Effektiva samarbeten
Skolor i områden med socioekonomiska utmaningar är ofta föremål för många olika insatser och kontaktas av diverse aktörer som vill bidra till att hjälpa. Som ledare på dessa skolor gäller det därför att göra tydliga prioriteringar för vad man ska vara med på och vilka organisationer och aktörer man ska samarbeta med.
Den här sidan är en del av materialet Rektors ledarhandlingar på skolor i områden med socioekonomiska utmaningar. Materialet är framtaget i nära samarbete med rektorer. Målgrupp är rektorer i grundskola.
Rektors ledarhandlingar på skolor i områden med socioekonomiska utmaningar
I dessa ledarhandlingar får du tips på hur du analyserar och navigerar bland alla erbjudanden om olika externa samarbeten som skolan får, samt hur du formar utvalda samarbeten så att de blir effektiva och hållbara över tid.
Tid för genomförande: 8–12 månader.
Önskvärda effekter är exempelvis att
- ni har en tydlig strategi och en samsyn kring syftet med samarbeten
- samarbetenas aktiviteter har alltid fokus på lärande
- etablerade samarbeten bidrar till en ökad måluppfyllelse
- samarbeten som inte bidrar till ökad måluppfyllelse avslutas
- skolverksamheten fungerar bra trots frekventa externa besök.
Godkända skolresultat är vår skolas starkaste drivkraft i allt arbete. När någon initierar ett samarbete driver jag alltid på för att det ska gynna elevernas kunskapsutveckling.
Rektor grundskola, F–6
Ledarhandlingar
Att tänka på innan du börjar
- Läs igenom ledarhandlingen i sin helhet.
- Avsätt tid i din kalender.
- Gör en preliminär tidplan för arbetet.
Exempel på tidplan
| Exempel tidplan | Uppdrag | Effektiva samarbeten |
|---|---|---|
| augusti | 1 | Kartlägg samarbeten |
| augusti | 2 | Skapa en strategi för samarbeten |
| december + juni | 3 | Följ upp och justera vid behov |
| september | 4 | Kartlägg mediakontakter |
| september | 5 | Skapa en plan för mediakontakter |
| december + juni | 6 | Följ upp och justera vid behov |
| oktober (december + juni) | Politikerkontakter |
Samarbeten
Bakgrund
I ledarhandling 1–3 får du stöd i att kartlägga, analysera och följa upp samarbeten. Att fundera över varför ni samarbetar med externa aktörer och vad samarbetet ska bidra till hjälper dig att hålla en tydlig riktning och ha fokus på elevers lärande och utveckling.
Ger era samarbeten den effekt ni önskar? Att ta fram en strategi och bara satsa på samarbeten som ger effekt bidrar till en mer tydlig och effektiv organisation.
Ledarhandling
Gör en inventering över vilka samarbeten skolan har i nuläget. Använd gärna vår exempelmall för kartläggning.
Kartläggning, exempelmall xlsx, 12 kB.
Diskutera i skolledningen
Analysera skolans nuvarande samarbeten, exempelvis utifrån följande frågor:
- Vilka samarbeten är kraftfulla?
- Upplever ni att samarbetet förstärker skolans uppdrag eller blir det i stället en del av det som inte fungerar idag?
- Leder samarbetet till att det händer saker, eller fastnar ni i prat?
- Ger samarbetet resultat i elevernas lärande och utveckling? Hur kan ni följa upp det?
- Bidrar samarbetet till elevernas engagemang och handlingskraft?
- Lyckas aktörerna möta eleverna och utgå från dem?
- Finns det en struktur för hur dialogen ska hållas mellan skolan/aktören? (Vem/vilka stämmer av, hur och hur ofta?)
- Får ni lagom mycket resurser? Ibland kan man få in för mycket resurser, vilket kan bidra till otydliga roller eller att man genomför aktiviteter som inte bidrar till elevernas lärande och utveckling. Kan ni ta vara på de resurser ni får?
