Nyanlända barns rätt till utbildning på lättläst svenska
Nyanlända barn får gå i skolan i Sverige.
På den här sidan hittar du information om det.
Vilken utbildning har du rätt till?
Du har rätt till utbildning i
- Förskola, Utbildningsguiden
Länk till annan webbplats.
- Förskoleklass, Utbildningsguiden
Länk till annan webbplats.
- Grundskola, Utbildningsguiden
Länk till annan webbplats.
- Grundsärskola, Utbildningsguiden
Länk till annan webbplats.
- Specialskola, Utbildningsguiden
Länk till annan webbplats.
- Sameskola
- Fritidshem, Utbildningsguiden
Länk till annan webbplats.
- Gymnasieskola, Utbildningsguiden
Länk till annan webbplats.
- Gymnasiesärskola, Utbildningsguiden
Länk till annan webbplats.
Det finns några skillnader som beror på
om du är folkbokförd eller om du söker asyl.
Om du är folkbokförd måste du gå i skolan.
Det kallas skolplikt.
Om du söker asyl och ska gå i gymnasieskola eller gymnasiesärskola
måste du börja innan du fyller 18 år.
Men om du är folkbokförd kan du börja efter du fyllt 18.
När ska du börja skolan?
Om du söker asyl i Sverige
får du börja skolan inom en månad
efter att du har kommit till Sverige.
Vem ansvarar för att du får utbildning?
Det är den kommun som du bor i
som ansvarar för att du får utbildning.
Vilken årskurs ska du börja i?
Det är skolan som bestämmer vilken årskurs du ska börja i.
Vilken årskurs du börjar i beror på
- hur gammal du är
- om du har gått i skolan förut
- hur mycket du kan.
Skolverkets information på lättläst svenska
Den här texten är på lättläst svenska.
Texten utgår från en annan text på vår webbplats.