Industritekniska programmet
Examensmål
Industritekniska programmet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta inom områden som processinriktad eller maskinell materialbearbetning och produktframställning, driftsäkerhet och underhåll samt svetsning och annan sammanfogning.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i industriell teknik och industriteknisk produktion. Den ska utveckla elevernas förmåga att använda utrustning, bearbeta material, hantera industritekniska processer samt arbeta med kvalitetssäkring för såväl produktion som färdig produkt. Utbildningen ska också ge eleverna kunskaper om helheten i den industriella verksamheten för att göra det möjligt för dem att delta såväl i produkt- och produktionsplanering som i själva produktionen. Industriprocesserna är i hög grad automatiserade och digitaliserade. Utbildningen ska därför bidra till förståelse av den logik som styr processerna samt utveckla elevernas förmåga att använda digital teknik.
Inom området industriell teknik ska utbildningen ge kunskaper om sammanhangen i produktionsleden och produktionsutrustningens funktion, användning och skötsel samt om hur produktionen och tekniken påverkar människor och miljö. Inom området industriteknisk produktion ska utbildningen ge kunskaper om arbetets organisation, produktionsekonomi, resursanvändning samt systematiskt arbetsmiljöarbete. Eleverna ska få kunskaper om betydelsen av att i sitt arbete följa regler och arbeta kvalitets- och säkerhetsmedvetet samt noggrant. Utbildningen ska också ge kunskaper om hur en idé utvecklas till färdig produkt samt om produktens funktion och utveckling till dess den förstörs eller återvinns.
Industriell produktion förutsätter råvaror och energi. Utbildningen ska leda till att eleverna får insikter om sina och företagens möjligheter att genom val av material, metod och teknik påverka förbrukningen av både råvaror och energi.
Valen ska göras med hänsyn till såväl hållbar utveckling ur lokala och globala aspekter som företagsekonomi.
Det industritekniska yrkesområdet förändras snabbt och därför ska utbildningen förbereda eleverna för fortsatt lärande i yrkeslivet. Ett företags överlevnad kan vara helt beroende av sin inre kreativa kraft att förändras. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga till problemlösning och stimulera dem att upptäcka innovativa möjligheter att skapa och möta förändringar. Genom att reflektera kring erfarenheter och resultat ska eleverna utveckla förmågan att planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla arbetet såväl med som utan stöd av digitala verktyg. Samarbete med företag i regionen bidrar till utveckling av elevernas förståelse av företagandets villkor. Inom utbildningen ska eleverna också ges möjlighet att överväga eget företagande som alternativ till anställning.
Industriell produktion utförs i regel av människor i samverkan. Det är därför viktigt att eleverna i utbildningen utvecklar kommunikationsförmåga och förståelse av vad samverkan betyder för produktionen. Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att samverka med andra, oavsett till exempel kön, kulturell bakgrund, ålder, position eller kompetens, eftersom arbetsgrupper inom industrin ofta är heterogena. Eleverna ska vidare utveckla förmågan att i grupp ta initiativ, vara lyhörd, arbeta självständigt och kunna använda yrkets fackspråk. Många industrier har internationella kontakter med manualer och beskrivningar skrivna på engelska. Engelska är också i flera fall koncernspråk. Utbildningen ska därför ge eleverna möjligheter till fördjupade studier i engelska.
Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.
Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
Inriktningar
Industritekniska programmet har fyra inriktningar.
Inriktningen driftsäkerhet och underhåll ska ge fördjupade kunskaper om det strategiska och systematiska underhållets betydelse för utrustningars funktionalitet och en säker drift. Inriktningen kan leda till arbete med att analysera och säkerställa driften vid komplexa industrianläggningar samt arbete med dagligt underhåll av utrustningar och anläggningar.
Inriktningen processteknik ska ge fördjupade kunskaper om industriella processer, kvalitetskontroll, styr- och reglerteknik samt kontroll och underhåll av produktionsutrustningar. Inriktningen kan leda till arbete med planering och driftskötsel vid processtyrda anläggningar där arbetet också kan innefatta provtagningar, kontroller och bedömningar.
Inriktningen produkt och maskinteknik ska ge fördjupade kunskaper om hantering av verktyg och industriella utrustningar samt om hantering och bearbetning av ett visst material, till exempel metall eller trä. Inriktningen kan leda till arbete som maskinoperatör, i vilket bedömningar av produktens utformning och kvalitet är väsentliga. Inriktningen kan också leda till mer produktnära arbete som innefattar såväl design och konstruktion som produktion.
Inriktningen svetsteknik ska ge fördjupade kunskaper om och handlag med olika svetstekniker, plåtbearbetning och tillhörande arbetsmoment. Inriktningen kan leda till arbete inom olika yrkesområden där svetsning är efterfrågad. Inriktningen kan även leda till arbete som godkänd internationell svetsare.
Samtliga inriktningar kan leda till fortsatta studier, till exempel på yrkeshögskola eller högskola.
Mål för gymnasiearbetet
Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. Det ska pröva elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Gymnasiearbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer.
Gymnasiegemensamma ämnen och nivåer i dessa ämnen
Engelska | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Historia | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1a1 | 50 |
Idrott och hälsa | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Matematik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1a | 100 |
Naturkunskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1a1 | 50 |
Religionskunskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 50 |
Samhällskunskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1a1 | 50 |
Svenska eller Svenska som andraspråk
Svenska | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Svenska som andraspråk | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Programgemensamma ämnen och nivåer i dessa ämnen
Driftsäkerhet | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Industriell produktion | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Människan i industrin | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Produktionsutrustning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Ämnen i inriktningarna och nivåer i dessa ämnen
Driftsäkerhet och underhåll - 400p Studievägskod: INDRU
Driftsäkerhet | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Mekaniskt underhåll | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Underhåll – automation | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Underhåll – elteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Processteknik - 400p Studievägskod: INPRI
Industriell produktion | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Industritekniska processer | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Produktionsutrustning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Produkt och maskinteknik - 300p Studievägskod: INPRM
Datorstyrd produktion | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Produktionsutrustning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Produktutveckling | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Svetsteknik - 400p Studievägskod: INSVK
Materialteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Svetsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Tillverkningsunderlag | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Ämnen och nivåer i dessa ämnen som får erbjudas som programfördjupning inom programmet
Artificiell intelligens | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Automationsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 200 |
Automatiserade system | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Bild | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1b | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Biologi | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Bioteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Bygg och anläggning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Cad | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Cam | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Dator- och kommunikationsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 150 |
Nivå 3 | 150 |
Datorstyrd produktion | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Nivå 4 | 100 |
Design | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Distribuerade styrsystem | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Driftsäkerhet | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Driftteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Elektriska kretsar | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Elektronik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Elektronikproduktion | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Ellära | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Elmotordrivsystem | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Elteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Energiteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Engelska | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Entreprenörskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Fotografisk bild | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Fysik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1a1 | 100 |
Nivå 1b | 150 |
Nivå 2 | 100 |
Företagsekonomi | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Gassvetsning rör | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Grafisk illustration | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Grafisk kommunikation | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Grafisk produktion | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Hållbart samhällsbyggande | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Industriautomation | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Industriella interna transporter | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 50 |
Industriell elmotorstyrning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Industriell mätteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Industriell produktion | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Industritekniska processer | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Industriteknisk fördjupning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Informationsteknik i automatiserade system | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Installationsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Kemi | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Konstruktion | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Laboratorieteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Ledarskap och organisation | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Livsmedelshygien | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Låsinstallation | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Lås- och passerteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 150 |
Nivå 2 | 150 |
Makt, normer och kön | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1a1 | 50 |
Nivå 1b | 100 |
Matematik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2a | 100 |
Matematik – fortsättning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1b | 100 |
Nivå 1c | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Materialteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Mekaniskt underhåll | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Miljö- och energikunskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Miljö- och vattenteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 200 |
Människan i industrin | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Mät- och reglerteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Naturkunskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1a2 | 50 |
Original, reproduktion och prepress | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Processautomation | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Produktionsutrustning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Nivå 4 | 100 |
Produktutveckling | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Programmering | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Robotteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Sammanfogning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Svenska eller Svenska som andraspråk
Svenska | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Svenska som andraspråk | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Svetsmetod MIG/MAG | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Nivå 3 | 200 |
Svetsmetod MMA | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Nivå 3 | 200 |
Svetsmetod TIG | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Nivå 3 | 200 |
Svetsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Teknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Teknik – specialisering | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Tillverkningsunderlag | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Tillämpad programmering | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Tillämpat underhåll | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Träarbete | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 200 |
Tävlingsidrott | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Underhåll – automation | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Underhåll – elteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Underhåll – hydraulik och pneumatik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Underhåll – pumpteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Verktygsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |