Positiva erfarenheter av språkfrämjande insatser för anställda i äldreomsorgen

Skolverkets språkfrämjande insatser för medarbetare i äldreomsorgen har varit värdefulla för de deltagande medarbetarna och deras arbetsplatser. Det visar en ny uppföljning från myndigheten, som även pekar på ett fortsatt behov av liknande insatser.

Sedan 2021 erbjuder Skolverket språkfrämjande insatser för anställda inom äldreomsorgen inom ramen för regeringsuppdraget Språkträning i välfärden, som sedan 2022 även omfattar insatser för medarbetare i förskolan.

Målet med insatserna i äldreomsorgen är att etablera språkutvecklande arbetssätt med hjälp av så kallade språkombud, som kan bidra till att stärka språkutvecklingen och kvaliteten i kommunikationen.

Nu visar myndighetens uppföljning Mer än bara språk, som bland annat bygger på enkäter och djupintervjuer, att insatserna har bidragit till att förbättra den muntliga och skriftliga kommunikationen på de arbetsplatser som har deltagit. Dessutom har trivseln ökat.

Av uppföljningen framgår även att

  • öppenheten för att prata om språkfrågor har ökat
  • medarbetare deltar på möten i större utsträckning
  • kvaliteten i den skriftliga dokumentationen är högre
  • förståelsen för att ha svenska som andraspråk har ökat
  • arbetsklimatet är mer tillåtande.

Skolverket ser ett behov av att fortsätta erbjuda liknande språkfrämjande insatser i både äldreomsorgen och förskolan. Ett långsiktigt arbete med språkutvecklande arbetsplatser kräver dock att rätt förutsättningar finns på plats, där chefens stöd till arbetet framkommer som viktigt. Skolverket föreslår att huvudmän bör ge chefer förutsättningar för det språkutvecklande arbetet, bland annat med hjälp av utbildningar, avsatt tid och nätverk inom språkutveckling. En uppföljning av insatserna i förskolan kommer också att genomföras.

Språkträning i välfärden – ett regeringsuppdrag med insatser för anställda i både äldreomsorgen och förskolan

Skolverkets första delredovisning av uppdraget Språkträning i välfärden bekräftar de positiva resultaten från uppföljningen Mer än bara språk. Av redovisningen framgår också att det finns ett behov av att fortsätta erbjuda språkfrämjande insatser – inte bara i äldreomsorgen utan även i förskolan.

Språkutvecklande arbetssätt kan förbättra den muntliga och skriftliga kommunikationen i båda sektorerna, konstaterar Skolverket. Men det förutsätter att det finns kunskap och förståelse hos beslutsfattare för hur en språkutvecklande arbetsplats kan skapas.

Det behöver också finnas chefer och handledare som organiserar och stödjer utvecklingsarbetet samt medarbetare som både vill utveckla sig själva och bidra till att förbättra kommunikationen på arbetsplatsen.

I sin delredovisning till regeringen drar Skolverket slutsatsen att en fortsättning av utvecklingsinsatserna mot förskolan är särskilt angelägen för att kunna möta behov, förankra arbetsmetoder och nå långsiktiga effekter.

Den positiva erfarenheten av de utbildningar som genomförts inom förskolan har medfört att huvudmän ser behov av motsvarande utbildningar för andra grupper av anställda inom förskole- och skolsektorn. Till exempel lärarassistenter, fritidspersonal och språkstödjare.

Skolverket har också identifierat att det arbetsplatsförlagda lärandet (apl) skulle kunna förbättras ytterligare genom att Skolverkets handledarutbildning utvecklas med ett stödmaterial om språkutveckling på arbetsplatsen samt att Skolverkets apl-handledarutbildning kompletteras med motsvarande innehåll.

Delredovisning av regeringsuppdraget Språkträning för anställda i välfärden

Publicerades den .