Estetiska programmet
Examensmål
Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst de konstnärliga, humanistiska och samhällsvetenskapliga områdena.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper i och om de estetiska uttrycksformerna och om människan i samtiden, i historien och i världen utifrån konstnärliga, kulturella och kommunikativa perspektiv. Estetik handlar om hur olika uttryck uppfattas av människans sinnen. Estetiken kan förstås som specifika konstformer likaväl som en del av kulturen, definierad som formerna för kommunikation, samexistens och gemensam förståelse mellan människor. Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att arbeta skapande. Både individuellt och i samverkan med andra ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmågan att kommunicera tankar och idéer med estetiska uttrycksmedel. Under utbildningen ska eleverna därför pröva såväl ett konstnärligt som ett vetenskapligt förhållningssätt.
Centralt för utbildningen är att eleverna ska skapa, uppleva och tolka konst och kultur. Eleverna ska få möjlighet att reflektera över och öka sin förståelse av kvalitet och kommunikation genom diskussion om egna och andras arbeten. Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att samverka med andra estetiska områden och med kunskapsområden där estetiken har en framträdande roll, som kulturvetenskap, historia, språk, teknikutveckling och kommunikation.
Utbildningen ska ge eleverna allsidig träning i det estetiska hantverket. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla både sina färdigheter och sin analytiska förmåga. Utbildningen ska också göra eleverna medvetna om juridiska och etiska frågor om yttrandefrihet och upphovsrätt i kulturutövande och i kommunikation med publik. Många kulturskapare tar uppdrag som egna företagare. Därför ska det finnas möjlighet för eleverna att utveckla kunskaper i entreprenörskap och företagande.
Kreativitet, nyfikenhet, kommunikation, samspel samt förmåga till eget skapande och framförande ska vara centralt i utbildningen. Att ta ansvar för sitt arbete, hantera och värdera stora mängder information, belysa frågor ur olika perspektiv, hantera digitala verktyg och medier samt ha möjlighet att bredda och specialisera sitt kunnande ska finnas med i utbildningen som förberedelse för konstnärliga och vetenskapliga högskolestudier.
Inriktningar
Estetiska programmet har sex inriktningar.
Inriktningen bild och formgivning ska ge fördjupade kunskaper om och färdigheter i två- och tredimensionella tekniker, presentationsformer och konstnärlig gestaltning. Den ska utveckla elevernas förmåga att konstnärligt skapa och kommunicera inom bild- och formområdet. Inriktningen ska dessutom ge möjlighet att fokusera på någon eller några delar av bild- och formområdet.
Inriktningen dans ska ge fördjupade kunskaper om och färdigheter i konstnärlig dans. Den ska utveckla elevernas förmåga att gestalta och kommunicera genom dans. Inriktningen betonar sambandet mellan dansteknik, musikalitet, skapande och scenisk verksamhet samt sambandet mellan dans och hälsa. Inriktningen ska dessutom ge möjlighet att fokusera på någon eller några genrer eller stilar.
Inriktningen estetik och media ska ge fördjupade kunskaper om medier ur ett estetiskt perspektiv. Den ska utveckla elevernas förmåga att kommunicera, berätta och beröra i ljud, text och bilder genom att konstnärligt och kreativt skapa produktioner. Inriktningen ska även ge eleverna möjlighet att tolka estetiska och konstnärliga budskap i medier. Inriktningen ska dessutom ge möjlighet att fokusera på något eller några medieområden.
Inriktningen modedesign ska ge fördjupade kunskaper om och färdigheter i designmetodik. Den ska utveckla elevernas förmåga att formge, konstruera och tillverka kläder för olika ändamål. Inriktningen ska även ge eleverna förmåga att konstnärligt illustrera och realisera idéer till kläder. Inriktningen ska dessutom ge möjlighet att fokusera på något eller några delar inom området modedesign.
Inriktningen musik ska ge fördjupade kunskaper om och färdigheter i musik från olika tider och kulturer. Den ska utveckla elevernas förmåga att konstnärligt skapa, gestalta och utöva musik. Inriktningen ska utveckla elevernas förmåga att kommunicera genom såväl analog som digital musik. Inriktningen ska dessutom ge möjlighet att fokusera på något eller några musikområden.
Inriktningen teater ska ge fördjupade kunskaper om och färdigheter i teater inom olika konstnärliga praktiker. Den ska utveckla elevernas förmåga att konstnärligt skapa, sceniskt gestalta och kommunicera i samspel med en publik. Inriktningen ska dessutom ge möjlighet att fokusera på något eller några av teaterns uttrycksområden.
