Design och sömnadstekniska utbildningen är en riksrekryterande yrkesutbildning med egna examensmål inom gymnasieskolan. Efter examen från utbildningen ska eleverna ha de fördjupade kunskaper som behövs för att arbeta som till exempel sömmerska, mönsterkonstruktörsassistent, designassistent eller annat arbete inom textil och konfektion. Utbildningen kan också förbereda för fortsatta studier, till exempel på yrkeshögskola eller högskola.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i att utföra alla steg i skapandet av kläder från idé till färdigt klädesplagg. Inom yrkesutövandet är design, konstruktion, produktens funktion, teknisk skicklighet och kvalitet centralt. Utbildningen ska därför utveckla elevernas färdigheter i mönsterkonstruktion, olika sömnadstekniker och formgivning samt utveckla deras känsla för färg, form och proportioner. Dessutom ska eleverna utveckla färdigheter i att identifiera beställarens önskemål, och utifrån det planera arbetet, välja och hantera material, verktyg och tekniker samt analysera och utvärdera resultatet. Utbildningen ska också utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska hur skönhetsideal kan påverka människors identitet, livsstil och välbefinnande. Dessutom ska utbildningen bidra till att eleverna utvecklar insikt i vilka konsekvenser som val och hantering av material och konstruktion får för social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Utbildningen ska utveckla elevernas färdigheter i att använda de digitala verktyg som förekommer vid design och tillverkning av kläder.
Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att använda yrkets fackspråk för att kommunicera och samverka inom yrkesutövandet. Eleverna ska utveckla ett kundinriktat bemötande utifrån ett ansvarsfullt och etiskt förhållningssätt. De ska också lära sig att utföra arbetet med kvalitet och ansvarskänsla samt att arbeta enligt gällande arbetsmiljölagar och andra föreskrifter.
Utbildningen ska ge eleverna kunskaper om kultur- och stilhistoria och klädmodets utveckling genom tiderna för att utveckla deras förståelse av hur kulturarv och traditioner inom klädedräktens historia påverkat yrkets karaktär. Utbildningen ska även ge eleverna kunskaper om olika utbildningsvägar och karriärmöjligheter inom det textila yrkesområdet samt bidra till att eleverna får kännedom om yrkesområdets arbetsmarknad.
Inom det textila yrkesområdet är eget företagande vanligt. Oavsett som anställd eller företagare krävs initiativförmåga, kreativitet, personligt ansvarstagande, samarbetsförmåga och drivkraft. Därför ska utbildningen ge kunskaper om entreprenörskap.
Arbetsplatsförlagt lärande ska ingå i utbildningen. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.
Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
Inriktningar
Design och sömnadstekniska utbildningen har inga inriktningar, men utbildningen ger möjlighet till val av ytterligare ämnen eller nivåer i ämnen inom ramen för programfördjupningen. Utbildningen kan leda till arbete inom textilbranschens olika yrkesområden, till exempel vid en ateljé, microfabrik eller produktionskontor.
Mål för gymnasiearbetet
Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. Det ska pröva elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom givna tidsramar. Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Gymnasiearbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer.