert ärende och beslutar om eventuellt återkrav utifrån era inlämnade uppgifter.

Redovisning

Redovisningen gäller för bidragsomgången 2020.

När du redovisar ska du ange:

  • hur mycket av bidraget i kronor som ni har använt utifrån kategorierna Personal, Kompetensutveckling, Lärverktyg, Elevhälsa och Övrigt

Blir vi återbetalningsskyldig?

Ja, ni kan bli återbetalningsskyldig om ni inte har använt hela statsbidraget eller om ni inte uppfyller villkoren.

Skolverket gör alltid en individuell bedömning av ert ärende och beslutar om eventuellt återkrav utifrån era inlämnade uppgifter.

Kontroll av planer i samband med begäran om utbetalning

Den 19 december 2019 fattade regeringen beslut om förändringar av förordning (2018:49) som styr statsbidraget för likvärdig skola.

Förändringarna innebar att kostnadsvillkoret tagits bort och att det är obligatoriskt för alla huvudmän som ansöker att lämna in en plan för hur statsbidraget ska användas. Skolverket ska även granska ett urval av de inskickade planerna utifrån en risk- och väsentlighetsanalys.

Urval av huvudmän vars planer ska granskas

Skolverket har nu valt ut vilka planer som ska granskas i samband med rekvisitionen av statsbidraget för 2020. Urvalet har utgått från en risk- och väsentlighetsanalys. I risk- och väsentlighetsanalysen har vi utgått från fyra riskfaktorer:

  • små huvudmän med små resurser att planera för användningen av statsbidraget
  • huvudmän med beslut om föreläggande eller vite från Skolinspektionen
  • stora huvudmän med många elever som därmed beviljas en stor andel av bidraget
  • huvudmän där Skolverket fått signaler om brister i verksamheten som kan påverka att statsbidraget används korrekt.

För bidragsomgången 2020 kommer vi granska 80 planer, vilket innebär att ungefär 10 procent av alla sökande huvudmäns planer väljs ut. Antalet planer som granskas kan komma att ändras till nästa bidragsomgång.

I och med granskningen kommer Skolverket att titta på att

  • huvudmannen planerat för insatser som statsbidraget ska användas till
  • huvudmannen beskrivit hur de planerade insatserna syftar till att stärka likvärdigheten och/eller kunskapsutvecklingen i förskoleklass och grundskola.

Granskningen innebär att handläggningstiden kan komma att bli längre för de huvudmän vars planer granskas. Skolverkets ambition är att fatta beslut om samtliga huvudmäns begäran om utbetalning så snart som möjligt under våren.

Huvudmän vars planer ska granskas finns i följande bilagaPDF (pdf, 206 kB)

Den 19 december 2019 fattade regeringen beslut om förändringar av förordning (2018:49) som styr statsbidraget för likvärdig skola.

Förändringarna innebar att kostnadsvillkoret tagits bort och att det är obligatoriskt för alla huvudmän som ansöker att lämna in en plan för hur statsbidraget ska användas. Skolverket ska även granska ett urval av de inskickade planerna utifrån en risk- och väsentlighetsanalys.

Urval av huvudmän vars planer ska granskas

Skolverket har nu valt ut vilka planer som ska granskas i samband med rekvisitionen av statsbidraget för 2020. Urvalet har utgått från en risk- och väsentlighetsanalys. I risk- och väsentlighetsanalysen har vi utgått från fyra riskfaktorer:

  • små huvudmän med små resurser att planera för användningen av statsbidraget
  • huvudmän med beslut om föreläggande eller vite från Skolinspektionen
  • stora huvudmän med många elever som därmed beviljas en stor andel av bidraget
  • huvudmän där Skolverket fått signaler om brister i verksamheten som kan påverka att statsbidraget används korrekt.

För bidragsomgången 2020 kommer vi granska 80 planer, vilket innebär att ungefär 10 procent av alla sökande huvudmäns planer väljs ut. Antalet planer som granskas kan komma att ändras till nästa bidragsomgång.

I och med granskningen kommer Skolverket att titta på att

  • huvudmannen planerat för insatser som statsbidraget ska användas till
  • huvudmannen beskrivit hur de planerade insatserna syftar till att stärka likvärdigheten och/eller kunskapsutvecklingen i förskoleklass och grundskola.

Granskningen innebär att handläggningstiden kan komma att bli längre för de huvudmän vars planer granskas. Skolverkets ambition är att fatta beslut om samtliga huvudmäns begäran om utbetalning så snart som möjligt under våren.

Huvudmän vars planer ska granskas finns i följande bilagaPDF (pdf, 206 kB)

Vem kan söka statsbidraget?

Kommunala och fristående huvudmän för

  • förskoleklass
  • grundskolan.

Vad ska statsbidraget användas till?

Statsbidraget ska användas till att utöka pågående insatser eller utföra nya insatser som stärker likvärdighet och kunskapsutveckling i förskoleklassen, grundskolan och fritidshemmet. Kom ihåg att ni inte kan använda bidraget till insatser i övriga skolformer.

Huvudmannen ansvarar för att analysera sina resultat, identifiera behoven och prioritera vilka insatser som statsbidraget ska finansiera. Det är också huvudmannen som bestämmer hur ni fördelar bidraget inom organisationen. Bidraget för 2020 kan ni använda för kostnader till insatser under perioden 1 januari-31 december 2020.

Längre ner på den här webbsidan kan du få stöd och inspiration för att hitta insatser som utifrån beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund leder till stärkt likvärdighet och kunskapsutveckling.

Likvärdig utbildning i fritidshem, förskoleklass och grundskolan

Skolan ska vara likvärdig och alla elever har rätt till en utbildning av hög kvalitet, enligt skollagen. Skolan ska dessutom arbeta för att kompensera för elevers olika bakgrund och förutsättningar. För att stärka likvärdigheten och för att alla elever ska få en utbildning av hög kvalitet behöver huvudmän rikta resurser utifrån lokala förutsättningar och behov. Det här statsbidraget är ett stöd för huvudmän att stärka likvärdigheten inom och mellan skolor.

Läs mer om likvärdig utbildningen

Stärka likvärdigheten i utbildningen

Sambedömning som redskap för ökad likvärdighet

Rapport om likvärdighet: Analyser av familjebakgrundens betydelse för skolresultaten och skillnader mellan skolor 2018

Skolan ska vara likvärdig och alla elever har rätt till en utbildning av hög kvalitet, enligt skollagen. Skolan ska dessutom arbeta för att kompensera för elevers olika bakgrund och förutsättningar. För att stärka likvärdigheten och för att alla elever ska få en utbildning av hög kvalitet behöver huvudmän rikta resurser utifrån lokala förutsättningar och behov. Det här statsbidraget är ett stöd för huvudmän att stärka likvärdigheten inom och mellan skolor.

Läs mer om likvärdig utbildningen

Stärka likvärdigheten i utbildningen

Sambedömning som redskap för ökad likvärdighet

Rapport om likvärdighet: Analyser av familjebakgrundens betydelse för skolresultaten och skillnader mellan skolor 2018

Utforma insatserna utifrån en analys av lokala förutsättningar och behov

Ett framgångsrikt utvecklingsarbete baseras på en nulägesanalys med tydligt identifierade behov och orsaker, välgrundade insatser, resultatfokus, delaktighet och långsiktighet. Det är därför viktigt att ni gör en analys av er verksamhet innan ni beslutar vilken eller vilka insatser ni ska prioritera.

Statsbidraget får användas till kostnader för insatser som genomförs under perioden 1 januari-31 december 2020. Det är viktigt att insatserna samtidigt tar sikte på långsiktigt utvecklingsarbete för att stärka likvärdigheten och kunskapsutvecklingen. Bidraget kan till exempel användas till att utöka insatser som ni redan genomför.

Huvudmän med överenskommelser med Skolverket

Vissa huvudmän har en överenskommelse med Skolverket inom ramen för Samverkan för bästa skola eller inom ramen för Riktade insatser för nyanlända elevers skolgång. Om ni redan ingår i dessa riktade insatser kan bidraget användas för att komplettera överenskomna insatser eller fortsätta det påbörjade utvecklingsarbetet.

Samverkan för bästa skola

Riktade stödinsatser för nyanländs lärande

Ett framgångsrikt utvecklingsarbete baseras på en nulägesanalys med tydligt identifierade behov och orsaker, välgrundade insatser, resultatfokus, delaktighet och långsiktighet. Det är därför viktigt att ni gör en analys av er verksamhet innan ni beslutar vilken eller vilka insatser ni ska prioritera.

Statsbidraget får användas till kostnader för insatser som genomförs under perioden 1 januari-31 december 2020. Det är viktigt att insatserna samtidigt tar sikte på långsiktigt utvecklingsarbete för att stärka likvärdigheten och kunskapsutvecklingen. Bidraget kan till exempel användas till att utöka insatser som ni redan genomför.

Huvudmän med överenskommelser med Skolverket

Vissa huvudmän har en överenskommelse med Skolverket inom ramen för Samverkan för bästa skola eller inom ramen för Riktade insatser för nyanlända elevers skolgång. Om ni redan ingår i dessa riktade insatser kan bidraget användas för att komplettera överenskomna insatser eller fortsätta det påbörjade utvecklingsarbetet.

Samverkan för bästa skola

Riktade stödinsatser för nyanländs lärande

Stöd för att ta fram en plan

Ett villkor för statsbidraget är att huvudmannen ska ta fram en plan där det framgår vilka insatser som huvudmannen planerar att genomföra under den period som bidragsomgången gäller för. Genom att strukturera och beskriva arbetet med utvecklingsområden i en utvecklingsplan kan ni systematiskt planera, genomföra och följa upp identifierade insatser.

Det finns inga krav på hur planen ska se ut. Det finns däremot krav på att fackliga organisationer ska ha hörts innan ni upprättar planen.

Om ni har en utvecklingsplan för era verksamheter kan ni använda den när ni tar fram planen för insatser som ska finansieras av det här statsbidraget.

Inför varje bidragsomgång behöver ni revidera er plan utifrån ert systematiska kvalitetsarbete.

Exempel på plan

Dokumentet nedan kan användas som ett stöd för att ta fram en plan för insatser som finansieras av statsbidraget för en likvärdig skola. Den här planen förutsätter att ni har genomfört en nulägesanalys.

Ladda ner plan för insatserWord (word, 50 kB)

Utgå från ert systematiska arbete och en nulägesanalys

Eftersom en fördjupad nulägesanalys skapar förutsättningar för att göra rätt och långsiktiga prioriteringar, kan en insats för bidragsomgången för 2020 vara att göra en nulägesanalys och identifiera behov inför kommande insatser. Med andra ord kan statsbidraget användas för att göra en nulägesanalys. Insatserna kan exempelvis täcka kostnader under perioden 1 januari-31 december 2020 för vikarier till personal som arbetar med nulägesanalysen, kompetensutveckling inom systematiskt kvalitetsarbete och analys, stöd för organisationsutveckling eller att anställa projektledare som leder arbetet med att ta fram nulägesanalysen.

Se vilka skolor som har störst behov av insatser

Ni kan använda er av listan nedan som underlag för er nulägesanalys för att se vilka skolor som har störst behov av insatser. Listan beskriver elevernas förutsättningar utifrån socioekonomiska faktorer. Dessa faktorer påverkar sannolikheten att en elev på en skola blir behörig till ett nationellt program i gymnasieskolan. En huvudman med en högre andel elever som enligt modellen inte väntas bli behörig till gymnasiet får ett högre index.

Listan visar socioekonomiskt index för de skolenheter som huvudmannen hade under hösten 2018. Om skolenheter bytt huvudman sedan dess kan ni söka på enhetskoder eller namnen på skolorna för att hitta dem.

Lista över skolors socioekonomiska index 2020PDF (pdf, 955 kB)

Stöd för ert systematiska kvalitetsarbete och nulägesanalys

De insatser som bidraget kan användas till ska vara en del i huvudmannens systematiska kvalitetsarbete. Det innebär att insatserna ska svara mot de behov som framgått av huvudmannens nulägesanalys samt att de ingår i huvudmannens kontinuerliga planering, uppföljning och utveckling av utbildningen. Om ni vill ha stöd i att hitta former för arbetet med nulägesanalys, kan ni använda något av de analysverktyg som Skolverket erbjuder för huvudmän och rektorer.

Processtödet Kvalitetsverkstaden

Kvalitetsverkstaden är ett webbaserat processtöd som huvudmän och rektorer kan använda för att samarbeta kring och vidareutveckla det systematiska kvalitetsarbetet. Processtödet erbjuder en samarbetsyta där man bland annat kan spara dokument och kommunicera med andra inom organisationen. Det erbjuder även ett erfarenhetsutbyte mellan andra deltagande huvudmän och skolor.

Kvalitetsverkstaden

Stöd i att utveckla former för ert systematiska kvalitetsarbete och analys av behov

Så gör vi en nulägesanalys i skolan, från Samverkan för bästa skola

Det här analysverktyget kan du använda för att analysera elevernas resultat och andra underlag för att identifiera de problem som finns i verksamheten och orsakerna till problemen. Det kan till exempel handla om hur verksamheten är organiserad, hur undervisningen ser ut eller hur olika beslutsnivåer stämmer av och analyserar data. Analysverktyget är framtaget för Skolverkets samarbeten med huvudmän inom uppdraget Samverkan för bästa skola.

Underlag för nulägesbeskrivning, analys och utvecklingsplan, från insatser för nyanländas lärande
Här finns information och underlag för att beskriva nuläget i era verksamheter. Här kan du även se ett exempel på en ifylld nulägesbeskrivning. Det här analysverktyget är framtaget som underlag för systematiskt kvalitetsarbete med fokus på nyanlända elevers lärande.

Systematiskt kvalitetsarbete
Ett systematiskt kvalitetsarbete är en förutsättning för att alla som arbetar i förskoleklass och skolan ska kunna ge barn och elever en likvärdig utbildning. På den här sidan hittar du stödmaterial för att arbeta med systematiskt kvalitetsarbete.

Kvalitetsarbete i praktikenlänk till annan webbplats
Det här stödmaterialet innehåller konkreta frågeställningar för att underlätta arbetet med att följa upp, analysera, dokumentera, planera och utveckla utbildningen.

Systematiskt kvalitetsarbete - för skolväsendetlänk till annan webbplats
Dessa allmänna råd och kommentarer vänder sig till huvudmän och rektorer som ett stöd för det systematiska kvalitetsarbetet.

Ett villkor för statsbidraget är att huvudmannen ska ta fram en plan där det framgår vilka insatser som huvudmannen planerar att genomföra under den period som bidragsomgången gäller för. Genom att strukturera och beskriva arbetet med utvecklingsområden i en utvecklingsplan kan ni systematiskt planera, genomföra och följa upp identifierade insatser.

Det finns inga krav på hur planen ska se ut. Det finns däremot krav på att fackliga organisationer ska ha hörts innan ni upprättar planen.

Om ni har en utvecklingsplan för era verksamheter kan ni använda den när ni tar fram planen för insatser som ska finansieras av det här statsbidraget.

Inför varje bidragsomgång behöver ni revidera er plan utifrån ert systematiska kvalitetsarbete.

Exempel på plan

Dokumentet nedan kan användas som ett stöd för att ta fram en plan för insatser som finansieras av statsbidraget för en likvärdig skola. Den här planen förutsätter att ni har genomfört en nulägesanalys.

Ladda ner plan för insatserWord (word, 50 kB)

Utgå från ert systematiska arbete och en nulägesanalys

Eftersom en fördjupad nulägesanalys skapar förutsättningar för att göra rätt och långsiktiga prioriteringar, kan en insats för bidragsomgången för 2020 vara att göra en nulägesanalys och identifiera behov inför kommande insatser. Med andra ord kan statsbidraget användas för att göra en nulägesanalys. Insatserna kan exempelvis täcka kostnader under perioden 1 januari-31 december 2020 för vikarier till personal som arbetar med nulägesanalysen, kompetensutveckling inom systematiskt kvalitetsarbete och analys, stöd för organisationsutveckling eller att anställa projektledare som leder arbetet med att ta fram nulägesanalysen.

Se vilka skolor som har störst behov av insatser

Ni kan använda er av listan nedan som underlag för er nulägesanalys för att se vilka skolor som har störst behov av insatser. Listan beskriver elevernas förutsättningar utifrån socioekonomiska faktorer. Dessa faktorer påverkar sannolikheten att en elev på en skola blir behörig till ett nationellt program i gymnasieskolan. En huvudman med en högre andel elever som enligt modellen inte väntas bli behörig till gymnasiet får ett högre index.

Listan visar socioekonomiskt index för de skolenheter som huvudmannen hade under hösten 2018. Om skolenheter bytt huvudman sedan dess kan ni söka på enhetskoder eller namnen på skolorna för att hitta dem.

Lista över skolors socioekonomiska index 2020PDF (pdf, 955 kB)

Stöd för ert systematiska kvalitetsarbete och nulägesanalys

De insatser som bidraget kan användas till ska vara en del i huvudmannens systematiska kvalitetsarbete. Det innebär att insatserna ska svara mot de behov som framgått av huvudmannens nulägesanalys samt att de ingår i huvudmannens kontinuerliga planering, uppföljning och utveckling av utbildningen. Om ni vill ha stöd i att hitta former för arbetet med nulägesanalys, kan ni använda något av de analysverktyg som Skolverket erbjuder för huvudmän och rektorer.

Processtödet Kvalitetsverkstaden

Kvalitetsverkstaden är ett webbaserat processtöd som huvudmän och rektorer kan använda för att samarbeta kring och vidareutveckla det systematiska kvalitetsarbetet. Processtödet erbjuder en samarbetsyta där man bland annat kan spara dokument och kommunicera med andra inom organisationen. Det erbjuder även ett erfarenhetsutbyte mellan andra deltagande huvudmän och skolor.

Kvalitetsverkstaden

Stöd i att utveckla former för ert systematiska kvalitetsarbete och analys av behov

Så gör vi en nulägesanalys i skolan, från Samverkan för bästa skola

Det här analysverktyget kan du använda för att analysera elevernas resultat och andra underlag för att identifiera de problem som finns i verksamheten och orsakerna till problemen. Det kan till exempel handla om hur verksamheten är organiserad, hur undervisningen ser ut eller hur olika beslutsnivåer stämmer av och analyserar data. Analysverktyget är framtaget för Skolverkets samarbeten med huvudmän inom uppdraget Samverkan för bästa skola.

Underlag för nulägesbeskrivning, analys och utvecklingsplan, från insatser för nyanländas lärande
Här finns information och underlag för att beskriva nuläget i era verksamheter. Här kan du även se ett exempel på en ifylld nulägesbeskrivning. Det här analysverktyget är framtaget som underlag för systematiskt kvalitetsarbete med fokus på nyanlända elevers lärande.

Systematiskt kvalitetsarbete
Ett systematiskt kvalitetsarbete är en förutsättning för att alla som arbetar i förskoleklass och skolan ska kunna ge barn och elever en likvärdig utbildning. På den här sidan hittar du stödmaterial för att arbeta med systematiskt kvalitetsarbete.

Kvalitetsarbete i praktikenlänk till annan webbplats
Det här stödmaterialet innehåller konkreta frågeställningar för att underlätta arbetet med att följa upp, analysera, dokumentera, planera och utveckla utbildningen.

Systematiskt kvalitetsarbete - för skolväsendetlänk till annan webbplats
Dessa allmänna råd och kommentarer vänder sig till huvudmän och rektorer som ett stöd för det systematiska kvalitetsarbetet.

Exempel på insatser för olika nivåer

Här finns förslag på insatser som ni kan använda bidraget till, det går även att använda det till andra insatser så länge syftet är att stärka likvärdigheten och kunskapsutvecklingen i förskoleklassen, grundskolan och fritidshemmet.

Insatser på huvudmannanivå

  • Insatser för att öka förståelsen för och förmågan att arbeta med det systematiska kvalitetsarbetet.
  • Insatser för att öka kvaliteten i det förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbetet.
  • Stöd till organisationen för mottagande av och utbildning av nyanlända och flerspråkiga elever.

Mer läsning

  • Insatser för att öka förståelsen för och förmågan att arbeta med det systematiska kvalitetsarbetet.
  • Insatser för att öka kvaliteten i det förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbetet.
  • Stöd till organisationen för mottagande av och utbildning av nyanlända och flerspråkiga elever.

Mer läsning

Insatser på skolnivå

  • Insatser för att öka förståelsen för och förmågan att arbeta med det systematiska kvalitetsarbetet.
  • Insatser för att stärka det pedagogiska ledarskapet och för att driva kollegialt förbättringsarbete.
  • Insatser för att underlätta elevernas övergång mellan olika skolformer och mellan skola och arbetsliv eller vidare studier.
  • Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
  • Insatser som främjar modersmål och studiehandledning.

Mer läsning

Komptensutveckling

  • Insatser för att öka förståelsen för och förmågan att arbeta med det systematiska kvalitetsarbetet.
  • Insatser för att stärka det pedagogiska ledarskapet och för att driva kollegialt förbättringsarbete.
  • Insatser för att underlätta elevernas övergång mellan olika skolformer och mellan skola och arbetsliv eller vidare studier.
  • Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
  • Insatser som främjar modersmål och studiehandledning.

Mer läsning

Komptensutveckling

Insatser i klassrummet

  • Lärare kan få handledning om kollegialt lärande, uppföljning och utveckling av undervisningen, anpassning och inkludering.
  • Lärare kan få kompetensutveckling inom didaktik, exempelvis om kunskapsbedömning, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt eller ämnesundervisning.
  • Insatser som gör att lärarnas kompetens och tid används till undervisning, till exempel lärarassistent och administrativt stöd till lärare eller förstärkta resurser till elevhälsan.
  • Lärare kan få handledning och utbildning om förhållningsätt och bemötande.
  • Insatser som syftar till att utveckla ledarskapet i klassrummet.
  • Kompetensutveckling för att stärka den specialpedagogiska kompetensen och utveckla elevhälsan.
  • Insatser som skapar bättre förutsättningar för elever att göra väl underbyggda val inför fortsatta studier eller arbetsliv.

Mer läsning

  • Lärare kan få handledning om kollegialt lärande, uppföljning och utveckling av undervisningen, anpassning och inkludering.
  • Lärare kan få kompetensutveckling inom didaktik, exempelvis om kunskapsbedömning, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt eller ämnesundervisning.
  • Insatser som gör att lärarnas kompetens och tid används till undervisning, till exempel lärarassistent och administrativt stöd till lärare eller förstärkta resurser till elevhälsan.
  • Lärare kan få handledning och utbildning om förhållningsätt och bemötande.
  • Insatser som syftar till att utveckla ledarskapet i klassrummet.
  • Kompetensutveckling för att stärka den specialpedagogiska kompetensen och utveckla elevhälsan.
  • Insatser som skapar bättre förutsättningar för elever att göra väl underbyggda val inför fortsatta studier eller arbetsliv.

Mer läsning

Kompetensutveckling för lärare och skolpersonal

Du kan få stöd inom flera av de områden som nämns ovan för insatser på huvudmannanivå, skolnivå och i klassrummet.

Nationella skolutvecklingsprogram

Med hjälp av insatserna i våra skolutvecklingsprogram får huvudmän och skolor goda möjligheter att utveckla undervisningen och den pedagogiska verksamheten. Insatserna ska bidra till att skapa förutsättningar för elevers utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat.

Kompetensutveckling

Säkra din behörighet och vässa din kompetens utifrån behoven på just din skola. Vi har runt hundra kurser och utbildningar som du kan välja mellan.

Du kan få stöd inom flera av de områden som nämns ovan för insatser på huvudmannanivå, skolnivå och i klassrummet.

Nationella skolutvecklingsprogram

Med hjälp av insatserna i våra skolutvecklingsprogram får huvudmän och skolor goda möjligheter att utveckla undervisningen och den pedagogiska verksamheten. Insatserna ska bidra till att skapa förutsättningar för elevers utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat.

Kompetensutveckling

Säkra din behörighet och vässa din kompetens utifrån behoven på just din skola. Vi har runt hundra kurser och utbildningar som du kan välja mellan.

Få inspiration och ta del av andras erfarenheter

Här har vi samlat reportage om olika utvecklingsinsatser på skolor som vi samarbetar med inom ramen för Samverkan för bästa skola. Det finns också exempel på utvecklingsinsatser som dessa skolor själva har arbetat med.

Filmer och poddar om utvecklingsinsatser

Här har vi samlat reportage om olika utvecklingsinsatser på skolor som vi samarbetar med inom ramen för Samverkan för bästa skola. Det finns också exempel på utvecklingsinsatser som dessa skolor själva har arbetat med.

Filmer och poddar om utvecklingsinsatser

Vilka kostnader kan bidraget användas till?

Statsbidraget ska finansiera utökade eller nya insatser för att stärka likvärdigheten och kunskapsutvecklingen som huvudmannen har valt utifrån en analys av lokala förutsättningar och behov. Insatserna ska tydligt gå att koppla till fritidshemmet, förskoleklassen eller grundskolans verksamhet.

Exempel på kostnader bidraget kan användas till

  • lön eller köp av tjänst. Det skulle kunna vara handledare, pedagogisk personal, personal som arbetar med organisation- och verksamhetsutveckling eller vikarier
  • kurser, resor och studiematerial
  • lärverktyg
  • insatser för hälsofrämjande skolutveckling
  • insatser som tidigare finansierats av annat statsbidrag, t.ex. Lågstadiesatsningen.
  •  
  • lön eller köp av tjänst. Det skulle kunna vara handledare, pedagogisk personal, personal som arbetar med organisation- och verksamhetsutveckling eller vikarier
  • kurser, resor och studiematerial
  • lärverktyg
  • insatser för hälsofrämjande skolutveckling
  • insatser som tidigare finansierats av annat statsbidrag, t.ex. Lågstadiesatsningen.
  •  

Exempel på kostnader bidraget inte kan användas till

  • för att ersätta kostnader för insatser som ni redan genomför
  • insatser som ni redan får något annat statsbidrag för. Det får alltså inte ske en dubbelfinansiering med flera statsbidrag för samma kostnader
  • kostnader för insatser som riktar sig till andra skolformer än fritidshemmet, förskoleklassen och grundskolan.
  • för att ersätta kostnader för insatser som ni redan genomför
  • insatser som ni redan får något annat statsbidrag för. Det får alltså inte ske en dubbelfinansiering med flera statsbidrag för samma kostnader
  • kostnader för insatser som riktar sig till andra skolformer än fritidshemmet, förskoleklassen och grundskolan.

 

Vilka villkor gäller för statsbidraget?

Det finns flera villkor för bidraget. Det är viktigt att du läser igenom samtliga villkor som gäller för statsbidraget.

Upprätta en plan för era insatser

Ni behöver ta fram och lämna in en plan där det framgår vilka insatser som ni planerar att göra under bidragsåret. När ni ansöker om att ta del av bidraget skickar vi en begäran om er upprättade plan. Ni kan även revidera den plan som ni tagit fram för tidigare bidragsår. Det ska dock framgå hur ni planerar att använda det bidrag ni får för denna bidragsomgång för utökade insatser för stärkt likvärdighet och kunskapsutveckling i förskoleklassen, grundskolan och fritidshemmet.

Det finns inga krav på hur planen ska se ut, men planen bör utgå från ert systematiska kvalitetsarbete. Skolverket kommer att granska ett urval av planerna. Läs mer om granskning av planer i avsnittet Kontroll av planer i samband med begäran om utbetalning. 

Stöd för att ta fram en plan

Planen ska ha hörts med facket

Berörda fackliga organisationer ska ha hörts innan planen upprättas.

Använd bidraget till utökade eller nya insatser i fritidshem, förskoleklass och grundskola

Bidraget ska användas till utökade eller nya insatser inom fritidshemmet, förskoleklassen och grundskolan. Det innebär att ni inte får använda bidraget till insatser som ni redan finansierar själva.

Hur stort är statsbidraget?

För bidragsomgången 2020 har riksdagen beslutat att bidragets totala belopp ska vara 4 885 500 000 kronor. Alla huvudmän som kan ta del av bidraget får en bidragsram. Den visar den totala summan bidrag som varje huvudman kan begära ut.

Vid förra bidragsomgången 2019 var det totala beloppet 3,5 miljarder kronor. Därmed har statsbidraget ökat för år 2020.

Bidragsramar, statsbidrag för en likvärdig skola 2020PDF (pdf, 755 kB)

Så har vi tagit fram bidragsramarna

Vi tar fram bidragsramarna utifrån ett socioekonomiskt index och elevantalet hos varje huvudman. Bidragets totala belopp för 2020 är 4 885 500 000 kronor, vilket vi fördelar proportionerligt utifrån huvudmannens sammanvägda index och elevantal.

Modell för socioekonomiskt index

Vi har använt oss av ett socioekonomiskt index som Statistiska Centralbyrån, SCB, har tagit fram. Den baseras på en modell som beskriver elevers förutsättningar utifrån socioekonomiska faktorer. Dessa faktorer påverkar sannolikheten att en elev på en skola blir behörig till ett nationellt program i gymnasieskolan. En huvudman med en högre andel elever som enligt modellen inte väntas bli behörig till gymnasiet får ett högre bidrag per elev än en huvudman med en lägre andel obehöriga.

Modellen använder följande variabler:

  • vårdnadshavarnas utbildningsnivå
  • året när eleven invandrade till Sverige
  • vårdnadshavarnas inkomst
  • elevens kön
  • ekonomiskt bistånd till vårdnadshavare
  • om eleven är folkbokförd på samma adress som båda vårdnadshavare
  • antal syskon som är folkbokförda i hemmet
  • socioekonomisk status på bostadsområdet där eleven är folkbokförd.

Elevstatistik

Vi använder oss av elevstatistiken som samlas in av Statistiska centralbyrån, SCB, den 15 oktober varje år. För att göra bidragsramarna mer stabila över tid används genomsnittet av elevantalet hos en huvudman för tre föregående år. Den senast uppdaterade elevstatistiken har två års eftersläpning, vilket innebär att bidragsramarna för 2020 baseras på genomsnittet av elevantalet 2016, 2017 och 2018. Huvudmän kan inte få en bidragsram för 2020 om de inte lämnat statistik till SCB, kommit till efter 15 oktober 2018 eller saknar tillstånd att bedriva verksamhet.

Vi tar fram bidragsramarna utifrån ett socioekonomiskt index och elevantalet hos varje huvudman. Bidragets totala belopp för 2020 är 4 885 500 000 kronor, vilket vi fördelar proportionerligt utifrån huvudmannens sammanvägda index och elevantal.

Modell för socioekonomiskt index

Vi har använt oss av ett socioekonomiskt index som Statistiska Centralbyrån, SCB, har tagit fram. Den baseras på en modell som beskriver elevers förutsättningar utifrån socioekonomiska faktorer. Dessa faktorer påverkar sannolikheten att en elev på en skola blir behörig till ett nationellt program i gymnasieskolan. En huvudman med en högre andel elever som enligt modellen inte väntas bli behörig till gymnasiet får ett högre bidrag per elev än en huvudman med en lägre andel obehöriga.

Modellen använder följande variabler:

  • vårdnadshavarnas utbildningsnivå
  • året när eleven invandrade till Sverige
  • vårdnadshavarnas inkomst
  • elevens kön
  • ekonomiskt bistånd till vårdnadshavare
  • om eleven är folkbokförd på samma adress som båda vårdnadshavare
  • antal syskon som är folkbokförda i hemmet
  • socioekonomisk status på bostadsområdet där eleven är folkbokförd.

Elevstatistik

Vi använder oss av elevstatistiken som samlas in av Statistiska centralbyrån, SCB, den 15 oktober varje år. För att göra bidragsramarna mer stabila över tid används genomsnittet av elevantalet hos en huvudman för tre föregående år. Den senast uppdaterade elevstatistiken har två års eftersläpning, vilket innebär att bidragsramarna för 2020 baseras på genomsnittet av elevantalet 2016, 2017 och 2018. Huvudmän kan inte få en bidragsram för 2020 om de inte lämnat statistik till SCB, kommit till efter 15 oktober 2018 eller saknar tillstånd att bedriva verksamhet.

Storlek på bidraget för kommande år

För bidragsomgången 2021 finns tillgängliga medel om 6,23 miljarder kronor. Alla huvudmän som kan ta del av bidraget får en bidragsram. Av bidragsramen framgår den totala summan bidrag som varje huvudman kan ansöka om och begära ut vid ansökningstillfället under år 2021.

Förändringar av elevantalet och elevernas socioekonomiska förutsättningar hos en huvudman och andra huvudmän kan göra att bidragsramen förändras mellan bidragsåren.

För bidragsomgången 2021 finns tillgängliga medel om 6,23 miljarder kronor. Alla huvudmän som kan ta del av bidraget får en bidragsram. Av bidragsramen framgår den totala summan bidrag som varje huvudman kan ansöka om och begära ut vid ansökningstillfället under år 2021.

Förändringar av elevantalet och elevernas socioekonomiska förutsättningar hos en huvudman och andra huvudmän kan göra att bidragsramen förändras mellan bidragsåren.

Senast uppdaterad 07 juli 2020

Frågor och svar

Ja, ni kan använda bidraget till utökade och nya insatser i fritidshemmet som stärker likvärdighet och kunskapsutveckling från och med regelförändringarna den 20 juli 2020.

Om ni vill att fritidshemmet ska omfattas i årets bidragsomgång och ni redan har fått ett beslut med beviljade medel behöver ni inte skicka in en reviderad plan till Skolverket. Ni anger istället utfallet av era insatser i samband med redovisningen våren 2021.

Regelförändringarna träder i kraft den 8 januari 2020 och gäller från och med bidragsomgången 2020.

För er som tar del av statsbidraget under 2020 innebär förordningsändringarna i korthet att kostnadsvillkoret tas bort och att det blir obligatoriskt att lämna in sin upprättade plan för de insatser som ska genomföras. Skolverket kommer också att granska ett urval av de inskickade planerna.

Ni som beviljats statsbidraget under 2019 omfattas av de tidigare reglerna om kostnadsvillkoret. Ni behöver redovisa att ni inte har minskat era egna kostnader per elev under bidragsomgången 2019 jämfört med ett genomsnitt för de tre föregående åren (2016, 2017, 2018). Läs mer om redovisningen på bidragssidan för 2019. redovisa att ni inte har minskat era egna kostnader per elev under bidragsomgången 2019 jämfört med ett genomsnitt för de tre föregående åren (2016, 2017, 2018).

https://www.skolverket.se/skolutveckling/statsbidrag/statsbidrag-for-likvardig-skola-2019länk till annan webbplats

Förordningsändringarna innebär att kostnadsvillkoret tas bort.

Eftersom kostnadsvillkoret togs bort 2020 så gäller särskilda skäl endast vid redovisningen för bidragsomgången 2019.

Alla huvudmän som ansöker om statsbidraget ska lämna in sin upprättade plan över de insatser som planeras att genomföras med bidraget.

I samband med att ni ansöker om bidraget (15 januari–17 februari 2020) kommer vi att skicka en begäran om att ni ska lämna in er plan till oss. Ni ska ha upprättat en plan med redogörelser över de utökade insatser för stärkt likvärdighet och kunskapsutveckling som ni planerar att genomföra med bidraget. Tänk på att planen ska ha hörts med fackliga organisationer innan den upprättas och att Skolverket kommer att granska ett urval av de inskickade planerna.

Läs mer under avsnittet Stöd för att ta fram en plan.

Att ni har tilldelats en bidragsram av Skolverket innebär att ni har rätt att begära ut hela eller del av er bidragsram för att använda det i enlighet med statsbidragets villkor och syften, givet att ni fortfarande har elever i förskoleklass och grundskola.

Ni kan använda statsbidraget till utökade och nya insatser som stärker likvärdighet och kunskapsutveckling i fritidshem, förskoleklass och grundskola. Huvudmannen ansvarar själv för att prioritera vilka insatser som statsbidraget ska finansiera.

Utforma insatserna utifrån en analys av lokala förutsättningar och behov

Exempel på insatser för olika nivåer

Ja, bidraget kan användas till insatser som inte faller inom kategorierna personal i fritidshem, förskoleklass, undervisning och elevhälsa i grundskolan. Bidraget ska användas till insatser för att stärka likvärdigheten och kunskapsutvecklingen för era elever. På skolverket.se kan du få stöd och inspiration för att hitta insatser som utifrån beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund leder till stärkt likvärdighet och kunskapsutveckling.

Nej, bidraget får inte användas till insatser i grundsärskolan. Bidraget får bara användas till insatser som riktar sig till fritidshem, förskoleklass och grundskola.

Nej, ni kan inte återanvända uppgifterna i RS och skolkostnadsinsamlingen eftersom de innehåller andra kostnader än de som ska ingå i det här statsbidraget. Till exempel säger förordningen att det är huvudmannens egna kostnader som ska räknas. Det tolkat Skolverket som att kostnader som finansierats på annat sätt, till exempelstatsbidrag eller kostnader som täcks av intäkter från försäljning av verksamhet inte ska räknas med. Därför har Skolverket behövt ta fram en egen definition av vad kostnader innebär.

Dessutom kan personal i förskoleklass i RS innehålla personalkategorier som i detta bidrag inte ska ingå, till exempel personal som arbetar i skolköket. Huvudmannen förväntas ta fram sina egna kostnader för att veta om de uppfyller villkoret att inte minska sina egna kostnader.

Se villkoret om att ni inte får minska era kostnader

Vi följer upp bidraget på olika sätt. Alla huvudmännen som fått bidrag ska redovisa vad man använt bidraget till. Vi kommer att följa upp att de som fått bidraget följer villkoren för bidraget, till exempel att man upprättat en plan för insatser eller inte minskat sina egna kostnader. Detta gör vi genom att ni skickar in en redovisning.

Vi följer upp bidraget dels genom den redovisningen för bidragsomgången. Redovisningen för bidragsomgång 2020 är mellan 1 mars och 1 april 2021. Vi följer också upp att villkoren har följts genom kontroller. Skolverket bestämmer vilka som ska kontrolleras utifrån en risk- och väsentlighetsanalys av huvudmännen som fått bidraget.

Läs mer under Redovisningen för bidragsomgången 2020: 1 mars-1 april 2021.

Läs mer under Uppföljning och kontroll.

Ja, ni kan använda bidraget för likvärdig skola till kostnader som tidigare finansierats av andra statsbidrag inom fritidshem, förskoleklass och grundskola. Eftersom ni själva inte finansierat insatserna anses de vara utökade/nya. Ni får dock inte använda bidraget till att ersätta kostnader som ni själva finansierat.

Läs gärna mer om villkoren som gäller för att ta del av bidraget och hur det kan användas under avsnittet, Vilka villkor gäller för statsbidraget?