Vad händer efter att jag ansökt?
Vi behandlar alla ansökningar i turordning. Om du måste komplettera din ansökan så kontaktar vi dig. Du kan också själv skicka in kompletterande handlingar till ditt pågående ärende.
Hur lång tid tar det innan jag får mitt beslut?
Skolverket hanterar alla ansökningar i den ordning de kommer in till oss. Om du har en svensk examen är handläggningstiden normalt cirka 4-6 veckor, oavsett om du ansökt om lärarlegitimation eller förskollärarlegitimation. En del ärenden går snabbare än så, ett fåtal tar längre tid.
Hur lång tid det tar för oss att handlägga ett ärende beror på vilken typ av examen du har och vilka behörigheter du ansökt om. Vissa ärenden tar längre tid än andra. Personer som ansökt samtidigt kan därför få sin legitimation vid olika tidpunkter.
Om det tagit längre tid än 6 månader för oss att handlägga din ansökan kan du begära att få ett beslut. Det måste du göra skriftligen, till exempel via mejl eller post. Du har rätt att göra en sådan begäran och få den prövad en gång. Vi gör en bedömning av din begäran inom 4 veckor.
Vad händer efter att jag skickat in min ansökan?
Efter att du skickat in din ansökan hanterar vi den i fyra steg.
Steg 1: Vi registrerar din ansökan
Om du signerar din ansökan med BankID registreras ditt ärende direkt hos Skolverket. Om du skickar in ansökan med post registrerar vi din ansökan den dag den når oss. Det kan därför ta upp till en vecka innan vi kan registrera handlingar som du skickar in med post.
I samband med att vi registrerar din ansökan skickar vi ut en bekräftelse till dig. I bekräftelsen finns ditt ärendenummer som är unikt för dig, ett försättsblad och information om hur du betalar din ansökningsavgift. Om du inte betalar i tid avvisar Skolverket din ansökan.
Skolverket arkiverar samtliga av dina handlingar.
Steg 2: Vi granskar din ansökan
Vi kontrollerar att du har skickat in alla nödvändiga handlingar och att de uppfyller de krav som ställs i de föreskrifter som gäller för ansökan om lärarlegitimation. Om vi upptäcker att något saknas kontaktar vi dig.
Steg 3: Vi handlägger din ansökan
Vi gör en djupare bedömning av de handlingar som du skickat in. I vissa fall behöver vi utreda kursinnehåll, kontakta lärosätet för att få ytterligare uppgifter eller ta hjälp av en ämnesexpert för att avgöra vilka behörigheter du har rätt till. Det kan hända att vi ber dig skicka in fler uppgifter medan vi handlägger ditt ärende.
Steg 4: Vi fattar ett beslut
Beslutet skickar vi i första hand till din digitala brevlåda och i andra hand hem till dig. Exempel på digitala brevlådor är Kivra och Min myndighetspost. En digital brevlåda är alltså enda sättet att få ditt beslut i digital form. Om du inte har en kan du skaffa en på DIGG -Myndigheten för digital förvaltnings webbplats Länk till annan webbplats..
Om Skolverket ber dig komplettera din ansökan
Om det är något ytterligare i din ansökan kontaktar vi dig. För att vi ska kunna handlägga din ansökan krävs
- ett examensbevis (behövs dock inte om du vill utöka din legitimation med fler behörigheter)
- en ansökningsblankett som är komplett ifylld
- att ansökningsavgiften är betald.
Ibland måste du skicka in fler uppgifter trots att du uppfyller de grundläggande kraven. Det kan till exempel bero på att kursförteckningen till ditt examensbevis saknas.
Viktigt att du skickar in handlingarna i tid
Vi anger alltid ett sista datum för när du måste ha skickat in de handlingar som krävs. Skolverket tar nämligen inte ett beslut i ditt ärende före det datumet.
Om du inte kommer att hinna skicka in handlingarna i tid kan vi dock förlänga tiden med en vecka. Kontakta i så fall Skolverkets upplysningstjänst.
Om du inte skickar in de uppgifter eller handlingar som vi kräver innan utsatt datum kan det hända du inte får alla de behörigheter som du egentligen har rätt till.
Kontakta Skolverkets upplysningstjänst
Skicka dina handlingar hit
Du kan skicka de handlingar du vill komplettera med via vårt kompletteringsformulär eller vanlig post. Skicka in dina handlingar som pdf. Skolverket laddar inte ner handlingar som skickas som länkar.
Kompletteringsformulär Länk till annan webbplats.
Vanlig post:
Skolverket
Box 758
981 27 Kiruna
När du själv vill skicka in handlingar efter att du ansökt
Du kan själv när som helst skicka in handlingar till oss efter att du har ansökt, så länge vi inte fattat beslut i ärendet. Tänk då på detta:
- Du ska inte göra en ny ansökan. Det räcker att du skickar in handlingarna till oss.
- Om du skickar in handlingarna med post – använd försättsbladet du fått från Skolverket.
- Du måste ange vilka skolformer, årskurser och ämnen eller ämnesområden som du vill bli behörig att undervisa i.
Skicka dina handlingar hit
Du kan skicka de handlingar du vill komplettera med via vårt kompletteringsformulär eller vanlig post. Skicka in dina handlingar som pdf. Skolverket laddar inte ner handlingar som skickas som länkar.
Kompletteringsformulär Länk till annan webbplats.
Vanlig post:
Skolverket
Box 758
981 27 Kiruna
Glöm inte försättsbladet om du skickar handlingar med post
När du skickar in handlingar med vanlig post ska du alltid använda det försättsblad du fått från Skolverket. Det finns med i utskicket från oss när vi begär att du ska skicka in fler uppgifter eller handlingar. Det finns också som bilaga i det bekräftelsebrev du fick i samband med att vi registrerade din ansökan. Försättsbladet måste ligga överst bland dina handlingar. Alla handlingar läses in maskinellt och utan ett försättsblad riskerar dina handlingar att läsas in felaktigt.