Sök publikationer
Sökningen gav 33 träffar.

Skolverkets aktuella analyser sprider kunskap om aktuella utmaningar inom skolväsendet och ger underlag för beslut om insatser på nationell och lokal nivå. I den här rapporten beskrivs utvecklingen av flickors och pojkars skolresultat.
Utgiven år: 2025

Skolverkets aktuella analyser sprider kunskap om aktuella utmaningar inom skolväsendet och ger underlag för beslut om insatser på nationell och lokal nivå. I den här rapporten beskrivs skolgången för elever som lämnar grundskolan med slutbetyget F i matematik.
Utgiven år: 2024

Skolverkets aktuella analyser sprider kunskap om aktuella utmaningar inom skolväsendet och ger underlag för beslut om insatser på nationell och lokal nivå. Den här rapporten beskriver rektorsomsättningen i grundskolan utifrån statistik, forskning och andra studier.
Utgiven år: 2024

Analys av sambandet mellan svenska betyg och de internationella TIMSS-studierna
Utgiven år: 2017

Elevers inställningar till lärande - resultat från den internationella studien PISA 2000.
Utgiven år: 2004

En analys av utvecklingen av behörighet till gymnasiet och resultaten i internationella kunskapsmätningar.
Utgiven år: 2016

In summary, the results from this study indicate that test-taking motivation appears to be an important factor to monitor in the context of PISA but that, at the same time, the declining results in PISA cannot to any greater extent be explained by students investing less effort.
Utgiven år: 2015

I rapporten får du en beskrivning och analys av variationen i provbetygen i ämnesproven i årskurs 9 under åren 1998-2012. Syftet med rapporten är att ge underlag för att fatta beslut om vad som kan ses som acceptabla variationer ur ett kvalitetssäkringsperspektiv.
Utgiven år: 2015

Rapporten syftar till att ge en beskrivning av tillförlitligheten i bedömningar som baseras på prov och provpoäng. Bakgrunden till rapporten är det ökade antalet nationella prov i skolan samt de tendenser som visar att proven får allt större betydelse när det gäller till exempel betygssättning.
Utgiven år: 2015

Rapporten ger en analys av svenska elevers grad av motivation och ansträngning i PISA-proven, över tid och i jämförelse med ett urval andra länder. Men de svenska elevernas svarsmönster pekar mot att det är kunskapsnivån som har sjunkit under 00-talet.
Utgiven år: 2015

Analys av samstämmighet mellan svenska styrdokument och den internationella studien PISA 2012.
Utgiven år: 2015

Rektorer på svenska skolor i årskurserna 7-9 har olika lång erfarenhet. En relativt stor andel rektorer kan betraktas som mindre erfarna. Här jämförs de svenska rektorerna med rektorer i de andra nordiska länderna.
Utgiven år: 2015

Analys av samstämmighet mellan svenska styrdokument och den internationella studien TALIS
Utgiven år: 2014

Hur lärare använder sin tid skapar förutsättningar för kvaliteten och likvärdigheten i skolan. Denna rapport ger en bild av hur grundskollärare använder sin tid utifrån en tidsgeografisk studie av strukturen i deras vardag, där aktivitetsflödet lyfts fram.
Utgiven år: 2013

En fördjupad analys av elevernas läsförståelse genom att de elevsvar som inte givits poäng i PIRLS 2011 studeras. Syftet är att finna mönster i elevernas svar och därmed ge en större förståelse för elevernas läsförmåga.
Utgiven år: 2013

Vilka skillnader och likheter finns mellan goda digitala och goda traditionella läsare?
Utgiven år: 2013

Rapporten beskriver forskning kring kognitiva och icke-kognitiva förmågor utifrån en konferens som Skolverket anordnade våren 2012.
Utgiven år: 2013

Vilka effekter har 1990-talets skolreformer haft? Rapporten ger en genomgång av forskning om skolreformer och vad man kan säga om reformernas genomslag.
Utgiven år: 2013

Analys av samstämmigheten mellan svenska styrdokument, ämnesprov i svenska och PIRLS 2011. Internationella studier genomförs så att resultaten ska vara jämförbara mellan samtliga deltagande länder. Hur kan resultaten tolkas utifrån ett svenskt perspektiv?
Utgiven år: 2012

I den här aktuella analysen presenteras hur den Internationella språkstudien 2011, som mäter språkliga färdigheter hos elever mot en gemensam europeisk referensram, kan förväntas fungera för svenska elever. Studien får en noggrann genomlysning, där dess för- och nackdelar diskuteras.
Utgiven år: 2012
De flesta publikationer finns endast som pdf:er att ladda ner. De som finns att beställa i tryckt format har en länk till den webbutik där du gör din beställning.
Här kan du se utbudet av tryckta publikationer samlat:
Kontakt
- För frågor om innehållet i olika publikationer, kontakta Skolverket.
- För frågor om beställningar och fakturor av Skolverkets publikationer (förutom läroplaner) mejla skolverket@ljungbergs.se.
Hittar du inte det du söker?
Vi gallrar våra publikationer med jämna mellanrum för att säkerställa att utbudet är aktuellt. Om du behöver ta del av avpublicerat material kan du kontakta vår registrator, och ange publikationens titel. Mejla registrator@skolverket.se.
Publikationer som beställs i Skolverkets webbutik skickas från vår distributör Ljungbergs tryckeri.
Du behöver ha ett konto för att beställa. Registrera ett nytt konto om du är ny användare.
Normalleveranser skickas som brev eller postpaket. Vi kan leverera enligt andra önskemål på din begäran, extra kostnader kan då tillkomma.
Beställningar skickas inom fem arbetsdagar från beställningsdatum förutsatt att de beställda artiklarna finns i lager. Vid beställning som överstiger lagersaldot ger vi besked angående det via den mejladress som angavs vid beställningen.
Pris och debitering
- Priser är angivna exklusive moms om inte annat anges.
- Kostnad för frakt tillkommer alltid, även på gratismaterial.
- Betalning sker mot faktura inom 30 dagar från fakturadatum.
- Vi debiterar inte någon fakturerings- eller expeditionsavgift.
- För försändelser till utlandet tillämpas de regler om moms som gäller för det aktuella landet.
- Vi reserverar oss för prisändringar.