Lättläst information från Skolverket

Här hittar du lättlästa texter om Skolverket. Du hittar också information för elever och föräldrar på lättläst svenska. Inga svåra ord eller långa meningar.

  • Nyanlända barn

    Rätt till utbildning

    Nyanlända barn får gå i skolan i Sverige. På den här sidan hittar du information om det.

  • För dig som är elev

    Hur sätter lärare betyg?

    Du som går i skolan får betyg från årskurs 6. På den här sidan hittar du information om betyg och om hur lärare sätter betyg.

  • För dig som är förälder

    Om ditt barn behöver extra stöd

    Alla barn har rätt till hjälp och stöd i skolan. På den här sidan kan du läsa om vart du kan vända dig om du behöver extra stöd i skolan.

  • För dig som är förälder

    Ledig från skolan

    Om ditt barn ska vara ledigt från skolan måste du som förälder ansöka om det. Rektorn beslutar sedan om barnet kan vara ledigt.

  • För dig som är elev

    Ingen får mobba dig

    Du som är elev ska få en bra utbildning och känna dig trygg i skolan. Det har du rätt till. Här får du veta mer om vad du kan göra om du inte mår bra i skolan.

  • Broschyr

    Om grundsärskolan på lättläst svenska

    En broschyr på lättläst svenska om grundsärskolan: vad är grundsärskolan, vilka ämnen läser man och vem kan gå där?