Fundera
Reflektera, gärna skriftligt, kring följande tre frågeställningar:
- Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter har ledarhandlingen fått? Uteblivna effekter?
- Varför? Vad har ni lärt er av utfallet?
- Nästa steg. Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?
Ledarhandling
Ta fram en strategi och utforma en plan för de samarbeten ni vill fortsätta med.
Diskutera i skolledningen
Steg 1
Om ni har använt mallen för att kartlägga externa samarbeten kan ni fortsätta med den nu.
Kartläggning, exempelmall xlsx, 12 kB.
- Vilka samarbeten ska avvecklas och varför?
- Vilka samarbeten ska utvecklas och varför?
- Sammanfatta resultatet av era diskussioner i en enkel formulering, till exempel:
"Långsiktig strategi för skolan X."
"Skolans samarbeten ska syfta till att ... "
"Vi ska fortsätta samarbeten som ..."
"Vi ska avveckla samarbeten som ..."
Steg 2
Gör en planering för hur ni vill utveckla de samarbeten ni ska fortsätta med och fokusera på hur ni kan göra dem så autonoma som möjligt. Samarbetet måste kunna fortgå utan att du som rektor är drivande.
- Hur vill ni utveckla samarbetet? (Kanske behöver ni tydliggöra samarbetet så att uppdraget är tydligt för alla parter.)
- Vilken tid har ni till förfogande? Planera för hur mycket tid ni vill och kan investera i respektive samarbete och i samarbeten i stort.
- Skapa en form för uppföljning.
Återkoppling
Vill du få återkoppling på er strategi för samarbeten eller er planering? Fundera över om det finns någon i er organisation som kan läsa igenom och ge återkoppling. Var tydlig med att ange vad i strategin som du vill ha återkoppling på.
Fundera
Reflektera, gärna skriftligt, kring följande tre frågeställningar:
- Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter har ledarhandlingen fått? Uteblivna effekter?
- Varför? Vad har ni lärt er av utfallet?
- Nästa steg. Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?
Ledarhandling
Gör en avstämning av er samarbetsstrategi tillsammans med skolledningen. Justera vid behov. Avstämningarna görs varje termin.
Diskutera i skolledningen
- Vill ni ändra något i er strategiformulering?
- Kan du/ni identifiera ett tillfälle/möte som varit särskilt bra under denna termin?
- Vad kan ni lära er av detta tillfälle/möte?
- Hur kan ni få mer av det som fungerar?
- Vill ni ändra något i er planering?
Fundera
Reflektera, gärna skriftligt, kring följande tre frågeställningar:
- Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter har ledarhandlingen fått? Uteblivna effekter?
- Varför? Vad har ni lärt er av utfallet?
- Nästa steg. Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?
Mediakontakter
Bakgrund
Skolor i områden med socioekonomiska utmaningar är ofta föremål för omfattande mediabevakning och inslagen kan ibland upplevas som vinklade eller i värsta fall innehålla direkta felaktigheter. Samtidigt är media en viktig kanal att nå ut med information om skolans framgångar till elever, vårdnadshavare och lokalsamhälle. Som ledare på dessa skolor gäller det därför att planera för de budskap man vill förmedla, tydligt prioritera vilka sammanhang man deltar i och vilka medier man för dialog med. I ledarhandling 4–6 får du stöd i att kartlägga och skapa en plan för hur du hanterar mediakontakter.
Ledarhandling
Gör en kartläggning över vilka media som skolan tidigare medverkat i, vad medverkan gällde och vilken bild av skolan som framträder i media. Undersök även vilka andra media som skolan eventuellt borde vara med i för att nå ut med information till vårdnadshavare och beslutsfattare för just er skola.
Diskutera i skolledningen
- Hur mycket tid tar mediakontakter för dig som rektor och er på skolan?
- Har du/ni behov av att få medieträning för egen del, eller upplever ni att någon särskild medarbetare behöver det?
