I månadsskiftet mars/april 2020 publiceras nya prov i Franska 3, Spanska 3 och Tyska 3. Proven består av delprov som prövar reception, produktion och interaktion.
Det finns flera bedömningsstöd för dig som undervisar elever i ämnet moderna språk.
Du som undervisar i franska hittar dels prov och exempeluppgifter i Franska 2, 3 och 4, dels ett formativt material från nybörjarnivå till Franska 2. Exempeluppgifter och delar av det formativa materialet är tillgängligt för alla och kräver ingen inloggning i bedömningsportalen.
Provmaterialet är ett stöd för bedömning av hör- och läsförståelse samt muntlig och skriftlig produktion och interaktion.
Det formativa materialet kan användas från nybörjarnivå till Franska 2. Du kommer åt stora delar av materialet utan att logga in i portalen, men några delar ligger skyddade bakom lösenord.
Bland exempelmaterialet finns exempeluppgifter som prövar hör- och läsförståelse och kan användas fritt av såväl lärare som elever. Uppgifterna ligger öppna och kräver ingen inloggning i bedömningsportalen.
Det finns även några uppgifter som du som lärare får tillgång till om du loggar in i bedömningsportalen. Dessa kan användas som delar av ett prov som du som lärare själv sätter samman.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Franska 2.
Du behöver använda alla fyra delprov (Läsa, Höra, Tala/samtala och Skriva) för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig. I det sammanhållna provet från 2019 dokumenteras resultaten på de olika delproven i ett formulär. Därefter räknas resultaten på de olika delproven samman till ett provbetyg som sammanfattar de kunskaper som eleven har visat i provet.
Det formativa materialet kan användas från nybörjarnivå till Franska 2. Du kommer åt stora delar av materialet utan att logga in i portalen, men några delar ligger skyddade bakom lösenord.
Bland exempelmaterialet finns exempeluppgifter som prövar hör- och läsförståelse och kan användas fritt av såväl lärare som elever. Uppgifterna ligger öppna och kräver ingen inloggning i bedömningsportalen.
Det finns även några uppgifter som du som lärare får tillgång till om du loggar in i bedömningsportalen. Dessa kan användas som delar av ett prov som du som lärare själv sätter samman.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Franska 2.
Du behöver använda alla fyra delprov (Läsa, Höra, Tala/samtala och Skriva) för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig. I det sammanhållna provet från 2019 dokumenteras resultaten på de olika delproven i ett formulär. Därefter räknas resultaten på de olika delproven samman till ett provbetyg som sammanfattar de kunskaper som eleven har visat i provet.
Exempelmaterialet innehåller uppgifter som kan användas fritt av såväl lärare som elever. Det finns några uppgifter som du som lärare får tillgång till om du loggar in i bedömningsportalen. Dessa kan användas som delar av ett prov som du som lärare själv sätter samman.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Franska 3.
I det receptiva provet, det vill säga Höra och Läsa, räknas resultaten samman. Detta knyter an till ämnesplanen för moderna språk, där de receptiva färdigheterna inte är uppdelade, liksom till den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). Dessutom kommer bedömningen på detta sätt att baseras på ett större antal poäng, vilket ökar reliabiliteten.
Elevens resultat på uppgifterna i de två delproven förs sedan in på sammanställningsblanketten, som du hittar sist i lärarinformationen. Blanketten ger en profil över elevens receptiva förmåga så som den visat sig i provet. Du behöver använda alla fyra delprov, alltså även Tala/samtala och Skriva, för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig.
Exempelmaterialet innehåller uppgifter som kan användas fritt av såväl lärare som elever. Det finns några uppgifter som du som lärare får tillgång till om du loggar in i bedömningsportalen. Dessa kan användas som delar av ett prov som du som lärare själv sätter samman.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Franska 3.
I det receptiva provet, det vill säga Höra och Läsa, räknas resultaten samman. Detta knyter an till ämnesplanen för moderna språk, där de receptiva färdigheterna inte är uppdelade, liksom till den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). Dessutom kommer bedömningen på detta sätt att baseras på ett större antal poäng, vilket ökar reliabiliteten.
Elevens resultat på uppgifterna i de två delproven förs sedan in på sammanställningsblanketten, som du hittar sist i lärarinformationen. Blanketten ger en profil över elevens receptiva förmåga så som den visat sig i provet. Du behöver använda alla fyra delprov, alltså även Tala/samtala och Skriva, för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig.
Exempelmaterialet innehåller uppgifter som kan användas fritt av såväl lärare som elever. Det finns några uppgifter som du som lärare får tillgång till om du loggar in i bedömningsportalen. Dessa kan användas som delar av ett prov som du som lärare själv sätter samman.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Franska 4.
