Det finns flera olika material som kan användas som stöd för din bedömning och betygssättning i matematik.
Elevernas muntliga prestationer i matematik lyfts fram som en viktig aspekt i ämnesplanens syfte, förmågor och kunskapskrav. Det här materialet ger dig stöd i bedömningen av dessa. Du får se två olika bedömningssituationer som båda utgår från de nationella proven. Bedömningsstödet passar bra att använda under en studiedag då det är viktigt att det finns tid till diskussioner.
I studiehandledningen finns dels en beskivning av materialet i sin helhet och hur det kan användas, dels uppgifter och bedömningsmatriser för de olika filmade elevsamtalen. I filmen får du en introduktion till materialet.
Studiehandledning till bedömningsstödet Muntliga prestationer (pdf, 2 MB)
I kursen Matematik 1a på yrkesprogrammen finns ett bedömningsstöd som består av skriftliga och muntliga uppgifter i matematik med ett integrerat innehåll från karaktärsämnena för respektive yrkesprogram. Uppgifterna kan var och en användas som betygsunderlag.
Skriftliga och muntliga uppgifter i Matematik 1a (bedömningsportalen)
Varje uppgift består av deluppgifter som bygger på likartat innehåll i karaktärsämnet men med viss variation i matematikinnehållet. Det är tänkt att eleverna ska göra alla deluppgifter vid samma tillfälle. Ungefär hur lång tid det tar att genomföra en uppgift finns angivet intill respektive uppgift. Materialet kan användas som bedömningsstöd under hela kursen för att möjliggöra en koppling till både innehåll i matematik och i karaktärsämnena. Det finns material riktade mot vart och ett av de nationella yrkesprogrammen.
Varje uppgift består av deluppgifter som bygger på likartat innehåll i karaktärsämnet men med viss variation i matematikinnehållet. Det är tänkt att eleverna ska göra alla deluppgifter vid samma tillfälle. Ungefär hur lång tid det tar att genomföra en uppgift finns angivet intill respektive uppgift. Materialet kan användas som bedömningsstöd under hela kursen för att möjliggöra en koppling till både innehåll i matematik och i karaktärsämnena. Det finns material riktade mot vart och ett av de nationella yrkesprogrammen.
Du som lärare får genom det här materialet stöd i att bedöma elevernas kunskaper i de delar av kunskapskraven som rör muntlig kommunikation, användning och förståelse av begrepp, samt matematikens betydelse inom andra ämnen, yrkesliv och samhällsliv. Eleverna får i uppgift att beskriva ett begrepp från kursen och ge ett exempel på hur och när begreppet är användbart utanför klassrummet.
Matematik 2a (bedömningsportalen)
Matematik 2b (bedömningsportalen)
Sedan vårterminen 2019 består det nationella provet i Matematik 1 och 3 enbart av skriftliga delprov. Vi erbjuder istället fristående muntliga bedömningsstöd i kurserna Matematik 1 och 3.
Matematik 1a (bedömningsportalen)
Matematik 1b (bedömningsportalen)
Matematik 1c (bedömningsportalen)
För dig som undervisar i Matematik 5 finns tre frivilliga prov som stöd för din bedömning och betygssättning. Det sista planerade provet publicerades våren 2016.
Som stöd till det frivilliga provet finns ett formelblad. I respektive delprov kan du läsa om när formelbladen får användas. Formelbladet finns också på engelska och i textviewformat för elever med blindhet som läser punktskrift.
Formelblad (pdf, 708 kB)
Formelblad på engelska (pdf, 436 kB)
Formelblad i textviewformat (zip, 615 kB)
Som stöd till det frivilliga provet finns ett formelblad. I respektive delprov kan du läsa om när formelbladen får användas. Formelbladet finns också på engelska och i textviewformat för elever med blindhet som läser punktskrift.
Formelblad (pdf, 708 kB)
Formelblad på engelska (pdf, 436 kB)
Formelblad i textviewformat (zip, 615 kB)
För att få tillgång till det här materialet krävs inloggning i bedömningsportalen. Materialet är lösenordskyddat på grund av upphovsrätt, dataskyddsförordningen eller provsekretess.
För att få tillgång till det här materialet krävs inloggning i bedömningsportalen. Materialet är lösenordskyddat på grund av upphovsrätt, dataskyddsförordningen eller provsekretess.