- Kan inslaget leda till utsatthet för elever och personal. Vad kan ni i så fall göra för att mediakontakter också ska visa en positiv bild av skolan och bidra till stolthet?
Fundera
Reflektera, gärna skriftligt, kring följande tre frågeställningar:
- Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Hur framträder bilden av er skola i media? Vilka effekter har ledarhandlingen att reflektera över mediakontakter fått? Uteblivna effekter?
- Varför? Vad har ni lärt er av utfallet?
- Nästa steg. Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?
Ledarhandling
Skriv en plan för mediekontakter med utgångspunkt från den kartläggning du/ni tidigare gjort.
Planen bör tydliggöra
- huvudbudskapet som du alltid vill ha med vid en mediekontakt
- vilka mediakontakter som du/ni prioriterar och varför.
Diskutera i skolledningen
- Hur mycket tid ska mediakontakter få ta för dig som rektor på skolan?
- På vilket sätt kan ni involvera medarbetarna och eleverna i mediekontakterna? På vilket sätt gynnar det eleverna – finns det något lärande? När ska medarbetare och elever synas, och när bör du som rektor ta hand om media?
- Behöver ni ta fram en plan för egen eller andra medarbetares medieträning?
- Hur ska planen för mediakontakter förmedlas internt?
Vill du få återkoppling på er plan för mediakontakter? Fundera över om det finns någon i er organisation som kan läsa igenom och ge återkoppling. Var tydlig med att ange vad i planen som du vill ha återkoppling på.
Fundera
Reflektera, gärna skriftligt, kring följande tre frågeställningar:
- Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter har ledarhandlingen fått? Uteblivna effekter?
- Varför? Skriv ned din personliga reflektion kring varför det gick som det gick. Vad har ni lärt er av utfallet?
- Nästa steg. Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?
Ledarhandling
Gör tillsammans med skolledningen en avstämning av er plan för mediakontakter. Justera vid behov. Avstämningarna görs sedan varje termin.
Diskutera i skolledningen
- Vad i er plan för mediakontakter har fungerat under denna termin?
- Kan ni identifiera ett medieinslag som varit särskilt bra under denna termin?
- Vad kan ni lära er detta?
- Hur kan ni få mer av det som fungerar?
Fundera
Reflektera, gärna skriftligt, kring följande tre frågeställningar:
- Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter har ledarhandlingen fått? Uteblivna effekter?
- Varför? Skriv ned din personliga reflektion kring varför det gick som det gick. Vad har ni lärt er av utfallet?
- Nästa steg. Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?
Politikerkontakter
Bakgrund
Skolor i områden med socioekonomiska utmaningar kan i perioder vara föremål för omfattande kontakter från såväl lokalpolitiker som regionala och nationella företrädare. Det finns en risk att dessa tar tid och uppmärksamhet från rektor och medarbetares kärnuppdrag. Genom att förbereda och strukturera arbetet med politikerkontakter kan ni skapa förutsättningar för att mötena blir konstruktiva och värdefulla för både verksamheten och politikerna.
Ledarhandling
Du kan tillsammans med skolledningen arbeta på liknande sätt som i arbetet med samarbeten och mediakontakter ("Kartläggning", "Skapa en plan" och "Följ upp och justera vid behov".
Ni kan exempelvis göra en kartläggning över vilka politikerkontakter skolan har haft de senaste två åren, fundera över vilket huvudbudskap som du alltid vill ha med vid en politikerkontakt, samt om och hur politikerkontakterna bidrar till elevernas lärande och utveckling.
Effektiva samarbeten, bakgrund
Ledarhandlingen Effektiva samarbeten – se till att bli hållbar som rektor är framskriven av Magnus Duvnäs, tidigare rektor på Husbygårdsskolan i Stockholm. Den är sedan prövad av rektorer som medverkat i arbetet att pröva och justera ledarhandlingarna.
Senast uppdaterad 29 augusti 2025.