Att använda foto och film är ett bra och relativt enkelt sätt att utveckla sin undervisning med hjälp av digitala verktyg. Det finns många olika undervisningssituationer där elevernas lärande kan förstärkas med hjälp av kameran.
Här presenteras tre olika användningsområden där du kan utveckla din undervisning oavsett skolform, ålder på eleverna och vilka ämnen du undervisar i.
Materialet består av en film, diskussionsfrågor och en aktivitet. Målgrupp är lärare i alla skolformer som berörs av nationella prov och som har utvecklingsbehov gällande digitalisering. Arbetet med materialet tar ungefär 2-3 timmar uppdelat på två skilda tillfällen. Det krävs inga särskilda förkunskaper för att arbeta med materialet.
Materialet är framtaget för deltagare inom Skolverkets riktade insats för skolans digitalisering. Om du vill veta mer om de juridiska och pedagogiska aspekterna som finns vid användandet av film i undervisningen kan du läsa om det här.
Detta material består av en film, reflektionsfrågor och en aktivitet som sedan följs upp med ytterligare reflektionsfrågor. Ni behöver planera in två tillfällen för kollegialt lärande. Vid det första beräknas tidsåtgången till 60–90 minuter.
Vid det andra tillfället, som bör ske efter ungefär två till tre veckor, beräknas tidsåtgången till cirka 60 minuter. Använd förslagsvis materialet under en arbetsplatsträff, en rektorskonferens eller annat tillfälle när kollegiet träffas.
Ni kan antingen titta på filmen i förväg inför mötet eller så startar ni med att titta på filmen tillsammans.
Arbeta därefter med diskussionsfrågorna enligt modell EPA (enskilt, par, alla):
Berätta när uppgiften ska vara utförd och hur den kommer att följas upp. Låt deltagarna diskutera gruppvis.
Använd en befintlig eller kommande planering av en lektion eller ett område. Fundera kring hur bild och film kan användas för att stärka elevernas lärande. Genomför lektionen.
Ha en uppföljningsdiskussion efter 2–3 veckor.