Inspiration och reportage

Här kan du hitta inspiration för undervisning och skolutveckling inom en rad olika områden.

Hitta reportage

Kryssa för kategorier och använd sökrutan för att hitta det du letar efter.

Skolform eller verksamhet

Ämne

Fokusområde

Laddar innehåll...
85 träffar
  • 24 nov 2021 Sötåsen – naturbruksskolan där hållbarhetsarbetet sitter i väggarna

    Efter drygt 20 år som ekologisk skola är hållbar utveckling en självklar del av verksamheten på Naturbruksskolan Sötåsen i Töreboda. – Hos oss är det inte bara en fråga för några få eldsjälar, utan något som engagerar alla på skolan, säger förstelärare Annika Eklind.

  • 24 nov 2021 Hållbarhet på restaurang- och livsmedelsprogrammet på Dackeskolan

    För eleverna på restaurangprogrammet på Dackeskolan har hållbarhet blivit ett så naturligt arbetssätt att de knappt behöver tänka på det. – Det har blivit självklart för dem använda hela råvaran och inte kasta något, berättar kockläraren Katarina Westlund.

  • 24 nov 2021 På Lerums gymnasium är hållbarhet på modet

    Hållbar utveckling är en viktig utgångspunkt i gymnasieutbildningen inom handelsområdet. I juli 2022 träder förändringar i kraft och en ny kurs i handel och hållbar utveckling införs.

  • 26 okt 2021 Podcast: Studie- och yrkesvägledning av elever med IF

    Lyssna till vårt avsnitt i Skolverkspodden som handlar om vägledning av elever med intellektuell funktionsnedsättning eller förvärvad hjärnskada.

  • 10 sep 2021 Marco Helles: – Viktigt att systematisera det antirasistiska förhållningssättet i förskola och skola

    Marco Helles är en efterfrågad föreläsare med bakgrund som nationell samordnare för mångfald, jämställdhet och mänskliga rättigheter inom Röda Korset. Han var en av föreläsarna på Skolverkets digitala konferens i april 2021 där vi belyste frågor om flerspråkighet, interkulturalitet och rasism.

  • 07 sep 2021 Samordnaren bidrar till att behålla fokus på angelägen fråga

    Laura Ruz Haglöf är samordnare för nyanlända och flerspråkiga elevers lärande i Göteborg. Som samordnare utgör hon en viktig länk mellan kommunens skolverksamhet och aktörer som Skolverket, universitet och högskolor.

  • 30 aug 2021 Ökad måluppfyllelse med utvecklad studiehandledning på modersmål

    Nöjdare elever och ökad måluppfyllelse. Det blev resultatet när man i Sundsvall – inom ramen för samordnarinsatsen för nyanlända och flerspråkiga elevers lärande – utvecklade studiehandledningen på modersmål.

  • 30 aug 2021 Dubbla insatser underlättade arbetet för nyanlända

    I skånska Skurup har kommunen en samordnare för nyanlända och flerspråkiga elevers lärande. Samtidigt har man haft riktade insatser för arbetet.

  • 26 maj 2021 Skolutveckling digitalt och på distans under en pandemi

    — Pandemin blev en hävstång för viktiga frågor kring alla elevers rätt till en bra utbildning, beskriver Maria Kjällström, skoldirektör för barn och ungdom, i Karlstad kommun.

  • 19 maj 2021 Brett engagemang och digital delaktighet – en framgångsfaktor i Flens kommun

    — Vi vet inte när pandemin är över och vad som kommer sen. Utveckling i skolan behöver rulla på. Det är vi skyldiga våra elever, poängterar Åsa Andersson, verksamhetsstrateg på barn-, utbildnings- och kulturförvaltningen i Flens kommun.

  • 12 maj 2021 Skolverket samlar digital expertkunskap

    För snabb utveckling eller för få visioner? Åsikterna gick isär när Skolverket samlade över 50 forskare för att diskutera vilka möjligheter och svårigheter digitaliseringen kan innebära för skolan.

  • 16 nov 2020 Skolchefer samverkar för ny kunskap

    Vikten av att reflektera över sitt eget ledarskap, och att man som chef faktiskt kan påverka undervisningens kvalitet. Det är bara ett par av de insikter som framkom under ett seminarium för tre nätverk med skolchefer som initierats av Skolverket.

  • 03 nov 2020 Arbetslivet presenterar sig när prao inte funkar

    Coronapandemin har försvårat möjligheterna till prao för landets högstadieelever. I Hudiksvall har man löst det genom att ersätta en av praoveckorna med en arbetsmarknadsvecka. – Med det här kan vi erbjuda eleverna en större bredd och visa på flera yrkesmöjligheter, säger Fia Mossberg, lärare på Östra skolan i Hudiksvall.

  • 02 jun 2020 Bedömning på lektionstid underlättar vid distansundervisning

    Många lärare upplever att det är svårt med bedömningen vid distansundervisning under coronapandemin, inte minst vid omfattande hemuppgifter. Med utgångspunkt i att all examinering ska ske under lektionstid har Katedralskolan i Uppsala hittat en metod som fungerar.

  • 28 apr 2020 Ämnesövergripande arbete – bild, musik och svenska

    Genom en ljud- och bildsatt berättelse arbetar eleverna på en grundsärskola med samma projekt i tre olika ämnen. Resultatet blir en digital bok som visas upp för vårdnadshavare och andra klasser.

Sida 1 av 6