Finsnickeriutbildningen är en riksrekryterande yrkesutbildning med egna examensmål inom gymnasieskolan. Efter examen ska eleverna ha de fördjupade kunskaper som behövs för att arbeta med hantverksmässigt finsnickeri inom trä- och möbelbranschen, till exempel som inredningssnickare eller möbelsnickare. Utbildningen kan också förbereda för fortsatta studier, till exempel på yrkeshögskola eller högskola.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om hantverksprocessen från idé till färdig produkt. Inom hantverksmässigt finsnickeri är design, kvalitet, service och teknisk skicklighet centralt. Utbildningen ska därför utveckla elevernas färdigheter i att utföra arbetsuppgifter inom yrkesområdet med olika tekniker, material, verktyg och maskiner samt utveckla deras känsla för stil, färg och form. Utbildningen ska också utveckla elevernas förmåga att planera, genomföra, dokumentera och kvalitetssäkra sitt arbete. I det ingår att utföra korrekta beräkningar samt skriva, läsa, tolka och framställa ritningar och följa instruktioner. Dessutom ska utbildningen bidra till att eleverna utvecklar insikt i vilka konsekvenser som val och hantering av material får för social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Inom yrkesområdet sker det en ständig utveckling vilket ställer krav på ett flexibelt förhållningssätt och kontinuerligt lärande i yrkesutövandet. Utbildningen ska därför stimulera elevernas nyfikenhet och lust att lära samt utveckla deras kreativitet och initiativförmåga. Den ska också bidra till att utveckla elevernas förmåga att använda den digitala teknik som förekommer inom yrkesområdet. Hantverksmässigt finsnickeri utförs ofta utifrån beställningar och i samarbete med andra yrkesgrupper, vilket ställer krav på god samarbets- och kommunikationsförmåga. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att använda yrkets fackspråk för att kommunicera och samverka inom yrkesutövandet i både kundrelationer och i samarbetet på arbetsplatsen. Utbildningen ska också bidra till att eleven utvecklar samarbetsförmåga genom att arbeta i produktionsflöden där finsnickeriyrket är en del.
Arbetsmiljö och säkerhet ska ha en central plats i utbildningen. Eleverna ska utveckla kunskaper om gällande lagar och bestämmelser inom valt yrkesområde samt förmåga att utföra arbetsuppgifter på ett ergonomiskt, hälsosamt och säkert sätt för att förebygga olycksfall, förslitningar och andra arbetsskador.
Utbildningen ska ge eleverna kunskaper om finsnickeriyrkets historia och utveckling genom tiderna för att utveckla deras förståelse av hur kulturarv och traditioner har påverkat yrkets karaktär. Utbildningen ska även utveckla elevernas förståelse av sin egen samt yrkets betydelse i arbets- och samhällslivet. Dessutom ska utbildningen ge eleverna kunskaper om utbildningsvägar och karriärmöjligheter inom yrket samt bidra till att eleverna får kännedom om finsnickeriyrkets arbetsmarknad.
Arbetsplatsförlagt lärande ska ingå i utbildningen. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.
Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
Inriktningar
Finsnickeriutbildningen har inga inriktningar, men utbildningen ger möjlighet till val av ytterligare ämnen eller nivåer i ämnen inom ramen för programfördjupningen. Utbildningen kan leda till arbete som båtbyggare, inredningssnickare, maskinsnickare eller möbelsnickare.
Mål för gymnasiearbetet
Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. Det ska pröva elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom givna tidsramar. Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Gymnasiearbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer.