Det här är NCS
Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling och skolbibliotek, NCS, arbetar med att stimulera huvudmän, förskolor och skolor att aktivt arbeta med språk-, läs- och skrivutveckling. NCS stödjer nätverk i hela Sverige och håller i processtöd för dig som har ett uppdrag som språk-, läs- och skrivutvecklare.
.png)
Skolbibliotek – en del av NCS
Vår instruktion för NCS ändrades 2 maj 2022 och omfattar nu även skolbibliotekets verksamhet. Arbetet kommer att ta form under hösten 2022 och ska vara ett komplement till det stöd som Skolverket erbjuder idag.
Nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare
NCS stödjer språk-, läs- och skrivutvecklare i olika regioner och storstadskommuner i hela Sverige. För språk-, läs- och skrivutvecklare inom förskola eller skola kan det finnas möjlighet att ingå i ett regionalt nätverk tillsammans med andra med samma uppdrag. Idag finns 18 nätverk spridda över landet.
Nätverken ska bidra till att undervisningen i regionens förskolor och skolor utvecklas systematiskt utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet genom att:
- stärka kunskapen inom aktuella områden som rör barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling
- vara en arena för didaktiska samtal och erfarenhetsutbyte
- synliggöra och stödja utvecklingsarbeten.
Nätverken anordnar forskningscirklar, seminarier, föreläsningar, språkdagar med mera.
Nätverksplan
Den som leder ett regionalt nätverk har en nätverksplan som stöd i uppdraget. I planen kan du läsa mer om hur arbetet i nätverken utformas.
Ladda ner nätverksplan Pdf, 106 kB Pdf, 107 kB. (Pdf, 106 kB)
Har du ett uppdrag som språk-, läs- och skrivutvecklare? Se om det finns ett nätverk i just din region.
Nätverk
Dalarna
Jessica Therén
Göteborgs stad
Lisa Molin
Center för skolutveckling, Göteborgs stads webbplats Länk till annan webbplats.
Halland/NV Skåne
Erica Eklöf
Malmö stad
Petra Alfe Åslund
Norrbotten
Erica Lövgren
NCS Norrbottens blogg Länk till annan webbplats.
Småland/Blekinge/Öland
Jennie Elvö
Nätverk för Småland, Blekinge och Öland, Linnéuniversitetets webbplats Länk till annan webbplats.
Stockholmsregionen
Mona Karlsson
Stockholms stad
Richard Hultén
Skåne
Annika Ingelström-Nilsson
Södermanland
Rosencrantz Charlotte
Värmland
Marlene Andersson
Västerbotten/ Umeå/ Örnsköldsvik
Therese Vallin
Västernorrland/Hälsingland och Jämtland
Annika Svensson
Språk-, läs- och skrivutvecklare, Mittuniversitets webbplats Länk till annan webbplats.
Västra Götaland
Pernilla Holmberg
Östergötland
Rusalina Ehnvall
Nätverk i Östergötland Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.
Nätverk för förskolan
Stockholmsregionen (inkl. Uppsala och Enköping)
Anna Wennerkvist
Malmö stad
Kristina Westlund
Har du frågor om nätverken?
Kontakta oss om du har frågor om nätverken eller vill komma i kontakt med någon av nätverksledarna ovan.
Introduktion och fortsatt stöd för språk-, läs- och skrivutvecklare
NCS erbjuder processtöd både för dig som är relativt ny i din roll och för dig som har mer erfarenhet och har deltagit i NCS utbildning för språk-, läs- och skrivutvecklare. Vi har ett stöd som vänder sig till förskolan och ett som vänder sig till skolan.
Fortsatt stöd för språk-, läs- och skrivutvecklare
För dig som har uppdrag som språk-, läs- och skrivutvecklare och tidigare deltagit i NCS utbildning för språk-, läs och skrivutvecklare erbjuder NCS från våren 2023 möjlighet att delta i processtödet Fortsatt stöd. Ansökan har stängt.
Läs mer nedan.
Om Fortsatt stöd för språk-, läs- och skrivutvecklare i förskolan
Fortsatt stöd vänder sig till dig som har ett uppdrag som språk-, läs- och skrivutvecklare på huvudmannanivå eller ett övergripande uppdrag för flera förskolor och tidigare deltagit i NCS utbildning för språk-, läs- och skrivutvecklare.
Processtödet syftar till att fördjupa din förmåga att organisera, leda och stödja ett språk-, läs- och skrivutvecklande arbete som utmanar och fördjupar den pedagogiska personalens kunskaper. Innehållet lyfter bland annat:
- uppföljning och analys
- språk-, läs- och skrivutveckling i det systematiska kvalitetsarbetet
- lärande samtal och samverkan mellan olika professioner
- relevant forskning och beprövad erfarenhet.
Heldagsträffarna består av föreläsningar, gruppdiskussioner och erfarenhetsutbyte. Inför och mellan träffarna kommer du att få uppgifter att genomföra i din egen praktik.
Hur
Fyra dagar fördelade på två tillfällen. Träffarna genomförs i Stockholm.
När och var
7-8 mars, 7A Odenplan, Norrtullsgatan 6 i Stockholm
10-11 maj, 7A Odenplan, Norrtullsgatan 6 i Stockholm
Ansökan har stängt.
Om Fortsatt stöd för språk-, läs- och skrivutvecklare i skolan
Fortsatt stöd vänder sig till dig som har ett uppdrag som språk-, läs- och skrivutvecklare på huvudmannanivå eller ett övergripande uppdrag för flera skolor och tidigare deltagit i NCS utbildning för språk-, läs- och skrivutvecklare.
Processtödet syftar till att fördjupa din förmåga att organisera, leda och stödja ett arbete som utmanar och utvecklar den pedagogiska personalens kunskaper. Innehållet lyfter bland annat:
- uppföljning och analys
- språk-, läs- och skrivutveckling i det systematiska kvalitetsarbetet
- lärande samtal och samverkan mellan olika professioner
- relevant forskning och beprövad erfarenhet.
Heldagsträffarna består av föreläsningar, gruppdiskussioner och erfarenhetsutbyte. Inför och mellan träffarna kommer du få uppgifter att genomföra i din egen praktik.
Hur
Fyra heldagar fördelat på två tillfällen. Tillfällen genomförs i Stockholm.
När och var
7-8 februari i 7A Odenplan, Norrtullsgatan 6 i Stockholm
26-27 april i 7A Odenplan, Norrtullsgatan 6 i Stockholm
Ansökan har stängt.
Språk-, läs- och skrivutvecklare – en resurs för ökad likvärdighet och kvalitet i undervisningen
Språkets betydelse för lärande i alla ämnen och inom alla områden kan inte nog betonas. En språk-, läs och skrivutvecklare med uppdrag att stödja och samordna det språkutvecklande arbetet kan vara en viktig resurs i att främja alla barns och elevers språk- och kunskapsutveckling. Ett uppdrag som utgår från ett systematiskt och långsiktigt språk-, läs- och skrivutvecklande arbete kan bidra till ökad likvärdighet och kvalitet i undervisningen.
I det här materialet kan du läsa mer om hur ett uppdrag som språk-, läs- och skrivutvecklare kan utformas. Materialet vänder sig även till skolchefer och rektorer.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

I NCS nyhetsbrev hittar du intressant läsning inom området språk-, läs- och skrivutveckling. Vi skriver bland annat om det senaste inom forskning, aktuella konferenser, vad som pågår i de regionala nätverken och tipsar om intressanta filmer, radioprogram och poddar.