Skolverket

Genomföra och bedöma nationella prov i gymnasieskolan

Som lärare har du detaljerade anvisningar för hur du genomför och bedömer proven. Det är viktigt att skolan har rutiner för att proven ska göras på ett så säkert sätt som möjligt.

Med proven följer två häften – Lärarinformation och Bedömningsanvisningar. I lärarinformationshäftet hittar du instruktioner för hur genomförandet ska gå till. Bedömningsanvisningarna använder du när du rättar och bedömer elevernas prestationer.

Provtid

Hur lång tid eleverna har på sig framgår av lärarinformationshäftet. Om en elev är klar med provet tidigare får eleven lämna rummet. Samtidigt kan det vara störande om elever hela tiden lämnar rummet. Vid vissa prov kan det därför vara en fördel om eleverna sitter hela provtiden. Hur länge en elev måste sitta kvar vid provtillfället bestämmer varje skola utifrån sina lokala förutsättningar. Läs häftet Lärarinformation för respektive prov för tydligare information om vad som gäller för just det provet.

Rast under provet

I häftet Lärarinformation finns information om när det passar bra att ta en rast för det aktuella provet. Utgångspunkten är att eleverna ska genomföra provet utan otillåtna hjälpmedel och utan möjlighet att kommunicera med varandra eller andra personer via till exempel sociala medier.

Otillåtna hjälpmedel

Skolan måste se till att eleverna inte använder otillåtna hjälpmedel under provet. Mobiltelefoner får inte användas under provet. Du som lärare hittar anvisningar om vilka hjälpmedel som är tillåtna i häftet Lärarinformation till respektive prov.

Om eleven är försenad

Det är upp till varje skola att avgöra om en elev som kommer för sent till provtillfället ska få göra provet eller inte. Läraren går miste om ett viktigt bedömningsunderlag om eleven inte får chansen att visa sina kunskaper. En elev får inte göra samma prov vid flera tillfällen.

Muntliga delprov

I de flesta nationella prov ingår muntliga delprov. Förmågan prövas eftersom det står framskrivet i kursplanerna att en elev ska kunna samtala i och om ämnet. Det muntliga delprovet är en obligatorisk del precis som alla andra delar och utan den är provet ofullständigt.

Att organisera muntliga delprov

I häftet Lärarinformation finns värdefull information om vilka förutsättningar som krävs för att genomföra de muntliga delproven. Vilken organisation som är lämpligast kan se olika ut på olika skolor. Ytterst är det rektorn som ansvarar för att organisationen gynnar både lärare och elever.

Hela skolans angelägenhet

Skolan kan välja att genomföra de muntliga delproven som en schemabrytande aktivitet under en skoldag eller några halvdagar. Muntliga delprov i flera olika ämnen kan ofta genomföras under samma dag eller dagar och kräver då en samordning på skolan. En förutsättning är att skolans övriga lärare ansvarar för undervisning, friluftsaktiviteter eller annan skolanknuten verksamhet under den tid då eleverna inte genomför prov. Om genomförandet organiseras på det här sättet kan lärarresursen användas effektivt då du och dina kolleger får möjligheter att på ett fokuserat sätt bedöma elevprestationerna i nära anslutning till varandra. Detta kan också öka likvärdigheten i bedömningen eftersom ni får tid till sambedömning.

De muntliga delproven kan också genomföras under en tidsperiod på ordinarie lektioner eller i anslutning till lektioner under provperioden. Om du som lärare ensam ansvarar för en undervisningsgrupp kan det finnas anledning att säkerställa att:

  • Du kan ha uppsikt över klassrummet och samtidigt genomföra proven utan stress.
  • Eleverna får undervisning även under den tid då du genomför prov.

