Statsbidrag för föräldraorganisationer 2025
Syftet med det här statsbidraget är att öka föräldrars inflytande i skolan.
Viktiga datum och beslut
Bidragsomgången 2025
Beslut om ansökan
Skolverket beslutar att bevilja 3 organisationer statsbidrag om totalt 1 050 000 kronor.
Beviljade belopp ansökan om statsbidrag för föräldraorganisationer 2025 Pdf, 65 kB.
Ansökan var öppen 1 oktober–1 november 2024 i e-tjänsten för statsbidrag.
Utbetalning 1
Vi betalar ut 50 procent av det beviljade beloppet i februari 2025.
Utbetalning 2
Vi betalar ut 50 procent av det beviljade beloppet i juni 2025.
Vem kan söka statsbidraget?
Föräldraorganisationer som arbetar med att öka inflytandet inom skolväsendet för föräldrar och vårdnadshavare med barn i skolan.
Vad ska statsbidraget användas till?
Bidraget ska användas för att öka föräldrars och vårdnadshavares inflytande i skolan.
Vilka villkor gäller för statsbidraget?
För att en organisation ska kunna beviljas statsbidrag krävs det att den
- arbetar med frågor som är av föräldrars gemensamma intresse inom skolan
- bedriver en riksomfattande verksamhet
- bedriver en ideell verksamhet
- är demokratiskt uppbyggd
- har en verksamhet som respekterar demokratins idéer
- inte har svenska skatteskulder eller avgifter hos Kronofogdemyndigheten
- inte är i likvidation eller försatt i konkurs.
Villkor som statsbidraget styrs av
Statsbidraget styrs av förordningen (1998:1636) om vissa statsbidrag för utveckling av skolväsendet.
Hur stort är statsbidraget?
För denna bidragsomgång finns ett anslag på 1 050 000 kronor att fördela för perioden 1 januari–31 december 2025.
Hur stort bidrag som respektive organisation får sen beror på
- hur mycket pengar som Skolverket har att fördela
- hur många organisationer som ska dela på bidraget.
Statsbidraget till föräldraorganisationer fördelas som ett rörligt bidrag som är lika för alla vars ansökningar godkänns. Som mest kan dock en enskild organisation få 400 000 kronor.
Vi följer upp och kontrollerar att pengarna som vi delar ut som statsbidrag används på ett korrekt sätt. Detta gör vi utöver de ordinarie redovisningarna för respektive statsbidrag. Samtliga huvudmän och organisationer som vi fördelar pengar till kan bli kontrollerade.
Syftet med kontrollerna är att
- hitta och förhindra fel och fusk med statsbidragen
- värna om våra skattemedel
- få kunskap om hur statsbidragen används
- få kunskap i hur vi kan utveckla och förbättra arbetet med statsbidragen.
Vårt mål är att det ska vara så enkelt och smidigt som möjligt att ta del av och använda statsbidragen på ett korrekt sätt.
Kontakt
Vid frågor kan du mejla statsbidrag.org@skolverket.se.
Har du tekniska frågor om e-tjänsten för statsbidrag, till exempel registrering av verksamheten, behörigheter eller inloggning kan du läsa mer på sidan Sök statsbidrag i e-tjänsten.
Senast uppdaterad 27 maj 2025.