Statsbidrag för försöksverksamhet med språkstärkande insatser under skollov 2025
Det här statsbidraget ska ge elever som har behov av att stärka kunskaperna i svenska språket möjlighet till intensivträning i svenska under skollov.
Det här statsbidraget ska gå till försöksverksamhet med språkstärkande insatser under skollov för elever i förskoleklass, grundskolan eller anpassad grundskola. Syftet är att elever som har behov av att stärka kunskaperna i svenska språket ska få möjlighet till intensivträning i svenska. Med språkstärkande insatser avses undervisning med huvudsakligt fokus på läsning och fritidsaktiviteter som anordnas i anslutning till undervisningen som ger möjlighet till intensivträning i svenska.
Viktiga datum och beslut
Bidragsomgången 2025
Beslut om ansökan för sommarlov, läslov och jullov i december 2025
Vi har fattat beslut om att bevilja 94 huvudmän statsbidrag och att delvis bevilja 2 huvudmän om totalt 57 693 500 kronor.
Beviljade belopp ansökan för språkstärkande insatser under skollov 2025 Pdf, 119 kB.
Ansökan var öppen 15 mars–15 april 2025 i e-tjänsten för statsbidrag.
Redovisningen planeras att vara öppen i e-tjänsten för statsbidrag 15 mars–15 april 2026.
Så kan ni förbereda er
Ni ska redovisa hur ni har använt bidraget. Ta fram följande uppgifter:
- Vilka merkostnader ni har haft för att genomföra språkstärkande insatser inom ramen för statsbidraget. Kostnader som kan ingå är
- lön för personal som leder undervisningen och fritidsaktiviteten
- måltider
- lokalkostnader för andra lokaler än redan befintliga
- ersättning för resor som är kopplad till elevens möjlighet att delta i de språkstärkande insatserna
- undervisningsmaterial
- kostnad för fritidsaktiviteter som är en del av den språkstärkande insatsen.
- Vilka elever som har deltagit i insatsen. Ni ska kunna uppvisa lista över de elever som deltagit för varje lov som ni har genomfört språkstärkande insatser.
- Redogörelse av genomförda insatser utifrån mål och syfte, samt uppföljning av verksamheten utifrån målet med insatserna.
Vid redovisningen kan ni inte få mer pengar än det ursprungligt beviljade beloppet, även om fler elever än planerat har deltagit i insatsen. Däremot kan ni bli återbetalningsskyldiga för det belopp som överstiger redovisat belopp om färre elever har deltagit i insatsen än de antal som ni fått beviljat medel för.
Ni kan alltså få behålla hela statsbidraget även om alla elever inte har deltagit, om ni kan visa på att ni har haft kostnader som till exempel kostnaden för lärare. Det betyder att det är de faktiska kostnaderna för de insatser som ligger inom förordningens syfte som ni har fått bidrag för som ni får behålla. Det betyder också att ni blir återbetalningsskyldiga för bidrag som ni har fått för elever som har dykt upp, men där de faktiska kostnaderna blivit mindre än vad ni har beviljats i ansökan.
Så fungerar e-tjänsten för statsbidrag
Beslut om redovisning
Vi planerar att fatta beslut om redovisningen i juni 2026. Då publicerar vi beslutet på den här sidan och i e-tjänsten för statsbidrag.
Vem kan söka statsbidraget?
Bidraget kan sökas av kommunala, fristående och statliga huvudmän för
- förskoleklass
- grundskolas lågstadium och mellanstadium
- anpassad grundskolas lågstadium och mellanstadium.
Vad ska statsbidraget användas till?
Bidraget ska gå till kostnader för försöksverksamhet med språkstärkande insatser under skollov för elever som har behov av språkträning i svenska.
Vad är språkstärkande insatser?
Med språkstärkande insatser avses undervisning med huvudsakligt fokus på läsning, och fritidsaktiviteter som anordnas som en del av de språkstärkande insatserna i anslutning till undervisningen som ger möjlighet till intensivträning i svenska.
Insatsen ska genomföras dagligen under vardagar den vecka, alltså en sjudagarsperiod, som bidraget söks för. Bidrag kan sökas för fler veckor vid längre lov.
Giltiga kostnader
För sommarlov, läslov och jullovet under december 2025 får bidraget användas till kostnader för
- lön för personal som leder undervisningen och fritidsaktiviteten
- måltider
- lokalkostnader för andra lokaler än redan befintliga
- ersättning för resor som är kopplad till elevens möjlighet att delta i de språkstärkande insatserna
- undervisningsmaterial
- kostnad för fritidsaktiviteter som är en del av den språkstärkande insatsen.
Bidraget ska gå till merkostnader med anledning av att språkstärkande insatser anordnas. Merkostnader innebär de kostnader som ni har haft för att anordna språkstärkande insatser under loven, utöver redan befintliga kostnader. Kostnader som exempelvis hyra för befintliga lokaler ska därför inte räknas med.
Bidraget kan även gå till kostnader för fritidsaktiviteter som anordnas i anslutning till undervisningen så länge aktiviteten är en del av den språkstärkande insatsen.
Vilka villkor gäller för statsbidraget?
Huvudmannen ansvarar för att sätta upp mål
Huvudmannen ansvarar för att sätta upp tydliga mål för försöksverksamheten med språkstärkande insatser. Målen ska leda till att syftet med bidraget uppnås. Syftet med statsbidraget är att elever som har behov av att stärka kunskaperna i svenska språket ska få möjlighet till intensivträning i svenska.
De språkstärkande insatserna ska genomföras under skollov
Skollov som är aktuella för 2025 är sommarlovet, läslovet och den del av jullovet som är i december. För sommarlovet får statsbidrag lämnas för maximalt sex veckor.
Lärare eller lärarstudenter ska bedriva undervisningen
Undervisning inom insatsen ska genomföras av lärare eller lärarstudenter som med hänsyn till utbildning eller erfarenhet är lämpliga. Skolverket ser det som lämpligt med relevant ämnesdidaktisk och pedagogisk kompetens i form av utbildning eller erfarenhet vid undervisning inom språkstärkande insatser.
Undervisning och fritidsaktivitet
Undervisningen ska vara fokuserad på det svenska språket där eleverna som har behov av språkträning i svenska ska få stärka kunskaperna i språket och få möjlighet att intensivträna i svenska. Även syftet med fritidsaktiviteter som kan anordnas i anslutning till undervisningen att ska vara en del av den språkstärkande verksamheten.
Huvudsakligt fokus på läsning
Undervisningen ska ha ett fokus på det svenska språket med övervägande del läsning. Insatserna bör också vara anpassade efter åldersgrupp, aktivitet och nivå.
Exempel
- För elever i en förskoleklass kan det innebära att titta i en bilderbok och skapa en historia om de inte har knäckt läskoden ännu.
- För elever i årskurs 3 kan det innebära att gå en stadsvandring där de får läsa på skyltar eller får lyssna på historia. Sedan kan de få skriva ner och läsa upp vad de har gjort och lärt sig.
Barnen i förskoleklass kan till exempel arbeta med att ljuda och utforska bokstäver, medan äldre barn kan läsa hela ord och meningar.
Ni behöver dokumentera vilka elever som deltar
Eftersom det är huvudmannen som ansvarar för att sätta upp tydliga mål för försöksverksamheten med språkstärkande insatser och planeringen behöver huvudmannen veta vilka elever som behöver delta. Skolverket kan komma att begära uppgifter som styrker vilka som har deltagit i de språkstärkande insatserna som till exempel elevlistor och scheman.
Lovskola
Ni kan inte få statsbidrag för språkstärkande insatser under skollov och statsbidraget för lovskola för en och samma elev under samma period.
Villkor som styr statsbidraget
Förordning (2025:49) om statsbidrag för försöksverksamhet med språkstärkande insatser under skollov
Planera och organisera språkstärkande insatser
För att insatserna ska lyckas krävs noggrann planering och en tydlig och anpassad organisation. Ta del av vårt material som kan stödja och inspirera er i arbetet. Materialet visar hur ni kan planera och förbereda arbetet, samt hur skolbiblioteket kan användas som resurs. Det är viktigt att lärarna får information om elevernas språk-, läs-, och skrivutveckling i god tid för att kunna planera undervisningen.
Insatserna riktar sig till de elever som behöver förbättra sina språkkunskaper. För att nå rätt elever är det viktigt att skolan förklarar syftet med insatserna och aktivt arbetar för att motivera både elever och deras vårdnadshavare.
Vi har även material som kan hjälpa lärare att identifiera elever i årskurs 1 och 3 i grundskolan, eller årskurs 4 i specialskolan, som riskerar att inte uppfylla bedömningskriterierna. Dessa elever kan behöva språkstärkande insatser.
Planera för lovskola i grundskolan
Organisera för skolbibliotek i undervisningen
Kartläggning i förskoleklass (Hitta språket)
Kompletterande stöd för kartläggning av flerspråkiga elever i förskoleklass
Bygga svenska – material för bedömning av nyanlända elevers språkutveckling
Stöd till lärare för att planera undervisningen
När lärarna planerar undervisningen för att stärka språket ska de ta hänsyn till eleverna som deltar och deras behov. De ska använda underlag från ordinarie lärare, och om det inte finns behöver de själva identifiera vad varje elev behöver utveckla. De kan till exempel behöva jobba med läsningens olika delar, elever med svenska som andraspråk och elever med språkliga svårigheter. När det gäller läsning kan det till exempel handla om andraspråksutveckling, avkodning, ordförståelse, läshastighet och läslust.
Interaktiv läsning av olika typer av texter
Ordförrådets betydelse för språk-, läs- och skrivutveckling
Tidig läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga elever
Undervisning för elever med språkstörning, spsm.se
Undervisning vid läs- och skrivsvårigheter, spsm.se
Hur stort är statsbidraget?
När regeringen har fattat beslut om summan för statsbidraget publicerar vi det på den här sidan.
Särskilda skäl
Bidraget lämnas för 1 500 kronor per elev och vecka. Vi kan lämna bidrag med ett högre belopp om det finns särskilda skäl med hänsyn till antal elever i verksamheten, men bedömningen är restriktiv. Vid ansökan behöver ni tydligt och utförligt motivera varför de extra kostnaderna är nödvändiga för er verksamhet. Skolverket gör sedan en helhetsbedömning av varje ärende.
Vi gör ett urval om bidraget inte räcker
Om pengarna inte räcker till alla som ansöker om bidraget kommer vi att i prioritera elever som går i förskoleklass och årskurs 1–3 i grundskola eller anpassad grundskola. Om pengarna inte räcker till alla inom den kategorin kommer vi att beakta om huvudmän som ansöker om statsbidraget har en eller flera skolenheter med särskilt svåra förutsättningar med beaktande av elevernas socioekonomiska bakgrund.
Vi följer upp och kontrollerar att pengarna som vi delar ut som statsbidrag används på ett korrekt sätt. Detta gör vi utöver de ordinarie redovisningarna för respektive statsbidrag. Samtliga huvudmän och organisationer som vi fördelar pengar till kan bli kontrollerade.
Syftet med kontrollerna är att
- hitta och förhindra fel och fusk med statsbidragen
- värna om våra skattemedel
- få kunskap om hur statsbidragen används
- få kunskap i hur vi kan utveckla och förbättra arbetet med statsbidragen.
Vårt mål är att det ska vara så enkelt och smidigt som möjligt att ta del av och använda statsbidragen på ett korrekt sätt.
Kontakt
Vid frågor kan du mejla statsbidrag.sprakstarkande.skollov@skolverket.se.
Har du tekniska frågor om e-tjänsten för statsbidrag, till exempel registrering av verksamheten, behörigheter eller inloggning, kan du läsa mer på sidan Sök statsbidrag i e-tjänsten. Där finns även kontaktuppgifter till teknisk support.
Frågor och svar
Nej, huvudmannen behöver planera undervisning alla vardagar under hela veckan under det lovet för alla de elever som ska vara med i den språkstärkande insatsen.
Nej, undervisningen för språkstärkande insatser ska anordnas dagligen de vardagar den vecka (sjudagarsperiod) som bidrag söks för. Då fritidsaktiviteten ska anordnas i anslutning till undervisningen ska även den ge samma möjlighet till intensivträning i svenska.
Nej, huvudmannen kan anordna språkstärkande insatserna under maximalt sex veckor under sommarlovet.
Undervisningen behöver inte endast vara klassrumsundervisning utan kan även innefatta andra aktiviteter. Insatserna kan se olika ut beroende på åldersgrupp, aktivitet och nivå. Undervisningen och fritidsaktiviteten behöver heller inte vara uppdelade i två olika delmoment, utan kan integreras med varandra.
Nej, huvudmannen kan inte få ersättning från lovskola om elever går språkstärkande insatser och får statsbidrag för det. En elev kan däremot gå lovskola ett lov och delta i språkstärkande insatser ett annat lov.
Ja, så länge syftet med bidraget uppfylls, det vill säga att fritidsaktiviteterna ger eleverna möjlighet till intensivträning i svenska. De behöver också genomföras i anslutning till undervisningen.
Ja, det går bra att samla elever från flera skolenheter.
Varje enskild elev och vecka motsvarar en så kallad elevvecka. Antalet elever multipliceras därför med antalet veckor för att ni ska få fram antalet elevveckor. Om en elev till exempel deltar i två veckor blir det två elevveckor för just den eleven. Tänk på att det är elevens individuella behov som styr hur många veckor den bör delta under sommarlov och jullov, varje elev behöver alltså nödvändigtvis inte gå samma antal veckor.
Senast uppdaterad 26 juni 2025.