Frisör- och stylistprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta inom frisör- eller barberarbranschen alternativt inom hårstyling och makeupbranschen.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i att utföra behandlingar och styling inom yrkesområdena frisör, barberare eller hår- och makeupstylist. Inom yrkesutövandet är service, teknisk skicklighet, kvalitet och design centralt. I utbildningen ska eleverna därför öva olika tekniker samt utveckla sin känsla för stil, färg och form. Dessutom ska eleverna utveckla färdigheter i att identifiera kunders behov, välja och hantera verktyg och tekniker, samt analysera och utvärdera resultatet. Eleverna ska utveckla ett kundinriktat bemötande utifrån ett ansvarsfullt och etiskt förhållningssätt. Utbildningen ska också utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska hur skönhetsideal kan påverka människors identitet, livsstil och välbefinnande. Dessutom ska det ge insikt i vilka konsekvenser hantering och val av produkter får för människor och miljö.
Kunskaper om kulturarv och traditioner leder till förståelse av yrkenas karaktär. Därför ska utbildningen ge eleverna kunskaper om yrkenas historia och utveckling genom tiderna. Utbildningen ska även ge eleverna kunskaper om yrkenas utbildningsvägar och karriärmöjligheter samt bidra till att eleverna får kännedom om yrkesområdenas internationella arbetsmarknad.
Utbildningen ska också utveckla elevernas förmåga att använda yrkets fackspråk för att kommunicera och samverka med kunder, modeller, uppdragsgivare och leverantörer. Eleverna ska lära sig ett serviceinriktat förhållningssätt. De ska också lära sig att utföra arbetet med kvalitet och ansvarskänsla och att arbeta enligt gällande arbetsmiljölagar och andra föreskrifter.
Eget företagande är vanligt inom de yrkesområden som programmet utbildar för. Oavsett om man är anställd eller driver eget företag krävs initiativförmåga, idérikedom, självständighet, personligt ansvarstagande, samarbetsförmåga och egen drivkraft. Därför ska utbildningen ge kunskaper om entreprenörskap och företagande. Därtill ska utbildningen ge eleverna möjlighet att använda de digitala tekniker som förekommer inom yrkesområdet.
Arbetsplatsförlagt lärande ska ingå i utbildningen. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.
Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
Inriktningar
Frisör- och stylistprogrammet har tre inriktningar.
Inriktningen barberare ska ge fördjupade kunskaper om och färdigheter i att utföra behandlingar på både huvud- och ansiktshår, däribland hudnära rakning. Dessutom ska inriktningen ge kunskaper om produkter och material som förekommer inom barberarbranschen. Inriktningen kan leda till arbete som barberare.
Inriktningen frisör ska ge fördjupade kunskaper om och färdigheter i att utföra klipp-, färg- och strukturförändrande behandlingar. Dessutom ska inriktningen ge kunskaper om produkter och material som förekommer inom frisörbranschen. Inriktningen kan leda till arbete som frisöraspirant.
Inriktningen hår- och makeupstylist ska ge fördjupade kunskaper om och färdigheter i att lägga makeup och utföra hårstyling. Dessutom ska inriktningen ge kunskaper om produkter och material som förekommer inom branschen. Inriktningen kan leda till arbete inom hår- och makeupbranschens fackhandel eller arbete som hårstylist och makeupartist.
Samtliga inriktningar kan leda till fortsatta studier, till exempel på yrkeshögskola eller högskola.
Mål för gymnasiearbetet
Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. Det ska pröva elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Det ska innefatta arbetsprocessens steg från idé till färdig produkt. Gymnasiearbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer.