Beroende på elevers behov behöver den pedagogiska miljön formas och omformas. Det kan handla om aspekter som ljud, visuella intryck eller möjlighet till avskildhet men också om att skapa en socialt inkluderande miljö.
...Klassrumsmiljön känns ibland för begränsad för sexåringarna. Den undervisning jag vill bedriva kräver att jag har en genomtänkt möblering. Jag vill inte att mitt klassrum ska se ut som en förskoleavdelning, men jag vill inte heller att det ska se ut som ett traditionellt klassrum. Jag vill att eleverna ska känna att det är ”något nytt” att börja i förskoleklass. Jag vill samtidigt att mina pedagogiska idéer ska avspeglas i mitt klassrum, och att det ska finnas möjligheter och utrymme till en blandning av aktiviteter som utmanar och lockar barnen...
Ur artikeln Den pedagogiska miljön i förskoleklass
De tre filmerna nedan består av bilder på olika typer av pedagogiska miljöer. Bilderna är bara meningsfulla i arbete med tillhörande reflektionsfrågor på denna sida.