Stöd i arbetet

Här hittar du stödmaterial för att utveckla undervisningen eller verksamheten inom en rad olika områden, skolformer och verksamheter – även ämnesövergripande.

Hitta stödmaterial

Kryssa för kategorier och använd sökrutan för att hitta det du letar efter.

Skolform eller verksamhet

Ämne

Fokusområde

Filtrerar på innehåll med skolform/verksamhet Förskoleklass

Laddar innehåll...
57 träffar
  • Aktivt jämställdhetsarbete i skolan

    Skolans arbete för jämställdhet omfattar bland annat elevers lika rättigheter och möjligheter oavsett könstillhörighet. Skolan ska synliggöra och motverka könsmönster som begränsar elevers lärande, val och utveckling. Ett aktivt jämställdhetsarbete är en del i att skolans verksamhet ska vila på en demokratisk grund och respektera människors lika värde.

  • Att använda kameran i undervisningen

    Att använda foto och film är ett bra och relativt enkelt sätt att utveckla sin undervisning med hjälp av digitala verktyg. Det finns många olika undervisningssituationer där elevernas lärande kan förstärkas med hjälp av kameran.

  • Att följa elevens utveckling med digitala verktyg

    I det här materialet får du ta del av exempel på och reflektera över hur digitala verktyg kan användas för att utveckla din egen undervisning, för att utveckla elevernas lärande och för kamratbedömning.

  • Att göra extra anpassningar och ge särskilt stöd i grundskole- och gymnasieutbildning

    Ibland behöver en elev stöd i skolan utöver det vanliga. Det kan ske i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen eller i form av särskilt stöd.

  • Att prata med barn och unga om krig och kriser

    Barn och unga blir ofta berörda när något allvarligt har hänt i samhället eller i omvärlden. De kan behöva prata om det med någon vuxen. Här får du som jobbar med barn och unga stöd i hur du pratar om svåra saker som krig och kriser.

  • Bidra till språkutveckling hela dagen

    Fördjupa dig i betydelsen av att kartläggning präglas av lyhördhet för elevernas olika erfarenheter, behov och intressen och att ge eleverna möjlighet att få visa sitt kunnande på olika sätt och i olika situationer. Innehållet tar vid efter den obligatoriska kartläggningen Hitta språket.

  • Den pedagogiska miljön i förskoleklass

    Beroende på elevers behov behöver den pedagogiska miljön formas och omformas. Det kan handla om aspekter som ljud, visuella intryck eller möjlighet till avskildhet men också om att skapa en socialt inkluderande miljö.

  • Dialogduk om att följa och främja elevers kunskapsutveckling i F-åk 3

    Dialogduken hjälper dig och dina kollegor i arbetet med att tidigt fånga och kontinuerligt följa elevernas kunskapsutveckling i förskoleklassen och lågstadiet. Den kan också bidra till att ni utvecklar en samsyn om vad tidiga stödinsatser kan innebära. Dialogduken vänder sig till dig som är förskollärare i förskoleklass, lärare i förskoleklass och lågstadiet, speciallärare och specialpedagog.

  • Digital kompetens i musikämnet

    Med det här materialet vill Skolverket stödja och inspirera musiklärare i grundskolan, sameskolan, anpassade grundskolan och specialskolan att kombinera ämneskunskaper i musik med digital kompetens.

  • Digital kompetens i skolväsendet

    För att lyckas med ett skolutvecklingsarbete behöver många olika roller vara delaktiga. Man brukar prata om skolans styrkedja där olika beslutsnivåer länkas samman. Det är också viktigt att arbetet är förankrat och utgår från verksamhetens behov.

  • Elever som har det svårt hemma

    Många elever har det svårt hemma vilket påverkar skolresultaten. Det här underlaget underlättar för dig och dina kollegor att ge elever med svårigheter hemma bättre förutsättningar att nå målen i skolan.

  • Europeisk kvalitetsutmärkelse i språk

    Du som är lärare i språk och modersmål kan varje år ansöka om Europeisk kvalitetsutmärkelse i språk, The European Language Label. Utmärkelsen gäller för alla skolformer och alla språk förutom svenska som modersmål. Om du har inspirerats av tidigare års språkprojekt kan du även ansöka om Inspirationspriset.

  • Extern samverkan för att tidigt möta barns och elevers behov

    För att barn och elever ska få rätt stöd i rätt tid behöver skolan ibland samverka med andra aktörer. Här får du som arbetar i skolledning eller elevhälsa stöd kring extern samverkan för barn och elever som riskerar en ogynnsam utveckling.

  • Flerspråkig utveckling

    Få kunskap om hur den flerspråkiga förmågan utvecklas samt skillnader mellan en- och flerspråkig utveckling. Innehållet fördjupar dina kunskaper i hur du kan utforma din undervisning utifrån elevernas förutsättningar och behov. Materialet tar vid efter den obligatoriska kartläggningen Hitta språket.

  • Flerspråkighet som resurs för alla åldrar

    Att nyanlända elever får använda alla sina språk som resurs är en grund för språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Ta del av artiklar om till exempel translanguaging, interkulturalitet och praktiska exempel från olika verksamheter i form av text och film.

Sida 1 av 4