Måndag 25 september och tisdag 26 september är Upplysningstjänsten stängd och kan inte svara på frågor via telefon.
Kontakta oss
Här hittar du de sätt du kan komma i kontakt med oss på Skolverket, och hur du får svar på frågor.
Det här kan vi hjälpa till med
Skolverket kan ge råd och vägledning på en generell nivå om förskola, skola och vuxenutbildning. Vi kan inte ta ställning i ett enskilt ärende eller avgöra om förskolor eller skolor gör rätt eller fel.
Vi har tagit fram guider vart du kan vända dig om du upplever problem eller missförhållanden i skolan.
Ring oss
Då kan vi ofta hjälpa dig direkt med att få svar på din fråga!
Ring Skolverket på 08-527 332 00
Måndag, onsdag och fredag kl. 9–11.
Tisdag och torsdag kl. 9–11 och 13–15.
- Tryck 2 för frågor om legitimation.
- Tryck 3 för frågor om nationella prov.
- Tryck 4 för tekniska frågor om Skolverkets e-tjänster.
- Tryck 5 för övriga skolfrågor och frågor till Skolverket.
- Tryck 9 för att komma till växeln.
Taltjänst
Tjänsten Taltjänst är en tolkservice för personer med en funktionsnedsättning som rör tal, röst eller språk. Taltjänsterna erbjuder talstöd, lässtöd och skrivstöd. Taltjänst är också en service för dig som kommer i kontakt med ovanstående grupper.
Om Taltjänst och bokning på Stockholms läns landstings webbplats. Länk till annan webbplats.
Teletal
Tjänsten Teletal är en tolkservice för personer som behöver stöd i telefonsamtal. En tolk är med under hela samtalet.
Om Teletal på Teletals webbplats. Länk till annan webbplats.
Texttelefoni
Texttelefoni är en tjänst som förmedlar samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Tjänsten är kostnadsfri och samtalet förmedlas av en tolk.
Om texttelefoni på texttelefoni.se. Länk till annan webbplats.
Förmedlingstjänst för bildtelefoni
Bildtelefoni.net är en samhällstjänst som erbjuder förmedling och distanstolkning av samtal via teckenspråkstolk.
Om bildtelefoni på bildtelefoni.net Länk till annan webbplats.
Vad gäller din fråga?
Övriga kontaktuppgifter
Kontakta medarbetare
Vill du nå en person på Skolverket? Då kan du ringa växeln eller mejla.
Ring Skolverket på 08-527 332 00
Tryck 9 för att komma till växeln.
Vardagar kl. 8.30–16.30
Lunchstängt kl. 12.00–13.00
Alla anställda hos Skolverket har egna mejladresser enligt principen fornamn.efternamn@skolverket.se.
Kontakta registrator
Mejla till registrator@skolverket.se
Ring Skolverket på 08-527 332 00
Tryck 9 för att komma till växeln.
Begär ut uppgifter och utdrag
För att begära ut handlingar från Skolverket av olika slag behöver du kontakta oss. Läs mer om hur du gör på dessa sidor.
Begär ut uppgifter från Skolverkets diarium
Begär utdrag ur register över personuppgifter
Begär utdrag ur registret över lärare och förskollärare
Lämna en synpunkt om skolverket.se
Upplever du att något inte fungerar som det ska på webbplatsen? Eller är det något du saknar eller inte hittar på skolverket.se? Hjälp oss att bli bättre genom att lämna en synpunkt.
Rapportera missförhållanden på Skolverket
En visselblåsning kallas det när en person rapporterar om missförhållanden i till exempel myndigheter. Det kan handla om saker som är olagliga, oetiska eller olämpliga. Ta del av information om vad det betyder och hur du gör en visselblåsning om missförhållanden på Skolverket.