Regeringen har aviserat extra medel för regional yrkesinriktad vuxenutbildning i BP 2021. Skolverket öppnar ansökan för dessa medel redan den 1 december 2020 och kommer fatta beslut i januari under förutsättning att riksdagen fattar beslut enligt budgetpropositionen. Läs mer om detta under fliken "Extra medel 2021 - Ansökan: 1 december 2020–15 januari 2021".
Statsbidraget ska gå till att ge vuxna elever möjlighet att gå yrkesförarutbildningar inom vuxenutbildning på gymnasial nivå. Statsbidraget för yrkesförarutbildning är ett av tre statsbidrag inom regional yrkesinriktad vuxenutbildning.
Lördag 23 januari genomför vi ett planerat servicefönster för systemuppdateringar mellan 08:00 och 18:00. E-tjänsten för statsbidrag är inte tillgänglig under den tiden.
Beslut om ansökan fattades 17 juni 2020. Totalt har vi beviljat 152 443 879 kronor i statsbidrag
270 kommuner i samverkansgrupper har ansökt om och beviljats statsbidrag.
Beslutsbilaga vux 2021 (excel, 57 kB)
Samverkande kommuner (excel, 48 kB)
Ansökan var öppen 1 april–4 maj 2020.
Beslut om ansökan fattades 17 juni 2020. Totalt har vi beviljat 152 443 879 kronor i statsbidrag
270 kommuner i samverkansgrupper har ansökt om och beviljats statsbidrag.
Beslutsbilaga vux 2021 (excel, 57 kB)
Samverkande kommuner (excel, 48 kB)
Ansökan var öppen 1 april–4 maj 2020.
Covid-19-pandemin påverkar möjligheten att möta den ökade efterfrågan på kommunal vuxenutbildning. Med anledning av detta föreslår Regeringen i budgetpropositionen 2021 att utöka statsbidraget för gymnasial yrkesutbildning för vuxna.
Ansökan öppnar den 1 december.
Skolverket uppdaterar den här webbsidan när Regeringen har fattat beslut i frågan. Ni kan även följa beslut som rör statens budget på Regeringens webbplats. Till regeringen.se.
Ni ansöker via Skolverkets e-tjänst som öppnar den 1 december 2020 och stänger den 15 januari 2021.
Ni anger enbart uppgifter om antal årsstudieplatser samt stödjande insatser. I övrigt kommer Skolverket utgå från de uppgifter ni angav i er ordinarie ansökan för 2021 (exempelvis ifråga om samverkansgrupp och utbildningsplanering).
Anslaget kommer att fördelas proportionerligt utifrån söktrycket för Yrkesvux, Yrkesvux sfi, Lärlingsvux, Lärlingsvux sfi och Yrkesförare.
Redovisningen kommer att vara öppen 15 januari–15 februari 2022. Ni redovisar de extra medlen samtidigt och i samma blankett som för ordinarie ansökan 2021.
I januari 2021 kommer ett räkneblad publiceras på webbsidan. Räknebladet kan ni fylla i löpande för att förbereda er inför redovisningen.
Covid-19-pandemin påverkar möjligheten att möta den ökade efterfrågan på kommunal vuxenutbildning. Med anledning av detta föreslår Regeringen i budgetpropositionen 2021 att utöka statsbidraget för gymnasial yrkesutbildning för vuxna.
Ansökan öppnar den 1 december.
Skolverket uppdaterar den här webbsidan när Regeringen har fattat beslut i frågan. Ni kan även följa beslut som rör statens budget på Regeringens webbplats. Till regeringen.se.
Ni ansöker via Skolverkets e-tjänst som öppnar den 1 december 2020 och stänger den 15 januari 2021.
Ni anger enbart uppgifter om antal årsstudieplatser samt stödjande insatser. I övrigt kommer Skolverket utgå från de uppgifter ni angav i er ordinarie ansökan för 2021 (exempelvis ifråga om samverkansgrupp och utbildningsplanering).
Anslaget kommer att fördelas proportionerligt utifrån söktrycket för Yrkesvux, Yrkesvux sfi, Lärlingsvux, Lärlingsvux sfi och Yrkesförare.
Redovisningen kommer att vara öppen 15 januari–15 februari 2022. Ni redovisar de extra medlen samtidigt och i samma blankett som för ordinarie ansökan 2021.
I januari 2021 kommer ett räkneblad publiceras på webbsidan. Räknebladet kan ni fylla i löpande för att förbereda er inför redovisningen.
Alla kommuner som får bidrag för yrkesförarutbildning ska redovisa vad bidraget har använts till. Redovisningen kommer att ske i e-tjänsten under våren 2022.
Det är den kommun som skickar in ansökan som ansvarar för att skicka in redovisningen.
Vi kommer att publicera beslutet här och i e-tjänsten.
Alla kommuner som får bidrag för yrkesförarutbildning ska redovisa vad bidraget har använts till. Redovisningen kommer att ske i e-tjänsten under våren 2022.
