Sök publikationer
Sökningen gav 35 träffar.

En lägesbild över lärares användning och hantering av AI i grundskolan, förskoleklass och fritidshem under 2024.
Utgiven år: 2024

En lägesbild över gymnasielärares användning och hantering av AI under vårterminen 2024.
Utgiven år: 2024

I den här rapporten redovisar Skolverket enkätdata om svenska 15-åriga elevers användning av digitala verktyg i ett nordiskt jämförande perspektiv. I rapporten undersöks även relationen mellan elevernas användning och deras resultat på PISA-provet.
Utgiven år: 2024

Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att göra en översyn av området digitalisering i förskolans läroplan. Denna rapport utgör redovisningen av uppdraget.
Utgiven år: 2024

Skolverket har utvecklat och lanserat tolv digitala verktyg för studie- och yrkesvägledning på webbplatsen Utbildningsguiden. Målgrupperna är elever som ska välja grund- eller gymnasieskola, vårdnadshavare som söker förskola eller skola för sitt barn, vuxna som söker efter utbildning eller yrke samt studie- och yrkesvägledare.
Utgiven år: 2024

Ett kommentarmaterial till läroplanerna för förskoleklass, fritidshem och grundskoleutbildning.
Utgiven år: 2023

Redovisningen ger en översiktlig bild av Skolverkets genomförda insatser inom uppdraget att främja skolväsendets digitalisering under 2022.
Utgiven år: 2023
Skolverkets arbete med digitaliseringen av de nationella proven fortsätter enligt plan. 2023 beslutade regeringen om ytterligare ändringar i uppdraget. Arbetet och förändringarna beskrivs i rapporten.
Utgiven år: 2023

Skolverkets andra uppföljning av den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet syftar till att ge en nationell bild av läget i skolväsendet och av hur verksamheterna utvecklas mot målen i strategin. Resultaten visar att moderniseringen av skolan har kommit en god bit på vägen, men fortfarande återstår ett arbete för att nå målen i strategin.
Utgiven år: 2022

Denna slutrapport sammanfattar resultat och lärdomar från flerårig aktionsforskning och metodutveckling av yrkesutbildning, med särskilt fokus på gymnasielärlingar och på digitalt stöd vid arbetsplatsförlagt lärande.
Utgiven år: 2021

Det här kommentarmaterialet riktar sig till lärare och rektorer och behandlar digital kompetens så som det beskrivs i läroplanen, ämnesplaner och kursplaner.
Utgiven år: 2020

Digital kompetens har betydelse både som stöd för skriftspråksutvecklingen och i elevernas vardags-, samhälls- och arbetsliv samt vid studier.
Utgiven år: 2020
Den här rapporten är en komplettering till den första uppföljningen av den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet, som beskrev hur långt digitaliseringen har kommit i skolorna.
Utgiven år: 2020
I denna rapport redovisas en enkätstudie som följer upp hanteringen av nationella prov efter de förändringar som Skolverket har genomfört för att motverka att prov sprids innan provtillfället. I enkäten inkluderades också några frågor om skolenheternas erfarenheter av att skriva uppsatser på dator eller annan digital enhet, samt frågor om förberedelser inför digitala nationella prov.
Utgiven år: 2019

Skolverkets uppföljning av den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet 2018
Utgiven år: 2019

Den här kunskapsöversikten ger en bild av hur tillgången på teknik har förändrats i skolan, hur synen på lärande förändras samt lärares och elevers möjligheter och utmaningar att använda digital teknik i undervisningen. Översikten vänder sig till alla verksamma inom förskola och skola.
Utgiven år: 2018
Redovisning av uppdrag om främjande av digitaliseringen av skolväsendet
Utgiven år: 2018
Med digitala verktyg i undervisningen kan eleverna få djupare kunskap om både ett ämne och om hur modern teknik kan användas för att söka kunskap och kommunicera med andra.
Utgiven år: 2013

Med det här diskussionsunderlaget vill vi hjälpa förskollärare, lärare och skolbibliotekarier i förskoleklassen att arbeta bättre och mer systematiskt med digital kompetens.
Utgiven år: 2017

Med det här diskussionsunderlaget vill vi hjälpa lärare och skolbibliotekarier i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan att arbeta bättre och mer systematiskt med digital kompetens.
Utgiven år: 2017
De flesta publikationer finns endast som pdf:er att ladda ner. De som finns att beställa i tryckt format har en länk till den webbutik där du gör din beställning.
Här kan du se utbudet av tryckta publikationer samlat:
Kontakt
- För frågor om innehållet i olika publikationer, kontakta Skolverket.
- För frågor om beställningar och fakturor av Skolverkets publikationer (förutom läroplaner) mejla skolverket@ljungbergs.se.
Hittar du inte det du söker?
Vi gallrar våra publikationer med jämna mellanrum för att säkerställa att utbudet är aktuellt. Om du behöver ta del av avpublicerat material kan du kontakta vår registrator, och ange publikationens titel. Mejla registrator@skolverket.se.
Publikationer som beställs i Skolverkets webbutik skickas från vår distributör Ljungbergs tryckeri.
Du behöver ha ett konto för att beställa. Registrera ett nytt konto om du är ny användare.
Normalleveranser skickas som brev eller postpaket. Vi kan leverera enligt andra önskemål på din begäran, extra kostnader kan då tillkomma.
Beställningar skickas inom fem arbetsdagar från beställningsdatum förutsatt att de beställda artiklarna finns i lager. Vid beställning som överstiger lagersaldot ger vi besked angående det via den mejladress som angavs vid beställningen.
Pris och debitering
- Priser är angivna exklusive moms om inte annat anges.
- Kostnad för frakt tillkommer alltid, även på gratismaterial.
- Betalning sker mot faktura inom 30 dagar från fakturadatum.
- Vi debiterar inte någon fakturerings- eller expeditionsavgift.
- För försändelser till utlandet tillämpas de regler om moms som gäller för det aktuella landet.
- Vi reserverar oss för prisändringar.