Med hjälp av insatserna i våra skolutvecklingsprogram kan huvudmän, förskolor och skolor utveckla undervisningen och den pedagogiska verksamheten. Insatserna ska bidra till att skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för eleverna.
Webbkurs om betygssättning som ger dig möjlighet att fördjupa dina kunskaper om betygssättning utifrån ett praktiskt perspektiv, ett forskningsbaserat perspektiv och utifrån vad regelverket säger. Målgrupp: lärare i mellanstadiet.
Webbkurs om betygssättning i årskurs 4–6
Webbkurs om betygssättning som ger dig möjlighet att fördjupa dina kunskaper om betygssättning utifrån ett praktiskt perspektiv, ett forskningsbaserat perspektiv och utifrån vad regelverket säger. Målgrupp: lärare i högstadiet, gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Webbkurs om betygssättning i årskurs 7–9 gymnasieskolan och vuxenutbildningen
Här finns förslag på hur du kan dokumentera med ett tydligt syfte och med olika metoder. Målgrupp: personal på förskolan.
Materialet består av en vetenskaplig artikel, diskussionsfrågor, film och ett reviderat stödmaterial om det skriftliga IUP. Målgrupp: lärare i grundskolan.
Webbkursen ger en möjlighet att fördjupa kunskaper i att ge elever användbar återkoppling utifrån ett praktiskt perspektiv och ett forskningsbaserat perspektiv. Målgrupp: lärare i alla skolformer.
Webbkurs om återkoppling till elever
Webbkursen ger en möjlighet att fördjupa kunskaper om dokumentation utifrån ett praktiskt perspektiv, ett forskningsbaserat perspektiv och utifrån vad regelverket säger. Målgrupp: lärare i alla skolformer.
Webbkurs om dokumentation av elevers kunskaper
Webbkursen ger dig möjlighet att öka dina kunskaper inom området likvärdig och rättvisande bedömning och betygssättning. Målgrupp: lärare i alla skolformer där betyg sätts.
Webbkurs om likvärdighet i bedömning och betygssättning
Få kunskaper och verktyg för att reflektera över hur du kan utveckla elevernas lärande på bästa sätt. I den här webbkursen får du redskap för att tolka hur eleverna förstått ett innehåll och hur du kan planera din fortsatta undervisning utifrån detta. Målgrupp: lärare i alla skolformer.
Webbkurs om under Undervisningsutvecklande bedömning
Syftet med programmet är att skapa förutsättningar för en likvärdig och rättsäker bedömning och betygssättning.
Kompetensutveckling för skolledare och huvudmän genom kollegialt lärande med material på Lärportalen. Få ökad kunskap och förståelse kring hur framgångsrikt och strategiskt leda sin organisations digitalisering. Målgrupp: skolledare och huvudmän.
Processstödet Leda digitalisering
Webbkursen stödjer implementeringen av läroplanen för förskolan (2018) och bidrar till undervisningen i förskolan utvecklas. Den ger stöd i arbetet med identitet, jämställdhet och digitalisering. Målgrupp: pedagogisk personal i förskolan, rektor i förskolan har en egen del av kursen.
Webbkursen om identitets-, jämställdhets- och digitaliseringsarbete i förskolan
Webbkursen ger en större kunskap i hur programmering och datorisering påverkar samhället och hur det kan vara ett verktyg i undervisningen. Den kan genomföras självständigt eller tillsammans med kollegor. Målgrupp: alla som arbetar i skolan, förskolan och vuxenutbildningen.
Webbkursen ger grunderna i några programspråk. Deltagarna får kunskap om att skapa, läsa, felsöka, testa och förbättra programkod. Kursen kan genomföras självständigt eller tillsammans med kollegor. Målgrupp: i första hand lärare i matematik eller teknik i årskurserna 4-9 och gymnasiet samt motsvarande skolformer inom vuxenutbildningen.
Vi erbjuder flera högskolekurser i grundläggande programmering runt om i landet. Det finns också fortsättningskurser. Målgrupp: lärare i teknik och matematik.
Introduktion till programmering i visuell miljö
Introduktion till programmering i textbaserad miljö
Programmering i textbaserad miljö
Programmeringsaktiviteter i undervisningen
Kompetensutveckling genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material på Lärportalen. Här finns exempelvis modulerna Digitalt berättande, Säker användning av nätet och Leda och lära i tekniktäta klassrum. Målgrupp: lärare och skolbiliotekarier.
Undervisning och lärande med digitala verktyg
Syftet med programmet är att skapa bättre förutsättningar för barn och elever att utveckla adekvat digital kompetens, samt bidra till effektivisering och utveckling av utbildningen.
Kompetensutveckling för att stärka den specialpedagogiska kompetensen. Sker genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material i form av moduler på lärportalen. I insatsen erbjuds handledarutbildning. Målgrupp: lärare
Rädda Barnen genomför i samarbete med Skolverket en utbildning för all personal i skolor för att kunna stötta elever, ofta nyanlända, som utsatts för påfrestningar och traumatiska upplevelser.
Målgrupp: alla som arbetar i förskola, grundskola och gymnasieskola.
Skolverket erbjuder huvudmän möjligheten att kommunförlägga högskolekursen Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande i förskolan. Målgruppen är förskollärare.
Utmana och stödja, kommunförlagd högskolekurs
Syftet med programmet är att skapa bättre förutsättningar för att arbeta främjande och förebyggande för att stödja barnen och eleverna i deras lärande och hälsa i utvecklingen mot utbildningens mål.
Kompetensutveckling genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material på lärportalen. Här ingår modulerna Delaktighet och inflytande samt Främjande likabehandling. Målgrupp: lärare.
Delaktighet, inflytande och likabehandling
Stöd för rektor att leda arbetet med trygghet och studiero i skolan. Med webbverktyget Koll på studiero kan skolpersonalen tillsammans undersöka och utveckla arbetet med att främja studiero och en trygg skolmiljö. Målgrupp: Lärare och rektor.
Främja trygghet och studiero, stöd för rektor
Koll på trygghet och studiero, webbverktyg
Motverka sexuella trakasserier
Utbildningar och stödmaterial som visar hur personalen kan möta både läroplanens krav och möjligheter på undervisning i sex och samlevnad. Målgrupp: lärare och rektorer i grund-, gymnasie- och särskolan.
Sex och samlevnad i undervisningen
Sex och samlevnad i grundskolans tidigare år, webbkurs
Sex och samlevnad för grundskolans senare år, webbkurs
Sex och samlevnad i gymnasiet, webbkurs
Webbkursen stödjer implementeringen av läroplanen för förskolan (2018) och bidrar till undervisningen i förskolan utvecklas. Den ger stöd i arbetet med identitet, jämställdhet och digitalisering. Målgrupp: pedagogisk personal i förskolan, rektor i förskolan har en egen del av kursen.
Webbkursen om identitets-, jämställdhets- och digitaliseringsarbete i förskolan
I insatsen "Utveckla undervisningen i moderna språk" erbjuds Språksprånget med tillhörande handledarutbildning, stödmaterial och den årliga Språklärargalan. Språksprånget innefattar kompetensutveckling genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material på Lärportalen. Målgrupp: lärare i moderna språk
Skolverket erbjuder huvudmän möjligheten att kommunförlägga högskolekursen Naturvetenskap och teknik i förskolan med didaktisk inriktning. Målgrupp: förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal som är anställda i förskolan.
Naturvetenskap och teknik i förskolan med didaktisk inriktning, kommunförlagd högskolekurs
Kompetensutveckling för att stärka den specialpedagogiska kompetensen. Sker genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material i form av moduler på lärportalen. I insatsen erbjuds handledarutbildning. Målgrupp: lärare
Vi erbjuder nu en kurs som stödjer förskollärarna att utveckla kunskaper om undervisning utifrån förskolans styrdokument och i relation till verksamhet och aktuell forskning. Skolverket erbjuder huvudmän möjligheten att kommunförlägga högskolekursen Undervisning i förskolan. Målgrupp: förskollärare, rektor i förskolan eller biträdande rektorer som är anställda i förskolan.
Undervisning i förskolan, kommunförlagd högskolekurs
Utbildningar som ger kunskaper om nya arbetssätt och en fördjupning i fritidshemmets möjligheter att stimulera elevernas lärande och utveckling. Målgrupp: Alla som arbetar i fritidshem och rektor med ansvar för fritidshem.
Att leda kollegiallt lärande i fritidshemmet
Fritidshemmets uppdrag -webbkurs
Fritidshemmets undervisning - webbkurs
Utbildningen utvecklar förmågan att leda grupper som arbetar med modulerna på Lärportalen. Målgrupp: Förskollärare, lärare, studiehandledare på modersmål och skolledare som ska leda kollegialt lärande i alla skolformer och stadier. Utbildningen riktar sig till er som genomför moduler utan statsbidrag.
Utbildning i att leda kollegialt lärande
Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling , NCS, erbjuder, i samarbete med Läslyftet, huvudmän möjlighet att anmäla språk-, läs- och skrivutvecklare till en utbildning. Utbildningens syfte är att bidra till en hållbar och långsiktig struktur för språk-, läs- och skrivutveckling. NCS anordnar även en årlig konferens i Stockholm. Målgrupp: språk-, läs- och skrivutvecklare eller motsvarande funktion på huvudmannanivå (gäller förskolan, grundskolenivå, samt gymnasienivå).
Utbildning och konferens för språk-, läs- och skrivutvecklare
Skolverket erbjuder huvudmän möjligheten att kommunförlägga högskolekursen Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande i förskolan. Målgrupp: förskollärare.
Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande i förskolan, kommunförlagd utbildning
Kompetensutveckling genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material på lärportalen. Här finns exempelvis modulerna Undervisa matematik utifrån problemlösning, Taluppfattning och tals användning samt Bedömning för lärande och undervisning i matematik. Målgrupp: lärare.
Kompetensutveckling genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material på lärportalen. Här finns exempelvis modulerna Samtal om text, Kritiskt textarbete och Lässtrategier för ämnestexter. I insatsen erbjuds handledarutbildning. Målgrupp: lärare och skolbibliotekarier.
Kompetensutveckling genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material på lärportalen. I insatsen erbjuds handledarutbildning. Målgrupp: förskollärare
Kompetensutveckling genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material på lärportalen. Här finns exempelvis modulerna Förmågor, Förmåga att granska information, kommunicera och ta ställning och Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll. Målgrupp: lärare.
Utveckla undervisningen i naturvetenskap och teknik
Syftet med programmet är att skapa bättre förutsättningar för barn och elever att inhämta och utveckla kunskaper och värden utifrån förskolans och skolans samlade uppdrag.
Skolverket erbjuder huvudmän möjligheten att kommunförlägga högskolekursen Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan. Målgrupp: förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal som är anställda i förskolan.
Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan, kommunförlagd högskolekurs
Utveckla undervisningen och stärk flerspråkiga och nyanlända elever med hjälp av kursen Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk. Målgrupp: Lärare och förskollärare
Introduktionskursen i svenska som andraspråk
Självskattningsverktyget ger koll på skolans uppdrag att fortlöpande informera vårdnadshavaren om elevens utveckling.
Koll på samverkan med hem och vårdnadshavare
Öka din kunskap om introduktionsprogrammen och lär dig använda tre verktyg: Plan för utbildning, kartläggning och individuell studieplan. Målgrupp: Huvudmän, rektorer och andra.
Nyanlända i gymnasieskolan, stödmaterial
Webbkurs Utveckla gymnasieskolans introduktionsprogram - Styrning
Modulbaserad kompetensutveckling med material på lärportalen. Målgrupp: lärare i grundskolan (7-9) och gymnasieskolans introduktionsprogram.
Språk och kunskapsutvecklande undervisning av nyanlända elever, Lärportalen
Materialet Flerspråkighet som resurs i förskola och skola kan användas både enskilt och i grupp. Målgrupp: lärare i förskoleklassen, fritidshemmet, grundskolan och gymnasiets introduktionsprogram.
Flerspråkighet som resurs för alla åldrar
Studiehandledning ges på modersmål eller på elevens starkaste skolspråk och stödjer elevens språk- och kunskapsutveckling i olika ämnen. Målgrupp: lärare, studiehandledare och skolledare som samverkar kring elevens undervisning.
Samarbete för framgångsrik studiehandledning
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i studiehandledning
Studiehandledning på modersmålet i praktiken
Digitala resurser i studiehandledning på modersmål
Organisera för studiehandledning inom komvux
Samarbeta kring studiehandledning inom komvux
Ge studiehandledning på modersmål inom komvux
Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk.
Målgrupp: Huvudmän, rektorer och lärare.
