Till innehållet
Skolverket
searchSök

Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling samt skolbibliotek, NCS

Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling samt skolbibliotek, NCS, arbetar med att stimulera huvudmän, förskolor och skolor att aktivt arbeta med språk-, läs- och skrivutveckling inklusive skolbibliotek.

NCS erbjuder stöd, information och inspiration

NCS arbetar för att stärka barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling. Vi arbetar även för att stärka skolbiblioteksverksamhet. Här kan du som är förskollärare, lärare, skolbibliotekarie, skolledare eller har uppdrag på huvudmannanivå som till exempel språk-, läs- och skrivutvecklare hitta stöd, information och inspiration.

Stöd, information och inspiration inom området språk-, läs- och skrivutveckling

NCS verksamhet

NCS stödjer nätverk i hela Sverige och håller i processtöd för dig som har ett uppdrag som språk-, läs- och skrivutvecklare.

Nätverk för skolbiblioteksutvecklare

Inom nätverket får du möjlighet att utbyta erfarenheter med andra och att kompetensutveckla dig kring utvecklingsfrågor inom skolbiblioteksverksamhet. Nätverket är nationellt och samordnas av NCS.

För att få delta ska du ha

  • en roll som skolbiblioteksutvecklare eller motsvarande på huvudmannanivå
  • din chefs godkännande
  • tidsmässiga möjligheter till ett aktivt deltagande.

Nästa träff inom nätverket är preliminärt den 2 september kl. 13.00–15.30. Notera att datumet kan ändras.

Kontakt

För frågor om nätverket och ansökan om att delta, mejla ncs@skolverket.se.

Nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare

NCS stödjer språk-, läs- och skrivutvecklare i olika regioner och storstadskommuner i hela Sverige. För språk-, läs- och skrivutvecklare i förskola eller skola kan det finnas möjlighet att ingå i ett regionalt nätverk tillsammans med andra med samma uppdrag. Idag finns 18 nätverk spridda över landet.

Nätverken ska bidra till att undervisningen i regionens förskolor och skolor utvecklas systematiskt utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet genom att

  • stärka kunskapen inom aktuella områden som rör barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling
  • vara en arena för didaktiska samtal och erfarenhetsutbyte
  • synliggöra och stödja utvecklingsarbeten.

Nätverken anordnar forskningscirklar, seminarier, föreläsningar, symposier med mera.

Nätverksplan

Den som leder ett regionalt nätverk har en nätverksplan som stöd i uppdraget. I planen kan du läsa mer om hur arbetet i nätverken utformas.

Ladda ner nätverksplan Pdf, 106 kB.

Har du ett uppdrag som språk-, läs- och skrivutvecklare? Se om det finns ett nätverk i just din region.

Nätverk

Dalarna

Jessica Therén

Göteborgs stad

Lisa Molin

Center för skolutveckling, Göteborgs stads webbplats

Halland/NV Skåne

Erica Eklöf

Malmö stad

Petra Alfe Åslund

Norrbotten

Erica Lövgren

Norrbottens blogg

Småland/Blekinge/Öland

Jennie Elvö

Nätverk för Småland, Blekinge och Öland, Linnéuniversitetets webbplats

Stockholmsregionen

Mona Karlsson

Stockholms stad

Richard Hultén

Skåne

Kristina Lundgren

Södermanland

Madelene Thunell

Värmland

Anders Biörklund

Västerbotten/ Umeå/ Örnsköldsvik

Christina Nordlund

Västmanland

Veronica Lindberg

Nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare i Västmanland

Västernorrland/Hälsingland

Antonia Agerwall

Språk‑, läs‑ och skrivutveckling, Mittuniversitetets webbplats

Västra Götaland

Pernilla Holmberg

Östergötland

Rusalina Ehnvall

Nätverk i Östergötland

Nätverk för förskolan

Stockholmsregionen (inkl. Uppsala och Enköping)

Pernilla Unevik

Malmö stad

Ulf Malmqvist

Sjuhäradsregionen

Matilda Malmerfors

Har du frågor om nätverken?

Kontakta oss om du har frågor om nätverken eller vill komma i kontakt med någon av nätverksledarna ovan.

E-post till ncs@skolverket.se

Språk-, läs- och skrivutvecklare – en resurs för ökad likvärdighet och kvalitet i undervisningen

Språkets betydelse för lärande i alla ämnen och inom alla områden kan inte nog betonas. En språk-, läs- och skrivutvecklare med uppdrag att stödja och samordna det språkutvecklande arbetet kan vara en viktig resurs i att främja alla barns och elevers språk- och kunskapsutveckling. Ett uppdrag som utgår från ett systematiskt och långsiktigt språk-, läs- och skrivutvecklande arbete kan bidra till ökad likvärdighet och kvalitet i undervisningen.

I det här materialet kan du läsa mer om hur ett uppdrag som språk-, läs- och skrivutvecklare kan utformas. Materialet vänder sig även till skolchefer och rektorer.

Ladda ner stödmaterialet Språk-, läs- och skrivutvecklare Pdf, 2 MB.

Prenumerera på NCS nyhetsbrev

I NCS nyhetsbrev hittar du nyheter inom området språk-, läs- och skrivutveckling samt skolbibliotek. Vi skriver bland annat om olika resurser för arbetet, forskning, aktuella konferenser, fångar upp intressanta filmer, poddsändningar och annat relevant inom området. Vi skriver också om vad som pågår i nätverken för språk-, läs- och skrivutvecklare respektive nätverket för skolbiblioteksutvecklare.

Prenumerera på NCS:s nyhetsbrev

Senast uppdaterad 23 juni 2025.