Det är den kommun som skickar in ansökan som ansvarar för att skicka in redovisningen.
Vi kommer att publicera beslutet här och i e-tjänsten.
Kommunala huvudmän för kommunal vuxenutbildning.
Minst tre kommuner ska ingå i en ansökan eftersom bidraget kräver att kommuner samverkar om planering och genomförande av utbildningen.
Bidraget ska gå till att finansiera yrkesförarutbildning inom gymnasial vuxenutbildning. Syftet är att det ska bli fler utbildningsplatser inom yrkesförarutbildning och att tillgodose behoven på arbetsmarknaden i de samverkande kommunerna.
Minst tre kommuner ska samverka om planering och genomförande av yrkesförarutbildningarna. En kommun ansvarar för att skicka in en gemensam ansökan och en gemensam redovisning. Kommunerna har tillsammans ansvar för att alla villkor för statsbidraget uppfylls.
För bidragsåret 2021 har Skolverket 2 272 000 000 kronor att fördela för bidragen inom regionalt yrkesvux. Anslaget kommer att fördelas proportionerligt utifrån söktrycket för Yrkesvux, Yrkesvux sfi, Lärlingsvux, Lärlingsvux sfi och Yrkesförare.
Ja, ni kan omfördela medel mellan utbildningsplatser.
Ja, det är möjligt att söka statsbidrag för en utbildning som genomförs på två år. Däremot beviljas ni bara statsbidrag för ett år i taget och vi kan inte garantera att ni får statsbidrag nästkommande år.
I redovisningen ska ni bara redovisa de poäng som eleven läst under pågående år, och alltså inte hela utbildningen om det är så att eleven läser den på två år.
Det är upp till er att bestämma hur ni vill fördela bidraget. Ni ska planera och bedriva utbildningen i samverkan och i planeringen av utbildningen ska ni fokusera på arbetsmarknadens behov.
Skolverket betalar ut statsbidraget till den huvudsökande kommunen som ansvarar för att bidraget fördelas på det sätt ni gemensamt har bestämt. Tänk på att det från år 2019 sker två utbetalningar. Hälften av bidraget betalas ut i samband med beslutet och den andra halvan betalas ut under sommaren 2019. Ni ska sedan lämna en gemensam redovisning av hur bidraget har använts.
Nej. Minst 15 procent apl ska förekomma i alla sammanhållna yrkesutbildningar eller av den delen som inte har validerats. Det är inte möjligt att tillgodose tidigare yrkeserfarenhet som apl.
Ja. I ansökan behöver ni dock tänka på att ni ansöker om årsstudieplatser, 800 verksamhetspoäng. Utbildningen för en elev som läser på en lägre studietakt motsvarar därför kanske inte en årsstudieplats. Ha det i åtanke när ni beräknar hur många årsstudieplatser ni vill söka.
Nej, ni får statsbidrag för genomförda poäng oavsett om eleven har fått ett betyg eller vilket betyg eleven fått.
Om en elev ”hoppar av” redovisar ni de poäng som eleven har läst. Ni behöver betala tillbaka för det antal poäng som eleven inte genomfört.
Om det med hänsyn till den sökandes personliga förhållanden finns särskilda skäl kan ni ta emot en elev på vuxenutbildning som är yngre än 20 år och alltså också söka statsbidrag för den eleven. Det är rektorn som beslutar om det finns särskilda skäl.
Om det med hänsyn till den sökandes personliga förhållanden finns särskilda skäl kan ni ta emot en elev på vuxenutbildning som är yngre än 20 år och alltså också söka statsbidrag för den eleven. Det är rektorn som beslutar om det finns särskilda skäl.
Ja, det är möjligt att använda tilldelade medel inom yrkesvux för lärlingsutbildningar eller yrkesförarutbildningar. Det är dock viktigt att tänka på att statsbidraget för yrkesvux kräver medfinansiering i enlighet med förordningen (2016:937). Det gäller även när statsbidraget för yrkesvux används för att delvis bekosta exempelvis förarutbildning.
Ja. Den kommun som ansvarar för att skicka in ansökan kan bjuda in och fördela behörigheten uppgiftssamordnare till personer som tillhör en annan kommun.
Den kommun som ansvarar för att skicka in ansökan kan bjuda in användare och fördela behörigheter till personer från sin och andra kommuner. En användare från den kommunen med behörigheten ombud eller representant i e-tjänsten loggar in och klickar på [Administrera användare] och sedan [Lägg till och ta bort behörigheter]. Välj behörigheten uppgiftssamordnare till personal som tillhör en annan kommun. Den behörigheten kan se ansökan och alla handlingar för bidragsärendet i e-tjänsten, men den personen har inte behörighet att skicka in ansökan.
OBS: Fördela inte behörigheten representant till användare från en annan kommun!
Om du fördelar behörigheten representant till en person som tillhör en annan kommun kommer den personen också ha behörighet att skicka in ansökan för alla bidrag för din kommun.