Bygga svenska – ett stöd för att bedöma nyanlända elevers språkutveckling
Gå direkt till Bedömningsportalen och stödmaterialet Bygga svenska
Stöd för att ta reda på vilka kunskaper nyanlända elever har med sig. Målgrupp: Rektor, lärare och studiehandledare.
Det obligatoriska kartläggningsmaterialet steg 1 och 2, bedömningsportalen
Kartläggningsmaterialet steg 3, bedömningsportalen
Webbkurs om kartläggningsmaterialet
Stöd till huvudmän som utsett samordnare i det systematiska kvalitetsarbetet.
Målgrupp: Huvudmän och samordnare
Stöd till huvudmän och samordnare
Rädda Barnen genomför i samarbete med Skolverket en utbildning för all personal i skolor för att kunna stötta elever, ofta nyanlända, som utsatts för påfrestningar och traumatiska upplevelser.
Målgrupp: alla som arbetar i förskola, grundskola och gymnasieskola.
Syftet med programmet är att skapa bättre förutsättningar att erbjuda nyanlända och flerspråkiga barn och elever en utbildning av hög och likvärdig kvalitet.
Webbaserad handledarutbildning för handledare på arbetsplatser som tar emot elever från yrkesutbildning på gymnasial nivå. Målgrupp: handledare på arbetsplatser, yrkeslärare och andra som arbetar med apl.
Skolverket arbetar långsiktigt och på olika sätt med att utveckla och höja kvaliteten på studie- och yrkesvägledningen som hela skolans ansvar. Det finns råd och stöd till huvudmän hur de kan organisera och utveckla verksamhetens studie- och yrkesvägledning. På Lärportalen finns en webbaserad modul som heter Studie- och yrkesvägledning i undervisningen. Den handlar om hur lärare i grundskolan F-9 kan integrera studie- och yrkesvägledning i undervisningen.
Så kan skolledare organisera studie- och yrkesvägledning
Att stärka och utveckla studie- och yrkesvägledning
Studie- och yrkesvägledning i undervisningen
Syftet med insatsen är att skolan ska bidra till att eleverna utvecklar entreprenöriella kompetenser och förhållningssätt som främjar entreprenörskap samt i vissa skolformer även företagande och innovationsstänkande. Målgrupp: Huvudmän, rektorer och lärare.
Organisera för entreprenörskap i skolan
Vi har genomfört verksamhetsnära insatser direkt till gymnasieskolor i form av processtöd. Nu finns stöd och råd på webben som ska hjälpa huvudmän att organisera arbetet med att förebygga avhopp. Målgrupp: skolledare och huvudmän.
Förebygg avhopp från gymnasiet
Nationella apl-utvecklare som processtödjer skolors systematiska utvecklingsarbete om arbetsplatsförlagt lärande. Målgrupp: rektor och apl-ansvariga på skolan.
Nationella apl-utvecklare, processtödjare
Kommunernas aktivitetsansvar innebär att kommuner har skyldigheter och ett viktigt ansvar för ungdomar som aldrig påbörjat, har avbrutit eller inte fullföljt sin gymnasieutbildning på ett nationellt program eller motsvarande. Här finns råd och stöd till huvudmän och operativ personal inom aktivitetsansvaret, för att organisera och genomföra arbetet med kommunernas aktivitetsansvar. Målgrupp: Huvudmän och operativ personal.
Stöd för kommunernas aktivitetsansvar
Vi arbetar långsiktigt och på olika sätt med att informera, implementera och höja kompetensen för praktisk arbetslivsorientering, prao. Vi samverkar med Arbetsmiljöverket, Sveriges Kommuner och Landsting, Svenskt Näringsliv och Specialpedagogiska skolmyndigheten. Bakgrunden är en lagändring om obligatorisk prao från och med den 1 juli 2018. Målgrupp: Huvudmän för grundskolor och specialskolor.
Organisera arbetet med att anordna prao i grundskolan och specialskolan
Insatsen, som pågår fram till maj 2021, ska underlätta etablering i arbetslivet för elever med intellektuell funktionsnedsättning i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och särskild utbildning för vuxna. Vi arbetar på olika sätt att stärka prao, praktik, apl och kompetensen inom området. Vi samarbetar med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Myndigheten för delaktighet, Specialpedagogiska myndigheten, Socialstyrelsen och Sveriges kommuner och landsting. Målgrupp: skolledare, studie- och yrkesvägledare, yrkeslärare och handledare på arbetsplatser.
Lärlingscentrum arbetar långsiktigt, aktivt, uppsökande, utåtriktat och konsultativt med insatser riktade till olika målgrupper. Ett exempel är: regionala och nationell lärlingssamordnare som tillsammans informerar om lärlingsutbildningen för olika aktörer i syfte att få fler lärlingar och få ökad kvalitet. Målgrupp: huvudmän, rektorer, lärare, studie- och yrkesvägledare, branschorganisationer och arbetsgivare.
Fortbildning om karriärlärande, interkultur, migration och normpedagogiska perspektiv inom studie- och yrkesvägledning. Målgrupp: studie- och yrkesvägledare, lärare och skolledare.
Kurser inom studie- och yrkesvägledning
Öka din kunskap i att kartlägga och bedöma individers kompetens.
Målgrupp: Studie- och yrkesvägledare, pedagoger, rektorer, utbildningsledare, handläggare inom Arbetsförmedlingen och branschbedömare med flera.
Webbkurs om validering i praktiken
Syftet med programmet är att skapa bättre förutsättningar för elever för att kunna göra väl underbyggda val inför fortsatta studier eller arbetsliv, samt för att underlätta övergången mellan olika skolformer och mellan skola och arbetsliv eller vidare studier.
Här kan du läsa om förstelärare och lektor som framgångsfaktor för lokal skolutveckling och om fler möjligheter med karriärlärare. Målgrupper: lärare och förskollärare.
Arbeta som förstelärare och lektor
Stödet i arbetet med att inventera och analysera lärares avlastningsbehov. Målgrupper: huvudmän och rektorer.
Avlasta lärare med lärarassistenter och andra kompletterande kompetenser
Huvudmän har möjligheten att kommunförlägga högskolekursen Dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla förskolans kvalitet - systematiskt kvalitetsarbete. Målgrupper: förskollärare, rektor eller biträdande rektor som är anställda i förskolan.
Kursen Dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla förskolans kvalitet
Skolverket erbjuder huvudmän möjligheten att kommunförlägga högskolekursen Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan. Målgrupper: förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal som är anställda i förskolan.
Kursen Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan
Ettårig fortbildning via lärosäten med inriktning på styrning och ledarskap för skolutveckling. Målgrupp: rektorer.
Öka kompetensen inom viktiga områden på förskolan. Kurserna anordnas i kommunen och kan på det sättet tydligare kopplas direkt till de lokala behoven. Målgrupper: personal i förskolan.
Insatsen ska bidra till att nämndledamöter får en ökad förståelse för det svenska skolsystemet. Detta i sin tur kan skapa en god grund för bra samarbete mellan förvaltning och nämnd. Målgrupper: de som ska introducera ledamöter i nya nämnder.
Introduktion till styrning av skolan
Utveckla undervisningen och stärk flerspråkiga och nyanlända elever med hjälp av kursen Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk. Målgrupper: lärare och förskollärare
Introduktionskurs i svenska som andraspråk
Här finns vägledning för att organisera introduktionsperioden för nyanställda lärare och förskollärare. Målgrupper: huvudmän och rektorer.
Introduktionsperiod för lärare och förskollärare
Självskattningsverktyget Koll på kompetens ger stöd i huvudmäns och rektorers arbete med kompetensförsörjning. Koll på kompetens är uppdelat i tre spår: ett för huvudmän och ett för rektorer i skola respektive förskola. Målgrupper: huvudmän och rektorer.
Detta självskattningsverktyg ger koll på skolans uppdrag att fortlöpande informera vårdnadshavaren om elevens utveckling. Målgrupper: personal i skolan
Koll på samverkan med hem och vårdnadshavare
Processtöd för systematiskt kvalitetsarbete som är utformat för att användas gemensamt i huvudmannaorganisationen. Målgrupper: huvudmän och rektorer.
Kompetensutveckling för skolledare och huvudmän genom kollegialt lärande med material på lärportalen. Få ökad kunskap och förståelse kring hur man framgångsrikt och strategiskt leder sin organisations digitalisering. Målgrupp: skolledare och huvudmän.
Kompetensutveckling som ger skolledare och huvudmän fördjupade kunskaper och vägledning i att leda ett förändringsarbete.
