Gy25 – ämnesbetyg på gymnasial nivå
Här hittar du övergripande information om Gy25, ämnesbetyg, som gäller gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan, komvux på gymnasial nivå och komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå.
Film
Så blir gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan och komvux 2025
2.50

Syftet med Gy25
- Eleven ska få längre tid för att hinna fördjupa sig i ett ämne innan det slutliga betyget sätts.
- Läraren ges också bättre möjligheter att bedriva undervisning långsiktigt och utifrån en helhetssyn.
- Betyget kommer bättre än idag återspegla vad eleven kan i slutet av sina studier i ämnet.
Ambitionen är att Gy25 ska öka motivationen hos elever dels eftersom de får tid att utveckla sina kunskaper, dels eftersom tidiga misslyckanden kommer att spela mindre roll för deras slutbetyg.
Det här innebär Gy25
- Alla ämnesplaner är utformade som sammanhållna ämnen med nivåer i stället för kurser. Ett ämne kan ha en eller flera nivåer.
- I många ämnen får eleverna undervisning under en längre sammanhållen period innan det slutliga betyget sätts.
- Ämnen, examensmål, programmål och programstrukturer har uppdaterats för att passa framtidens studier och yrkesliv.
Elever behöver ibland kunna byta mellan skolformer. Därför har Gy25 utformats för att passa i gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan, komvux på gymnasial nivå och komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå.
Gy25 gäller från 1 juli 2025
- Ämnesplaner som är anpassade för ämnesbetyg tillämpas i all gymnasial utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.
- Nya examensmål, programmål och programstrukturer tillämpas från den 1 juli 2025.
- Elever som har påbörjat sin utbildning före 30 juni 2025 läser enligt nuvarande ämnesplaner och får kursbetyg.
- Under en övergångsperiod fram till 30 juni 2030 finns möjlighet för elever att avsluta påbörjade kurser och få kursbetyg.
Bakgrund: Därför införs Gy25 – ämnesbetyg
Det har under lång tid funnits kritik mot det nuvarande systemet med kursbetyg som funnits sedan 1994. Kritiken har framför allt handlat om att kursbetygen bidrar till fragmentisering av kunskapsinnehållet och därmed av gymnasieelevernas lärande.
Kritiken har även handlat om att
- elever har fått flera kursbetyg i ett och samma ämne som alla har räknats med i det slutliga betyget oavsett när under utbildningen som betygen sätts
- tidiga misslyckanden har följt elever och att betygen inte alltid har gett en rättvisande bild av elevens kunskaper och förmågor i slutet av studierna
- systemet med kursbetyg har ofta inneburit fokus på täta bedömningstillfällen och stress för både lärare och elever.
Med Gy25, sammantagen bedömning och mindre detaljerade betygskriterier är ambitionen att undervisning och lärande åter ska vara i fokus och att tyngden i lärarnas arbete med eleverna ska ligga på undervisning och lärande.
Gy25 utgår från förslag från utredningen Bygga, bedöma och betygssätta – betyg som bättre speglar elevernas kunskaper (SOU 2020:43). Den ledde till en proposition om ändringar i skollagen som riksdagen sedan har fattat beslut om. Ett annat beslut i samma proposition var att införa sammantagen bedömning och att ersätta kunskapskrav med betygskriterier.
Regeringsuppdrag som relaterar till Gy25
Regeringsuppdrag att se över examensmål och programmål
Under våren 2024 fick Skolverket ett nytt uppdrag att se över examensmålen och programmålen. Uppdraget handlar huvudsakligen om justeringar och uppdateringar; programmens kärna kvarstår.
Uppdraget redovisades till regeringen 7 mars 2025. Skolverket inväntar regeringens beslut om innehållet i examensmål och programmål.
Senast uppdaterad 14 oktober 2025.