Till innehållet
Till startsidan för skolverket.se
searchSök

Inför ett språkutvecklande arbetssätt – genom kollektivt lärande

Språkutveckling är en nyckel till framgång i alla ämnen. Med dessa ledarhandlingar får skolledningen praktiskt stöd för att skapa språkutvecklande miljöer och främja kollektivt lärande – en satsning som gynnar både elever och organisation.

Den här sidan är en del av materialet Rektors ledarhandlingar på skolor i områden med socioekonomiska utmaningar. Materialet är framtaget i nära samarbete med rektorer. Målgrupp är rektorer i grundskola.

Rektors ledarhandlingar på skolor i områden med socioekonomiska utmaningar

Tid för genomförande: 12–18 månader

Önskvärda effekter är exempelvis att:

  • eleverna upplever att lärarna arbetar utifrån gemensam struktur
  • elever pratar om sitt lärande och blir medvetna om sin egen lärandeprocess
  • medarbetarna har samtal som stödjer ett språkutvecklande arbetssätt och arbetet är en del av det systematiska kvalitetsarbetet
  • skolledningen har fokus på skolutveckling.

Läs vidare om kollegialt lärande:

Kollegialt och kollektivt lärande är motorn i förändringsarbetet

Våra lärare har blivit mer fokuserade på att arbeta med språket och språkutvecklande arbetssätt.

Rektor grundskola, F–9

Ledarhandlingar

Att tänka på innan du börjar

  • Läs igenom ledarhandlingen i sin helhet.
  • Avsätt tid i din kalender.
  • Gör en preliminär tidplan för arbetet.

Bakgrund

Var noga med att tidigt hitta och engagera nyckelpersoner som kan vara drivande i utvecklingsarbetet. Det är nyckelpersonerna som ska genomföra arbetet i form av fortbildning av personalen, handledning av lärarna m.m. Nyckelpersoner kan främst vara förstelärare, men det kan också vara till exempel arbetslagsledare eller processledare, beroende på skolans organisation.

Det är viktigt att tidigt få med nyckelpersonerna och de behöver försprång i utbildningen. Det är också viktigt att verkligen involvera nyckelpersonerna i processen. De behöver få vara med och påverka.

Ledarhandling

Identifiera och engagera de nyckelpersoner som du, eller ni i skolledningen, vill ha med i utvecklingsarbetet.

Diskutera i skolledningen

  • Hur ska nyckelpersonerna utbildas, exempelvis genom litteraturstudier, studiebesök, internat etcetera? Hur blir de delaktiga i processen?
  • Det är viktigt att nyckelpersonerna har ett tydligt mandat för att vara med och leda utvecklingsarbetet. Hur tydliggör ni detta för all personal? Hur stöttar ni nyckelpersonerna?
  • Det är viktigt att nyckelpersonerna väljer att stanna kvar på skolan. Vad kan ni göra för att behålla dem över tid?

Fundera

Reflektera, gärna skriftligt, kring följande tre frågeställningar:

  1. Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i er verksamhet? Uteblivna effekter?
  2. Varför? Vad lärde ni er av utfallet?
  3. Nästa steg. Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?

Bakgrund

Genom att involvera samtlig personal och elever redan i analysen av nuläget skapas en förankring och ett engagemang som ni kommer att behöva i utvecklingsprocessen.

Ledarhandling

Genomför en analys av skolans nuläge kring hur elevernas kunskaper i svenska påverkar skolresultaten.

Diskutera i skolledningen

  • Analysen skall involvera all pedagogisk personal – lärare, förskollärare i förskoleklass, lärare med inriktning mot fritidshemmet m.fl. Denna analys kan göras i form av enkäter, intervjuer, eller annan insamling av data i analog eller digital form.
  • Tydliggör att ni är ute efter att förstå vad i undervisningssituationen som påverkas av det nuläge som råder. Målet är att gemensamt identifiera en eller flera gemensamma kärnområden, kopplade till språkutveckling, där hela skolan behöver utvecklas.
  • Ställ även en tydligt framåtsyftande fråga, till exempel: Hur kan kunskapsresultaten i stort påverkas av en förbättrad språkutveckling?

Fundera

Reflektera, gärna skriftligt, kring följande tre frågeställningar:

  1. Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick analysen i er verksamhet? Uteblivna effekter?
  2. Varför? Vad lärde ni er av utfallet?
  3. Nästa steg? Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?

Bakgrund

Det är viktigt att du som rektor på ett tidigt stadium förankrar ert utvecklingsarbete hos huvudmannen. Det finns främst två skäl till detta. För det första är arbetet resurskrävande på många sätt och ni behöver därför diskutera hur huvudmannen kan stödja er och skolan i arbetet. För det andra kan huvudmannen behöva bli medveten om att man inte kan ålägga skolan andra stora utvecklingsprojekt som kommer att ta tid från det språkutvecklande, kollektiva utvecklingsarbetet.

Ledarhandling

Presentera och förankra ditt utvecklingsarbete hos huvudmannen. Viktiga frågor att reda ut tillsammans med förvaltningen/huvudmannen kan vara:

  • Hur ser huvudmannen på ert utvecklingsarbete?
  • Finns en säkrad budget för detta?
  • Vilket stöd önskar ni från huvudmannen hur skall det byggas in i utvecklingsarbetet? (utöver budget)

Diskutera i skolledningen

  • Utifrån samtalet med huvudmannen, vilket stöd kan ni få och hur ska det byggas in i utvecklingsarbetet
  • Hur skall ni kontinuerligt hålla huvudmannen informerad om utvecklingsarbetet?

Fundera

Reflektera skriftligt kring följande tre frågeställningar:

  1. Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i din verksamhet? Uteblivna effekter?
  2. Varför? Vad lärde ni er av utfallet?
  3. Nästa steg? Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?

Ledarhandling

För att det språkutvecklande arbetet ska nå önskat resultat behöver det utgå från en vetenskapligt beprövad metod. Se till att du och skolledningen skapar er en bild av vilka olika metoder som kan vara tänkbara för skolan att arbeta utifrån och välj ut den metod som ni vill använda.

Diskutera i skolledningen

Ta reda på vilken litteratur som passar utifrån era utvecklingsbehov och er verksamhet. Till exempel är genrepedagogik en vetenskapligt beprövad metod, men det finns också andra. Genrepedagogik är en pedagogisk modell som handlar om att undervisa om det talade och det skrivna språket, målet är att göra språkets strukturer synliga.

Här är exempel på litteratur som en skola har använt sig av. Ta gärna hjälp av närmsta lärosäte och bibliotek för att få tips på fler som passar era behov.

  • Greppa språket, Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet (Skolverket 2012).
  • Låt språket bära, Genrepedagogik i praktiken (Johansson och Sandell Ring, 2015).
  • Stärk språket, stärk lärandet (Gibbons, 2018).
  • Att bedöma elevers läsförståelse (Westlund, 2013).
  • Att undervisa i läsförståelse, Lässtrategier och studieteknik, (Westlund, 2014).
  • Skriva, läsa, lära, genre, kunskap och pedagogik (Rose och Martin, 2013).
  • Transspråkande i praktik och teori (Svensson, 2017).

Fundera

Reflektera, gärna skriftligt, kring följande tre frågeställningar:

  1. Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilken metod har ni valt?
  2. Varför? Vad lärde ni er från urvalsprocessen?
  3. Nästa steg? Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?

Bakgrund

För att få kraft i ett kollektivt lärande måste det organiseras för hela skolan.

Ledarhandling

Utforma en plan tillsammans med dina nyckelpersoner där ni kommer överens om:

  • hur utvecklingsarbetet ska organiseras
  • vilka delar som ska ingå (avstämningspunkter)
  • när tid ska avsättas för detta utvecklingsarbete för skolledningen samt respektive personalgrupp.

Diskutera i skolledningen

  • Tid bör avsättas kontinuerligt, gärna varje vecka. Det är en framgångsfaktor om hela skolan har samma tid, för att möjliggöra samarbete mellan arbetslag. Hur kan ni organisera lärarnas arbetstid och skolans schema för att skapa tid för ett kontinuerligt utvecklingsarbete?
  • Tiden som avsätts måste vara fredad, inga andra aktiviteter skall läggas in på den tiden. Detta för att understryka hur viktigt utvecklingsarbetet är. Hur kan ni säkerställa att inte andra aktiviteter behöver göras på den tid som är avsatt för utvecklingsarbetet?

Fundera

Reflektera, gärna skriftligt, kring följande tre frågeställningar:

  1. Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i er verksamhet? Uteblivna effekter?
  2. Varför? Vad lärde ni er av utfallet?
  3. Nästa steg? Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?

Bakgrund

Nyckelpersonerna behöver tid både för att själva analysera utvecklingsarbetet och för att gå igenom personalens och elevernas utvärderingar och analyser. Nyckelpersonernas analyser ska främst leda till förbättringar i hur utvecklingsarbetet konkret bedrivs. Även du och din ledningsgrupp behöver kontinuerligt analysera arbetet på djupet. Förutom att ni givetvis studerar resultaten av arbetet, är det också viktigt att se till att hela skolan rör sig framåt i den kollektiva utvecklingen.

Ledarhandling

Planera för att tid avsätts för dig, skolledningen samt nyckelpersonerna då ni genomför analys och uppföljning av det utvecklingsarbete ni är inne i.

Diskutera i skolledningen

  • Hur kan ni se till att nyckelpersonerna får goda möjligheter att analysera och utforma underbyggda förbättringsförslag av utvecklingsarbetet

Fundera

Reflektera, gärna skriftligt, kring följande tre frågeställningar:

  1. Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i din verksamhet? Uteblivna effekter?
  2. Varför? Vad lärde ni er av utfallet?
  3. Nästa steg? Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?

Bakgrund

Att du som rektor deltar aktivt i utvecklingsarbetet är en framgångsfaktor. Om du prioriterar ditt deltagande signalerar du att det är en viktig verksamhet. Du får samtidigt en bild av hur arbetet utvecklas. Detta är viktigt för den fortsatta planeringen och för att stötta nyckelpersonerna i deras ledarroller. Skolforskaren Helen Timperley har tittat på ledarhandlingar som leder till förbättrade skolresultat. Hon påvisar att den ledarhandling som har den absolut största effekten är när skolledaren deltar i lärares lärande och utveckling (Timperley, Det professionella lärandets inneboende kraft, 2013).

Ledarhandling

Se till att regelbundet delta i personalens utvecklingsarbete. Visa ett starkt intresse och delta i diskussioner, men utan att leda verksamheten. Det skall nyckelpersonerna göra. Ställ dig bland annat följande frågor:

  • Är utvecklingsarbetet på rätt nivå? Hur syns det?
  • Vilken typ av uppgifter engagerar personalen? Varför?
  • Är det någon/några lärare som inte deltar aktivt i mötet?
  • Varför tror du att det är så?
  • Hur hanterar nyckelpersonen sin ledarroll?

Diskutera i skolledningen

Varje gång du har deltagit i arbetslagens kollektiva utvecklingsarbete så diskuterar du nedanstående frågor i ledningen:

  • Är personalen engagerad i arbetet? Varför? Varför inte?
  • Har nyckelpersonerna kommit fram till underbyggda förbättringar av utvecklingsarbetet Varför? Varför inte?
  • Har ni hela skolan ”med på banan” i utvecklingsarbetet, eller är det vissa arbetslag som når goda resultat medan andra hamnar efter? Varför?
  • Blicka framåt. Är utvecklingsarbetet på rätt väg? Kommer det att leda till förbättrade resultat?

Fundera

Reflektera, gärna skriftligt, kring följande tre frågeställningar:

  1. Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i din verksamhet? Uteblivna effekter?
  2. Varför? Vad lärde ni er av utfallet?
  3. Nästa steg? Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?

Bakgrund

Om ni har genomfört en noggrann analys och valt ut en kärnpunkt för det kollektiva språkutvecklande arbetet, bör majoriteten av personalen känna sig delaktiga och motiverade. Av flera skäl kan ni dock behöva förstärka motivationen under arbetets gång. Trots det inledande arbetet kan det finnas de lärare som inte riktigt förstår meningen med utvecklingsarbetet. Det kan även finnas lärare som deltar aktivt men ändå behöver kontinuerlig input för att hålla fokus och utvecklas.

Ledarhandling

Gör en plan för hur ni kan skapa och stärka motivationen i utvecklingsarbetet både bland skolledning och personalen. Det kan finnas lärare som inte tror att skolans elever kan klara av att arbeta på det sätt som ni vill utveckla. Då kan det vara oerhört motiverande att göra studiebesök på en annan skola som framgångsrikt tillämpar den pedagogiska modell som ni valt att arbeta med.

Diskutera i skolledningen

  • Hur stärker ni motivationen hos de lärare som inte inser fördelen med det språkutvecklande arbete som ni vill utveckla?
  • Hur håller ni motivationen uppe hos lärarna?

Fundera

Reflektera, gärna skriftligt, kring följande tre frågeställningar:

  1. Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i din verksamhet? Uteblivna effekter?
  2. Varför? Vad lärde ni er av utfallet?
  3. Nästa steg? Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?

Bakgrund

För att få en bild av att det kollektiva utvecklingsarbetet är på rätt väg, behövs kontinuerlig utvärdering och analys. Det kan dröja innan ett förändrat arbetssätt får genomslag i exempelvis betygsresultaten. Genom att låta personal och elever beskriva positiva effekter av utvecklingen, kan man tidigt fånga upp och arbeta vidare på dessa. Lärarna kan med fördel analysera utvecklingsarbetet både i arbetslagen och enskilt. Elevernas synpunkter kan du få in genom samtal som ni har med en elevgrupp i till exempel en viss årskurs, så kallade elevhearings.

Ledarhandling

Se till att lärarna kontinuerligt utvärderar och analyserar utvecklingsarbetet, både i arbetslagen och enskilt. Frågorna till personalen inriktas på:

  • Hur har utvecklingsarbetet förändrat ditt sätt att undervisa? Framgångsfaktorer? Utvecklingsbehov?
  • Vilka resultat kan du se av utvecklingsarbetet?
  • Analys av hur utvecklingsarbetet bedrivs. Behov av förändringar?

Genomför kontinuerliga elevhearings med olika elevgrupper. Frågorna till eleverna inriktas på:

  • Vad har eleverna märkt av utvecklingsarbetet?
  • Vilka positiva effekter finns?
  • Vad saknas?
  • Varför?

Diskutera i skolledningen

Efter varje gång personalen analyserat utvecklingsarbetet eller du haft en elevhearing, diskutera nedanstående frågor med ledningen:

  • Fick ni in ett bra analysunderlag av personalen, som ni kan använda i det fortsatta utvecklingsarbetet? Varför? Varför inte?
  • Fick ni in de svar ni behöver från er elevhearing, för att kunna använda dem i det fortsatta utvecklingsarbetet? Varför? Varför inte?
  • En av effekterna med ett språkutvecklande arbetssätt är att eleverna ska få ett bättre ”skolspråk”. Analysera samtalet med eleverna efter elevhearingen. Har eleverna förbättrat sin förmåga att prata om sina studier, sina resultat med mera?

Fundera

Reflektera, gärna skriftligt, kring följande tre frågeställningar:

  1. Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i din verksamhet? Uteblivna effekter?
  2. Varför? Skriv ned din personliga reflektion kring varför det gick som det gick och diskutera med resten av skolledningen. Vad lärde ni er av utfallet?
  3. Nästa steg? Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?

Bakgrund

Att nå stabila förbättringar av kunskapsresultaten genom ett kollektivt, språkutvecklande utvecklingsarbete kan ta tid. Det är viktigt är att ni påvisar för personalen vilka framsteg man gör. Detta behöver inte bara vara data i form av resultatsiffror, utan också positiva saker ni ser vid besök i undervisningen, eller märker att eleverna får lättare att uttrycka sig på elevhearings med mera.

Ledarhandling

Identifiera exempel på goda effekter i ert utvecklingsarbete och lyft fram dem för personalen. Var också noga med att förtydliga vilka framgångsfaktorer som har lett fram till dessa effekter för att motivera dem i det fortsatta arbetet.

Diskutera i skolledningen

Bestäm hur ni tillsammans i personalstyrkan ska fortsätta lyfta goda exempel och identifierade framgångsfaktorer i ert utvecklingsarbete så att det sker kontinuerligt.

Fundera

Reflektera, gärna skriftligt, kring följande tre frågeställningar:

  1. Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i din verksamhet? Uteblivna effekter?
  2. Varför? Skriv ned din personliga reflektion kring varför det gick som det gick och diskutera med resten av skolledningen. Vad lärde ni er av utfallet?
  3. Nästa steg? Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?

Bakgrund

Eftersom ett språkutvecklande, kollektivt utvecklingsarbetet tar tid, är det en viktig uppgift för rektor att se till att hålla i och hålla ut med arbetet. Här finns flera utmaningar. Två av dem kan vara:

  • Hur får man in nya medarbetare i arbetet?
  • Hur utmanar man de medarbetare som nått långt, så att de vill utvecklas vidare?

Ett sätt att göra detta kan vara genom lärarmentorskap. Om erfarna lärare blir mentorer för nya, får de nya ett stöd i hur de skall arbeta, samtidigt som de erfarna tvingas reflektera över sin verksamhet.

Ledarhandling

Planera det fortsatta utvecklingsarbetet så att det både går att initiera nya lärare och motivera de som arbetat länge till fortsatt utveckling till exempel genom lärarmentorskap.

Diskutera i skolledningen

  • Hur får vi in nya medarbetare i arbetet?
  • Hur utmanar vi de medarbetare som nått långt, så att de vill utvecklas vidare?
  • Vad är viktigt att tänka på när vi initierar lärarmentorskap på skolan?

Fundera

Reflektera, gärna skriftligt, kring följande tre frågeställningar:

  1. Utfall? Beskriv kortfattat vad ni gjorde, och hur det gick. Vilka effekter fick ledarhandlingen i din verksamhet? Uteblivna effekter?
  2. Varför? Vad lärde ni er av utfallet?
  3. Nästa steg? Hur går ni vidare? Vad gör ni annorlunda från och med nu?

Inför ett språkutvecklande arbetssätt, bakgrund

Ledarhandlingen Inför ett språkutvecklande arbetssätt är framskriven av Per Andersson, rektor på Kroksbäcksskolan i Malmö. Den är sedan prövad av rektorer som medverkat i arbetet att pröva och justera ledarhandlingarna.

Senast uppdaterad 29 augusti 2025.