Så använder du läroplanen för förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningen och undervisningen i förskoleklass och fritidshem styrs av läroplanens två första delar samt tredje, respektive fjärde del.
Läroplanens uppbyggnad
Läroplanerna för grundskolan, specialskolan och sameskolan består av fem delar, medan anpassade grundskolans läroplan består av tre delar. Läroplanens fem delar:
- Skolans värdegrund och uppdrag
- Övergripande mål och riktlinjer för utbildningen
- Förskoleklassen
- Fritidshemmet
- Kursplaner för alla ämnen
För förskoleklassen gäller grundskolans läroplan, Lgr 22. När förskoleklassen anordnas vid en specialskola eller sameskola gäller istället specialskolans respektive sameskolan läroplan, Lspec 22 respektive Lsam 22.
För de flesta fritidshem gäller grundskolans läroplan, Lgr 22. När fritidshem anordnas vid en specialskola eller sameskola gäller i stället specialskolans respektive sameskolans läroplan, Lspec 22 respektive Lsam221.
En samlad läroplan
Läroplanens del 1 beskriver skolans värdegrund och uppdrag och del 2 innehåller övergripande mål och riktlinjer. Dessa delar är i princip likadana för alla skolformer. Del 3 och 4 kompletterar del 1 och 2 genom att förtydliga syftet med undervisningen och anger vilket centralt innehåll som ingår i förskoleklassens respektive fritidshemmets undervisning. Del 3 och 4 kan inte användas isolerat från del 1 och 2, eftersom man då går miste om många av de grundläggande områden som gäller för hela skolans arbete.
Läroplanens avsnitt 2.7 om bedömning och betyg riktas mot lärare som sätter betyg och gäller alltså inte för förskoleklassen och fritidshemmet.
I de flesta läroplanerna riktar sig del 3 och 4 till förskoleklassen respektive fritidshemmet, medan del 5 innehåller kursplaner för alla ämnen. I anpassade grundskolans läroplan innehåller del 3 kursplaner för alla ämnen samt för anpassade grundskolans ämnesområden.
Del 3 – Förskoleklassen
Del 3 är uppbyggd kring två huvudrubriker: syfte och centralt innehåll.
Syfte
Under denna rubrik framgår det övergripande syftet med undervisningen i förskoleklassen. Innehållet är formulerat så att det tydligt framgår vilket ansvar undervisningen har för att eleverna ska kunna utveckla de kunskaper och förmågor som anges. Texten tar sin utgångspunkt i det syfte för utbildningen som anges i skollagen.
Centralt innehåll
Det centrala innehållet anger vilket innehåll som ska behandlas i undervisningen. Det centrala innehållet är valt utifrån att det ska finnas en tydlig progression mellan förskolan och förskoleklassen samt mellan förskoleklassen och skolan. Det centrala innehållet är indelat i kunskapsområden. Kunskapsområdena består i sin tur av ett antal punkter.
Det är viktigt att undervisningen i förskoleklassen utgår från en helhetssyn på eleverna, elevernas behov och intressen samt kunnande och erfarenheter. Undervisningen ska kontinuerligt utmana eleverna vidare, genom att inspirera till nya upptäckter och kunskaper. Kunskapsområdena behöver inte motsvara aktiviteter, moment eller teman i undervisningen. De är ett sätt att strukturera innehållet i läroplanen. Det centrala innehållet behöver inte utgöra allt innehåll i undervisningen.
Det finns möjlighet att komplettera med ytterligare innehåll utifrån elevernas behov och intressen.
Del 4 – Fritidshemmet
Del 4 är uppbyggd kring två huvudrubriker: syfte och centralt innehåll.
Syfte
Under denna rubrik framgår det övergripande syftet med undervisningen i fritidshemmet. Innehållet är formulerat så att det tydligt framgår vilket ansvar undervisningen har för att eleverna ska kunna utveckla de kunskaper och förmågor som anges. Texten tar sin utgångspunkt i det syfte för utbildningen som anges i skollagen.
Centralt innehåll
Det centrala innehållet anger vilket innehåll som ska behandlas i undervisningen över tid. Det går dock inte att säga att alla elever i fritidshemmet har rätt att möta allt innehåll i undervisningen, eftersom olika elever deltar i verksamheten under olika lång tid.
Det centrala innehållet är indelat i kunskapsområdena. Kunskapsområdena består i sin tur av ett antal punkter.
Det är viktigt att komma ihåg att undervisningen i fritidshemmet ska utgå från en helhetssyn på eleverna, elevernas behov, intressen och erfarenheter. Undervisningen ska kontinuerligt utmana eleverna vidare genom att inspirera till nya upptäckter. Kunskapsområdena behöver inte motsvara aktiviteter, moment eller teman i undervisningen. De är ett sätt att strukturera innehållet i läroplanen. Det centrala innehållet behöver inte utgöra allt innehåll i undervisningen. Det finns möjlighet att komplettera med ytterligare innehåll utifrån elevernas behov och intressen.
Senast uppdaterad 04 juni 2025.