Mall för skriftlig individuell utvecklingsplan (IUP)

I grundskolan, anpassade grundskolan, specialskolan och sameskolan ska du som lärare göra en skriftlig individuell utvecklingsplan (IUP) i de årskurser där betyg inte sätts. Det ska ske i samband med ett av läsårets utvecklingssamtal.

Innehållet i en IUP

En IUP ska enligt skollagen innehålla

  • omdömen om elevens kunskapsutveckling i förhållande till kriterierna för bedömning av kunskaper eller betygskriterierna
  • en sammanfattning av vilka insatser som behövs för att eleven ska uppfylla kriterierna för bedömning av kunskaper eller betygskriterierna och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen
  • en beskrivning av extra anpassningar om en elev är i behov av det.

Utöver punkterna ovan kan rektorn besluta att IUP:n även ska innehålla omdömen om elevens sociala utveckling.

Det är viktigt att rektorn organiserar arbetet med den skriftliga individuella utvecklingsplanen så att samtliga berörda lärare på skolan ges möjlighet att diskutera och utveckla detta arbete gemensamt.

Kommentarer till allmänna råd om utvecklingssamtalet och IUP

De allmänna råden och kommentarerna är ett stöd för lärare och rektorer i grundskolan, anpassade grundskolan, specialskolan och sameskolan.

Kommentarer till allmänna råd om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen

Mall för IUP

Skolverket tillhandahåller en mall för IUP som ni på skolorna kan använda om ni vill. Den omfattar de delar som ska finnas med i en IUP enligt skollagen. Skolverkets mall finns för

  • grundskola årskurs 1–5
  • anpassad grundskola årskurs 1–9 för ämnen och ämnesområden
  • specialskola årskurs 1–7
  • sameskola årskurs 1–5.

Rektorn beslutar hur utformningen av den skriftliga informationen i den individuella utvecklingsplanen ska utformas.

Vid utvecklingssamtalet informerar du som lärare eleven och vårdnadshavaren muntligt om innehållet i mallen. Det är viktigt att du som håller i utvecklingssamtalet får information från övriga undervisande lärare i god tid och att informationen är tydlig.

Mallen för IUP innehåller fyra delar:

  • ämnen eller ämnesområden
  • kunskapsomdömen
  • ämnesspecifika kommentarer
  • skolans insatser.

Beskrivning av elevens kunskapsutveckling

När du ska bedöma elevens kunskapsutveckling ska du dels ange om eleven har godtagbara kunskaper i olika ämnen eller ämnesområden, dels ange om eleven har behov av stödinsatser.

Bedömningen avser en sammanfattning av elevens kunskapsnivå vid tiden för utvecklingssamtalet. Omdömet grundar sig på en allsidig utvärdering av elevens kunskaper i ämnet eller ämnesområdet i förhållande till kriterierna för bedömning av kunskaper eller betygskriterierna i ämnet.

Vid bedömningen kan du som lärare, vid behov, kortfattat anteckna exempelvis elevens styrkor eller utvecklingsområden.

Beskrivning av skolans insatser

Skolans insatser för att eleven ska nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling ska också dokumenteras i mallen. Det är viktigt att beskrivningarna av skolans insatser inte formuleras så att ansvaret läggs ensidigt på eleven. Vilka insatser skolan planerar grundar sig bland annat på det som framkommer i omdömena om elevens kunskapsutveckling och kan gälla ett eller flera ämnen eller ämnesområden. Det är viktigt att beakta hela lärmiljön när skolans insatser ska sammanfattas. Skolans insatser kan exempelvis handla om förändringar i utformning och genomförande av undervisningen.

Om du som lärare bedömer att en elev inte uppfyller de kriterier för bedömning av kunskaper eller betygskriterier som minst ska uppfyllas behöver skolan göra en bedömning av elevens behov av stödinsatser. Om eleven är i behov av extra anpassningar ska de dokumenteras i elevens IUP. Om eleven kan vara i behov av särskilt stöd ska rektor se till att det utreds. Särskilt stöd dokumenteras i åtgärdsprogram. Rektor bör se till att elevhälsan involveras i arbetet med stödinsatser.