Säkra behörigheten genom kompletterande kurser via lärosäten. Målgrupper: lärare i alla skolformer.
Kurser för lärare inom lärarlyftet
Speciallärarutbildningen inom lärarlyftet
Öka din kunskap om introduktionsprogrammen och lär dig använda tre verktyg: Plan för utbildning, kartläggning och individuell studieplan. Målgrupper: huvudmän, rektorer och andra.
Webbkurs Utveckla gymnasieskolans introduktionsprogram - Styrning
Treårig grundläggande befattningsutbildning som syftar till att ge skolledare fördjupade kunskaper i att leda en pedagogisk verksamhet. Målgrupper: rektor eller annan personal med motsvarande ledningsfunktion, exempelvis biträdande rektor.
Stärk dig i din roll som skolchef och bli säkrare i ditt ansvar. Med vår utbildning får du en möjlighet att utvecklas tillsammans med andra skolchefer. Målgrupp: skolchefer.
Det här stödet är tänkt att underlätta och inspirera i det strategiska arbetet med kompetensförsörjning. Målgrupp: Huvudmän och rektorer.
Strategisk kompetensförsörjning
En kurs som stödjer förskollärarna att utveckla kunskaper om undervisning utifrån förskolans styrdokument och i relation till verksamhet och aktuell forskning. Huvudmän kan kommunförlägga kursen. Målgrupp: förskollärare, rektor eller biträdande rektor som är anställda i förskolan.
Kursen undervisning i förskolan
Vi har tidigare erbjudit utbildningar i minoritetsspråk på distans. Huvudmän har kunnat söka statsbidrag. Målgrupp: lärare.
Huvudmän kan kommunförlägga högskolekursen Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande i förskolan. Målgrupp: förskollärare.
Webbkursen uppdaterar kursdeltagarna om vad som har hänt sedan de sist arbetade i förskolan eller skolan. Det är fokus på senaste läroplansreformerna 2011 och förändringar i läraruppdraget utifrån detta. Målgrupper:
Återvändande lärare och förskollärare – webbkurs
Syftet med programmet är att skapa bättre förutsättningar för huvudmän och rektorer att styra och leda mot en utbildning som främjar varje barns och elevs utveckling och lärande.
Syftet med ett systematiskt kvalitetsarbete är att synliggöra vad vi gör, varför och vad det leder till. Ett fungerande kvalitetsarbete är avgörande för att kunna främja alla barns utveckling och lärande. Målgrupper: alla anställda i skolväsendet.
Systematiskt kvalitetsarbete - så fungerar det
Enligt skollagen ska ett systematiskt kvalitetsarbete bedrivas både på huvudmannanivå och på förskole- och skolenhetsnivå. Syftet är att säkerställa verksamhetens kvalitet och likvärdighet med utgångspunkt i skollag, läroplan och andra skolförfattningar. Målgrupper: huvudmän.
Huvudmannens systematiska kvalitetsarbete
Verktyg för självskattning av kvalitén i samtliga läroplansstyrda verksamhetsformer. Målgrupper: Personal i skola, förskola och vuxenutbildning.
Verktyg för självskattning - BRUK
Processtöd för systematiskt kvalitetsarbete som är utformat för att användas gemensamt i huvudmannaorganisationen. Målgrupper: huvudmän och rektorer.
Få ökad kunskap och förståelse kring hur framgångsrikt och strategiskt leda sin organisations digitalisering. Kompetensutvecklingen sker kollegialt med material på Lärportalen. Målgrupp: skolledare och huvudmän.
Processtöd för att leda digitalisering
Kommunernas aktivitetsansvar innebär att kommuner har skyldigheter och ett viktigt ansvar för ungdomar som aldrig påbörjat, har avbrutit eller inte fullföljt sin gymnasieutbildning på ett nationellt program eller motsvarande. Här finns råd och stöd för att organisera och genomföra arbetet med aktivitetsansvaret. Målgrupper: huvudmän och operativ personal.
Stöd för kommunernas aktivitetsansvar
Verksamhetsnära insatser direkt till gymnasieskolor i form av processtöd. Målgrupper: rektorer och huvudmän.
Processtöd för att förebygga avhopp från gymnasiet
Syftet med programmet är att skapa bättre förutsättningar att bedriva systematiskt kvalitetsarbete på huvudmanna- skolenhets- respektive förskolenivå för att utveckla utbildningen.