I det receptiva provet, det vill säga Höra och Läsa, räknas resultaten samman. Detta knyter an till ämnesplanen för moderna språk, där de receptiva färdigheterna inte är uppdelade, liksom till den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). Dessutom kommer bedömningen på detta sätt att baseras på ett större antal poäng, vilket ökar reliabiliteten.
Elevens resultat på uppgifterna i de två delproven förs sedan in på sammanställningsblanketten, som du hittar sist i lärarinformationen. Blanketten ger en profil över elevens receptiva förmåga så som den visat sig i provet. Du behöver använda alla fyra delprov, alltså även Tala/samtala och Skriva, för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig.
Exempelmaterialet innehåller uppgifter som kan användas fritt av såväl lärare som elever. Det finns några uppgifter som du som lärare får tillgång till om du loggar in i bedömningsportalen. Dessa kan användas som delar av ett prov som du som lärare själv sätter samman.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Franska 4.
I det receptiva provet, det vill säga Höra och Läsa, räknas resultaten samman. Detta knyter an till ämnesplanen för moderna språk, där de receptiva färdigheterna inte är uppdelade, liksom till den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). Dessutom kommer bedömningen på detta sätt att baseras på ett större antal poäng, vilket ökar reliabiliteten.
Elevens resultat på uppgifterna i de två delproven förs sedan in på sammanställningsblanketten, som du hittar sist i lärarinformationen. Blanketten ger en profil över elevens receptiva förmåga så som den visat sig i provet. Du behöver använda alla fyra delprov, alltså även Tala/samtala och Skriva, för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig.
För att få tillgång till det här materialet krävs inloggning i bedömningsportalen. Materialet är lösenordskyddat på grund av upphovsrätt, dataskyddsförordningen eller provsekretess.
För att få tillgång till det här materialet krävs inloggning i bedömningsportalen. Materialet är lösenordskyddat på grund av upphovsrätt, dataskyddsförordningen eller provsekretess.
Du som undervisar i spanska hittar dels prov och exempeluppgifter i Spanska 2, 3 och 4, dels ett formativt material från nybörjarnivå till Spanska 2. Exempeluppgifter och delar av det formativa materialet är tillgängligt för alla och kräver ingen inlogging i bedömningsportalen.
Provmaterialet är ett stöd för bedömning av hör- och läsförståelse samt muntlig och skriftlig produktion och interaktion.
Det formativa materialet kan användas från nybörjarnivå till Spanska 2.
Bland exempelmaterialet finns exempeluppgifter som prövar hör- och läsförståelse och kan användas fritt av såväl lärare som elever. Uppgifterna ligger öppna och kräver ingen inloggning i bedömningsportalen.
Det finns även några uppgifter som du som lärare får tillgång till om du loggar in i bedömningsportalen. Dessa kan användas som delar av ett prov som du som lärare själv sätter samman.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Spanska 2.
Du behöver använda alla fyra delprov (Läsa, Höra, Tala/samtala och Skriva) för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig. I det sammanhållna provet från 2019 dokumenteras resultaten på de olika delproven i ett formulär. Därefter räknas resultaten på de olika delproven samman till ett provbetyg som sammanfattar de kunskaper som eleven har visat i provet.
Det formativa materialet kan användas från nybörjarnivå till Spanska 2.
Bland exempelmaterialet finns exempeluppgifter som prövar hör- och läsförståelse och kan användas fritt av såväl lärare som elever. Uppgifterna ligger öppna och kräver ingen inloggning i bedömningsportalen.
Det finns även några uppgifter som du som lärare får tillgång till om du loggar in i bedömningsportalen. Dessa kan användas som delar av ett prov som du som lärare själv sätter samman.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Spanska 2.
Du behöver använda alla fyra delprov (Läsa, Höra, Tala/samtala och Skriva) för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig. I det sammanhållna provet från 2019 dokumenteras resultaten på de olika delproven i ett formulär. Därefter räknas resultaten på de olika delproven samman till ett provbetyg som sammanfattar de kunskaper som eleven har visat i provet.
Exempelmaterialet innehåller uppgifter som kan användas fritt av såväl lärare som elever. Det finns några uppgifter som du som lärare får tillgång till om du loggar in i bedömningsportalen. Dessa kan användas som delar av ett prov som du som lärare själv sätter samman.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Spanska 3.
I det receptiva provet, det vill säga Höra och Läsa, räknas resultaten samman. Detta knyter an till ämnesplanen för moderna språk, där de receptiva färdigheterna inte är uppdelade, liksom till den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). Dessutom kommer bedömningen på detta sätt att baseras på ett större antal poäng, vilket ökar reliabiliteten.
Elevens resultat på uppgifterna i de två delproven förs sedan in på sammanställningsblanketten, som du hittar sist i lärarinformationen. Blanketten ger en profil över elevens receptiva förmåga så som den visat sig i provet. Du behöver använda alla fyra delprov, alltså även Tala/samtala och Skriva, för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig.