Kommentarer till allmänna råd om extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram

Kommentarerna till de allmänna råden är ett stöd i arbetet med att stödja elever som behöver extra anpassningar och särskilt stöd.

Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram

Mallar för grundskolan

Grundskolans årskurs 1–3 Pdf, 79 kB, öppnas i nytt fönster.

Grundskolans årskurs 4–5 Pdf, 115 kB, öppnas i nytt fönster.

Mallar för anpassade grundskolan

Anpassade grundskolans ämnen årskurs 1–3 Pdf, 68 kB, öppnas i nytt fönster.

Anpassande grundskolans ämnen årskurs 4–5 Pdf, 84 kB, öppnas i nytt fönster.

Anpassade grundskolans ämnen årskurs 6–9 Pdf, 84 kB, öppnas i nytt fönster.

Mall för ämnesområden

Anpassade grundskolans ämnesområden årskurs 1–9 Pdf, 57 kB, öppnas i nytt fönster.

I anpassade grundskolans ämnesområden ska bedömningen göras med hänsyn till varje elevs individuella förutsättningar. Bedömningen behöver anpassas på samma sätt som undervisningen, för att möta varje elevs utvecklingsmöjligheter, färdigheter och förmågor. För elever som lätt når kriterierna för fördjupade kunskaper bör skolan överväga om eleven i stället ska få undervisning utifrån kursplanen för motsvarande ämne.

Kommentarmaterial för ämnesområden

Mallar för specialskolan

Specialskolan årskurs 1–4 Pdf, 115 kB.

Specialskolan årskurs 5–6 Pdf, 168 kB.

Specialskolan årskurs 7–10 Pdf, 167 kB.

Mallar för sameskolan

Sameskolans årskurs 1–3 Pdf, 83 kB, öppnas i nytt fönster.

Sameskolans årskurs 4–5 Pdf, 118 kB, öppnas i nytt fönster.

Planera

Arbetet med elevernas IUP berör ofta flera lärare som undervisar i olika ämnen eller ämnesområden. Därför kan det underlätta arbetet om rektorn organiserar arbetet så att du och dina kollegor i förväg ges möjlighet att diskutera hur elevernas IUP ska utformas samt hur utvecklingssamtalet ska läggas upp.

Exempel på diskussionsfrågor

  • Hur upplever vi att vår dokumentation av IUP fungerar idag?
  • Hur formulerar vi på skolan våra ämnesspecifika kommentarer?
  • Hur identifierar och samarbetar vi kring en elevs behov av stödinsatser vid formuleringen av IUP?
  • Hur formulerar vi skolans insatser på ett sätt som svarar mot elevernas behov med utgångspunkt i läroplanen?
  • Hur samverkar vi på skolan kring det som beskrivs under skolans insatser i en IUP?
  • Hur följer vi på skolan upp arbetet med skolans insatser?

Följ upp

Efter att samtalen är slutförda kan det vara bra att utvärdera det underlag som skolan har använt för att skriva elevernas IUP. I samband med detta kan även utformningen av utvecklingssamtalet utvärderas.

Du som är lärare kan också använda de omdömen och beskrivningar av skolans insatser som du tar fram för individuella utvecklingsplaner till att reflektera över din undervisnings utformning och utfall. De bedömningar du har gjort av elevernas kunskaper och de insatser som dokumenterats kan bidra till att ge en samlad bild att utgå från när du ska planera undervisningen framåt.

Senast uppdaterad 04 november 2024

Innehåll på denna sida

    • Regler och ansvar

      Utvecklingssamtal och IUP

      Utvecklingssamtal ska hållas i alla skolformer utom komvux. I årskurser där betyg inte sätts ska läraren även upprätta en IUP i samband med ett av utvecklingssamtalen som hålls under läsåret.