Diskutera förutsättningarna tillsammans

När skolan planerar genomförandet av muntliga delprov är det värdefullt att klargöra följande punkter:

  • Har undervisande lärare ett rimligt antal muntliga prov att genomföra? Om inte, finns det fler lärare i samma ämne som kan genomföra proven?
  • Kan de muntliga proven genomföras under en särskild dag eller särskilda halvdagar? Vad gör eleverna när de inte gör sina prov? Vilka lärare ansvarar för vad?
  • Vilka lokaler är ändamålsenliga för genomförande av de muntliga proven?
  • Finns utrustning i de fall inspelning av elevprestationer kan vara lämplig att genomföra?
  • Kan eventuella förberedelselektioner genomföras samma dag eller måste de göras på lektionstid före genomförandet av det muntliga delprovet?
  • Har hänsyn tagits till elever med funktionsnedsättning och deras eventuella behov av anpassningar av provsituationen?
  • Finns möjlighet till sambedömning? I så fall, för vilka prov och i vilken utsträckning?
  • Hur följer skolan upp de elever som är frånvarande under provdagen/dagarna?

Att genomföra prov med dator eller andra digitala verktyg

Sedan den 29 juni 2018 är det obligatoriskt att använda dator eller annan digital enhet när eleverna skriver uppsatsdelarna i engelska, svenska och svenska som andraspråk. Det krävs särskilda skäl för att skolan ska undanta en elev från att skriva på dator eller annan digital enhet. Särskilda skäl är i det här fallet kopplat till elevens behov och förutsättningar. Det kan exempelvis röra sig om en elev som på grund av en funktionsnedsättning inte har möjlighet att skriva uppsatserna på dator.

Vägledning

SKL har i samarbete med oss, Swedish Edtech Industry och Friskolornas riksförbund tagit fram en vägledning för hur skolor kan uppfylla kraven fram tills dess att vi lanserat vår digitala provplattform 2022. Du hittar vägledningen på SKL:s webbplats.

Vägledningen finns att ladda ner som pdf längre ner på sidan. Välj pdf:en Vägledning att genomföra nationella skrivprov digitalt v2.

Digitalisering av nationella prov (skl.se)länk till annan webbplats

Att tänka på i de olika ämnena

Under rubrikerna nedan kan du läsa om vad skolan behöver tänka på när prov ska genomföras med dator eller annan digital enhet i de olika ämnena. I matematik finns det delprov som förutsätter vissa digitala verktyg. Mobiltelefoner är aldrig tillåtna vid nationella prov.

Svenska och svenska som andraspråk

Det är viktigt att provet fortfarande prövar det som provet är tänkt att pröva även när eleven skriver provet på en dator eller annan digital enhet. I god tid före provtillfället behöver skolan göra vissa praktiska och tekniska förberedelser.

Före provet

Lärare, elever och annan personal på skolan behöver bekanta sig med den valda digitala enheten genom att till exempel genomföra andra prov i den.

  • De digitala enheter som används behöver vara uppdaterade och ha tillgång till ström.
  • Se till att inga uppdateringar av de digitala enheterna görs i nära anslutning till provtillfället.
  • Se till att elevernas texter blir avidentifierade vid inlämning.

Mer om avidentifiering

Under provet

För att säkerställa att provet genomförs på ett säkert sätt behöver skolan se till att eleven inte besöker webbplatser eller använder dokument och tjänster som inte är kopplade till provet under genomförandet. Det här kan lösas på olika sätt beroende på vilken digital enhet skolan använder, men många gånger finns det program som låser ned skrivytan. Det är viktigt att eleverna får använda en enhet och en skrivyta som de är vana vid.

När eleverna genomför delprov som prövar skriftlig framställning kan de använda en- och tvåspråkiga ordböcker och ordlistor. Det är även tillåtet att använda ett automatiskt stavnings- och grammatikprogram.

Det som står i lärarinformationen om textlängd är endast en rekommendation om hur många ord en text kan bestå av. Ordräkningsfunktion är tillåten men får inte påverka längden på elevlösningen.

Efter provet

Elevlösningar som skapats på en digital enhet får sparas digitalt. Elevhäftet som innehåller uppgiften får däremot inte överföras och sparas digitalt. Hur och var elevlösningarna sparas är upp till skolan att upprätta rutiner för. Det är rektorns ansvar att skolan följer Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2013:19) om hantering och genomförande av nationella prov.

I kommunala skolor ska elevlösningar från nationella prov arkiveras enligt arkivlagen (1990:782). I Skolverkets föreskrifter anges att fristående skolor ska bevara elevlösningar i tre år efter att ett nationellt prov har genomförts. Skolan behöver tänka på att personuppgifter i samband med proven hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen och eventuell tillämplig kompletterande dataskyddslagstiftning.

Spara och dela inför bedömningen

Inför bedömningen är det tillåtet att dela elevlösningarna med annan bedömande lärare. Elevlösningarna är sekretessbelagda och behöver därför sparas i en it-miljö som klarar en förhöjd säkerhet. Om skolan inte använder ett provverktyg som säkerställer detta behöver skolan ta ett större eget ansvar för en säker it-miljö. Det är till exempel inte säkert att mejla elevlösningar lärare emellan inför bedömningen. När skolan sparar elevlösningen behöver skolan kunna garantera att det här görs på ett säkert sätt. Tänk på att en del molntjänster inte lever upp till de krav som ställs i sekretesslagen och dataskyddsförordningen.

Läs mer i SKL:s vägledning: att genomföra nationella skrivprov digitalt.

Vägledningen finns att ladda ner som pdf längre ner på sidan. Välj pdf:en Vägledning att genomföra nationella skrivprov digitalt v2.

Digitalisering av nationella prov (skl.se)länk till annan webbplats

Engelska

Det är viktigt att provet fortfarande prövar det som provet är tänkt att pröva även när eleven skriver provet på en dator eller annan digital enhet. I god tid före provtillfället behöver skolan göra vissa praktiska och tekniska förberedelser.

Före provet

  • Lärare, elever och annan personal på skolan behöver bekanta sig med den valda digitala enheten genom att till exempel genomföra andra prov i den.
  • För samtliga delprov i skriftlig framställning i ämnet engelska är det viktigt att grammatik- och rättstavningsfunktionen stängs av i förväg. Det är inte tillåtet för eleverna att använda ordlista.
  • De digitala enheter som används behöver vara uppdaterade och ha tillgång till ström.
  • Se till att inga uppdateringar av de digitala enheterna görs i nära anslutning till provtillfället.
  • Se till att elevernas texter blir avidentifierade vid inlämning.

Mer om avidentifiering

Under provet

För att säkerställa att provet genomförs på ett säkert sätt behöver skolan se till att eleven inte besöker webbplatser eller använder dokument och tjänster som inte är kopplade till provet under genomförandet. Det här kan lösas på olika sätt beroende på vilken digital enhet skolan använder, men många gånger finns det program som låser ned skrivytan. Det är viktigt att eleverna får använda en enhet och en skrivyta som de är vana vid.

Det som står i lärarinformationen om textlängd är en rekommendation om hur många ord en text bör bestå av. Ordräkningsfunktion är tillåten men får inte påverka längden på elevlösningen.

Efter provet

Elevlösningar som skapats på en digital enhet får sparas digitalt. Elevhäftet som innehåller uppgiften får däremot inte överföras och sparas digitalt. Hur och var elevlösningarna sparas är upp till skolan att upprätta rutiner för. Det är rektorns ansvar att skolan följer Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2013:19) om hantering och genomförande av nationella prov.

I kommunala skolor ska elevlösningar från nationella prov arkiveras enligt arkivlagen (1990:782). I Skolverkets föreskrifter anges att fristående skolor ska bevara elevlösningar i tre år efter att ett nationellt prov har genomförts. Skolan behöver tänka på att personuppgifter i samband med proven hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen och eventuell tillämplig kompletterande dataskyddslagstiftning.

Spara och dela inför bedömningen

Inför bedömningen är det tillåtet att dela elevlösningarna med annan bedömande lärare. Elevlösningarna är sekretessbelagda och behöver därför sparas i en it-miljö som klarar en förhöjd säkerhet. Om skolan inte använder ett provverktyg som säkerställer detta behöver skolan ta ett större eget ansvar för en säker it-miljö. Det är till exempel inte säkert att mejla elevlösningar lärare emellan inför bedömningen. När skolan sparar elevlösningen behöver skolan kunna garantera att det här görs på ett säkert sätt. Tänk på att en del molntjänster inte lever upp till de krav som ställs i sekretesslagen och dataskyddsförordningen.

Läs mer i SKL:s vägledning: att genomföra nationella skrivprov digitalt.

Vägledningen finns att ladda ner som pdf längre ner på sidan. Välj pdf:en Vägledning att genomföra nationella skrivprov digitalt v2.

Digitalisering av nationella prov (skl.se)länk till annan webbplats

Matematik

När eleverna gör vissa prov i matematik förutsätts digitala verktyg, såsom till exempel miniräknare. I lärarinformationen för respektive prov framgår vilka delprov som genomförs med och utan digitala verktyg. Verktygen kan vara fristående miniräknare eller program/applikationer på exempelvis en dator eller surfplatta.

Nedan sammanfattas vilka typer av digitala verktyg som är tillåtna eller förutsätts i de nationella proven i matematik på gymnasial nivå.

Digitala verktyg i nationella prov i matematik

Digitala verktyg i nationella prov i matematik

Kurs

Miniräknare

Grafiska/numeriska verktyg

Symbolhanterande verktyg

Matematik 1

Förutsättning

Tillåtet

Tillåtet

Matematik 2

Förutsättning

Förutsättning

Tillåtet

Matematik 3

Förutsättning

Förutsättning

Tillåtet

Matematik 4

Förutsättning

Förutsättning

Tillåtet

Med miniräknare avses verktyg som kan göra beräkningar. Det kan omfatta räknare som exempelvis hanterar trigonometri eller komplexa tal, beroende på kurs. Miniräknare kan, som andra verktyg, vara egna enheter eller program/applikationer.

Med grafiska/numeriska verktyg avses verktyg som exempelvis kan lösa ekvationer på grafisk/numerisk väg.

Med symbolhanterande verktyg avses verktyg som exempelvis kan förenkla algebraiska uttryck och lösa ekvationer på algebraisk väg.

Använda dator eller annan digital enhet vid genomförandet

Om skolan väljer att låta eleverna genomföra prov i matematik på dator eller annan digital behöver skolan göra vissa praktiska och tekniska förberedelser.

Före provet

  • Lärare, elever och annan personal på skolan behöver bekanta sig med den valda digitala enheten genom att till exempel genomföra andra prov i den.
  • De digitala enheter som används behöver vara uppdaterade och ha tillgång till ström.
  • Se till att inga uppdateringar av de digitala enheterna görs i nära anslutning till provtillfället.
  • Se till att elevernas lösningar blir avidentifierade vid inlämning.

Mer om avidentifiering

Under provet

För att säkerställa att provet genomförs på ett säkert sätt behöver skolan se till att eleven inte besöker webbplatser eller använder dokument och tjänster som inte är kopplade till provet under genomförandet. Det här kan lösas på olika sätt beroende på vilken digital enhet skolan använder, men många gånger finns det program som stänger av åtkomsten till tjänster och webbplatser.

Efter provet

Elevlösningar som skapats på en digital enhet får sparas digitalt. Elevhäftet som innehåller uppgiften får däremot inte överföras och sparas digitalt. Hur och var elevlösningarna sparas är upp till skolan att upprätta rutiner för. Det är rektorns ansvar att skolan följer Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2013:19) om hantering och genomförande av nationella prov.

I kommunala skolor ska elevlösningar från nationella prov arkiveras enligt arkivlagen (1990:782). I Skolverkets föreskrifter anges att fristående skolor ska bevara elevlösningar i tre år efter att ett nationellt prov har genomförts. Skolan behöver tänka på att personuppgifter i samband med proven hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen och eventuell tillämplig kompletterande dataskyddslagstiftning.

Spara och dela inför bedömningen

Inför bedömningen är det tillåtet att dela elevlösningarna med annan bedömande lärare. Elevlösningarna är sekretessbelagda och behöver därför sparas i en it-miljö som klarar en förhöjd säkerhet. Om skolan inte använder ett provverktyg som säkerställer detta behöver skolan ta ett större eget ansvar för en säker it-miljö. Det är till exempel inte säkert att mejla elevlösningar lärare emellan inför bedömningen. När skolan sparar elevlösningen behöver skolan kunna garantera att det här görs på ett säkert sätt. Tänk på att en del molntjänster inte lever upp till de krav som ställs i sekretesslagen och dataskyddsförordningen.

Läs mer i SKL:s vägledning: att genomföra nationella skrivprov digitalt.

Vägledningen finns att ladda ner som pdf längre ner på sidan. Välj pdf:en Vägledning att genomföra nationella skrivprov digitalt v2.

Digitalisering av nationella prov (skl.se)länk till annan webbplats

Avidentifiera elevlösningar som skrivs på dator

Sedan den 29 juni 2018 ska elevlösningar som eleven gör på dator eller annan digital enhet avidentifieras. Den bedömande läraren ska alltså inte veta vems prov han eller hon bedömer. De nya reglerna gäller alla nationella prov som genomförs digitalt, inte bara de delprov som är obligatoriska att skriva digitalt.

Enligt förordningen kan undantag göras om syftet med avidentifieringen inte kan uppfyllas utan att det innebär betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter för huvudmannen. Det innebär i praktiken att undantag endast kan göras när en avidentifiering skulle vara verkningslös på grund av att enstaka eller få elever deltar vid provtillfället.

Mer om avidentifiering

Provverktyg avidentifierar automatiskt

Avidentifiering innebär att elevlösningarna inte får innehålla några personuppgifter såsom namn, personnummer eller födelsedatum. Skolan kan använda olika metoder för att avidentifiera elevernas texter. Den allra enklaste metoden är att använda ett provverktyg eftersom dessa ofta har en funktionalitet som möjliggör automatisk avidentifiering.

När provverktyg saknas på skolan

Om skolan inte har tillgång till ett provverktyg finns det andra metoder. Läraren kan till exempel upprätta en elevlista där varje elev får ett slumpartat nummer eller en kod. Eleven märker sin text med numret eller koden istället för sitt namn. Inför bedömningen är det lämpligt att någon annan än den bedömande läraren kontrollerar att ingen elev har skrivit sitt namn eller andra personuppgifter av misstag. Efter bedömningen avkodar läraren elevtexterna med hjälp av den upprättade elevlistan.

Svårigheter när det är en eller få elever som gör prov

Det uppstår situationer där det blir svårt för skolan att uppnå intentionen med lagstiftningen, det vill säga att den bedömande läraren inte vet vems prov han eller hon bedömer. Problem kan uppstå i de fall en eller få elever ska göra ett prov på dator som en del av sin anpassning. I ämnen där genomförande på dator inte är obligatoriskt kan det därför vara en fördel om skolan låter alla elever skriva på dator för att avidentifiering ska ha den effekt som är tänkt.

När avidentifiering behöver göras i efterhand

Om skolan missat upprätta en rutin för avidentifiering kan det bli aktuellt att göra detta i efterhand. En annan lärare än de som ska bedöma elevernas texter kan då upprätta en elevlista och ersätta elevernas namn och/eller andra personuppgifter med ett nummer eller en kod.

Vägledning

SKL har i samarbete med oss, Swedish Edtech Industry och Friskolornas riksförbund tagit fram en vägledning för hur skolor kan uppfylla kraven fram tills dess att vi lanserat vår digitala provplattform 2022. Du hittar vägledningen på SKL:s webbplats.

Vägledningen finns att ladda ner som pdf längre ner på sidan. Välj pdf:en Vägledning att genomföra nationella skrivprov digitalt v2.

Digitalisering av nationella prov (skl.se)länk till annan webbplats

Att genomföra nationella prov med nyanlända elever

Eftersom proven är obligatoriska är utgångspunkten förstås att alla elever ska göra provet, men i vissa fall kan det ändå finnas skäl att undanta en elev från ett nationellt prov. Det krävs så kallade särskilda skäl för att undanta en elev och det är rektorn som beslutar om en elev ska undantas från att ett nationellt prov helt eller delvis. Särskilda skäl kan till exempel vara att eleven saknar de kunskaper i svenska språket som krävs för att kunna genomföra ett prov.

Elever med bristande språkkunskaper

Språkbarriärer kan stå i vägen för att provets resultat ska bli ett stöd för bedömning och betygssättning. Om en elev inte har tillräckliga kunskaper i svenska för att besvara uppgifter som han eller hon egentligen har kunskaperna för att besvara ger inte provresultatet en korrekt bild av elevens kunskaper. Resultatet blir inte heller tillförlitligt och varken skolan eller Skolverket kan använda provet för att följa upp resultatet, vilket är ett av syftena med proven.

Läs mer om att genomföra prov med nyanlända elever

Att ändra eller översätta leder fel

Att översätta delar eller hela prov alternativt ta bort eller ändra uppgifter i provet leder i många fall till att provet inte längre prövar de kunskaper som provet ska pröva. Proven är utprövade på svenska. Om lokala översättningar görs kan resultaten inte användas för analyser av måluppfyllelse och utgör ett mindre tillförlitligt stöd i betygsättningen. Du som ska bedöma elevens svar utifrån bedömningsanvisningarna kan inte göra det på ett korrekt sätt om en modersmålslärare översätter elevens svar.

Möjlighet att undanta elev från provet

I de fall eleven inte har tillräckliga kunskaper i svenska för att göra ett nationellt prov kan det vara lämpligt att undanta eleven. Det är rektorn som fattar beslut om att undanta en elev från ett helt prov eller ett delprov.

Engelska versioner av proven är inte avsedda för nyanlända

De nationella proven i matematik, NO- och SO-ämnena finns översatta till engelska. Dessa prov är endast avsedda för elever som har sin undervisning på engelska och har särskilt tillstånd för detta.

Inte obligatoriska på språkintroduktionsprogram

Proven är inte obligatoriska på språkintroduktionsprogram i gymnasieskolan, men gymnasieskolor kan välja att använda proven som ett stöd för bedömning och betygssättning. Om proven används gäller de föreskrivna provdatumen. Provresultaten riskerar att tappa sin tillförlitlighet om skolor väljer att genomföra prov på andra datum än de som är beslutade av Skolverket.

Det är inte lämpligt att låta elever på språkintroduktionsprogrammet genomföra nationella slutprov i svenska för invandrare(sfi). Dessa prov ska inte användas för att pröva elevens kunskaper i ämnet svenska som andraspråk då det är en annan kursplan som gäller för sfi.

Olika förutsättningar i olika ämnen

Förutsättningar för att göra ett nationellt prov på samma villkor som alla andra elever ser olika ut mellan proven i de olika ämnena.

Svenska och svenska som andraspråk

Utprövningar av proven i svenska och svenska som andraspråk har visat att den tiden som anges i lärarinformationen är tillräcklig för att elever som följer ämnesplanen i svenska och svenska som andraspråk ska få möjlighet att visa sina kunskaper. Det är inte meningen att skolan ska anpassa genomförandet för en elev endast på grund av att han eller hon är nyanländ. Förlängd provtid kan inte sällan innebära att eleven blir trött och presterar sämre än vad han eller hon vanligtvis hade gjort. Det finns inte heller något som säger att en nyanländ elev gör bättre ifrån sig om han eller hon får lyssna istället för att läsa.

Bedömningsanvisningarna skiljer sig åt mellan svenska och svenska som andraspråk eftersom kunskapskraven för svenska och svenska som andraspråk skiljer sig åt.

Ämnet svenska som andraspråk är ämnat främst för elever som gått en stor del av sin skolgång i Sverige. Det kan därför vara svårt för en elev som är helt ny inför det svenska språket att uppnå de kunskaper som krävs för ett godkänt betyg. För att du som undervisar nyanlända elever ändå ska kunna se en progression och stötta eleven i sin språkutveckling finns materialet Bygga svenska. Bygga svenska kan användas för att bedöma elevernas utveckling i svenska fram till det att de uppnått kunskaper som motsvarar E-nivå i svenska eller svenska som andraspråk.

Engelska

De nationella proven i ämnet engelska är helt och hållet på engelska. Färdigheterna i svenska påverkar inte möjligheten att genomföra dessa prov.

Matematik

I gymnasieskolan kan elever få språkligt stöd under genomförandet, till exempel genom tillgång till modersmålslärare, tvåspråkig lärare eller lexikon (inte en ordförklarande ordbok). Modersmålsläraren kan då översätta vissa ord och begrepp muntligt. Strax före provet kan du som ordinarie lärare gå igenom svåra ord och uttryck, dock inte sådana som eleven ska visa särskild kunskap om vid själva provgenomförandet.

Det är inte tillåtet att skriftligt översätta delar av eller hela provet till andra språk. Däremot kan modersmålsläraren muntligt översätta vissa ord och begrepp i provet under provtillfället. Du som lärare behöver vara noga med att inte på något sätt hjälpa eleven med svaren, eller bekräfta elevens svar.

Provresultatets betydelse för betyget

Provresultatet ska särskilt beaktas

Sedan den 29 juni 2018 ska provresultatet särskilt beaktas vid betygssättningen.

Formuleringen ”särskilt beakta” innebär att provresultatet inte helt ska styra betyget, utan att provet ska vara ett stöd vid betygssättningen. Resultatet på ett nationellt prov kan alltså inte vara det enda underlaget för betygssättningen. Att resultat på ett nationellt prov ska ha en särskild betydelse innebär att det har en större betydelse än andra enskilda underlag vid lärarens allsidiga utvärdering av elevens kunskaper vid betygssättningen.

Läs mer om provresultatets betydelse för betyget

Provbetyg och betyg – inte samma sak

Vid betygssättningen analyserar och värderar läraren kvaliteten på elevens kunnande med stöd av kunskapskraven, och avgör vilket betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Provbetyget ger information om kvaliteten på elevens kunnande i förhållande till det som provet prövat. I ett nationellt prov är det av tidsskäl och andra skäl inte möjligt att utvärdera elevernas kunskaper i förhållande till hela ämnets eller kursens syfte, centrala innehåll och kunskapskrav. När läraren vid betygssättningen allsidigt utvärderar all information, inklusive resultat från ett nationellt prov, med stöd av kunskapskraven och avgör vilket betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper, kan det betyg som eleven får skilja sig från provbetyget både uppåt och nedåt.

Prövar inte hela innehållet i kursplanen

Provbetyget baseras på ett prov eller ett antal delprov som ofta genomförs vid ett enstaka tillfälle. I ett nationellt prov är det av tidsskäl och andra skäl inte möjligt att pröva hela innehållet i kursplanen, utan endast delar av den. Dessa delar väljs och prövas ut så att de ska ge bästa möjliga bild av elevens kunskaper i ämnet.

