Det här bidraget ska göra det möjligt att anställa eller ge uppdrag till personal inom elevhälsan och för specialpedagogiska insatser.
Vi har beviljat statsbidrag om totalt 290 500 000 kr.
Lista över beviljade belopp, ansökan personalförstärkning inom elevhälsa och specialpedagogik 2020 (pdf, 532 kB)
Ansökan var öppen 15 januari–17 februari 2020 i e-tjänsten för statsbidrag.
Skolverket avvisar ansökningar som kommer in efter sista ansökningsdatum.
Så fungerar e-tjänsten för statsbidrag
En huvudman måste ha bedrivit verksamhet under de två kalenderår som föregår bidragsåret. För bidragsomgången 2020 krävs att huvudmannen har rapporterat in elevstatistik till Statistiska Centralbyrån för 2018 och 2019.
Vi har beviljat statsbidrag om totalt 290 500 000 kr.
Lista över beviljade belopp, ansökan personalförstärkning inom elevhälsa och specialpedagogik 2020 (pdf, 532 kB)
Ansökan var öppen 15 januari–17 februari 2020 i e-tjänsten för statsbidrag.
Skolverket avvisar ansökningar som kommer in efter sista ansökningsdatum.
Så fungerar e-tjänsten för statsbidrag
En huvudman måste ha bedrivit verksamhet under de två kalenderår som föregår bidragsåret. För bidragsomgången 2020 krävs att huvudmannen har rapporterat in elevstatistik till Statistiska Centralbyrån för 2018 och 2019.
Vi kommer att betala ut hela bidragsbeloppet i maj 2020.
Vi kommer att betala ut hela bidragsbeloppet i maj 2020.
Redovisningen kommer ske under 2021 i e-tjänsten för statsbidrag. Vi återkommer med datum. Ni kommer att få redovisa antal anställda inom elevhälsan och för specialpedagogiska insatser inom samtliga personalkategorier.
Redovisningen kommer ske under 2021 i e-tjänsten för statsbidrag. Vi återkommer med datum. Ni kommer att få redovisa antal anställda inom elevhälsan och för specialpedagogiska insatser inom samtliga personalkategorier.
Kommunala och fristående huvudmän för
För att kunna söka bidraget måste en huvudman ha bedrivit verksamhet under de två kalenderår som föregår bidragsåret. För bidragsomgången 2020 krävs att huvudmannen har rapporterat in elevstatistik till Statistiska Centralbyrån för 2018 och 2019.
Bidraget ska användas till att anställa eller ge uppdrag till personal inom elevhälsan eller för specialpedagogiska insatser. Det ska leda till att den genomsnittliga personaltätheten inom elevhälsan eller specialpedagogiska insatser förbättras. Det går både att söka bidrag för ny personalförstärkning men även för att bibehålla personalförstärkning som har finansierats av det här statsbidraget vid tidigare bidragsomgång.
Personalförstärkningen ska ske inom personalkategorierna skolläkare, skolsköterskor, skolkuratorer, skolpsykologer, speciallärare och/eller lärare med specialpedagogisk kompetens.
Det går inte att söka bidrag för andra yrkeskategorier än de som listas ovan. Exempelvis går det inte att söka bidrag för att anställa en logoped eller sjukgymnast. Bidraget kan heller inte användas till andra insatser inom elevhälsan eller specialpedagogiken, exempelvis kompetensutveckling.
En huvudman kan bli skyldig att betala tillbaka hela eller delar av bidragsbeloppet om bidraget har använts på ett felaktigt sätt. Det kan till exempel vara att villkoren för bidraget inte är uppfyllda, exempelvis för att personaltätheten inte blev tillräckligt hög under perioden som bidraget lämnades för.
Villkoren för statsbidraget styrs av
Årsarbetskraft är en person som arbetar heltid under hela året. För timavlönade beräknas årsarbetskraften utifrån antal arbetade timmar. En heltid (1,0 årsarbetskrafter) motsvarar 1700 timmar.
Personalförstärkning är det antal årsarbetskrafter som huvudmannen utökat med och som bidrar till att personaltätheten blir bättre. Alltså den personaltillförsel som gör att personalen ökar i förhållande till antalet elever.
Personaltäthet är antalet elever per årsarbetskraft (antalet elever/antalet årsarbetskrafter). En förbättrad personaltäthet innebär därmed färre elever per årsarbetskraft.
Elevantalet har sjunkit markant om det har minskat med 30 procent eller mer.
Kostnader beräknas utifrån en schablon för respektive personalkategori. Det är alltså inte en huvudmans egna faktiska kostnader för en personalkategori som avses. Schablonerna beräknas utifrån Statistiska centralbyråns årliga nationella lönestatistik.
En huvudman kan ansöka om bidrag för personalförstärkning. Bidraget ska då användas för att förbättra den genomsnittliga personaltätheten inom elevhälsan och specialpedagogiken.
De villkor som ska vara uppfyllda för att en huvudman ska kunna ta del av bidrag för ny personalförstärkning är att:
Bidragsbeloppet är tänkt att motsvara halva personalkostnaden för den förstärkning som ni tillsätter och baseras på en schablon per personalkategori. Resterande kostnader måste huvudmannen finansiera med egna pengar.
En huvudman kan ansöka om att behålla bidrag för personalförstärkning som huvudmannen har beviljats bidrag för vid tidigare bidragsomgång.
Följande villkor gäller för att bibehålla bidrag från tidigare år:
Ni kan fortsätta få bidrag för att behålla den personalförstärkning som ni tidigare fått bidrag för. Det förutsätter att ni uppfyllde villkoren under det år personaltillförseln skedde och att den bidrog till en förbättrad personaltäthet det året. Vilket antal årsarbetskrafter ni kan bibehålla beror alltså på vilken personalförstärkning som ni har fått bidrag för och som ni har tillsatt tidigare år. För att kunna få bidrag för att bibehålla personal under 2020 krävs det att ni var beviljade bidraget för 2019.
Bidragsbeloppet är tänkt att motsvara halva personalkostnaden för den förstärkning som ni tillsätter och baseras på en schablon per personalkategori. Resterande kostnader måste huvudmannen finansiera med egna pengar.
När ni söker bidrag för skolläkare, skolsköterskor, skolpsykologer och speciallärare ska de ha legitimation och behörighet för uppdraget eller anställningen.
Skolkuratorer som ni söker bidrag för ska ha tillräcklig utbildning för anställningen eller uppdraget. Det är huvudmännen själva som gör bedömningen om vad tillräcklig utbildning innebär.
För att ge anställning eller uppdrag till lärare med specialpedagogisk kompetens krävs lärarlegitimation och även behörighet i de ämnen som han eller hon har blivit anställd för att undervisa i.
Vilken specialpedagogisk kompetens som krävs beror på uppdragets utformning. Det är ni som huvudman som avgör om den specialpedagogiska kompetensen som personen har är tillräcklig för det aktuella uppdraget.
Ni får omfördela bidrag från en personalkategori till en annan, exempelvis från en skolläkare till en skolpsykolog.
Om en omfördelning sker till en dyrare personalkategori måste huvudmannen bekosta mellanskillnaden själv.
Om en omfördelning sker till en billigare personalkategori måste huvudmannen tillsätta fler årsarbetskrafter så att det motsvarar bidragsbeloppet, baserat på schablonen för den nya personalkategorin. Annars kan ni bli skyldig att betala tillbaka mellanskillnaden.
Om ni omfördelar bidrag så att personaltätheten blir sämre jämfört med 2018 och 2019 kan ni bli skyldiga att betala tillbaka pengar.
Bidraget ska i första hand användas till de personalkategorier som huvudmannen blivit beviljad bidrag för. Det är särskilt viktigt när en huvudman har blivit beviljad bidrag för någon av de prioriterade urvalsgrupperna. Det beror på att huvudmännen har blivit beviljade bidrag före andra huvudmän för att de ska tillsätta de prioriterade tjänsterna.
För elevhälsa är skolpsykologer prioriterade.
För specialpedagogiken är tjänster inom förskoleklassen, årskurserna 1–3 i grundskolan, grundsärskolan och sameskolan samt årskurserna 1–4 i specialskolan prioriterade.
Det kan finnas godtagbara skäl till att en huvudman inte lyckats tillsätta beviljade tjänster i en prioriterad kategori. Skolverket kan godkänna att beviljat bidrag för prioriterade personalkategorier har omfördelats. Ett minimikrav är att huvudmannen har försökt att tillsätta tjänsten.
Skolverket kan godkänna en redovisning som visar att huvudmannen inte använt bidraget enligt förordningen om det finns särskilda skäl för det. Vad särskilda skäl innefattar definieras inte på förhand. Det är upp till huvudmännen själva att redogöra för eventuella särskilda skäl och vi gör därefter en bedömning i varje enskilt fall.
Statsbidraget fördelas efter ansökan. Det finns inga bidragsramar och därför finns det inga begränsningar för hur mycket bidrag en huvudman kan söka. Om det kommer in fler ansökningar än det finns bidrag att fördela gör Skolverket ett urval.
Bidraget ska motsvara hälften av kostnaden för en anställning eller uppdrag under ett år. Denna kostnad baseras på ett schablonbelopp i enlighet med nationell lönestatistik för olika personalkategorier.
Belopp motsvarande halva kostnaden för en heltidstjänst.
Om det kommer in fler ansökningar än det finns bidrag att fördela gör Skolverket ett urval.
För personalförstärkning inom elevhälsan prioriterar Skolverket:
För personalförstärkning inom specialpedagogiska insatser prioriterar Skolverket:
Personalförstärkningen som ni kan få bidrag för beror på hur antalet årsarbetskrafter och antalet elever förändras jämfört med de två senaste åren före det aktuella bidragsåret. Om elevantalet stiger så blir personalförstärkningen lägre än det antal årsarbetskrafter som ni utökar personalstyrkan med. Detta beror på att personaltätheten inte blir lika stor eftersom även elevantalet ökar.
Personalförstärkningen beräknas på det totala antalet årsarbetskrafter för samtliga personalkategorier som omfattas, det räcker alltså inte att det sker en personalförstärkning i en av personalkategorierna om huvudmannen samtidigt minskar personalen i någon annan kategori med motsvarande antal årsarbetskrafter.
För att beräkna årsarbetskrafter och ut hur stor er personalförstärkning har blivit kan ni använda er av ett beräkningsstöd. I beräkningsstödet finns även ett exempel på uträkning.
Beräkningsstöd (excel, 30 kB)
Ja, men det finns några villkor för hur det får gå till och när det är möjligt.
Läs mer under rubriken Omfördelning av tjänster mellan personalkategorier.
Det går att använda bidraget för att finansiera inhyrd personal så väl som egenanställda.
För att någon ska få få en anställning eller ett uppdrag som lärare med specialpedagogisk kompetens krävs att hen har lärarlegitimation och i första hand även behörighet i de ämnen som hen har blivit anställd för att undervisa i. Vilken specialpedagogisk kompetens som krävs beror på uppdragets utformning. Det är huvudmannen som avgör om den specialpedagogiska kompetensen som personen har är tillräcklig för det aktuella uppdraget.
Nej, en huvudman kan endast ansöka om att bibehålla bidrag från året innan.
Nej enligt förordningen kan ni endast ansöka om bidrag för de listade personalkategorierna.
Det går inte att ändra dessa uppgifter. Skolverket använder statistik som ni tidigare lämnat till Statistiska centralbyrån, SCB.