SGRGEO7vuxgran8

Geografi

Kurskod: SGRGEO7
Verksamhetspoäng: 150

Kursplan - Geografi

Förutsättningarna för liv på jorden är unika, föränderliga och sårbara. Det är alla människors ansvar att förvalta jorden så att hållbar utveckling blir möjlig. Samspelet mellan människan och hennes omgivning har gett upphov till många olika livsmiljöer. Geografi ger kunskap om dessa miljöer och bidrar till förståelse av människors olika levnadsvillkor.

Syfte

Undervisningen i kursen geografi inom kommunal vuxenutbildning som anpassad utbildning på grundläggande nivå syftar till att eleven utvecklar kunskaper om geografiska förhållanden, olika platser, regioner och levnadsvillkor i världen. Därigenom ska undervisningen ge eleven möjlighet att utveckla kunskaper om mänskliga verksamheter och processer i naturen som påverkar jordytans former och mönster. Genom undervisningen ska eleven utveckla kunskaper om hur människa, samhälle och natur samspelar och vilka konsekvenser det får för naturen och människans levnadsvillkor. Vidare ska undervisningen medverka till att eleven utvecklar kunskaper om hur vi kan påverka framtiden i riktning mot en mer acceptabel levnadsmiljö för alla.

Undervisningen ska bidra till att eleven utvecklar ett rumsligt medvetande genom kunskaper om kartan och om platsers och regioners läge i relation till varandra. Undervisningen syftar också till att eleven utvecklar kunskaper om, och ett kritiskt förhållningssätt till, hur man kan hantera information från olika källor och dessas trovärdighet. Den ska också stimulera eleven till att använda ord, begrepp och symboler som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.

Genom undervisningen i kursen geografi ska eleven ges förutsättningar att utveckla förmågan att

  • jämföra och reflektera över olika geografiska förhållanden, platser, regioner och levnadsvillkor,
  • reflektera över hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar olika livsmiljöer,
  • reflektera över resursanvändning ur perspektivet hållbar utveckling,
  • söka information från olika källor och resonera om deras trovärdighet och relevans, och
  • använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.

Centralt innehåll

Att leva i världen

  • Jordens klimat- och vegetationszoner. Hur klimatförhållanden påverkar människans levnadsvillkor. Årstider och väderlek.
  • Jordytan och på vilket sätt den formas och förändras av naturens egna processer, till exempel vid jordbävning och vulkanutbrott, men också av människans markutnyttjande, till exempel skogsavverkning.
  • Hur val och prioriteringar i vardagen och närmiljön kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.
  • Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka konsekvenser förändringarna kan få.

Att undersöka verkligheten

  • Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben.
  • Namn och läge på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.
  • Kartan och dess uppbyggnad med färger och symboler.
  • Fältstudier för att undersöka natur- och kulturlandskap.
  • Metoder för att söka geografisk information från olika källor. Hur man kan värdera, bearbeta och presentera information, såväl med som utan digitala verktyg.

Ämnesspecifika begrepp

  • Ord, begrepp och symboler inom ämnet geografi för att till exempel samtala om markutnyttjande, naturlandskap och hållbar utveckling och utvärdera arbetsprocesser.

Betygskriterier

Betygskriterier för betyget Godkänt

Eleven medverkar i att använda kartor och andra källor för att visa på kontinenter och världshav samt platser och länder med betydelse för eleven. Eleven bidrar till resonemang om olika klimatförhållanden och levnadsvillkor. Eleven medverkar också i att genomföra fältstudier och ger något exempel på en process som formar och förändrar jordytan. Eleven bidrar till resonemang om hur olika klimat påverkar människors levnadsvillkor. I samtal om miljöfrågor med betydelse för eleven bidrar eleven till att ge förslag på olika val som kan främja hållbar utveckling.

Eleven medverkar i att hämta information om geografi från olika källor och för enkla resonemang om informationens trovärdighet och relevans.

Eleven använder några ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.