SGRREL7vuxgran8

Religionskunskap

Kurskod: SGRREL7
Verksamhetspoäng: 150

Kursplan - Religionskunskap

Människor har i alla tider och i alla samhällen försökt förstå och förklara sina levnadsvillkor och de sociala sammanhang som de ingår i. Religioner och andra livsåskådningar är därför centrala inslag i den mänskliga kulturen. I dagens samhälle är kunskaper om religioner och andra livsåskådningar viktiga för att skapa ömsesidig förståelse mellan människor.

Syfte

Undervisningen i kursen religionskunskap inom kommunal vuxenutbildning som anpassad utbildning på grundläggande nivå syftar till att eleven utvecklar kunskaper om religioner och andra livsåskådningar i det egna samhället och på andra håll i världen. Undervisningen ska även bidra till att eleven utvecklar kunskap om och förståelse för hur kristna traditioner har påverkat det svenska samhället och dess värderingar. Vidare ska undervisningen stimulera eleven att reflektera över olika livsfrågor, sin identitet och sitt etiska förhållningssätt.

Undervisningen syftar också till att eleven utvecklar kunskaper om, och ett kritiskt förhållningssätt till, hur man kan hantera information från olika källor. Genom undervisningen ska eleven också stimuleras till att använda ord, begrepp och symboler som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om religioner och andra livsåskådningar.

Genom undervisningen i kursen religionskunskap ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • jämföra och reflektera över kristendomen, andra religioner och andra livsåskådningar,
  • reflektera över hur religioner har påverkat och påverkar skeenden i samhället,
  • reflektera över livsfrågor och moraliska dilemman,
  • söka information från olika källor och resonera om deras trovärdighet och relevans, och
  • använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.

Centralt innehåll

Religioner och andra livsåskådningar

  • Kristendomen i Sverige. Från enhetskyrka till religiös mångfald, andra livsåskådningar och sekularisering.
  • Centrala tankegångar i religionerna kristendom, islam, judendom, hinduism och buddhism.
  • Religiöst motiverade levnadsregler, ritualer, högtider, symboler och berättelser inom kristendom, judendom och islam.

Identitet och livsfrågor

  • Livsfrågor som är betydelsefulla för eleven, till exempel identitet, livsstil, könsroller, relationer och kärlek.
  • Några etiska begrepp, till exempel rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet.

Ämnesspecifika begrepp

  • Ord, begrepp och symboler som kan användas i samtal om religioner och andra livsåskådningar.

Betygskriterier

Betygskriterier för betyget Godkänt

Eleven bidrar till resonemang om kristendomen och några andra religioner och ger exempel på likheter och skillnader mellan religionerna. Eleven medverkar i att beskriva och jämföra religionens betydelse i Sverige historiskt och i dag.

Eleven medverkar i samtal om olika livsfrågor och moraliska dilemman. Dessutom bidrar eleven till resonemang om vad religion och andra livsåskådningar kan betyda för människor.

Eleven medverkar i att hämta information om religioner och andra livsåskådningar från olika källor och för enkla resonemang om informationens trovärdighet och relevans.

Eleven använder några ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.