KOMMANDE PROGRAM
Gäller från 1 July 2025
GL25gy1_1

Glashantverksutbildningen

Examensmål

Glashantverksutbildningen är en riksrekryterande yrkesutbildning med egna examensmål inom gymnasieskolan. Efter examen från utbildningen ska eleverna ha de fördjupade kunskaper som behövs för att arbeta med framställning och förädling av glashantverk. Programmet kan också förbereda för fortsatta studier, till exempel på yrkeshögskola eller högskola.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om hantverksprocessen från idé till färdigt glashantverk. Den ska ge eleverna kunskaper om och färdigheter i att designa och skapa konsthantverk i glas. I detta ingår att planera och genom olika tekniker skapa glashantverk samt utvärdera resultat och presentera för kund.

I yrkesutövandet är hantverksskicklighet, kvalitet och design centralt. Utbildningen ska därför utveckla elevernas färdigheter i olika tekniker såsom glasblåsning, gravering, slipning och gjutning samt utveckla deras känsla för stil, färg och formgivning. Dessutom ska eleverna utveckla färdigheter i att både välja och hantera verktyg och tekniker samt förmåga att dokumentera, analysera och utvärdera resultatet av processen. Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att använda de digitala tekniker som förekommer inom yrkesområdet. Eleverna ska utveckla förmåga att arbeta kvalitetsmedvetet utifrån glasets unika egenskaper. Utbildningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt förmåga att arbeta på ett ergonomiskt och säkert sätt. Dessutom ska utbildningen bidra till att eleverna utvecklar insikt i vilka konsekvenser som val och hantering av produkter kan få för social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att använda yrkets fackspråk för att kommunicera och samverka med arbetskamrater, kunder, uppdragsgivare och leverantörer. Inom yrkesområdet är eget företagande vanligt. Oavsett som anställd eller företagare krävs initiativförmåga, kreativitet, personligt ansvarstagande, samarbetsförmåga och drivkraft. Därför ska utbildningen ge kunskaper om entreprenörskap.

Arbetsplatsförlagt lärande ska ingå i utbildningen. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.

Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.

Inriktningar

Glashantverksutbildningen har inga inriktningar, men utbildningen ger möjlighet till val av ytterligare ämnen eller nivåer i ämnen inom ramen för programfördjupningen. Utbildningen kan leda till arbete inom branschen för manuell glastillverkning, till exempel i hytta.

Mål för gymnasiearbetet

Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. Det ska pröva elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom givna tidsramar. Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Gymnasiearbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer.

Gymnasiegemensamma ämnen och nivåer i dessa ämnen

Nivåer inom gymnasiegemensamma ämnet Engelska
Engelska
NivåPoäng
Nivå 1 100
Nivå 2 100
Nivåer inom gymnasiegemensamma ämnet Historia
Historia
NivåPoäng
Nivå 1a1 50
Nivåer inom gymnasiegemensamma ämnet Idrott och hälsa
Idrott och hälsa
NivåPoäng
Nivå 1 100
Nivåer inom gymnasiegemensamma ämnet Matematik
Matematik
NivåPoäng
Nivå 1a 100
Nivåer inom gymnasiegemensamma ämnet Naturkunskap
Naturkunskap
NivåPoäng
Nivå 1a1 50
Nivåer inom gymnasiegemensamma ämnet Religionskunskap
Religionskunskap
NivåPoäng
Nivå 1 50
Nivåer inom gymnasiegemensamma ämnet Samhällskunskap
Samhällskunskap
NivåPoäng
Nivå 1a1 50

Svenska eller Svenska som andraspråk

Nivåer inom gymnasiegemensamma ämnet Svenska
Svenska
NivåPoäng
Nivå 1 100
Nivå 2 100
Nivå 3 100
Nivåer inom gymnasiegemensamma ämnet Svenska som andraspråk
Svenska som andraspråk
NivåPoäng
Nivå 1 100
Nivå 2 100
Nivå 3 100

Programgemensamma ämnen och nivåer i dessa ämnen

Nivåer inom programgemensamma ämnet Glasarbete
Glasarbete
NivåPoäng
Nivå 1 200
Nivåer inom programgemensamma ämnet Glasblåsning
Glasblåsning
NivåPoäng
Nivå 1 100
Nivå 2 200
Nivåer inom programgemensamma ämnet Glasförädling
Glasförädling
NivåPoäng
Nivå 1 100
Nivå 2 200

Ämnen och nivåer i dessa ämnen som får erbjudas som programfördjupning inom programmet

Ämnen och nivåer i dessa ämnen som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Bild och visualisering
Bild och visualisering
NivåPoäng
Nivå 1 100
Ämnen och nivåer i dessa ämnen som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Engelska
Engelska
NivåPoäng
Nivå 2 100
Ämnen och nivåer i dessa ämnen som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Entreprenörskap
Entreprenörskap
NivåPoäng
Nivå 1 100
Ämnen och nivåer i dessa ämnen som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Formgivning
Formgivning
NivåPoäng
Nivå 1 100
Nivå 2 100
Ämnen och nivåer i dessa ämnen som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Glasblåsning
Glasblåsning
NivåPoäng
Nivå 3 200
Nivå 4 200
Ämnen och nivåer i dessa ämnen som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Glasförädling
Glasförädling
NivåPoäng
Nivå 3 200
Nivå 4 200

Svenska eller Svenska som andraspråk

Ämnen och nivåer i dessa ämnen som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Svenska
Svenska
NivåPoäng
Nivå 2 100
Nivå 3 100
Ämnen och nivåer i dessa ämnen som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Svenska som andraspråk
Svenska som andraspråk
NivåPoäng
Nivå 2 100
Nivå 3 100

KOMMANDE VERSIONER

GL25gy1_1