Med hjälp av insatserna i våra skolutvecklingsprogram kan huvudmän, förskolor och skolor utveckla undervisningen och den pedagogiska verksamheten. Insatserna ska bidra till att skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för eleverna.
Webbkurs om betygssättning som ger dig möjlighet att fördjupa dina kunskaper om betygssättning utifrån ett praktiskt perspektiv, ett forskningsbaserat perspektiv och utifrån vad regelverket säger. Målgrupp: lärare i mellanstadiet.
Webbkurs om betygssättning i årskurs 4–6
Webbkurs om betygssättning som ger dig möjlighet att fördjupa dina kunskaper om betygssättning utifrån ett praktiskt perspektiv, ett forskningsbaserat perspektiv och utifrån vad regelverket säger. Målgrupp: lärare i högstadiet, gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Webbkurs om betygssättning i årskurs 7–9 gymnasieskolan och vuxenutbildningen
Materialet består av en vetenskaplig artikel, diskussionsfrågor, film och ett reviderat stödmaterial om det skriftliga IUP. Målgrupp: lärare i grundskolan.
Webbkursen ger en möjlighet att fördjupa kunskaper i att ge elever användbar återkoppling utifrån ett praktiskt perspektiv och ett forskningsbaserat perspektiv. Målgrupp: lärare i alla skolformer.
Webbkurs om återkoppling till elever
Webbkursen ger en möjlighet att fördjupa kunskaper om dokumentation utifrån ett praktiskt perspektiv, ett forskningsbaserat perspektiv och utifrån vad regelverket säger. Målgrupp: lärare i alla skolformer.
Webbkurs om dokumentation av elevers kunskaper
Webbkursen ger dig möjlighet att öka dina kunskaper inom området likvärdig och rättvisande bedömning och betygssättning. Målgrupp: lärare i alla skolformer där betyg sätts.
Webbkurs om likvärdighet i bedömning och betygssättning
Syftet med programmet är att skapa förutsättningar för en likvärdig och rättsäker bedömning och betygssättning.
Kompetensutveckling för skolledare och huvudmän genom kollegialt lärande med material på Lärportalen. Få ökad kunskap och förståelse kring hur framgångsrikt och strategiskt leda sin organisations digitalisering. Målgrupp: skolledare och huvudmän.
Processstödet Leda digitalisering
Vi erbjuder flera högskolekurser i grundläggande programmering. Målgrupp: lärare i teknik och matematik.
Grundläggande programmering med ämnesdidaktisk inriktning
Webbkursen stödjer implementeringen av läroplanen för förskolan (2018) och bidrar till undervisningen i förskolan utvecklas. Den ger stöd i arbetet med identitet, jämställdhet och digitalisering.
Webbkursen om identitets-, jämställdhets- och digitaliseringsarbete i förskolan
Webbkursen ger en större kunskap i hur programmering och datorisering påverkar samhället och hur det kan vara ett verktyg i undervisningen. Den kan genomföras självständigt eller tillsammans med kollegor. Målgrupp: alla som arbetar i skolan, förskolan och vuxenutbildningen.
Kompetensutveckling genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material på Lärportalen. Här finns exempelvis modulerna Digitalt berättande, Säker användning av nätet och Leda och lära i tekniktäta klassrum. Målgrupp: lärare och skolbiliotekarier.
Undervisning och lärande med digitala verktyg
Syftet med programmet är att skapa bättre förutsättningar för barn och elever att utveckla adekvat digital kompetens, samt bidra till effektivisering och utveckling av utbildningen.
Kompetensutveckling för att stärka den specialpedagogiska kompetensen. Sker genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material i form av moduler på lärportalen. I insatsen erbjuds handledarutbildning. Målgrupp: lärare
Huvudmän har under 2018 kunna ansöka om statsbidrag för att arbeta med hälsofrämjande skolutveckling för en ökad måluppfyllelse. Målgrupp: Huvudmän.
I samarbete med Rädda Barnen erbjuder Skolverket en utbildning inom Traumamedveten omsorg, TMO. Utbildningen ger personal i skolor kunskaper och verktyg för att kunna stötta elever, ofta nyanlända, som utsatts för påfrestningar och traumatiska upplevelser. Målgrupp: alla som arbetar i förskola, grundskola och gymnasieskola.
Skolverket erbjuder huvudmän möjligheten att kommunförlägga högskolekursen Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande i förskolan. Målgruppen är förskollärare.
Utmana och stödja, kommunförlagd högskolekurs
Syftet med programmet är att skapa bättre förutsättningar för att arbeta främjande och förebyggande för att stödja barnen och eleverna i deras lärande och hälsa i utvecklingen mot utbildningens mål.
Kompetensutveckling genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material på lärportalen. Här ingår modulerna Delaktighet och inflytande samt Främjande likabehandling. Målgrupp: lärare.
Delaktighet, inflytande och likabehandling
Webbkursen stödjer implementeringen av läroplanen för förskolan (2018) och bidrar till undervisningen i förskolan utvecklas. Den ger stöd i arbetet med identitet, jämställdhet och digitalisering.
Webbkursen om identitets-, jämställdhets- och digitaliseringsarbete i förskolan
I insatsen "Utveckla undervisningen i moderna språk" erbjuds Språksprånget med tillhörande handledarutbildning, stödmaterial och den årliga Språklärargalan. Språksprånget innefattar kompetensutveckling genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material på Lärportalen. Målgrupp: lärare i moderna språk
Skolverket erbjuder huvudmän möjligheten att kommunförlägga högskolekursen Naturvetenskap och teknik i förskolan med didaktisk inriktning. Målgrupp: förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal som är anställda i förskolan.
Naturvetenskap och teknik i förskolan med didaktisk inriktning, kommunförlagd högskolekurs
Kompetensutveckling för att stärka den specialpedagogiska kompetensen. Sker genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material i form av moduler på lärportalen. I insatsen erbjuds handledarutbildning. Målgrupp: lärare
Vi erbjuder nu en kurs som stödjer förskollärarna att utveckla kunskaper om undervisning utifrån förskolans styrdokument och i relation till verksamhet och aktuell forskning. Skolverket erbjuder huvudmän möjligheten att kommunförlägga högskolekursen Undervisning i förskolan. Målgrupp: förskollärare, förskolechefer eller biträdande förskolechefer som är anställda i förskolan.
Undervisning i förskolan, kommunförlagd högskolekurs
Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling , NCS, erbjuder, i samarbete med Läslyftet, huvudmän möjlighet att anmäla språk-, läs- och skrivutvecklare till en utbildning. Utbildningens syfte är att bidra till en hållbar och långsiktig struktur för språk-, läs- och skrivutveckling. NCS anordnar även en årlig konferens i Stockholm. Målgrupp: språk-, läs- och skrivutvecklare eller motsvarande funktion på huvudmannanivå (gäller förskolan, grundskolenivå, samt gymnasienivå).
Utbildning och konferens för språk-, läs- och skrivutvecklare
Skolverket erbjuder huvudmän möjligheten att kommunförlägga högskolekursen Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande i förskolan. Målgrupp: förskollärare.
Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande i förskolan, kommunförlagd utbildning
Kompetensutveckling genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material på lärportalen. Här finns exempelvis modulerna Undervisa matematik utifrån problemlösning, Taluppfattning och tals användning samt Bedömning för lärande och undervisning i matematik. Målgrupp: lärare.
Kompetensutveckling genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material på lärportalen. Här finns exempelvis modulerna Samtal om text, Kritiskt textarbete och Lässtrategier för ämnestexter. I insatsen erbjuds handledarutbildning. Målgrupp: lärare och skolbibliotekarier.
Kompetensutveckling genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material på lärportalen. I insatsen erbjuds handledarutbildning. Målgrupp: förskollärare
Kompetensutveckling genom kollegialt lärande med stöd av handledare och material på lärportalen. Här finns exempelvis modulerna Förmågor, Förmåga att granska information, kommunicera och ta ställning och Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll. Målgrupp: lärare.
Utveckla undervisningen i naturvetenskap och teknik
Syftet med programmet är att skapa bättre förutsättningar för barn och elever att inhämta och utveckla kunskaper och värden utifrån förskolans och skolans samlade uppdrag.
Skolverket erbjuder huvudmän möjligheten att kommunförlägga högskolekursen Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan. Målgrupp: förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal som är anställda i förskolan.
Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan, kommunförlagd högskolekurs
Utveckla undervisningen och stärk flerspråkiga och nyanlända elever med hjälp av kursen Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk. Målgrupp: Lärare och förskollärare
Introduktionskursen i svenska som andraspråk
Öka din kunskap om introduktionsprogrammen och lär dig använda tre verktyg: Plan för utbildning, kartläggning och individuell studieplan.
Nyanlända i gymnasieskolan, stödmaterial
Modulbaserad kompetensutveckling med material på lärportalen. Målgrupp: lärare i grundskolan (7-9) och gymnasieskolans introduktionsprogram.
Språk och kunskapsutvecklande undervisning av nyanlända elever, Lärportalen
Materialet Flerspråkighet som resurs i förskola och skola kan användas både enskilt och i grupp. Målgrupp: lärare i förskoleklassen, fritidshemmet, grundskolan och gymnasiets introduktionsprogram.
Flerspråkighet som resurs i förskola och skola, material
Vi har tidigare erbjudit utbildningen som utvecklar kompetensen i att erbjuda flerspråkiga och nyanlända elever studiehandledning av hög och likvärdig kvalitet. Målgrupp: studiehandledare på modersmål.
Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk.
Målgrupp: Huvudmän, rektorer och lärare.
Bygga svenska – ett stöd för att bedöma nyanlända elevers språkutveckling
Gå direkt till Bedömningsportalen och stödmaterialet Bygga svenska
Stöd för att ta reda på vilka kunskaper nyanlända elever har med sig. Målgrupp: Rektor, lärare och studiehandledare.
Det obligatoriska kartläggningsmaterialet steg 1 och 2, bedömningsportalen
Kartläggningsmaterialet steg 3, bedömningsportalen
Webbkurs om kartläggningsmaterialet
Stöd till huvudmän som utsett samordnare i det systematiska kvalitetsarbetet.
Målgrupp: Huvudmän och samordnare
Stöd till huvudmän och samordnare
I samarbete med Rädda Barnen erbjuder Skolverket en utbildning inom Traumamedveten omsorg, TMO. Utbildningen ger personal i skolor kunskaper och verktyg för att kunna stötta elever, ofta nyanlända, som utsatts för påfrestningar och traumatiska upplevelser. Målgrupp: alla som arbetar i förskola, grundskola och gymnasieskola.
Utbildningen ger deltagare ökad kompetens i att studiehandleda. Målet är att flerspråkiga och nyanlända elever får studiehandledning av hög och likvärdig kvalitet. Målgrupp: studiehandledare på modersmål.
Utbildning om att studiehandleda på modersmål
Utbildning om att undervisa i modersmål. Målet är att kunna ge flerspråkiga och nyanlända eleverelever en utbildning av hög och likvärdig kvalitet för att förbättra deras förutsättningar för goda kunskapsresultat. Målgrupp: modersmålslärare som undervisar i något av de nationella minoritetsspråken.
Webbaserad handledarutbildning för handledare på arbetsplatser som tar emot elever från yrkesutbildning på gymnasial nivå. Målgrupp: handledare på arbetsplatser, yrkeslärare och andra som arbetar med apl.
Apl-utbildning via lärosäten. Målgrupp: yrkeslärare och andra som arbetar med apl.
Syftet med insatsen är att skolan ska bidra till att eleverna utvecklar entreprenöriella kompetenser och förhållningssätt som främjar entreprenörskap samt i vissa skolformer även företagande och innovationsstänkande. Målgrupp: Lärare.
Undervisa i entreprenörskap, stöd i arbetet
Vi har genomfört verksamhetsnära insatser direkt till gymnasieskolor i form av processtöd. Nu finns stöd och råd på webben som ska hjälpa huvudmän att organisera arbetet med att förebygga avhopp. Målgrupp: skolledare och huvudmän.
Förebygg avhopp från gymnasiet
På kursen får deltagare utveckla metoder och verktyg för att reflektera, analysera och förstå studie- och yrkesvägledningssituationer utifrån ett normkritiskt och interkulturellt perspektiv. Målgrupp: studie- och yrkesvägledare.
Interkulturellt perspektiv i studie- och yrkesvägledning
Nationella apl-utvecklare som processtödjer skolors systematiska utvecklingsarbete om arbetsplatsförlagt lärande. Målgrupp: rektor och apl-ansvariga på skolan.
Nationella apl-utvecklare, processtödjare
En kurs för verksamheter som vill utveckla arbetet med att stödja nyanländas karriärprocesser. Målgrupp: studie- och yrkesvägledare, lärare, skolledare och annan skolpersonal med intresse för att utveckla skolans studie- och yrkesvägledande verksamhet för nyanlända.
Nyanländas övergångar och inkludering
Deltagare får ökade kunskaper om arbetssätt och förhållningssätt i processledning. De stärker sin kompetens att leda kreativa möten, processer och workshops med kollegor, elever och representanter från arbetslivet. Målgrupp: Studie- och yrkesvägledare.
Kreativ processledarutbildning för studie- och yrkesvägledare
Att på skolverkets webb samla och förtydliga information för att ge kommuner stöd i sitt arbete med det kommunala aktivitetsansvaret. Att genom konferenser/workshops stärka dialogen mellan huvudmän och Skolverket för att öka kunskapen om det kommunala aktivitetsansvaret. Målgrupp: Huvudmän.
Stöd för kommunernas aktivitetsansvar
Vi arbetar långsiktigt och på olika sätt med att informera, implementera och höja kompetensen för praktisk arbetslivsorientering, prao. Vi samverkar med Arbetsmiljöverket, Sveriges Kommuner och Landsting, Svenskt Näringsliv och Specialpedagogiska skolmyndigheten. Bakgrunden är en lagändring om obligatorisk prao från och med den 1 juli 2018. Målgrupp: Huvudmän för grundskolor och specialskolor.
Organisera arbetet med att anordna prao i grundskolan och specialskolan
Insatsen, som pågår fram till maj 2021, ska underlätta etablering i arbetslivet för elever med intellektuell funktionsnedsättning i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och särskild utbildning för vuxna. Vi arbetar på olika sätt att stärka prao, praktik, apl och kompetensen inom området. Vi samarbetar med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Myndigheten för delaktighet, Specialpedagogiska myndigheten, Socialstyrelsen och Sveriges kommuner och landsting. Målgrupp: skolledare, studie- och yrkesvägledare, yrkeslärare och handledare på arbetsplatser.
Lärlingscentrum arbetar långsiktigt, aktivt, uppsökande, utåtriktat och konsultativt med insatser riktade till olika målgrupper. Ett exempel är: regionala och nationell lärlingssamordnare som tillsammans informerar om lärlingsutbildningen för olika aktörer i syfte att få fler lärlingar och få ökad kvalitet. Målgrupp: huvudmän, rektorer, lärare, studie- och yrkesvägledare, branschorganisationer och arbetsgivare.
Deltagare får under två dagar utveckla kunskaperna i karriärplanering för nyanlända vuxna. Målgrupp: Lärare och studie- och yrkesvägledare som arbetar med vuxna.
Tvådagars kurs om att vägleda nyanlända vuxna
Olika kurser, t ex. migration, nyanlända och vägledning, normkritik och vägledning, IT, sociala medier och vägledning och processledarutbildning för vägledare. Målgrupp: Lärare, studie- och yrkesvägledare och skolledare.
Uppdragsutbildningar om studie- och yrkesvägledning
Processinriktad kompetensutvecklingsinsats för att stärka och integrera studie- och yrkesvägledning i undervisningen, utifrån styrdokument för respektive skolform. Målgrupp: Lärare, studie- och yrkesvägledare och skolledare i grupp.
Utbildningspaketet Skola arbetsliv
Öka din kunskap i att kartlägga och bedöma individers kompetens.
Målgrupp:
Studie- och yrkesvägledare, pedagoger, rektorer, utbildningsledare, handläggare inom Arbetsförmedlingen och branschbedömare med flera.
Skolverket erbjuder huvudmän möjligheten att kommunförlägga högskolekursen Dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla förskolans kvalitet - systematiskt kvalitetsarbete. Målgrupp:förskollärare, förskolechefer eller biträdande förskolechefer som är anställda i förskolan.
Kursen Dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla förskolans kvalitet
Skolverket erbjuder huvudmän möjligheten att kommunförlägga högskolekursen Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan. Målgrupp:förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal som är anställda i förskolan.
Kursen Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan
Ettårig fortbildning via lärosäten med inriktning på pedagogiskt ledarskap. Målgrupp: förskolechefer.
Fortbildning för förskolechefer
Ettårig fortbildning via lärosäten med inriktning på pedagogiskt ledarskap för skolutveckling. Målgrupp: rektorer.
Öka kompetensen inom viktiga områden på förskolan. Kurserna anordnas i kommunen och kan på det sättet tydligare kopplas direkt till de lokala behoven.
Insatsen ska bidra till att nämndledamöter får en ökad förståelse för det svenska skolsystemet. Detta i sin tur kan skapa en god grund för bra samarbete mellan förvaltning och nämnd. Målgrupp: De som ska introducera ledamöter i nya nämnder.
Introduktion till styrning av skolan
Utveckla undervisningen och stärk flerspråkiga och nyanlända elever med hjälp av kursen Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk. Målgrupp: Lärare och förskollärare
Introduktionskurs i svenska som andraspråk
Processtöd för systematiskt kvalitetsarbete som är utformat för att användas gemensamt i huvudmannaorganisationen.
Kompetensutveckling för skolledare och huvudmän genom kollegialt lärande med material på lärportalen. Få ökad kunskap och förståelse kring hur man framgångsrikt och strategiskt leder sin organisations digitalisering. Målgrupp: skolledare och huvudmän.
Kompetensutveckling som ger skolledare och huvudmän fördjupade kunskaper och vägledning i att leda ett förändringsarbete.
Säkra behörigheten genom kompletterande kurser via lärosäten. Målgrupp: lärare i alla skolformer.
Kurser för lärare inom lärarlyftet
Speciallärarutbildningen inom lärarlyftet
Kurser för fritidspedagoger inom lärarlyftet
Öka din kunskap om introduktionsprogrammen och lär dig använda tre verktyg: Plan för utbildning, kartläggning och individuell studieplan.
Treårig grundläggande befattningsutbildning som syftar till att ge skolledare fördjupade kunskaper i att leda en pedagogisk verksamhet. Målgrupp: rektor och förskolechef eller annan personal med motsvarande ledningsfunktion, exempelvis biträdande rektor.
Vi erbjuder nu en kurs som stödjer förskollärarna att utveckla kunskaper om undervisning utifrån förskolans styrdokument och i relation till verksamhet och aktuell forskning.
Skolverket erbjuder huvudmän möjligheten att kommunförlägga högskolekursen Undervisning i förskolan. Målgrupp: förskollärare, förskolechefer eller biträdande förskolechefer som är anställda i förskolan.
Kursen undervisning i förskolan
Vi har tidigare erbjudit utbildningar i minoritetsspråk på distans. Huvudmän har kunnat söka statsbidrag. Målgrupp: lärare.
Skolverket erbjuder huvudmän möjligheten att kommunförlägga högskolekursen Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande i förskolan. Målgrupp: förskollärare.
Syftet med programmet är att skapa bättre förutsättningar för huvudmän, rektorer och förskolechefer att styra och leda mot en utbildning som främjar varje barns och elevs utveckling och lärande.
Syftet med ett systematiskt kvalitetsarbete är att synliggöra vad vi gör, varför och vad det leder till. Ett fungerande kvalitetsarbete är avgörande för att kunna främja alla barns utveckling och lärande.
Systematiskt kvalitetsarbete - så fungerar det
Enligt skollagen ska ett systematiskt kvalitetsarbete bedrivas både på huvudmannanivå och på förskole- och skolenhetsnivå. Syftet är att säkerställa verksamhetens kvalitet och likvärdighet med utgångspunkt i skollag, läroplan och andra skolförfattningar.
Huvudmannens systematiska kvalitetsarbete
Verktyg för självskattning av kvalitén i samtliga läroplansstyrda verksamhetsformer.
Verktyg för självskattning - BRUK
Processtöd för systematiskt kvalitetsarbete som är utformat för att användas gemensamt i huvudmannaorganisationen.
Kompetensutveckling för skolledare och huvudmän genom kollegialt lärande med material på lärportalen. Få ökad kunskap och förståelse kring hur framgångsrikt och strategiskt leda sin organisations digitalisering. Målgrupp: skolledare och huvudmän.
Processtöd för att leda digitalisering
En nationell apl-utvecklare kan kostnadsfritt stödja skolan med att utveckla rutiner bland annat för
Stöd från nationella apl-utvecklare
Verksamhetsnära insatser direkt till gymnasieskolor i form av processtöd. Målgrupp: skolledare och huvudmän.
Processtöd för att förebygga avhopp från gymnasiet
Syftet med programmet är att skapa bättre förutsättningar att bedriva systematiskt kvalitetsarbete på huvudmanna- skolenhets- respektive förskolenivå för att utveckla utbildningen.