Exempelmaterialet innehåller uppgifter som kan användas fritt av såväl lärare som elever. Det finns några uppgifter som du som lärare får tillgång till om du loggar in i bedömningsportalen. Dessa kan användas som delar av ett prov som du som lärare själv sätter samman.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Spanska 3.
I det receptiva provet, det vill säga Höra och Läsa, räknas resultaten samman. Detta knyter an till ämnesplanen för moderna språk, där de receptiva färdigheterna inte är uppdelade, liksom till den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). Dessutom kommer bedömningen på detta sätt att baseras på ett större antal poäng, vilket ökar reliabiliteten.
Elevens resultat på uppgifterna i de två delproven förs sedan in på sammanställningsblanketten, som du hittar sist i lärarinformationen. Blanketten ger en profil över elevens receptiva förmåga så som den visat sig i provet. Du behöver använda alla fyra delprov, alltså även Tala/samtala och Skriva, för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig.
Exempelmaterialet innehåller uppgifter som kan användas fritt av såväl lärare som elever.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Spanska 4.
I det receptiva provet, det vill säga Höra och Läsa, räknas resultaten samman. Detta knyter an till ämnesplanen för moderna språk, där de receptiva färdigheterna inte är uppdelade, liksom till den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). Dessutom kommer bedömningen på detta sätt att baseras på ett större antal poäng, vilket ökar reliabiliteten.
Elevens resultat på uppgifterna i de två delproven förs sedan in på sammanställningsblanketten, som du hittar sist i lärarinformationen. Blanketten ger en profil över elevens receptiva förmåga så som den visat sig i provet. Du behöver använda alla fyra delprov, alltså även Tala/samtala och Skriva, för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig.
Exempelmaterialet innehåller uppgifter som kan användas fritt av såväl lärare som elever.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Spanska 4.
I det receptiva provet, det vill säga Höra och Läsa, räknas resultaten samman. Detta knyter an till ämnesplanen för moderna språk, där de receptiva färdigheterna inte är uppdelade, liksom till den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). Dessutom kommer bedömningen på detta sätt att baseras på ett större antal poäng, vilket ökar reliabiliteten.
Elevens resultat på uppgifterna i de två delproven förs sedan in på sammanställningsblanketten, som du hittar sist i lärarinformationen. Blanketten ger en profil över elevens receptiva förmåga så som den visat sig i provet. Du behöver använda alla fyra delprov, alltså även Tala/samtala och Skriva, för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig.
För att få tillgång till det här materialet krävs inloggning i bedömningsportalen. Materialet är lösenordskyddat på grund av upphovsrätt, dataskyddsförordningen eller provsekretess.
För att få tillgång till det här materialet krävs inloggning i bedömningsportalen. Materialet är lösenordskyddat på grund av upphovsrätt, dataskyddsförordningen eller provsekretess.
Du som undervisar i tyska hittar dels prov och exempeluppgifter i Tyska 2, 3 och 4, dels ett formativt material från nybörjarnivå till Tyska 2. Exempeluppgifter och delar av det formativa materialet är tillgängligt för alla och kräver ingen inloggning i bedömningsportalen.
Provmaterialet är ett stöd för bedömning av hör- och läsförståelse samt muntlig och skriftlig produktion och interaktion.
Det formativa materialet kan användas från nybörjarnivå till Tyska 2.
Bland exempelmaterialet finns exempeluppgifter som prövar hör- och läsförståelse och kan användas fritt av såväl lärare som elever. Uppgifterna ligger öppna och kräver ingen inloggning i bedömningsportalen.
Det finns även några uppgifter som du som lärare får tillgång till om du loggar in i bedömningsportalen. Dessa kan användas som delar av ett prov som du som lärare själv sätter samman.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Tyska 2.
Du behöver använda alla fyra delprov (Läsa, Höra, Tala/samtala och Skriva) för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig. I det sammanhållna provet från 2019 dokumenteras resultaten på de olika delproven i ett formulär. Därefter räknas resultaten på de olika delproven samman till ett provbetyg som sammanfattar de kunskaper som eleven har visat i provet.
Det formativa materialet kan användas från nybörjarnivå till Tyska 2.
Bland exempelmaterialet finns exempeluppgifter som prövar hör- och läsförståelse och kan användas fritt av såväl lärare som elever. Uppgifterna ligger öppna och kräver ingen inloggning i bedömningsportalen.
Det finns även några uppgifter som du som lärare får tillgång till om du loggar in i bedömningsportalen. Dessa kan användas som delar av ett prov som du som lärare själv sätter samman.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Tyska 2.
Du behöver använda alla fyra delprov (Läsa, Höra, Tala/samtala och Skriva) för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig. I det sammanhållna provet från 2019 dokumenteras resultaten på de olika delproven i ett formulär. Därefter räknas resultaten på de olika delproven samman till ett provbetyg som sammanfattar de kunskaper som eleven har visat i provet.
Exempelmaterialet innehåller uppgifter som kan användas fritt av såväl lärare som elever. Det finns några uppgifter som du som lärare får tillgång till om du loggar in i bedömningsportalen. Dessa kan användas som delar av ett prov som du som lärare själv sätter samman.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Tyska 3.
I det receptiva provet, det vill säga Höra och Läsa, räknas resultaten samman. Detta knyter an till ämnesplanen för moderna språk, där de receptiva färdigheterna inte är uppdelade, liksom till den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). Dessutom kommer bedömningen på detta sätt att baseras på ett större antal poäng, vilket ökar reliabiliteten.
Elevens resultat på uppgifterna i de två delproven förs sedan in på sammanställningsblanketten, som du hittar sist i lärarinformationen. Blanketten ger en profil över elevens receptiva förmåga så som den visat sig i provet. Du behöver använda alla fyra delprov, alltså även Tala/samtala och Skriva, för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig.
Exempelmaterialet innehåller uppgifter som kan användas fritt av såväl lärare som elever. Det finns några uppgifter som du som lärare får tillgång till om du loggar in i bedömningsportalen. Dessa kan användas som delar av ett prov som du som lärare själv sätter samman.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Tyska 3.
I det receptiva provet, det vill säga Höra och Läsa, räknas resultaten samman. Detta knyter an till ämnesplanen för moderna språk, där de receptiva färdigheterna inte är uppdelade, liksom till den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). Dessutom kommer bedömningen på detta sätt att baseras på ett större antal poäng, vilket ökar reliabiliteten.
Elevens resultat på uppgifterna i de två delproven förs sedan in på sammanställningsblanketten, som du hittar sist i lärarinformationen. Blanketten ger en profil över elevens receptiva förmåga så som den visat sig i provet. Du behöver använda alla fyra delprov, alltså även Tala/samtala och Skriva, för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig.
Exempelmaterialet innehåller uppgifter som kan användas fritt av såväl lärare som elever. Det finns några uppgifter som du som lärare får tillgång till om du loggar in i bedömningsportalen. Dessa kan användas som delar av ett prov som du som lärare själv sätter samman.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Tyska 4.
I det receptiva provet, det vill säga Höra och Läsa, räknas resultaten samman. Detta knyter an till ämnesplanen för moderna språk, där de receptiva färdigheterna inte är uppdelade, liksom till den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). Dessutom kommer bedömningen på detta sätt att baseras på ett större antal poäng, vilket ökar reliabiliteten.
Elevens resultat på uppgifterna i de två delproven förs sedan in på sammanställningsblanketten, som du hittar sist i lärarinformationen. Blanketten ger en profil över elevens receptiva förmåga så som den visat sig i provet. Du behöver använda alla fyra delprov, alltså även Tala/samtala och Skriva, för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig.
Exempelmaterialet innehåller uppgifter som kan användas fritt av såväl lärare som elever. Det finns några uppgifter som du som lärare får tillgång till om du loggar in i bedömningsportalen. Dessa kan användas som delar av ett prov som du som lärare själv sätter samman.
Provmaterialet ger dig som lärare möjlighet att pröva färdigheterna höra, läsa, tala/samtala och skriva. Det är viktigt att provmaterialet används så som det är avsett, nämligen vid slutet av kursen Tyska 4.
I det receptiva provet, det vill säga Höra och Läsa, räknas resultaten samman. Detta knyter an till ämnesplanen för moderna språk, där de receptiva färdigheterna inte är uppdelade, liksom till den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). Dessutom kommer bedömningen på detta sätt att baseras på ett större antal poäng, vilket ökar reliabiliteten.
Elevens resultat på uppgifterna i de två delproven förs sedan in på sammanställningsblanketten, som du hittar sist i lärarinformationen. Blanketten ger en profil över elevens receptiva förmåga så som den visat sig i provet. Du behöver använda alla fyra delprov, alltså även Tala/samtala och Skriva, för att bilden av elevens samlade kunskaper i språket ska bli tydlig.
För att få tillgång till det här materialet krävs inloggning i bedömningsportalen. Materialet är lösenordskyddat på grund av upphovsrätt, dataskyddsförordningen eller provsekretess.
För att få tillgång till det här materialet krävs inloggning i bedömningsportalen. Materialet är lösenordskyddat på grund av upphovsrätt, dataskyddsförordningen eller provsekretess.
Gemensam europeisk referensram för språk, Gers, används för att bedöma språkfärdighet i andra språk än en persons modersmål.