Statsbidrag för stärkt kunskapsutveckling 2025
Det här statsbidraget ska gå till att utöka huvudmannens resurser för att stärka kunskapsutvecklingen för eleverna i förskoleklassen, grundskolan och fritidshemmet.
Förslag om ökning av statsbidraget
I budgetpropositionen för 2025 har regeringen föreslagit en ökning av statsbidraget. Om Skolverket tilldelas mer pengar för bidraget kommer vi att uppdatera bidragsramarna som beslutades i oktober 2024.
Ändringar i statsbidraget
Statsbidraget som tidigare hette Statsbidrag för likvärdig skola heter nu Statsbidrag för stärkt kunskapsutveckling. Ändringar i förordningen (2018:49) trädde i kraft den 1 september 2024. De nya bestämmelserna tillämpas i ansökan för bidragsåret 2025.
Viktiga datum och beslut
Bidragsomgången 2025
Bidragsramarna visar vilka huvudmän som kan ta del av statsbidraget och hur mycket de kan ansöka om. Det totala beloppet för statsbidraget för stärkt kunskapsutveckling 2025 är 7 543 000 000 kronor.
I budgetpropositionen för 2025 har regeringen föreslagit en förstärkning av statsbidraget med 700 miljoner kronor, till drygt 8,2 miljarder kronor. Om förslaget går igenom kommer vi att räkna om bidragsramarna under januari 2025 och publicera dem på den här sidan.
Ansökan kommer att vara öppen 15 januari–17 februari 2025 i e-tjänsten för statsbidrag. Vi avvisar ansökningar som kommer in efter sista ansökningsdatum enligt Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2018:30). Beviljat bidrag betalas ut vid två tillfällen under 2025.
Så kan du förbereda dig
I ansökan lämnar ni uppgifter om respektive insats som ni planerar att genomföra. Det är viktigt att ni gör en analys av er verksamhet innan ni beslutar om vilken eller vilka insatser ni ska prioritera.
Utforma insatserna utifrån en analys av lokala förutsättningar och behov
Se över om ni till följd av bidragets namnbyte behöver bjuda in användare till statsbidraget Stärkt kunskapsutveckling i e-tjänsten för statsbidrag. Detta gäller endast behörigheterna för uppgiftssamordnare och uppgiftslämnare som är bidragsspecifika behörigheter.
Redovisningen av statsbidraget kommer att vara öppen 15 december 2025–2 februari 2026 i e-tjänsten för statsbidrag.
Urval av huvudmän vars planer ska granskas
Skolverket ska utifrån en risk- och väsentlighetsanalys granska ett urval av huvudmännens planer varje bidragsår. Risk- och väsentlighetsanalysen utgår ifrån olika riskfaktorer som vi identifierar.
I och med granskningen kommer vi att bedöma huruvida kraven i förordningen uppfylls. Vi granskar bland annat redogörelsen av planen i ansökan utifrån
- att insats och kostnad framgår
- hur huvudmannen har planerat för insatser som statsbidraget ska användas till
- om insatserna är utökade
- om de planerade insatserna syftar till att stärka kunskapsutvecklingen i förskoleklassen, grundskolan och fritidshemmet.
Granskningen innebär att handläggningstiden kan komma att bli längre för de huvudmän vars planer granskas. Vår ambition är att fatta beslut för samtliga huvudmän så snart som möjligt under våren.
Vem kan söka statsbidraget?
Kommunala och fristående huvudmän för
- förskoleklassen
- grundskolan.
Vad ska statsbidraget användas till?
Syftet med bidraget är att huvudmän utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet ska stärka utbildningens kvalitet, så att alla elever kan nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Statsbidraget ska användas till utökade insatser som stärker kunskapsutvecklingen för eleverna i förskoleklassen, grundskolan och fritidshemmet. Med utökade insatser avses insatser utöver ordinarie verksamhet, det vill säga sådan verksamhet som huvudmannen har skyldighet att genomföra enligt skollagen (2010:800) eller annan relevant lagstiftning. Insatser utöver ordinarie verksamhet som huvudmannen redan bekostar godtas i regel inte eftersom det bedöms syfta till en besparing.
Bidraget för 2025 kan ni använda till kostnader för insatser under perioden 1 januari–31 december 2025. Det är viktigt att insatserna tar sikte på långsiktigt utvecklingsarbete för att stärka kunskapsutvecklingen för eleverna.
Utforma insatserna utifrån en analys av lokala förutsättningar och behov
De insatser som bidraget kan användas till ska svara mot de behov som har framgått av huvudmannens nulägesanalys. De ska även ingå i huvudmannens kontinuerliga planering, uppföljning och utveckling av utbildningen. Om ni vill ha stöd i att hitta former för arbetet med nulägesanalysen kan ni använda något av följande analysverktyg som vi erbjuder för huvudmän och rektorer.
Så gör vi en nulägesanalys i skolan, från Samverkan för bästa skola
Underlag för nulägesbeskrivning, analys och utvecklingsplan, från insatser för nyanländas lärande
Redovisning av nationella målsättningar
Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet
Huvudmän med överenskommelser med Skolverket
Vissa huvudmän har en överenskommelse med oss inom ramen för Samverkan för bästa skola eller inom ramen för Riktade insatser för nyanlända elevers skolgång. Om ni redan ingår i dessa riktade insatser kan bidraget användas för att komplettera överenskomna insatser eller fortsätta det påbörjade utvecklingsarbetet.
Revidera er plan inför varje bidragsomgång
Inför varje bidragsomgång behöver ni revidera er plan utifrån de behov som ni i er nulägesanalys identifierar som en del av ert systematiska kvalitetsarbete. Som stöd för utformandet av insatserna rekommenderar vi att ni använder skolmyndigheternas gemensamt framtagna framgångsfaktorer.
Faktorer för en framgångsrik skolutveckling är
- förtroendefullt klimat
- hälsofrämjande lärmiljö
- kompensatoriska insatser
- kompetent ledarskap
- professionell utveckling
- systematiskt kvalitetsarbete med undervisningen i fokus
- tydlig roll- och ansvarsfördelning.
Faktorer för framgångsrik skolutveckling Pdf, 470 kB.
Processtödet Kvalitetsverkstaden
Kvalitetsverkstaden är ett webbaserat processtöd som huvudmän och rektorer kan använda för att samarbeta kring och vidareutveckla det systematiska kvalitetsarbetet.
Vilka kostnader kan bidraget användas till?
Statsbidraget ska användas för utökade insatser för att stärka kunskapsutvecklingen som huvudmannen har valt utifrån en analys av lokala förutsättningar och behov. Insatserna ska tydligt gå att koppla till förskoleklassen, grundskolan eller fritidshemmets verksamhet.
Vilka villkor gäller för statsbidraget?
Upprätta en plan för era insatser
När ni ansöker om statsbidraget ska ni lämna in uppgifter om er plan genom att besvara frågorna i e-tjänstens formulär. Där ska ni bland annat beskriva er insats och redogöra för på vilket sätt insatsen stärker kunskapsutvecklingen för eleverna. Planen ska utgå från ert systematiska kvalitetsarbete och nulägesanalys. Vi kommer att granska ett urval av planerna.
Kontroll av planer i samband med ansöka
Planen ska ha hörts med facket
Berörda fackliga organisationer ska ha hörts innan planen upprättas. Eftersom det finns olika former för hur fackliga organisationer hörs behöver ni inte skicka in något som styrker detta. Men vid en eventuell granskning av villkoret ska ni kunna styrka att planen har hörts med berörda fackliga organisationer, oavsett i vilken form som ni har valt att göra det, till exempel att förankra det bland skyddsombud och arbetslagsledare.
Bidraget ska användas till utökade insatser i förskoleklassen, grundskolan och fritidshemmet
Insatserna ska vara utökade, vilket innebär att ni inte får använda bidraget till insatser som ni är skyldiga att genomföra enligt skollagen (2010:800) eller annan relevant lagstiftning, eller som ni redan finansierar själva eller genom annat statsbidrag.
Beslut om beviljat statsbidrag förenas med villkor
Vi kan, under perioden 1 januari till den 31 december 2025, vid en konkret uppgift om att ni som huvudman inte använder eller riskerar att inte använda det beviljade bidraget till att stärka kunskapsutvecklingen i er verksamhet, komma att granska er plan för insatser eller er verksamhet.
Om en fördjupad granskning av er plan för insatser eller er verksamhet visar att ni under hela eller en del av perioden 1 januari till den 31 december 2025 inte har eller kan använda det beviljade bidraget för att stärka kunskapsutvecklingen i er verksamhet, kan vi komma att ändra beslutet på så sätt att utbetalda pengar återkrävs eller att beviljade pengar inte betalas ut.
Bidraget ska redovisas
Den som har tagit emot statsbidrag ska efter bidragsårets slut redovisa hur bidraget har använts.
Redovisning: 15 december 2025–2 februari 2026
Villkoren styrs av
Hur stort är statsbidraget?
För bidragsomgången 2025 finns det statsbidrag om 7 543 000 000 kronor. Alla huvudmän som uppfyller kraven enligt förordningen tilldelas en bidragsram. Av bidragsramen framgår den totala summan bidrag som varje huvudman kan ansöka om vid ansökningstillfället.
Vi tar fram bidragsramarna utifrån ett socioekonomiskt index och elevantalet hos varje huvudman. Vi fördelar bidragets totala belopp proportionerligt utifrån huvudmannens sammanvägda index och elevantal.
Modell för socioekonomiskt index
Vi använder oss av ett socioekonomiskt index som Statistiska centralbyrån, SCB, har tagit fram. Den baseras på en modell som beskriver elevers förutsättningar utifrån socioekonomiska faktorer. Dessa faktorer påverkar sannolikheten att en elev på en skola blir behörig till ett nationellt program i gymnasieskolan. En huvudman med en högre andel elever som enligt modellen inte väntas bli behörig till gymnasiet får ett högre bidrag per elev än en huvudman med en lägre andel obehöriga.
