Vi har tagit fram ett verktyg för att sammanställa statistik. Ni kan nu hämta statistik om verksamhetens förutsättningar och indikatorer direkt från detta. Vi har också gjort mindre justeringar av statistiska mått som ingår i det nationella kvalitetssystemet. På grund av dessa förändringar har vi uppdaterat viss text och några dokument på den här sidan.
Kvalitetsdialoger
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) erbjuder skolhuvudmän återkommande frivilliga kvalitetsdialoger. Här kan du läsa om hur en kvalitetsdialog går till. Vi har också samlat information till er som är inbjudna om hur ni behöver förbereda er och hur ni kan arbeta vidare efter dialogen.
%20Kvalitetsdialoger_symbolbild_genomsk.png)
Vi skickar ut inbjudningar fyra gånger om året till cirka 250–300 huvudmän åt gången. För att få en jämn spridning över åren och per region, fördelas huvudmännen utifrån storlek och typ av huvudman, enskild eller offentlig.
Syftet med dialogerna är att underlätta och stärka huvudmännens systematiska kvalitetsarbete. De ska bidra till ökad kvalitet och likvärdighet i skolan i förhållande till det nationella kvalitetssystemet som består av nationella målsättningar, delmål, indikatorer och framgångsfaktorer. Dialogerna kommer att utgå från områdena likvärdighet, kvalitet samt barns och elevers utveckling och lärande och frågor som ni som huvudmän har identifierat som viktiga att föra dialog kring.
Film: Välkommen på kvalitetsdialog (tid: 10.11 minuter)
Den här filmen vänder sig i första hand till dig som är företrädare för en huvudman och som har fått ett erbjudande om att delta i en kvalitetsdialog. Tanken är att filmen ska hjälpa dig att förbereda dig inför dialogen. Du kan också visa den för för personer som behöver veta mer om kvalitetsdialogerna, till exempel din nämnd eller styrelse. Under filmen hittar du frågor som ni kan diskutera tillsammans.
Från och med april 2025 kommer underlag för analys att finnas i Skolverkets statistikdatabas, och utskicken inför en kvalitetsdialog kommer därför att se annorlunda ut än vad som sägs i filmen.
1. Hur skulle du vilja att ni i er organisation förberedde er inför en dialog? Fundera gärna på frågan utifrån följande utgångspunkter
- Hur kan ni arbeta för att skapa delaktighet i hela organisationen?
- Skulle något i ert pågående systematiska kvalitetsarbete behöva utvecklas eller förändras för att ni ska kunna fånga upp och prioritera vad som är mest väsentligt att prata om under dialogen med Skolverket och SPSM? Vad skulle det kunna vara? Hur skulle ni kunna göra för att förändra eller utveckla arbetet?
2. Man kan som huvudman inte välja när i tid erbjudandet om kvalitetsdialogen kommer. Hur kan ni i er organisation skapa förutsättningar för en givande kvalitetsdialog med utgångspunkt i dessa förutsättningar?
Kvalitetsdialogernas delar
En kvalitetsdialog består av tre delar som ska uppfattas som en helhet:
- introduktion inför kvalitetsdialog
- genomförandet av kvalitetsdialog
- återkoppling efter kvalitetsdialog.
Introduktion
Introduktionsmötet sker digitalt i grupp med flera huvudmän. Syftet är att presentera kvalitetsdialogernas upplägg och diskutera kvalitetssystemet med målsättningar, delmål, indikatorer, framgångsfaktorer och analysunderlag.
Genomförande
Dialogen sker i första hand i ett fysiskt möte som hålls enskilt med respektive huvudman. Den handlar om likvärdighet och kvalitet i utbildningen samt utveckling och lärande, med fokus på frågor som huvudmannen identifierat som viktiga.
Återkoppling
Återkopplingsmötet hålls digitalt. Syftet är att huvudmannen och myndigheterna reflekterar och diskuterar den genomförda kvalitetsdialogen och huvudmannens fortsatta arbete.
Inbjudan till kvalitetsdialogen
När ni har fått en inbjudan och tackat ja är det dags för ett digitalt introduktionsmöte. Ni behöver inte förbereda er inför mötet. På mötet kommer ni bland annat att få information om det nationella kvalitetssystemet och den fortsatta kvalitetsdialogen.
Efter introduktionsmötet kommer ni att få ett nytt mejl från Skolverket med en inbjudan till dialog. I mejlet finns också information om hur ni kan förbereda er inför dialogen. Medarbetare från Skolverket och SPSM kommer också att kontakta er innan det är dags för dialogen. Då kommer det finnas möjlighet att ställa frågor och ni kommer också att stämma av tiden för dialogen.
Så förbereder ni er inför kvalitetsdialogen
Dialogen handlar mycket om att hitta systematik och vägar framåt, inte om att hitta fel och brister. Se därför dialogen som ett bra tillfälle att ställa frågor om hur just er verksamhet kan utvecklas utifrån era förutsättningar.
Innan vi träffas behöver ni identifiera vilka frågor som är mest prioriterade för er att ta upp under dialogen. Frågorna ska ha koppling till det nationella kvalitetssystemet och beröra områden som kan bidra till att öka likvärdighet, kvalitet och förutsättningar för barns och elevers lärande. Det är också viktigt att frågorna är framtagna med utgångspunkt i en nulägesanalys av er verksamhet.
På sidan Systematiskt kvalitetsarbete finns information om det nationella kvalitetssystemet och hur det kan användas i det systematiska kvalitetsarbetet.
Underlag att använda i förberedelserna
Underlaget för analys, som presenteras i Skolverkets statistikdatabas, är en viktig källa. Det är en sammanställning av ert resultat i förhållande till kvalitetssystemets delmål och indikatorer. Underlaget består också av sammanställd information som rör förutsättningar för era verksamheter. Det kan till exempel gälla andelen behöriga förskollärare och lärare eller hur resurser fördelas mellan olika delar av verksamheten.
Länk till Skolverkets statistikdatabas
Excelmallen, Underlag för analys, kan ni vid behov använda för att sammanställa förutsättningar och resultat från er verksamhet inför dialogen.
Underlag för analys Excel, 84 kB.
Vi rekommenderar också att ni läser igenom de här två dokumenten innan dialogen och fyller i dokumentet Underlag för självvärdering.

Klicka på bilden för att förstora den.
Så arbetar du vidare efter dialogen
Det ni identifierar i analysen och under dialogen är ert utvecklingsarbete för att öka likvärdigheten och kvaliteten. Här kan vi på Skolverket och SPSM vara ett bra stöd för att sortera, prioritera och välja väg framåt.
Arbetet kan också handla om att se över och vidareutveckla:
- det lokala systematiska kvalitetsarbetet
- den egna utvecklingsorganisationen och
- de processer ni arbetar i.
I arbetet kan framgångsfaktorerna vara en bra utgångspunkt.
Ni kan använda det nationella kvalitetssystemet i ert fortsatta utvecklingsarbete.
Frågor och svar
Skolchefer och representanter för politiska nämnder eller styrelser för fristående skolor bjuds in. Det finns även möjlighet för huvudmannen att involvera fler representanter.
Kvalitetsdialogerna genomförs i intervaller och det kommer att vara mellan tre och fyra år mellan dem. Dialogerna genomförs regionalt och i hela Sverige enligt ett rullande schema.
Kvalitetsdialogen och kvalitetsgranskningen har ett övergripande och gemensamt syfte att stärka kvaliteten och likvärdigheten i svensk skola. Däremot är myndigheternas arbetsmetoder och tillvägagångssätt olika. Kvalitetsdialogen genomförs av Skolverket och SPSM, och kvalitetsgranskningen genomförs av Skolinspektionen. Det innebär att den utvecklingsstödjande verksamheten och inspektionsverksamheten är separerad i olika myndigheter i enlighet med myndigheternas uppdrag.
Dialogen är ett erbjudande och granskningen är obligatorisk
Kvalitetsdialogen innebär ett erbjudande till samtliga huvudmän i skolväsendet i en återkommande cykel. Kvalitetsgranskningen som Skolinspektionen genomför är obligatorisk och riktar sig till ett begränsat årligt urval av både huvudmän och skolenheter. Skolinspektionens kvalitetsgranskning genomförs med varje huvudman för sig. Kvalitetsdialogen genomförs enskilt med en huvudman eller med flera huvudmän tillsammans med inslag av erfarenhetsutbyte.
Dialog och granskning stödjer utveckling av huvudmännens verksamhet
Kvalitetsdialogen är en del av Skolverkets och SPSM:s utvecklingsstödjande verksamhet. Kvalitetsdialogen kommer att ha ett framåtsyftande fokus och dess innehåll kommer att styras av huvudmannen och dennes förutsättningar och utmaningar i förhållande till det nationella kvalitetssystemet.
Skolinspektionens kvalitetsgranskning är en inspektionsform som har en granskande funktion. Kvalitetsgranskningen utgår från mål och riktlinjer i skolförfattningarna och mynnar ut i en bedömning och ett skriftligt beslut.
Arbetet med kvalitetsdialoger med huvudmän är något som Skolverket och SPSM gör tillsammans. Vi har samma uppdrag under dialogerna, vilket innebär att stötta huvudmännen i deras arbete med att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet. Dialogerna ska skapa goda förutsättningar för att på bästa sätt kunna synliggöra de utvecklingsbehov och framgångsrika exempel som finns, för att sedan kunna möta de behov som synliggjorts hos landets huvudmän.
För att få en jämn spridning över åren och per region, kommer huvudmännen att fördelas utifrån storlek och typ av huvudman (enskild eller offentlig). Den fördelningen avgör vilket år huvudmannen kommer att erbjudas dialog.
Senast uppdaterad 11 juni 2025.