Förändringar och digital kompetens i styrdokument

Dagens elever lever i ett alltmer digitaliserat samhälle och därför har regeringen beslutat om förändringar i styrdokumenten för grundskole-, gymnasie- och vuxenutbildningen.

Varför digitalisera skolan, förskolan och vuxenutbildningen?

Det finns flera skäl till varför alla barn och elever ska få möjlighet att utveckla en digital kompetens:

    • Vi lever i en tid med ett stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt.
    • För att kunna verka i ett sådant samhälle behövs en digital kompetens. För att förbereda elever för fortsatta studier och arbetsliv.
    • För att öka likvärdigheten och ge alla elever samma förutsättningar

    Olof Andersson och Maria Skoglöf berättar om varför och vad i styrdokumenten har ändrats och vad digital kompetens är. Det är att

    • kunna förstå hur digitaliseringen påverkar samhället och individen
    • kunna använda och förstå digitala verktyg och medier
    • ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik
    • kunna lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med användning av digital teknik

    Förändringar i styrdokumenten

    De nya skrivningarna ska bidra till att barn och elever utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhället. De ska stärka elevernas förmåga att använda och förstå digitala system och tjänster, samt att förhålla sig till medier och information på ett kritiskt och ansvarsfullt sätt. Det handlar också om stärka förmågan att lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med hjälp av digitala verktyg.

    Förändringarna gäller från och med den 1 juli 2018.

    Läs mer på regeringens webbplatslänk till annan webbplats

    Grundskolan, grundsärskolan, sameskolan och specialskolan

    Läroplanerna har förändrats i sin första och andra del, bland annat den del som heter ”Skolans uppdrag” och under rubriken ”Rektorns ansvar”.

    Grundskolan

    Kursplanerna i flera ämnen ändras. Det gäller: biologi, fysik, geografi, historia, idrott och hälsa, kemi, matematik, religionskunskap, samhällskunskap, slöjd, svenska, svenska som andraspråk och teknik.

    Inga ändringar i grundskolans ämnen bild, engelska, hem- och konsumentkunskap, moderna språk, modersmål och musik. Kunskapskraven har inte ändrats.

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Reviderad 2017 med digitalisering)länk till annan webbplats

    Se vilka förändringar som har gjorts

    Här kan du läsa mer om förändringarna. Det finns streck i vänstermarginalen i de stycken där det har gjorts förändringar:

    Läroplan för grundskolan med kursplanerPDF (pdf, 2 MB)

    Läroplan för grundsärskolanPDF (pdf, 379 kB)

    Läroplan för specialskolanPDF (pdf, 376 kB)

    Läroplan för sameskolanPDF (pdf, 355 kB)

    Grundsärskolan

    De kursplaner för ämnen som är förändrade är idrott, matematik, musik, naturorienterande ämnen, samhällsorienterande ämnen, slöjd, svenska, svenska som andraspråk och teknik. Dessutom finns det förändringar i alla kursplaner för ämnesområden i inriktningen träningsskolan.

    Läroplan för grundsärskolan 2011 (reviderad 2017)länk till annan webbplats

    Gymnasieskolan och gymnasiesärskolan

    Läroplanen har förändrats i sin första och andra del, bland annat den del som heter ”Skolans uppdrag” och under rubriken ”Rektorns ansvar”.

    Läroplan för gymnasieskolan

    Läroplan för gymnasiesärskolan

    Det har skett förändringar i flera av gymnasieskolans gymnasiegemensamma ämnen:

    • Historia
    • Matematik
    • Naturkunskap
    • Religionskunskap
    • Samhällskunskap
    • Svenska
    • Svenska som andraspråk

    Inga ändringar i ämnena engelska och idrott och hälsa.

    Kunskapskraven har mindre ändringar i ämnena historia, samhällskunskap, svenska och svenska som andraspråk - men ändringarna beror inte på att digital kompetens har skrivits in i ämnesplanerna. Läs om ämnesplanerna i programmering som trädde ikraft 1 juli 2017 länk till annan webbplats

    Det finns också ändringar i examensmålen för alla de nationella programmen.

    Från den här sidan hittar du till examensmålen under varje program

    Vuxenutbildningen

    Läroplanen för vuxenutbildningen har förändrats i sin första och andra del, bland annat ”Perspektiv i utbildningen” och ”Rektorns ansvar”.

    Läroplan för vuxenutbildningen (Reviderad 2017 med digitalisering)länk till annan webbplats

    Kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå

    Inom kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå har förändringar skett i

    • historia
    • matematik
    • naturkunskap
    • religionskunskap
    • samhällskunskap
    • svenska
    • svenska som andraspråk

    Här kan du läsa mer om förändringarna. Det finns streck i vänstermarginalen i de stycken där det har gjorts förändringar:

    Läroplan för vuxenutbildningen(pdf, 359 kB)PDF (pdf, 359 kB)

    För ändringar i ämnesplaner se gymnasieskolan i stycket ovanför.

    Kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå

    Inom kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå har förändringar skett i:

    • biologi
    • fysik
    • kemi
    • matematik
    • samhällskunskap
    • svenska
    • svenska som andraspråk

    Kursplan för vuxenutbildning på grundläggande nivå

    Kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare

    I kursplanen för kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare har förändringar som rör digital kompetens skett under rubriken Utbildningens mål och karaktär.

    Kursplan för kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrarePDF (pdf, 76 kB)

    Särskild utbildning för vuxna på grundläggande nivå

    I särskild utbildning för vuxna på grundläggande nivå har förändringar skett i samtliga kursplaner, såväl de som motsvarar utbildning som ges i grundsärskolan, som utbildning som ges i träningsskolan inom grundsärskolan.

    Kursplaner för särskild utbildning för vuxna på grundläggande nivå

    Förskolan

    Förskolan ska lägga grunden till att barnen på sikt kan tillägna sig de kunskaper som krävs för att leva och verka i ett modernt samhälle. Nu har vi fått ett nytt uppdrag att göra en total översyn av förskolans läroplan och där ingår även att skriva in digital kompetens. Förslaget redovisades till regeringen våren 2018.

    Mer om revideringen av läroplanen

    Bakgrund

    I september 2015 fick Skolverket i uppdrag av regeringen att lämna förslag till förstärkningar och tydliggöranden i styrdokumenten. Syftet var att stärka barns och elevers digitala kompetens och innovativa förmåga. Skolverket lämnade sitt förslag till regeringen i juni 2016 och regeringen fattade beslut den 9 mars 2017.

    Kontakt

    Christian Magnusson, undervisningsråd
    – om förändringarna i läroplaner, kursplaner och ämnesplaner.
    08-527 332 44
    christian.magnusson@skolverket.se

    Peter Karlberg, undervisningsråd
    – om stöd och kompetensutveckling.
    08-527 331 67
    peter.karlberg@skolverket.se

    Maria Skoglöf, undervisningsråd
    – om vuxenutbildningen.
    08-527 335 97
    maria.skoglof@skolverket.se