Förutom att förbereda för högskolestudier kan samtliga inriktningar förbereda för till exempel konst- och kulturutbildningar inom yrkeshögskola eller konstnärliga utbildningar inom folkhögskola.
Mål för gymnasiearbetet
Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för högskolestudier inom i första hand det konstnärliga, humanistiska eller samhällsvetenskapliga området. Det ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar ett större arbete som utgår från centrala kunskapsområden inom programmet. Gymnasiearbetet ska redovisas på ett sätt som efterliknar de redovisningsformer som förekommer inom för arbetet relevanta högskoleutbildningar. Redovisningen ska innehålla en beskrivning av arbetet på engelska. Eleven ska presentera och diskutera sitt arbete samt ge respons på andra gymnasiearbeten.
Gymnasiegemensamma ämnen och nivåer i dessa ämnen
Engelska | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Historia | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1b | 100 |
Nivå 2b | 100 |
Idrott och hälsa | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Matematik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1b | 100 |
Naturkunskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1b | 100 |
Religionskunskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 50 |
Samhällskunskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1b | 100 |
Svenska eller Svenska som andraspråk
Svenska | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Svenska som andraspråk | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Programgemensamma ämnen och nivåer i dessa ämnen
Estetisk kommunikation | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Konstarterna och samhället | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 50 |
Ämnen i inriktningarna och nivåer i dessa ämnen
Bild och formgivning - 400p Studievägskod: ESBIF
Bild | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1b | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Bildteori | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Dans - 400p Studievägskod: ESDAS
Dansgestaltning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Dansteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Dansteori | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Estetik och media - 400p Studievägskod: ESESM
Digitalt skapande | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Medieproduktion | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Medieteori | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Modedesign - 400p Studievägskod: ESMON
Fackteckning och design | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Manuell mönsterkonstruktion | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Modedesign och sömnad | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1b | 200 |
Musik - 400p Studievägskod: ESMUK
Ensemble | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Instrument eller sång | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Körsång | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Musikteori | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Teater - 400p Studievägskod: ESTER
Scenisk gestaltning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Teaterteori | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Ämnen och nivåer i dessa ämnen som får erbjudas som programfördjupning inom programmet
Akrobatik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Animation | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Arkitektur | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Artificiell intelligens | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Bild | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1b | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Bild och visualisering | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Bild – konstnärlig fördjupning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Bildteori | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Bruksspel och ackompanjemang | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Cirkus | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Dans – konstnärlig fördjupning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Dansgestaltning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Dansorientering | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Dansteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Nivå 4 | 100 |
Dansteori | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Design | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Digital mönsterhantering | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Digitalt skapande | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Engelska | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 3 | 100 |
Ensemble | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Ensemble – konstnärlig fördjupning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Entreprenörskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Entreprenörskap och företagande | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Estetisk kommunikation | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Eventteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Fackteckning och design | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Film- och tv-produktion | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Nivå 4 | 100 |
Filmkunskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Filosofi | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 50 |
Nivå 2 | 50 |
Formgivning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Fotografisk bild | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Nivå 4 | 100 |
Fysisk teater | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Grafisk illustration | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Grafisk kommunikation | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Gränssnittsdesign | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Historia | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 3 | 100 |
Instrument eller sång | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Journalistiskt skrivande | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Kinesiska – fortsättning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Kinesiska – fördjupning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Kinesiska – grund | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Kinesiska – nybörjare | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Konstarterna och samhället | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Koreografi | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Kreativt skrivande | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Kreativt skrivande på engelska | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Körsång | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Litteratur | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Ljudproduktion | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Låtskrivande | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Makt, normer och kön | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1a1 | 50 |
Nivå 1b | 100 |
Manuell mönsterkonstruktion | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Matematik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2b | 100 |
Matematik – fortsättning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1b | 100 |
Medieproduktion | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Medieteori | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Modedesign och sömnad | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1a1 | 100 |
Nivå 1a2 | 100 |
Nivå 1b | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Nivå 3 | 100 |
Nivå 4 | 100 |
Moderna språk – fortsättning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Moderna språk – fördjupning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Moderna språk – grund | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Moderna språk – nybörjare | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Musik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Musikproduktion | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Musikteori | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Musikteori – komposition | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Naturkunskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Programmering | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Psykologi | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 50 |
Nivå 2 | 50 |
Regi | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Religionskunskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 50 |
Repertoar | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Retorik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Retorik på engelska | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Rytmik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Röst | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Samhällskunskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Scenisk design | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Scenisk gestaltning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Sceniskt karaktärsarbete | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Teaterteori | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Textkommunikation | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Tillämpad programmering | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Tillämpad psykologi | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Träningslära | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Tävlingsidrott | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Visuell kommunikation | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Webbutveckling | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |