Vi ser över timplanerna. Syftet är att skapa en bättre balans mellan det centrala innehållet och den tid som är avsatt för varje ämne i timplanen. Läs mer.
Elever som går i grundsärskolan har rätt till ett minsta antal garanterade undervisningstimmar. Timplanen beskriver hur undervisningstimmarna ska fördelas mellan ämnen och ämnesområden.
Den här timplanen gäller för elever som börjar årskurs 1-8 höstterminen 2020.
Ämne | Lågstadiet | Mellanstadiet | Låg- och mellanstadiet | Högstadiet | Totalt |
---|---|---|---|---|---|
Bild | 60 | 75 | 90 | 225 | |
Hem- och konsumentkunskap | 230 | 295 | 525 | ||
Idrott och hälsa | 245 | 245 | 260 | 750 | |
Musik | 120 | 125 | 150 | 395 | |
Slöjd | 175 | 260 | 235 | 670 | |
Svenska eller svenska som andraspråk | 450 | 450 | 400 | 1 300 | |
Engelska | 35 | 55 | 90 | 180 | |
Matematik | 400 | 400 | 415 | 1 215 | |
Naturorienterande ämnen | 145 | 190 | 260 | 595 | |
Samhällsorienterande ämnen | 185 | 220 | 290 | 695 | |
Teknik | 45 | 60 | 85 | 190 | |
Elevens val | 150 | ||||
Totalt garanterat antal timmar | 1 860 | 2 080 | 230 | 2 570 | 6 890 |
Därav skolans val | 1 800 |
Ämnesområde | Lågstadiet | Mellanstadiet | Högstadiet | Totalt |
---|---|---|---|---|
Estetisk verksamhet | 315 | 340 | 340 | 995 |
Kommunikation | 315 | 340 | 340 | 995 |
Motorik | 315 | 340 | 340 | 995 |
Vardagsaktiviteter | 315 | 340 | 340 | 995 |
Verklighetsuppfattning | 315 | 340 | 340 | 995 |
Elevens val | 190 | |||
Fördelningsbar undervisningstid | 300 | 600 | 600 | 1 500 |
Totalt garanterat antal timmar | 1 875 | 2 300 | 2 300 | 6 665 |
Det är rektorn som beslutar hur de timmar som finns avsatta för skolans val ska användas. Antalet timmar i ämnena får däremot inte minskas i oproportionerligt stor omfattning.
Skollagen och skolförordningen
Efter att en nyanländ elev har placerats i en årskurs ska eleven få minst den tid som återstår för de övriga eleverna i den årskursen under den kvarvarande skoltiden. Bestämmelserna finns i 11 kap. 7 § skollagen.
Sedan höstterminen 2019 har eleverna i grundsärskolan fått mer garanterad undervisningstid i matematik. Samtidigt minskades den garanterade undervisningstiden i slöjd och i elevens val.
Så fördelas timmarna
I matematik utökades undervisningstiden med 105 timmar. De extra timmarna är förlagda till högstadiet. Det innebär att elever som börjar årskurs 7 och 8 höstterminen 2020 ska få totalt 415 timmars undervisning i matematik på högstadiet.
Undervisningstiden i slöjd minskades med 60 timmar. Det betyder att eleverna som börjar årskurs 7 och 8 höstterminen 2020 ska få totalt 235 timmars undervisning i slöjd på högstadiet.
Undervisningstiden i elevens val minskades med 45 timmar. Totalt blir undervisningstiden 150 timmar i årskurs 1–9.
Den här timplanen gäller för elever som börjar årskurs 9 höstterminen 2020.
Bild | 225 |
---|---|
Hem- och konsumentkunskap | 525 |
Idrott och hälsa | 750 |
Musik | 395 |
Slöjd | 730 |
Svenska eller svenska som andraspråk | 1 300 |
Engelska | 180 |
Matematik | 1 110 |
Samhällsorienterande ämnen | 695 |
Naturorienterade ämnen och teknik | 785 |
Elevens val | 195 |
Totalt garanterat antal timmar | 6 890 |
Därav skolans val | 1 800 |
Estetisk verksamhet | 995 |
---|---|
Kommunikation | 995 |
Motorik | 995 |
Vardagsaktiviteter | 995 |
Verklighetsuppfattning | 995 |
Elevens val | 190 |
Fördelningsbar undervisningstid | 1 500 |
Totalt garanterat antal timmar | 6 665 |
Det är rektorn som beslutar hur de timmar som finns avsatta för skolans val ska användas. Antalet timmar i ämnena får däremot inte minskas i oproportionerligt stor omfattning.
Efter att en nyanländ elev har placerats i en årskurs ska den totala undervisningstiden för eleven motsvara minst den tid som återstår för de övriga eleverna i den årskursen under den kvarvarande skoltiden. Bestämmelserna finns i 11 kap. 7 § skollagen.
Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att se över behovet av att omfördela tid mellan ämnena i grundskolan och motsvarande skolformer. Syftet är att skapa en bättre balans mellan det centrala innehållet och den tid som är avsatt för varje ämne i timplanen.
Vi ska särskilt analysera om man kan minska eller ta bort undervisningstiden i elevens val så att den tiden kan fördelas på andra ämnen. Vi ska också titta på om det behövs åtgärder för att fler elever ska läsa språk utöver svenska och engelska. Vi ska redovisa uppdraget till regeringen senast den 31 mars 2021.
Den stadieindelade timplanen anger hur många timmar som ska ges i varje ämne eller ämnesområde totalt för respektive stadium. Däremot är det huvudmannen som beslutar efter förslag av rektorn om hur undervisningstiden ska fördelas mellan årskurserna.
Det är inte reglerat på nationell nivå (se frågan ovan). Antalet timmar per vecka beror på hur skolan har fördelat timmarna mellan årskurserna och hur schemat ser ut.