Till innehållet
Skolverket
searchSök

Statsbidrag för yrkesförarutbildning 2024

Statsbidraget ska gå till att ge vuxna elever möjlighet att gå yrkesförarutbildningar inom vuxenutbildning på gymnasial nivå. Statsbidraget för yrkesförarutbildning är ett av fem statsbidrag inom regional yrkesinriktad vuxenutbildning.

Ändringar för regionalt yrkesvux

Den 20 oktober 2024 träder fyra ändringar i förordning (2016:937) om statsbidrag för regional yrkesinriktad vuxenutbildning i kraft:

  1. Enligt 3 § får bidrag även lämnas för utbildning som innefattar validering.
  2. Enligt 7 § ska de samverkande kommunerna erbjuda elever som har behov av det möjlighet att kombinera utbildning i svenska som andraspråk på grundläggande nivå och utbildning i svenska för invandrare med yrkesutbildning i regionalt yrkesvux.
  3. Enligt 20 § punkt 2 får inte de ytterligare årsstudieplatserna som de samverkande kommunerna finansierar avse utbildning som enligt beslut av Statens skolinspektion enligt 26 kap. skollagen (2010:800) har en eller flera brister som allvarligt försvårar förutsättningarna för eleven att nå målen för utbildningen, om inte Skolinspektionen bedömt att bristen eller bristerna har avhjälpts.
  4. Enligt 23 § punkt 6 får inte statsbidrag enligt förordningen lämnas för utbildning som enligt beslut av Statens skolinspektion enligt 26 kap. skollagen har en eller flera brister som allvarligt försvårar förutsättningarna för eleven att nå målen för utbildningen, till dess att Skolinspektionen bedömt att bristen eller bristerna har avhjälpts.

Förordning (2016:937) om statsbidrag för regional yrkesinriktad vuxenutbildning, riksdagen.se

Viktiga datum och beslut

Bidragsomgången 2024

Beslut i ansökan

  • Totalt har vi beviljat 219 725 543 kronor i statsbidrag för yrkesförare 2024.
  • 280 kommuner i samverkansgruppen har ansökt och beviljats statsbidrag.

Beslut i ansökan för regionalt yrkesvux 2024 Excel, 76 kB.

Samverkande kommuner regionalt yrkesvux 2024 Excel, 69 kB.

Beslut om ansökan fattades den 26 juni. Ansökan var öppen 1 april–1 maj 2023 i e-tjänsten för statsbidrag.

Logga in i e-tjänsten

Så fungerar e-tjänsten för statsbidrag

I regleringsbrevet för 2024 har vi tilldelats 950 200 000 kronor extra för regionalt yrkesvux, utöver vad som redan har beslutats i ansökan för 2024. Det går att ansöka om de extra pengarna från den 1 februari till den 3 juni 2024. Ansökan öppnar sedan igen den 15 augusti till den 15 november 2024. Vi fattar beslut löpande så länge som de extra pengarna räcker.

Ansök om extra bidrag via e-tjänsten. Det är huvudsökande kommun eller kommunalförbund för 2024 som ska skicka in ansökan.

Logga in i e-tjänsten

Så fungerar e-tjänsten för statsbidrag

Beslut i redovisningen

Totalt har vi fattat beslut om återkrav på 595 237 699 kronor.

Beslut om redovisning, statsbidrag för yrkesförarutbildning 2024 Excel, 70 kB.

Beslutet fattades den 28 maj 2025. Redovisningen var öppen 15 januari–7 mars 2025 i e-tjänsten för statsbidrag.

Vem kan söka statsbidraget?

  • Kommunala huvudmän för kommunal vuxenutbildning.
  • Förordningen förutsätter att kommuner samverkar om planering och genomförande av utbildningen, och därför ska minst tre kommuner stå bakom en ansökan.

Vad ska statsbidraget användas till?

Bidraget ska gå till att finansiera yrkesförarutbildning inom gymnasial vuxenutbildning. Syftet är att det ska bli fler utbildningsplatser inom yrkesförarutbildning och att tillgodose behoven på arbetsmarknaden i de samverkande kommunerna.

Statsbidrag kan användas för tre sammanhållna utbildningar

Yrkesförare persontransport som omfattar 500 verksamhetspoäng och består av kurserna:

  • Yrkestrafik – TRAYRK1 – 300 verksamhetspoäng
  • Persontrafik – PESPER1 – 200 verksamhetspoäng

Yrkesförare godstransport 1 som omfattar 600 verksamhetspoäng och består av kurserna:

  • Yrkestrafik – TRAYRK1 – 300 verksamhetspoäng
  • Godstrafik – GOSGOD0 – 200 verksamhetspoäng
  • Godshantering – GODGOD1 – 100 verksamhetspoäng

Yrkesförare godstransport 2 som omfattar 800 verksamhetspoäng och består av kurserna:

  • Yrkestrafik – TRAYRK1 – 300 verksamhetspoäng
  • Godstrafik – GOSGOD0 – 200 verksamhetspoäng
  • Godshantering – GODGOD1 – 100 verksamhetspoäng
  • Fordonskombinationer – TRAFOR0 – 200 verksamhetspoäng

Vilka villkor gäller för statsbidraget?

Minst tre kommuner ska samverka om planering och genomförande av yrkesförarutbildningarna. En av kommunerna ansvarar för att skicka in gemensam ansökan och redovisning. De kommuner som samverkar har ett gemensamt ansvar för att följa beslut och villkor för statsbidraget.

Kommunerna ska:

  • planera utbildningen efter samråd med företrädare för arbetsgivare, organisationer eller andra sammanslutningar som är verksamma inom de branscher som finns företrädda i de samverkande kommunerna
  • planera utbudet av utbildningsplatser efter samråd med Arbetsförmedlingen och den aktör som har ett regionalt utvecklingsansvar i länet eller länen
  • visa i ansökan att det finns ett behov av utbildningen på arbetsmarknaden i de samverkande kommunerna
  • ha ett eller flera yrkesråd för samråd mellan kommunerna och företrädare för utbildningen och arbetslivet.

Utbildningarna ska:

  • genomföras som en sammanhållning yrkesutbildning
  • styras av nationella kursplaner och föreskrifter från Skolverket och Transportstyrelsen
  • bestå av arbetsplatsförlagt lärande om minst 15 procent.

Inom ramen för utbildningarna gäller följande:

  • Det ska finnas en möjlighet till validering.
  • Eleverna ska erbjudas studie- och yrkesvägledning.
  • Det ska finnas villkor om att eleverna måste ha B-körkort för att få delta i utbildningen.

Hur stort är statsbidraget?

Anslaget kommer att fördelas proportionerligt utifrån söktrycket för Yrkesvux, Yrkesvux sfi, Lärlingsvux, Lärlingsvux sfi och Yrkesförare.

Ersättningsnivåer

  • Yrkesförare persontransport som omfattar 500 verksamhetspoäng ger 60 000 kronor per plats.
  • Yrkesförare godstransport 1 som omfattar 600 verksamhetspoäng ger 69 000 kronor per plats.
  • Yrkesförare godstransport 2 som omfattar 800 verksamhetspoäng ger 95 000 kronor per plats.

Vi följer upp och kontrollerar att pengarna som vi delar ut som statsbidrag används på ett korrekt sätt. Detta gör vi utöver de ordinarie redovisningarna för respektive statsbidrag. Samtliga huvudmän och organisationer som vi fördelar pengar till kan bli kontrollerade.

Syftet med kontrollerna är att

  • hitta och förhindra fel och fusk med statsbidragen
  • värna om våra skattemedel
  • få kunskap om hur statsbidragen används
  • få kunskap i hur vi kan utveckla och förbättra arbetet med statsbidragen.

Vårt mål är att det ska vara så enkelt och smidigt som möjligt att ta del av och använda statsbidragen på ett korrekt sätt.

Regionalt yrkesvux delfinansierades av RRF-medel 2020–2023

För åren 2020–2023 har statsbidraget för regionalt yrkesvux delfinansierats av EU-medel (RRF). Arbetet med RRF-medel pågår fortfarande även om de medel som Skolverket har hanterat och kommunerna har mottagit är färdigadministrerade. Så är det eftersom RRF-medel betalas ut till Sverige retroaktivt. Med anledning av detta kommer extra kontroller och revisioner av Skolverkets och kommunernas hantering av RRF-medlen att genomföras.

Krav på kommuner som mottagit RRF-medel

Förordningen (2016:937) om statsbidrag för regional yrkesinriktad vuxenutbildning ändrades med anledning av att RRF-medel delfinansierade statsbidraget. Förordningsändringen trädde i kraft den 10 januari 2022.

Om ni har mottagit statsbidrag som delfinansierades av RRF-medel behöver ni uppfylla vissa krav. Statsbidrag som beviljades efter den 1 januari 2024 berörs dock inte av kraven.

Ändringen i förordning (2016:937) innebär att ni som mottagare av statsbidrag för regionalt yrkesvux behöver medverka vid en eventuell uppföljning och utvärdering som kan initieras av Ekonomistyrningsverket (ESV) och EU.

Vid en sådan uppföljning behöver ni ha all dokumentation och annat underlag rörande statsbidragsansökningar och redovisningar tillgängligt. Detta rör exempelvis utbildningsplaneringen som skickas in i samband med ansökan och underlag som styrker den medfinansiering som ni intygar i redovisningen. Vid en tidigare revision har även kommunerna behövt visa upphandlingsavtal alternativt auktorisationsavtal. Därför behöver ni spara sådant underlag i upp till fem år efter slutbetalningen av statsbidraget.

Ni som har tagit emot statsbidrag för regionalt yrkesvux 2020–2023 får inte dubbelfinansiera samma kostnader eller insatser med pengar från ett annat EU-program.

Utöver att delta i en eventuell uppföljning ska ni synliggöra att en del av finansieringen för statsbidragsfinansierade utbildningar under 2020–2023 kom från EU. Det innebär att ni behöver presentera EU-emblemet med texten ”Finansieras av Europeiska unionen – NextGenerationEU” på ett korrekt sätt. Det går att ladda ner EU:s emblem genom länken nedan. Det är emblemet med rubriken "NextGenerationEU" som ska användas. Tänk på att emblemet inte ska ändras eller slås ihop med andra grafiska element eller texter.

Tips om kommunikation kring EU-finansiering

Ladda ner EU-emblem

Skolverket har inte haft separata ansökningar eller redovisningar för RRF-medel utan pengarna har hanterats som en del av statsbidraget för regionalt yrkesvux. Skolverket har alltså fördelat pengarna till kommuner som har mottagit statsbidrag för regionalt yrkesvux 2020–2023.

Beslutsbilaga RRF-medel 2020 Excel, 46 kB.

Beslutsbilaga RRF-medel 2021 Excel, 46 kB.

Beslutsbilaga RRF-medel 2022 Excel, 76 kB.

Beslutsbilaga RRF-medel 2023 Excel, 76 kB.

Funded by the European Union

Kontakt

Om du har frågor om statsbidraget kan du mejla statsbidragvux@skolverket.se.

Frågor och svar

  • Ja, ni kan omfördela medel mellan utbildningsplatser.

  • Ja, det är möjligt att söka statsbidrag för en utbildning som genomförs på två år. Däremot beviljas ni bara statsbidrag för ett år i taget och vi kan inte garantera att ni får statsbidrag nästkommande år.

    I redovisningen ska ni bara redovisa de poäng som eleven läst under pågående år, och alltså inte hela utbildningen om det är så att eleven läser den på två år.

  • Det är upp till er att bestämma hur ni vill fördela bidraget. Ni ska planera och bedriva utbildningen i samverkan och i planeringen av utbildningen ska ni fokusera på arbetsmarknadens behov.

    Skolverket betalar ut statsbidraget till den huvudsökande kommunen som ansvarar för att bidraget fördelas på det sätt ni gemensamt har bestämt. Tänk på att det blir två utbetalningar per år.

  • Nej. Minst 15 procent apl ska förekomma i alla sammanhållna yrkesutbildningar eller av den delen som inte har validerats. Det är inte möjligt att tillgodose tidigare yrkeserfarenhet som apl.

  • Ja. I ansökan behöver ni dock tänka på att ni ansöker om årsstudieplatser, 800 verksamhetspoäng. Utbildningen för en elev som läser på en lägre studietakt motsvarar därför kanske inte en årsstudieplats. Ha det i åtanke när ni beräknar hur många årsstudieplatser ni vill söka.

  • Nej, ni får statsbidrag för genomförda poäng oavsett om eleven har fått ett betyg eller vilket betyg eleven fått.

  • Om en elev ”hoppar av” redovisar ni de poäng som eleven har läst. Ni behöver betala tillbaka för det antal poäng som eleven inte genomfört.

  • Om det med hänsyn till den sökandes personliga förhållanden finns särskilda skäl kan ni ta emot en elev på vuxenutbildning som är yngre än 20 år och alltså också söka statsbidrag för den eleven. Det är rektorn som beslutar om det finns särskilda skäl.

  • Det går absolut att ni gör så, så länge ni är överens om vem som redovisar eleven. Generellt är det hemkommunen som söker statsbidrag för sina elever, men det kan finnas IKE (interkommunal ersättning). I vår kontroll kommer vi att se om en elev är dubbelredovisad och då behöver ni vara överens om hur ni gör så det blir rätt.

  • Ja. Den kommun som ansvarar för att skicka in ansökan kan bjuda in och fördela behörigheten uppgiftssamordnare till personer som tillhör en annan kommun.

    Så här går det till

    Den kommun som ansvarar för att skicka in ansökan kan bjuda in användare och fördela behörigheter till personer från sin och andra kommuner. En användare från den kommunen med behörigheten ombud eller representant i e-tjänsten loggar in och klickar på [Administrera användare] och sedan [Lägg till och ta bort behörigheter]. Välj behörigheten uppgiftssamordnare till personal som tillhör en annan kommun. Den behörigheten kan se ansökan och alla handlingar för bidragsärendet i e-tjänsten, men den personen har inte behörighet att skicka in ansökan.

    Fördela inte behörigheten representant till användare från en annan kommun

    Om du fördelar behörigheten representant till en person som tillhör en annan kommun kommer den personen också att ha behörighet att skicka in ansökan för alla bidrag för din kommun.

Senast uppdaterad 08 juli 2025.