Variabler för modellen
Modellen använder variablerna
- vårdnadshavarnas utbildningsnivå
- året när eleven invandrade till Sverige
- vårdnadshavarnas inkomst
- elevens kön
- ekonomiskt bistånd till vårdnadshavare
- om eleven är folkbokförd på samma adress som båda vårdnadshavarna
- antal syskon som är folkbokförda i hemmet
- socioekonomisk status på bostadsområdet där eleven är folkbokförd.
Elevstatistik
Vi använder oss av elevstatistiken som samlas in av Statistiska centralbyrån, SCB, den 15 oktober varje år. För att göra bidragsramarna mer stabila över tid används genomsnittet av elevantalet hos en huvudman för tre föregående år. Den senast uppdaterade elevstatistiken har två års eftersläpning, vilket innebär att bidragsramarna för 2025 baseras på genomsnittet av elevantalet 2021, 2022 och 2023.
Varför får inte alla huvudmän en bidragsram?
Huvudmän kan inte få en bidragsram för 2025 om de
- inte har lämnat statistik till SCB
- har kommit till efter 15 oktober 2023
- saknar tillstånd att bedriva verksamhet.
Index på skolenhetsnivå 2025 (pdf) Pdf, 3 MB, öppnas i nytt fönster.
Index på skolenhetsnivå 2025 (Excel) Excel, 456 kB, öppnas i nytt fönster.
Vid ett övertagande och överlåtande av en huvudman till en annan kan det vara möjligt att ompröva de egna bidragsramarna. Berörda huvudmän ska meddela ändringar till statsbidrag.administration@skolverket.se och kontakta de bidrag som det berör. Mejla statsbidrag.kunskapsutveckling@skolverket.se för mer information när ni planerar förändringar i er verksamhet.
Vi följer upp och kontrollerar att pengarna som vi delar ut som statsbidrag används på ett korrekt sätt. Detta gör vi utöver de ordinarie redovisningarna för respektive statsbidrag. Samtliga huvudmän och organisationer som vi fördelar pengar till kan bli kontrollerade.
Syftet med kontrollerna är att
- hitta och förhindra fel och fusk med statsbidragen
- värna om våra skattemedel
- få kunskap om hur statsbidragen används
- få kunskap i hur vi kan utveckla och förbättra arbetet med statsbidragen.
Vårt mål är att det ska vara så enkelt och smidigt som möjligt att ta del av och använda statsbidragen på ett korrekt sätt.
Kontakt
Vid frågor kan du mejla statsbidrag.kunskapsutveckling@skolverket.se.
Frågor och svar
Ni ska lämna in den upprättade planen om insatser i samband med att ni ansöker om statsbidraget.
Att ni har tilldelats en bidragsram av Skolverket innebär att ni har rätt att ansöka statsbidrag om hela eller del av beloppet i er bidragsram för att använda det i enlighet med statsbidragets villkor och syften. Detta förutsätter att ni fortfarande är godkänd som huvudman för skolformerna förskoleklass och grundskola.
Nej, bidraget söks enskilt. Varje kommun behöver skicka in en egen ansökan.
Ni kan använda statsbidraget till utökade insatser som stärker kunskapsutvecklingen för eleverna i förskoleklassen, grundskolan och fritidshemmet. Huvudmannen ansvarar själv för att prioritera vilka insatser som statsbidraget ska finansiera. Utforma insatserna utifrån en analys av lokala förutsättningar och behov.
Utforma insatserna utifrån en analys av lokala förutsättningar och behov
Nej, bidraget får inte användas till insatser i anpassade grundskolan. Bidraget får bara användas till insatser som riktar sig till förskoleklassen, grundskolan och fritidshemmet.
Vi följer upp statsbidraget genom redovisningen för bidragsomgången. Vi kan också komma att utreda om villkoren har följts genom stickprov och kontroller.
Ja, ni kan använda statsbidraget för stärkt kunskapsutveckling till kostnader för andra insatser än de ni har planerat för i ansökan, så länge som villkoren enligt förordningen (2018:49) följs. Ni kommer att behöva redogöra för kostnaderna för de nya insatserna vid redovisningen. Ni får dock inte använda bidraget till att ersätta kostnader som ni själva har finansierat.
Ja, ni kan använda statsbidraget för stärkt kunskapsutveckling till kostnader som tidigare har finansierats av andra statsbidrag inom förskoleklassen och grundskolan, så länge som villkoren enligt förordningen (2018:49) följs. Ni kommer att behöva redogöra för insatsen vid ansökan. Ni får dock inte använda bidraget till att ersätta kostnader som ni själva har finansierat.
Statsbidraget som tidigare hette Statsbidrag för likvärdig skola heter från och med den 1 september 2024 Statsbidrag för stärkt kunskapsutveckling. Förändringen innebär att Skolverket inte längre kommer att ställa krav på att insatserna ska syfta till att stärka likvärdigheten. Däremot lämnas bidrag även fortsättningsvis för utökade insatser för att stärka elevernas kunskapsutveckling.
-
Statsbidrag
Hitta och välj statsbidrag
-
Statsbidrag
Prenumerera på information om statsbidrag
-
Statsbidrag
Om statsbidrag för skolan