Ändrade kursplaner i idrott och hälsa

Den här sidan riktar sig till er som undervisar i idrott och hälsa i grundskolan, grundsärskolan, sameskolan eller specialskolan. Här hittar ni material som hjälper er att diskutera planering, undervisning och bedömning utifrån de kursplaner som ska tillämpas från höstterminen 2022.

Elev med keps som rör på sig till musik. I bakgrunden syns två elever som gungar. Uppe i vänster hörn av bilden är symbolen för ämnet bild, vilket är ämnets initialer "IH" med versaler.

Om ändringarna i idrott och hälsa

De flesta ändringarna gäller i alla skolformer på grundskolenivå. I idrott och hälsa innebär ändringarna bland annat följande:

    • I syftet är det betonat att begreppet hälsa är holistiskt och att fysisk, psykisk och social hälsa samverkar och står i relation till rörelse.
    • Begreppet livsstil är konsekvent ändrat till levnadsvanor.
    • Begreppet rörelseaktivitet används i stället för fysisk aktivitet.
    • Det centrala innehållets kunskapsområden är samlade under rubrikerna Rörelse, Friluftsliv och utevistelse samt Hälsa och levnadsvanor.
    • Formuleringar om specifika idrotter, förutom simning, står inte längre i kunskapskraven, men finns kvar i det centrala innehållet.

    De ändrade kursplanerna är tänkta att fungera som ett bättre arbetsverktyg för lärare. Det har blivit tydligare vilken funktion de olika delarna i kursplanerna ska ha. Syfte och centralt innehåll är i fokus när ni planerar och genomför undervisning. Betygskriterierna och kriterierna för bedömning av kunskaper är i första hand konstruerade för att göra bedömningar av ett brett och varierat underlag när ni ska sätta betyg, formulera omdömen eller avgöra om en elev behöver stöd.

    Kriterierna kan inte på egen hand säga något meningsfullt om en elevs kunnande utan måste alltid läsas och tolkas i relation till syfte, centralt innehåll och den undervisning som bedrivits.

    Ändringarna varierar i omfattning mellan de olika kursplanerna eftersom behoven har sett olika ut i olika ämnen. Här är de huvudsakliga förändringarna:

    • Fakta och förståelse betonas mer för att visa att goda ämneskunskaper har ett värde i sig.
    • Ämnenas karaktär har lyfts fram tydligare.
    • Omfattningen av det centrala innehållet har setts över i vissa kursplaner. En del innehåll har formulerats om, flyttats eller i vissa fall strukits.
    • Progressionen är tydligare. Grundläggande kunskaper har stärkts i de lägre årskurserna och mer komplexa sammanhang introduceras successivt.
    • Betygskriterierna och kriterierna för bedömning av kunskaper är mindre omfattande och detaljerade och öppnar för varierade bedömningssituationer.
    • Kursplanerna i grundskolan, specialskolan och grundsärskolan är samordnade. Det innebär till exempel att formuleringar och ordval ofta är desamma, att motsvarande centralt innehåll återkommer i samma stadium och att kunskapsområden ofta rubriceras på samma sätt och placeras i samma ordning. Samtidigt är det som är specifikt för de olika skolformerna tydligare.
    • Språkliga och redaktionella ändringar finns i alla kursplaner. Det kan till exempel handla om ändrad ordningsföljd eller att begrepp har ersatts med mer övergripande eller ämnesspecifika begrepp.

    Så här kan ni förbereda er

    Arbetet med att sätta sig in i kursplan och kommentarmaterial är bra att göra tillsammans med ämneskollegor. Det är en fördel att arbeta i grupper som leds av en samtalsledare antingen i fysiska eller digitala träffar, men ni kan också arbeta på andra sätt.

    Det finns förslag på olika samtalsmodeller som fungerar både vid fysiska och digitala träffar. Använd dem gärna i era diskussioner. Om era träffar sker digitalt finns det också några tips för att få dem att fungera smidigt.

    Samtalsmodeller

    Några tips för era digitala möten

    Läs om hur kursplaner ska användas

    Ta del av vår webbsida Sätt er in i kursplaner och läroplaner inför hösten 2022 innan ni diskuterar ämnets kursplan och kommentarmaterial. Där kan ni läsa om hur kursplaner ska användas i undervisningen och om de generella ändringarna som finns i alla kursplaner.

    Sätt er in i kursplaner och läroplaner inför hösten 2022

    Ladda ner och diskutera kursplaner och kommentarmaterial

    Utgå från kursplanerna och kommentarmaterialen när ni diskuterar planering, undervisning och bedömning. Ändringarna har olika tyngd och karaktär. Håll fokus på kursplanen som en ny helhet och på vad de huvudsakliga ändringarna i ämnet innebär.

    • De huvudsakliga ändringarna finns sammanställda under rubriken Om ändringarna i idrott och hälsa ovan.
    • Kursplanerna finns för olika skolformer. Välj de kursplaner som är aktuella för er.
    • Kommentarmaterialen ger er en bredare och djupare förståelse för kursplanerna.
    • Jämförelsedokumenten finns som stöd om ni behöver se kursplanerna bredvid varandra.
    • Använd gärna ett urval av diskussionsfrågorna här nedanför.

    Vem kan använda vilken kursplan

    Grundskolans kursplaner och sameskolans kursplan i samiska kan användas för elever i alla skolformer på grundskolenivå.

    Grundsärskolans kursplaner kan bara användas för elever som går i grundsärskolan och för vissa elever i specialskolan.

    Specialskolans kursplaner för döva och hörselskadade elever samt för döva och hörselskadade elever med utvecklingsstörning kan bara användas för elever som går i specialskolan.

    Läs kursplaner

    Här hittar ni kursplanerna för olika skolformer.

    Grundskolan − kursplan i idrott och hälsa Pdf, 230 kB, öppnas i nytt fönster. (Pdf, 230 kB)

    Grundsärskolan − kursplan i idrott och hälsa Pdf, 141 kB, öppnas i nytt fönster. (Pdf, 141 kB)

    Grundsärskolan − kursplan i motorik Pdf, 132 kB, öppnas i nytt fönster. (Pdf, 132 kB)

    Läs kommentarmaterial

    Läs de kommentarmaterial som är aktuella för er. Kommentarmaterialen ger er en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texten i kursplanerna. De beskriver också hur det centrala innehållet utvecklas över årskurserna och vad ni kan fokusera på när ni gör bedömningar i relation till betygskriterierna eller kriterierna för bedömning av kunskaper.

    Grundskolan − kommentarmaterial i idrott och hälsa

    Grundsärskolan − kommentarmaterial i idrott och hälsa

    Grundsärskolan­ − kommentarmaterial i motorik

    Jämför kursplaner

    Här hittar ni dokument där de ändrade kursplanerna ligger bredvid de nuvarande.

    Jämför grundskolans kursplaner i idrott och hälsa (Lgr22−Lgr11) Pdf, 465 kB, öppnas i nytt fönster. (Pdf, 465 kB)

    Jämför grundsärskolans kursplaner i idrott och hälsa (Lgrsär22−Lgrsär11) Pdf, 530 kB, öppnas i nytt fönster. (Pdf, 530 kB)

    Jämför grundsärskolans kursplan i motorik (Lgrsär22−Lgrsär11) Pdf, 362 kB, öppnas i nytt fönster. (Pdf, 362 kB)

    1. På vilka sätt kan ämnets syfte omsättas i praktiken i er undervisning?
    2. På vilka sätt kan ni betona att begreppet hälsa är holistiskt och att fysisk, psykisk och social hälsa samverkar och står i relation till rörelse?
    3. Hur kan ni kombinera delar av det centrala innehållet till olika arbetsområden?
    4. På vilka sätt kan ni arbeta för att undervisningen ska vara engagerande, språkutvecklande och tillgänglig för alla elever?
    5. Hur kan undervisningen bidra till att eleverna utvecklar självständighet och tilltro till den egna fysiska förmågan?
    6. Finns det något i det centrala innehållet som ni lärare behöver fördjupa era kunskaper om?
    7. Jämför de nya kriterierna med de gamla kunskapskraven. Vad innebär ändringarna för ert arbete med planering, undervisning och bedömning?

    Sikta framåt

    Fundera var och en på vad ni vill ta med från era diskussioner om kursplanen. Diskutera och sammanfatta sedan gemensamt i gruppen. Det kan till exempel vara sådant ni tyckte var viktigt, frågor ni vill ha svar på eller förslag på sådant ni vill utveckla eller arbeta vidare med.

    Utveckla undervisningen vidare

    Gå gärna vidare genom att läsa och diskutera någon eller några av artiklarna i stödmaterialet Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stödmaterialet revideras just nu med anledning av de nya bestämmelserna för betygssättning. Materialet kommer samtidigt att utökas med en artikel för lärare som undervisar elever med intellektuell funktionsnedsättning.

    Att planera, bedöma och ge återkoppling Länk till annan webbplats.

    Frågor och svar

    Här nedanför hittar du svar på frågor om ändringar i ämnet:

    Senast uppdaterad 07 juni 2022

    Frågor och svar

    Det viktigaste är att läsa kursplanen som en ny helhet. Ändringarna har olika tyngd och karaktär och det skulle bli ett svårläst dokument om alla ändringar markerades.

    Nej, syftet har inte varit att ändra nivåerna för vad eleverna förväntas klara.

    Kriterierna är mindre omfattande och detaljerade för att göra det lättare för dig som lärare att ha ett brett och varierat underlag när du bedömer elevernas kunskaper.

    Kriterierna kan inte på egen hand säga tillräckligt utan du som lärare måste alltid läsa och tolka dem i relation till syftet, det centrala innehållet och den undervisning som bedrivits.