Till innehållet
Till startsidan för skolverket.se
searchSök

Frigör elev- och föräldrakraft

Här får du stöd i hur du kan ta vara på kraften hos elever och vårdnadshavare i syfte att utveckla och stärka samverkan för en positiv skolkultur. Arbetet bidrar också till att skapa samsyn kring de processer som leder till detta. Dessa ledarhandlingar behöver inte genomföras i en bestämd ordning.

Den här sidan är en del av materialet Rektors ledarhandlingar på skolor i områden med socioekonomiska utmaningar. Materialet är framtaget i nära samarbete med rektorer. Målgrupp är rektorer i grundskola.

Rektors ledarhandlingar på skolor i områden med socioekonomiska utmaningar

Tid för genomförande: 12 månader

Önskvärda effekter är exempelvis att:

  • elever, vårdnadshavare och personal involveras och bidrar med nya idéer till skolans utveckling
  • ett öppet och nyfiket förhållningssätt råder
  • det är en positiv skolkultur där eleverna känner sig stolta över sin skola
  • det finns en god samverkan mellan alla parter.

Ledarhandlingar

Att tänka på innan du börjar

  • Läs igenom ledarhandlingen i sin helhet.
  • Avsätt tid i din kalender.
  • Gör en preliminär tidplan för arbetet.

Ett plus med den här ledarhandlingen är nog att man kan göra den flera gånger. Man kan backa, nu tar vi den en vända till. Hur tänker vi nu?

Rektor grundskola, F–3

Bakgrund

I alla skolor är det av stor vikt vilka ord man använder för att skapa förtroendefulla dialoger med elever och vårdnadshavare. Det kan därför vara en god idé att bli medveten om sina egna ordval i kommunikationen.

Ledarhandling

  • Fundera på vilka begrepp och uttryck som ofta förekommer när du/huvudmannen/skolans personal/media beskriver skolans verksamhet, ert skolområde och de utmaningar och möjligheter ni har. Dokumentera gärna skriftligt.
  • Vilka är de vanligaste begreppen?

Fundera

Reflektera, gärna skriftligt, kring följande:

  1. Vilka ordval tycker du och din skolledning är svåra eller problematiska?
  2. Reflektera kring betydelsen av dessa olika ordval.
  3. Är det några begrepp och uttryck som kommer att försvåra eller underlätta ert arbete? Varför?

Bakgrund

När man arbetar i skolan är det lätt hänt att enbart lyfta det negativa i olika dialoger i och runt skolan. Arbeta därför strategiskt med att synliggöra och lyfta det som är bra för att skapa ett klimat med glädje och energi.

Ledarhandling

  • Utveckla bra former för hur den stärkande kulturen kan växa i hela skolan.
  • Fira framgångar systematiskt inom skolan men även externt (sociala medier mm).
  • Om händelserapporter på skolan används, överväg att komplettera det med händelserapporter för det som görs bra! Detta skulle kunna fungera som bra ingångsvärden i arbetet: #ta elever på bar gärning när de gör rätt.
  • Fundera på fördelarna med att medarbetarna känner till formerna för den stärkande kulturen.

Fundera

Reflektera, gärna skriftligt, och diskutera tillsammans med resten av skolledningen kring följande:

  1. Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i er verksamhet? Uteblivna effekter?
  2. Varför? Vad lärde ni er av utfallet?
  3. Nästa steg. Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu? Gör en plan/planering.

Bakgrund

Både de formella och informella kommunikationsvägarna kommer påverka verksamhetens framgång.

Ledarhandling

  • Bygg vidare på befintliga formella kommunikationsvägar och utveckla det ni saknar.
  • Se till att vara synlig så mycket som möjligt i syfte att stärka de informella kommunikationsvägarna. Exempel: Om du eller någon annan i skolledningen inte har tid att springa eller delta under hela Skoljoggen, se till att vara på plats vid start eller målgång!
  • Var långsiktig i det du tror på. Det kan ta tid att etablera nya sätt för kommunikation.
  • Våga lyfta frågor som verkar känsliga och svåra. Våga öppna upp i era dialoger och även uttrycka när du själv tycker att något är svårt och be om hjälp att förstå bättre vilka faktorer som påverkar en situation.

Fundera

Reflektera, gärna skriftligt, och diskutera tillsammans med resten av skolledningen kring följande:

  1. Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i din verksamhet? Uteblivna effekter?
  2. Varför? Vad lärde ni er av utfallet?
  3. Nästa steg. Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?

Bakgrund

Barn- och unga har många gånger både vilja och resurser att här och nu förändra samhället. När skolan tar vara på denna kraft bidrar det ofta till en kraftigt ökad elevmotivation. Det är därför centralt att på alla sätt visa vägen till hur man kan använda sina kunskaper för att skapa värde, både i och utanför skolan.

Detta gäller även föräldrar/vårdnadshavare.

Ledarhandling (för medarbetare)

  • Uppmana skolans lärare att genomföra en brainstorming-övning med sina elever i syfte att utforma spännande värdeskapande aktiviteter. Det kan till exempel handla om att lärarna ställer följande fråga till eleverna: ”För vem, utanför klassrummet, är denna kunskap som vi lär oss i ämnet värdefull idag?”

Ledarhandling (för elever och vårdnadshavare)

  • Se till att i klassråd, elevråd eller motsvarande regelbundet efterfråga hur eleverna själva kan skapa värde för andra utifrån vad de kan, deras kontakter och så vidare. (Brainstorming)
  • Ställ samma fråga till vårdnadshavare i föräldramöten/föräldraråd/föräldraforum.

Nästa steg är att uppmana elever och vårdnadshavare att gå från ord till handling.

Ledarhandling

  • Sammanställ resultat från de olika brainstorming-övningarna, gör en prioritering och använd de former för delaktighet som ni tror kommer ge bäst effekt. Exempel på former för delaktighet kan vara:
    • elever som rastvärdar
    • elever/vårdnadshavare som IT-coacher
    • elevkafeteria
    • bibliotek
    • Skol-IF
    • fadderverksamhet
    • mediavärdar
    • internprao
    • läxläsning med mera
  • Säkerställ att det finns någon anställd på skolan som kan ge stöd och vägledning.

Fundera

Reflektera, gärna skriftligt, och diskutera tillsammans med resten av skolledningen kring följande:

  1. Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i din verksamhet? Uteblivna effekter?
  2. Varför? Vad lärde ni er av utfallet?
  3. Nästa steg. Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?

Frigör elev- och föräldrakraft, bakgrund

Ledarhandlingen Frigör elev- och föräldrakraft är skriven av Magnus Duvnäs, tidigare rektor på Husbygårdsskolan i Stockholm. Den är sedan prövad av rektorer som medverkat i arbetet att pröva och justera ledarhandlingarna.

Senast uppdaterad 04 september 2025.