När resultatet skiljer sig från lärarens övriga bedömningsunderlag

Det kan finnas tillfällen när resultatet på det nationella provet för en enskild elev skiljer sig på ett oväntat sätt från lärarens övriga bedömningsunderlag. När det finns tveksamheter om hur en elevs resultat på ett nationellt prov särskilt ska beaktas vid betygssättningen är det viktigt att samråda med kollegor. Lärarna kan tillsammans analysera och diskutera giltigheten i den undervisande lärarens egna underlag eller analysera och diskutera elevens prestationer på olika delar av provet. Det är den undervisande läraren som efter ett sådant samråd sätter betyget.

Om du ifrågasätter tillförlitligheten i resultatet

Om du vid betygssättningen har särskilda skäl att starkt ifrågasätta tillförlitligheten i resultatet på ett nationellt prov, ska du inte särskilt beakta resultatet. Det kan till exempel vara fråga om felande teknik eller hjälpmedel som inte fungerat vid ett delprov. Det kan också vara fråga om elevens personliga förhållanden, till exempel dödsfall i familjen eller andra omvälvande händelser. Det kan även vara fråga om sådana omständigheter som eleven själv kan ha påverkat, till exempel att det har konstaterats att eleven har fuskat vid provet.

Frågor och svar

Det anges inte i föreskrifter eller andra författningar om du som lärare får ta med sig nationella prov hem för rättning eller inte. Det är skolans rektor som leder och samordnar det pedagogiska arbetet på skolan och han eller hon ansvarar också för hantering, rutiner och genomförande av nationella prov. Det innebär att det är rektorn som tar beslut om hur skolan på ett betryggande sätt förvarar material och hur läraren ska arbeta med proven så att innehållet i proven inte röjs.

Nationella prov är sekretesskyddade enligt 17 kap. 4 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) under den tid som Skolverket återanvänder proven.

Ja. Du som lärare behöver alltid hantera provresultatet med omdöme när du bedömer enskilda elevers prestationer och sätter betyg. Ibland presterar elever bättre än normalt på provet, ibland sämre.

Det vanligaste är ändå att provresultaten stämmer rätt väl överens med lärarens tidigare egna bedömning. Om elevens resultat avviker, måste läraren avgöra om det är den tidigare bedömningen som är mest korrekt eller om det finns anledning att ändra bedömningen. Betyget eleven får i slutet av ett ämne eller en kurs kan bli detsamma som provbetyget, men det kan också bli lägre eller högre.

Det är rektorn som beslutar om hur arbetet med bedömning ska fördelas. Rektor kan besluta att lärare ska bedöma nationella prov i ämnen som de inte undervisar eller är behöriga i.

Vid en prövning är det ansvarig lärare som väljer hur eleven får visa sina kunskaper samt avgör om det ska ingå ett nationellt prov i prövningen eller inte. Om läraren beslutar att använda ett nationellt prov är det viktigt att det är ett prov som inte är känt för eleven. Det behöver därför vara ett prov som fortfarande återanvänds av Skolverket och därför är skyddat av provsekretess. Sådana prov kan inte beställas av Skolverket, utan skolan måste använda sig av ett prov som redan finns på skolan.

När ett äldre, sekretesskyddat prov, används sker ingen rapportering av resultatet. Även i det fall ett äldre nationellt prov används vid prövning är det viktigt att skolan ser till att provet hanteras på ett säkert sätt så att dess innehåll inte sprids.

Om eleven genomgår en prövning vid en tidpunkt då andra elever, som läser samma ämne eller kurs, ska genomföra ett nationellt prov kan läraren välja att låta eleven genomföra samma prov. Inte heller i detta fall ska resultatet rapporteras.

Det är viktigt att komma ihåg att ett nationellt prov aldrig kan utgöra det enda underlaget vid en prövning eftersom de nationella proven inte är några examensprov.

Läs mer i våra allmänna råd om prövning