Flygteknikutbildningen är en riksrekryterande yrkesutbildning med egna examensmål inom gymnasieskolan. Efter examen från utbildningen ska eleverna ha de fördjupade kunskaper som behövs för att arbeta som mekaniker för flygplan eller helikoptrar. Utbildningen kan också förbereda för fortsatta studier, till exempel på yrkeshögskola eller högskola.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om flygtekniska konstruktioner och om betydelsen av höga krav på säkerhet och kvalitet. I detta ingår olika luftfartygs funktion och konstruktion samt underhåll, felsökning och reparation av flygplan, helikoptrar och deras komponenter. Flygtekniskt underhållsarbete präglas av höga krav på säkerhet och kvalitet och det är av stor betydelse att undvika mänskliga felhandlingar. Utbildningen ska därför utveckla elevernas kunskaper om samspelet mellan människa och maskin samt om människans förutsättningar och begränsningar.
Innehållet i och utformningen av utbildningen styrs till stor del av internationella överenskommelser. Därtill är kraven på dokumentation och eget ansvar höga inom yrket. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att utvärdera, kvalitetssäkra och dokumentera sitt arbete på det sätt yrket kräver.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om hur flygverksamheten påverkar miljön och deras förmåga att återvinna produkter enligt samhällets krav. Eleverna ska utveckla kunskaper om och färdigheter i att planera samt välja metod, rätt utrustning och arbetssätt för att utföra arbetsuppgifter med hänsyn tagen till säkerhet, miljö, kvalitet, och ekonomi.
Utvecklingen inom utbildningens yrkesområden innebär att en person ensam arbetar med många skilda uppgifter i verksamheten, där olika typer av problem kan uppstå. Det ställer höga krav på förmåga till självständig problemlösning. Inom utbildningens yrkesområden har dock inte alltid en person all den kunskap som krävs för att lösa en viss uppgift eller ett specifikt problem. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att arbeta både enskilt och i lag, där personer med olika kunskaper och erfarenheter samarbetar för att lösa problem. Eleverna ska även utveckla initiativförmåga, kreativitet och företagsamhet. I utbildningen ska eleverna få diskutera och reflektera över sitt lärande utifrån olika arbetsuppgifter för att därigenom utveckla en förståelse av sin egen yrkesutövning och yrket i stort.
Yrket är till sin karaktär både nationellt och internationellt vilket ställer höga krav på språkkunskaper och förståelse av andra kulturer. För att kunna kommunicera, möta och samarbeta med människor i skilda sammanhang ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin kommunikativa förmåga. Utbildningen ska därför utveckla elevernas färdigheter i att kommunicera och samverka med både medarbetare och kunder. Eleverna ska också utveckla ett yrkesmässigt språkbruk med ett ordförråd som är relevant för yrket.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om nationella och internationella överenskommelser, lagar och andra bestämmelser inom valt yrkesområde. Dessa kunskaper är särskilt viktiga för att skapa en bra arbetsmiljö och förebygga arbetsskador. För arbete inom de flygtekniska yrkena krävs certifieringar vilka utfärdas enligt internationella regler i enlighet med EASA:s (European Aviation Safety Agency) krav. Därför ska utbildningen leda till att eleverna utvecklar de kunskaper som certifierande myndigheter kräver.
Arbetsplatsförlagt lärande ska ingå i utbildningen. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.
Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
Inriktningar
Flygteknikutbildningen har två inriktningar.
Inriktningen flygplan ska ge kunskaper om service, underhåll och reparation av flygplan med gasturbinmotor eller av flygplan med kolvmotor. Inriktningen kan leda till arbete som till exempel flygmekaniker.
Inriktningen helikopter ska ge kunskaper om service, underhåll och reparation av helikoptrar med gasturbinmotor eller av helikoptrar med kolvmotor. Inriktningen kan leda till arbete som till exempel helikoptermekaniker.
Mål för gymnasiearbetet
Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. Det ska pröva elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom givna tidsramar. Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Gymnasiearbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer.