Arbeta strukturerat med resultatuppföljning
Att arbeta strukturerat med uppföljning av elevernas kunskapsresultat och analys av beslutade stödinsatser kring varje elev är en framgångsfaktor för att uppnå en ökad måluppfyllelse.
Den här sidan är en del av materialet Rektors ledarhandlingar på skolor i områden med socioekonomiska utmaningar. Materialet är framtaget i nära samarbete med rektorer. Målgrupp är rektorer i grundskola.
Rektors ledarhandlingar på skolor i områden med socioekonomiska utmaningar
Det här temat passar dig som behöver utveckla strukturer för att följa upp dina elevers resultat. Du känner redan din verksamhet och bör ha erfarenhet som skolledare.
Med dessa ledarhandlingar får du och skolledningen praktiskt stöd kring hur skolan kan arbeta med uppföljning av elevernas kunskapsresultat. Lärarna utvärderar löpande effekterna av sin undervisning tillsammans med skolledningen, vilket ger både skolledning och elevhälsoteam (EHT) god insyn och ni kan tillsammans ge lärare kontinuerlig återkoppling.
Tid för genomförande: Ett läsår samt förberedelse terminen innan genomförande (ledarhandling 1–4).
Önskvärda effekter är exempelvis att:
- lärarna analyserar och förändrar sin undervisning för att alla elever ska lyckas
- ett ökat fokus på lärande hos eleverna
- skolledningen får ett förstärkt pedagogiskt ledarskap.
Tidigare var jag bra på att ta fram resultat och konstatera dom, men inte så bra på att göra något åt dom. Det har jag kunnat utveckla tack vare mitt arbete med den här ledarhandlingen.
Rektor grundskola, F–6
Ledarhandlingar
Att tänka på innan du börjar
- Läs igenom ledarhandlingen i sin helhet.
- Avsätt tid i din kalender.
- Gör en preliminär tidplan för arbetet.
Förberedelse inför resultatdialoger
Ledarhandling
Inventera vilka verktyg som idag används på skolan för att dokumentera var eleverna befinner sig kunskapsmässigt.
Undersök om de ger möjlighet till
- kontinuerliga omdömen kopplat till samtliga ämnen
- kontinuerliga bedömningar kopplat till betyg/betygskriterier
- att följa progressionen
- att följa resultaten över tid
- att skriva kommentarer och ge formativ återkoppling
- om vårdnadshavare/elever har tillgång till verktyget
- en analysfunktion i verktyget.
Diskutera i skolledningen
- Utifrån er inventering, vad får ni för nya insikter?
- Vad saknar ni? Vad vill ni göra åt det?
- Finns det något ni som ni ser att ni följer och dokumenterar på flera ställen? Kan ni framöver göra det i ett verktyg?
Fundera
Reflektera, gärna skriftligt, kring följande frågeställningar:
- Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i verksamheten? Uteblivna effekter?
- Varför? Vad lärde ni er av utfallet?
- Nästa steg. Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?
Ledarhandling
Börja att läsa artikeln om resultatdialoger:
Resultatdialoger – resultatuppföljning i alla ämnen (artikel)
Diskutera i skolledningen:
- Vilka av de idéer som presenteras kan ni använda i er verksamhet?
- Vad skulle krävas för att det ska bli verklighet?
- Vilka personer behöver ni involvera i verksamheten för att implementera arbetet med resultatuppföljning?
- Hur och när vill ni påbörja detta arbete?
- Vad behöver ni för stöd och från vem?
Ledarhandling
Utforma en plan tillsammans i skolledningen för att utveckla resultatuppföljningen på skolan.
Diskutera i skolledningen:
- Hur ska ni involvera förstelärargruppen?
- Hur ska ni involvera elevhälsoteamet?
- När och hur ofta ska resultatuppföljningarna genomföras? (lägg in i kalendariet)
- När ska bedömningarna i verktyget vara gjorda för att resultatuppföljningarna ska kunna genomföras? (lägg in i kalendariet)
- Hur ska ni förmedla syftet med uppföljningarna?
- Hur ska ni träna lärarna i analysarbetet?
- Hur ska nytillkomna lärare introduceras i arbetet?
- Utforma er plan
Återkoppling
Vill du få återkoppling på er gemensamma plan? Fundera över om det finns någon i er organisation som kan läsa igenom och ge återkoppling. Var tydlig med att ange vad i planen du vill ha återkoppling på.
Genomför detta steg om ni redan nu har valt att involvera ert elevhälsoteam och förstelärare.
Ledarhandling
- Håll ett första EHT-möte där ni går igenom föregående termins omdömen och betyg.
- Utvärdera de insatser som redan finns kopplade till elever och grupper. De insatser som har haft effekt på elevens utveckling intensifieras. De insatser som inte har haft effekt förändras eller tas bort.
- Besluta vilka insatser som ska genomföras under de närmsta sex veckorna, både på individ och gruppnivå, oavsett om det gäller lärare eller elever. Besluta även vem som ska återkoppla vilka insatser som beslutats.
- På EHT kan det vara så att ett visst ämne utmärker sig. Undersök då om det ser likadant ut för samma lärare i en annan elevgrupp. Detta kan visa på att det är läraren som behöver handledning.
- Dokumentera alla insatser som beslutas i resultatuppföljningarnas mall som ni har tagit fram lokalt på skolan.
Diskutera i skolledningen
När ni har genomfört detta möte, reflektera tillsammans i skolledningen kring följande:
- Hur har det gått?
- Vilka insatser har varit framgångsrika?
- Har ni den information ni behöver eller behöver ni samla in ytterligare information?
- Vad har varit svårt/vilka utmaningar har ni haft?
- Vad har ni lärt er?
Fundera
Reflektera, gärna skriftligt, kring följande frågeställningar:
- Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i verksamheten? Uteblivna effekter?
- Varför? Vad lärde ni er av utfallet?
- Nästa steg. Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?
Genomförande av resultatdialoger
Ledarhandling
- Gör en sammanställning över vilka betygskriterier som eleverna har svårt att nå inom respektive ämne. Har ni ett digitalt verktyg, ta hjälp av det. Tillsammans i ledningsgruppen utformar ni de frågor ni vill ställa till lärarna för att undersöka hur de ska förändra sitt sätt att undervisa gruppen.
- Se vad ni har identifierat som övergripande utvecklingsområden att ta med i det systematiska kvalitetsarbetet.
- Samla lärarna och genomför resultatdialogen. Ställ frågor och dokumentera den plan ni tar fram i er gemensamma mall. Var noga med att behålla fokus på vad läraren kan förändra för att fler elever ska lyckas. Följ upp effekterna på elevernas måluppfyllelse i nästa varv med resultatdialoger.
Diskutera i skolledningen:
- Ser ni några mönster i de betygskriterier som eleverna har svårt att nå?
- Kan ni utifrån dessa identifiera utvecklingsområden som hela skolan behöver arbeta med?
Återkoppling
Vill du få återkoppling på den gemensamma plan som ni nu har påbörjat? Fundera över om det finns någon i er organisation som kan läsa igenom och ge återkoppling. Var tydlig med att ange vad i planen du vill ha återkoppling på.
Fundera
Reflektera, gärna skriftligt, kring följande frågeställningar:
- Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i verksamheten? Uteblivna effekter?
- Varför? Vad lärde ni er av utfallet?
- Nästa steg. Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?
Resultatdialoger (steg 5) följs av steg 6–8 och varje varv upprepas fem till sex gånger.
Ledarhandling
Håll ett EHT-möte där ni går igenom varvets resultatuppföljningar. Tänk på att ni eventuellt behöver bjuda in en mentor/andra nyckelpersoner kopplade till eleverna.
Under de följande varven ska ni tillsammans med EHT följa upp de insatser som beslutades vid föregående dialog samt identifiera eventuella förändringar.
- Utvärdera de insatser som redan finns kopplade till elever och grupper. De insatser som har haft effekt på elevens utveckling intensifieras. De insatser som inte har haft effekt förändras eller tas bort.
- Besluta vilka insatser som ska genomföras under de närmaste 5–6 veckorna, både på individ och gruppnivå, oavsett om det gäller lärare eller elever. Besluta även vem som ska återkoppla och följa upp vilka insatser som beslutats.
- På EHT kan det vara så att ett visst ämne utmärker sig. Undersök då om det ser likadant ut för samma lärare i en annan elevgrupp. Detta kan visa på att det är läraren som behöver handledning.
- Dokumentera alla insatser som beslutas i resultatuppföljningarnas mall för uppföljning.
- Fatta beslut om ni ska inleda en utredning av elevs behov av särskilt stöd för de elever vars insatser redan har pågått i 5-6 veckor. Tydliggör vem som ska göra utredningen och sätt en deadline.
- Dokumentera i er interna mall för uppföljning så att ni kan följa upp detta efter nästa varv.
Diskutera i skolledningen
När ni har genomfört detta möte, reflektera tillsammans i skolledningen kring följande:
- Hur har det gått?
- Vilka insatser har varit framgångsrika?
- Har ni den information ni behöver eller behöver ni samla in ytterligare information?
- Vad har varit svårt/vilka utmaningar har ni haft?
- Vad har ni lärt er?
Fundera
Reflektera, gärna skriftligt, kring följande frågeställningar:
- Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i verksamheten? Uteblivna effekter?
- Varför? Vad lärde ni er av utfallet?
- Nästa steg. Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?
Ledarhandling
Gör en avstämning i skolledningen efter att ni har genomfört varvet med resultatuppföljning för samtliga årskurser.
Se vad ni har identifierat som övergripande utvecklingsområden att ta med i det systematiska kvalitetsarbetet.
Diskutera i skolledningen
- Hur har det gått?
- Upplever ni att uppföljningarna har handlat om hur lärarna ska ändra sitt sätt att undervisa för att fler elever ska lyckas?
- Vad har varit framgångsrikt?
- Vad har varit svårt/vilka utmaningar har ni haft?
- Vad har ni lärt er?
- Vad behöver vi göra för att hjälpa era lärare vidare?
- Ser ni några mönster i de betygskriterier som eleverna har svårt att nå?
- Kan ni utifrån dessa identifiera utvecklingsområden som hela skolan behöver arbeta med?
Fundera
Reflektera, gärna skriftligt, kring följande frågeställningar:
- Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i verksamheten? Uteblivna effekter?
- Varför? Vad lärde ni er av utfallet?
- Nästa steg. Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?
Resultatdialoger (steg 5) följs av steg 6–7 och varje varv upprepas fem till sex gånger under ett läsår.
Ledarhandling
När ni har genomfört fem-sex varv med resultatdialoger som har följts upp av steg 6–7 är det dags för att reflektera över årets arbete och att planera för nästa läsår.
- Efter samtliga varv sammanfattas vilka förändringar som har gjorts och behöver göras.
- Gå tillbaka till den ursprungliga planen och se om ni följde planeringen.
- Lyft blicken och titta på hela skolans utveckling.
- Uppdatera er plan och stäm av den med EHT och förstelärare.
Diskutera i skolledningen
- Hur har ni sett önskade effekter av insatserna?
- Har några bieffekter uppstått? Positiva och/eller negativa?
- Vad behöver tas bort eller läggas till?
- Synergieffekter med annan dokumentation?
- Hur ser er dokumentation av data ut?
- Samma data i flera dokument? Sortera!
- Vad har ni lärt er?
Arbeta strukturerat med resultatuppföljning, bakgrund
Ledarhandlingen Arbeta strukturerat med resultatuppföljning är framskriven av Ulrika Bokelund, rektor på Hermodsdalsskolan i Malmö. Den är sedan prövad av rektorer som medverkat i arbetet att pröva och justera ledarhandlingarna.
Senast uppdaterad 29 augusti 2025.